Kijk, dat is nu eens handig.
Sommige innovatieve oplossingen liggen zó voor de hand dat ze juist weer gemakkelijk overzien kunnen worden. In de Verenigde Staten heeft een bedrijf een oplossing gevonden voor een ingreep die normaliter zeer veel tijd, geld en denkwerk in beslag neemt. Om een voorwielaandrijver te veranderen in een vierwielaangedreven voertuig moeten talloze obstakels worden overwonnen, maar Orbis, het bedrijf in kwestie, laat zien dat het ook anders kan.
Orbis heeft de afgelopen jaren een systeem ontwikkeld waarmee een voorwielaangedreven auto, zoals de Honda Civic, gemakkelijk te transformeren is in een vierwielaangedreven versie van het origineel. Orbis bereikt dit door de achterwielen van de auto waaraan het zijn hand legt te voorzien van elektrische motoren. Het bedrijf legt het als volgt uit:
“The technology divides a wheel or cog into two essential parts, a stationary hub and a rim or ‘ring.’ The ring rotates about the stationary hub, driven by a lightweight, high-speed motor.”
De manier waarop Orbis de velgmotor maakt, brengt twee grote voordelen met zich mee. Allereerst bespaart het een berg aan gewicht, volgens de maker zelfs tot 40 procent. Daarnaast wordt de complexiteit van de aandrijflijn enorm gedrukt, omdat er nu geen ingewikkelde aanpassingen gedaan hoeven te worden. De velgen waarin de elektromotoren zijn verwerkt, worden simpelweg gemonteerd aan de assen en de klus is grotendeels geklaard. Als we Orbis mogen geloven is het 75 procent eenvoudiger dan het ombouwen van de aandrijflijn om te bouwen.
Vanuit het bedrijf wordt er gesproken over een toename in het vermogen van 50 pk en 95 Nm per velg, maar in de praktijk is gebleken dat het al meer kan zijn. Op onderstaande Honda Civic Type R, bijvoorbeeld, is het vermogen al met ongeveer 140 pk toegenomen. Uit een test van het Amerikaanse Motor Trend is al gebleken dat de Type R ruim een halve seconde sneller is in een sprint naar de 100 km/u dan hoe hij uit de fabriek komt rollen. Interessant is overigens dat de velgen niet eens zoveel wegen. Goed, met 16 kg per stuk zijn het allerminst hoenderveertjes, maar als je bedenkt dat er weinig tot geen verdere aanpassingen aan te pas komen, valt het reuze mee. Alles bij elkaar is de Civic net iets meer dan 80 kilogram zwaarder dan het origineel.
alcantara zegt
Op de meeste BMW’s werkt dit dus niet.
centric zegt
@alcantara: Hoezo niet? Je Kunt ze toch ook op de vooras monteren? dat zegt hij ook in het begin van het filmpje (00:39).
Wel zeer interessant dit, vraag me af wat dit kost.
kennone zegt
@centric: op een Subaru Impreza WRX STI werkt dat dus niet..
sabrerator zegt
@kennone: jawel, gewoon 4 stuks monteren.
allesmetturbo zegt
@centric: meende ergens te lezen $10k
rutger97 zegt
mooie techniek, nu nog in een mooier jasje. Want met 4 Eiffeltorens onder je auto rijden is niet heel sexy
Robert zegt
@rutger97: da’s gewoon simpel op te lossen met een setje wieldoppen
??
rollingstoned zegt
@RRRobert: spinners baby! ?
rutger97 zegt
@RRRobert: smelt weg denk ik zo, dan heeft het hele systeem geen koeling meer
dare2think zegt
Het is zelfs een vooruitgang voor elektrische voertuigen. Kijk eens goed wat er niet in de velg zit: remmen. Als remmen magnetisch kan en door de motor zelf dan wekt het én energie op én er slijt niets. Bovendien zijn er binnen in de auto ook geen differentieel en andere tandwielen meer nodig. Aandrijflijnverliezen zijn er niet, want er is geen aandrijflijn. Zelfs de klassieke ophangingsonderdelen kunnen veranderd worden, die waren tot nu toe meestal gemaakt om een as door te laten.
Er zijn twee problemen die ik er nu nog mee zie:
-een enorm nadeel is dat alles bijdraagt aan het onafgeveerde gewicht
-de velg met motor erin moet zich ergens tegen afzetten. De ophanging moet daardoor zwaarder ontworpen worden, wat gewicht kost.
xiran zegt
@dare2think: eigenlijk moet de hele auto worden herontworpen. Het zwaartepunt veranderd en aandrijfassen verdwijnen.
torsen zegt
@dare2think: Ik zie gewoon een schijf en remklauw zitten hoor.
mashell zegt
@dare2think: onafgeveerd gewicht lijkt wel steeds minder belangrijk te worden. De wielen worden steeds groter. 16″ was op een Golf IV een groot wiel, nu is het een klein wiel. 18″, 19″ en 20″ zijn niet meer ongewoon en niet alleen voor SUVs.
geertvn zegt
@mashell: dacht ik ook meteen aan.
dirkv zegt
@dare2think: Misschien moet je het filmpje ook even kijken want in de velg zie ik een kanjer van een remschijf zitten. De remklauw is wel van mini formaat maar volgens de meneer uit het filmpje kan dat omdat de diameter van de remschijf zo groot is.
dare2think zegt
@dirkv: Haha zal ik doen, ik fantaseerde alvast even vooruit..
dirkv zegt
@dare2think: Je idee is goed!
Ik meen dat de Nissan Leaf zo’n soort systeem heeft. Die auto kan met één pedaal gereden worden en als je het gaspedaal lift wordt er sterk op de motor geremd en wint het systeem energie terug… of zo iets.
kobus1967 zegt
@dirkv: als de accu helemaal vol zit werkt dit niet goed, dan heb je echt de rem nodig.
vondick zegt
@kobus1967: Dat kan nogsteeds, met een simpele remweerstand kun je de overtollige energie affakkelen.
Dizono zegt
@dirkv: lijkt op de remschijf van een Buell-motorfiets. Die riepen ook altijd dat een enkele schijf op het voorwiel voldoende was door het grotere formaat. Maar dit zijn gewoon remklauwtjes voor een motorfiets-achterwiel, zou toch liever een paar goede vierpots hebben denk ik.
Koenigsegg-fan zegt
@dizono: Het regeneratief remmen op de motoren help ook aardig wat mee
okdoei zegt
@dare2think: onafgeveerde gewicht is geen probleem. Check het filmpje tussen 2m30 en 3m.
kobus1967 zegt
@dare2think: en de extra accu nog, die word nergens genoemd.
notsobig zegt
@kobus1967: Ook het filmpje niet gekeken dus…
560pk zegt
@dare2think: een beetje remsysteem kan al snel 1000 tot 1500pk remkracht genereren. Dat gaat dus niet lukken met deze (overigens geniale) velgmotor
560pk zegt
@dare2think: en dat onafgeveerd gewicht valt met 16 kilo ook wel mee: een 18 inch velg met een runflat van BMW legt zó 25 kilo in de schaal
loserboi932 zegt
Hoe gaat dit in de winter met sneeuw en zout en andere rotzooi op de weg.
Design_Driven zegt
Op zich best interessant, eigenlijk in wheel motors maar dan niet in het wiel. Een groot voordeel is dat het onafgeveerd gewicht ten opzichte van in-wheel-motors een stuk lager is.
Zou wel liggen zien wat er gebeurd als je er een beetje zand in gooit, hij zegt dat hij daar niet gevoelig voor is maar gezien de set-up lijkt me dat sterk. Ja de motor niet maar de overbrenging wel. Ook lijkt me dat de overbrenging op de velg wel geluid maakt. Wel tof idee.
deepep zegt
Lekker door de modder ploegen haha, en dan is je verbruik ineens een stuk hoger…
xiran zegt
heel gaaf. Je kan met dit systeem ook auto’s electrische maken. Zoals een oude peugeot bijvoorbeeld.
hippopotamus zegt
@xiran: nice! Accupakketje op de plek van de motor en lekker tuffen in je oldtimer uit 2008
xiran zegt
@hippopotamus: verander tuffen in zoemen en je hebt een deal!
rutte2 zegt
Nu nog een paar stofdichte putdeksels erover en knallen maar ?
Sir_Vmax zegt
Ik loop dus al jaren met dit idee rond….
galverink zegt
Dit had Michelin in 2004 al. Zijn ze niet mee doorgegaan.
tazmania zegt
Minder gewicht, maar wel op de verkeerde plek. Wielen behoren tot het onafgeveerde gewicht van de auto. De Civic is dan misschien sneller, maar zal minder goed rijden.
notsobig zegt
@tazmania: Dat dacht is ook, dus was dus ook sceptisch. Maar kijk het filmpje eens, dan zie je dat er reuze meevalt. De orginele onderdelen van het onafgeveerd gewicht (dingen als fusee en remmen vallen daar ook onder) wegen 18,2 kg in totaal, de onderdelen die ervoor in de plaats komen 18,6 kg. Dat is een toename van 2,2%. Met meeste aftermarkt velgen voeg je veel meer gewicht toe…
Onehp zegt
Video gekeken:
– Onafgeveerd gewicht is NIET hoger
– Hij heeft goede remmen, en regeneratief remmen op de motor
Groot nadeel dat ik zie:
– dit werkt inderdaad alleen in sunny Californië. Zes skateboardwielen en de open tandwielen zullen zeer snel slijten als er vuil bij komt kijken. Totaal onbruikbaar voor 99% van automotive gebruik.
Conclusie:
Wat is er mis met de reeds bestaand hubmotoren? (A: Je kunt ze niet inbouwen achteraf)
davelepeef zegt
@Onehp: dit kan je ook niet achteraf inbouwen tenzij er hele intelligente sturing op zit die werkt met input van het onderstel van de auto zelf. Simpelweg een paar wielen laten draaien onder een auto is weinig succesvol, waarom hebben we anders een differentieel. Ik heb de video niet gekeken maar het lijkt me sterk dat ze de aandrijving dus afhankelijk kunnen aansturen.
Onehp zegt
@davelepeef: gekoppeld aan het signaal van het gaspedaal op de canbus, verder weet de auto niet dat dit systeem er is…
tuutertuuter zegt
@Onehp: ik neem aan dat er gewoon een behuizing overheen kan maar voor de show opengewerkt is.
Onehp zegt
@tuutertuuter: dan zou later nog kunnen ontwikkeld worden, maar dan krijg je behoorlijke uitdagingen voor de koeling en de dichtingen, aangezien de electromotor, zeker de remmen en zelfs ook de skateboardieletjes behoorlijk warm zullen worden zonder rijwind…
Dus leuk, maar nog veel huiswerk die overblijft…
Volvo_440_turbo zegt
Ik dacht gelezen te hebben dat in het wielrennen ook zoiets in die zin (idee is hetzelfde maar technisch wel iets anders) bestaat ter vervanging van de elektromotortjes in de trapas, pokkeduur naar het schijnt en al gebruikt door topwielrenners. Als ik me niet vergis in Italië ontworpen.
Onehp zegt
@volvo_440_turbo: serieus, een goede naafmotor voor inbouw achteraf is bv. BionX. Kost wel evenveel als drie basis Gazelles…
Volvo_440_turbo zegt
@onehp: hier een kort artikeltje maar google maar een beetje, je zal het wel vinden.
https://www.wielerflits.be/nieuws/elektromagnetische-achterwielen-nieuwst-mechanische-doping/
Onehp zegt
@volvo_440_turbo: ik had je sarcasme door hoor, zelf oud fietssporter… En ik gaf een serieus antwoord, om aan te geven dat men het in dit geval beter heeft opgelost in de fietsenwereld dan in dit artikel…
teammate zegt
@Volvo_440_turbo: ik heb dat ook gehoord van een man in een regenjas in een kroeg in onze hoofdstad
Volvo_440_turbo zegt
@teammate: dan gaat die man in de regenjas wellicht het Belgische Nieuwsblad hebben gelezen, want daar stond het artikel in voor zover ik me kon herinneren, als je iets van elektromotoren weet is het eigenlijk een heel simpele techniek, het was de combinatie frame en wiel dat de extra kracht gaf aan de wielrenner en amper te detecteren, dus het wiel combinatie frame was in feite de elektromotor. Enfin eerder een hulpmiddel dat wat extra kracht gaf. Heel ingenieus… het systeem was wel wat beperkt want je kan maar een kleine accu verstoppen, maar voor een demarrage à la Cancellara is het wel nuttig natuurlijk…
vondick zegt
@teammate: Ik vind het eigenlijk helemaal geen goeie hoofdstad
agdesigns zegt
De prijs zal wel roet in het eten gooien. Lijkt me geweldig om op mn c2 te leggen van 125 naar 225pk :)
allesmetturbo zegt
Laatst al gezien, zeer fraai design.
Mooi stukje techniek zo
dracae zegt
Dit is geinig, maar heeft zeker ook nadelen.
Een meer integrale oplossing, met een elektromotor op de niet normaal-aangedreven as daarentegen is waarschijnlijk de toekomst wat betreft 4wd, natuurlijk samen met de vol-elektrische aandrijving waarbij het sowieso op die manier gaat.
towi1989 zegt
Wtf dit ding loopt dus op 6 rollen op de binnenkant van de velg. Alles is volledig open dus lijkt me bijzonder slijtagegevoelig.
Leuk idee maar is nog zeker niet uitontwikkeld.
Koenigsegg-fan zegt
Het Formula Student Racing Team van de TU-Delft rijdt al ruim 5 jaar met een dergelijk systeem:
http://www.racecar-engineering.com/cars/delft-4/
Voor straatauto’s zijn er vooral mogelijke knelpunten door slechte weersomstandigheden, stoepranden, algemene langdurige slijtage en andere dingen waar je niet mee te maken krijgt met een raceuto.
daniel1975 zegt
Het idee spreekt me aan: launch control in 4wd mode! Maar het design…
robj zegt
Jaaaaren geleden had Michelin al zoiets..