En het ziet er nog dope uit ook.
Bij een elektrische auto draait het om twee dingen. De aandrijflijn en de aerodynamica. Je kunt nog zulke puike batterijen in de auto stoppen, een design van een container zal resulteren in een belabberde actieradius.
Je kunt lastig aan de koets gaan sleutelen van de elektrische auto om deze (nog) gestroomlijnder te maken. Een eenvoudige upgrade is het aanpassen van de velgen. Hoe minder randjes en dingetjes, hoe beter. De Mooneyes op de foto zijn wat dat betreft perfect. Je kent deze type velgen waarschijnlijk van de topspeed runs op Bonneville. Al tientallen jaren worden dit soort velgen gebruikt om een hogere topsnelheid te halen op de beroemde zoutvlakte in de Verenigde Staten.
Dat is niet voor niets. Ze leveren een belangrijke bijdrage aan de aerodynamica. Het nadeel is dat het, op z’n zachtst gezegd, bijzonder oogt. Ik vind het persoonlijk geweldig. Makkelijk schoonmaken ook. Het zal echter niet ieders smaak zijn. Bovendien is het nog maar de vraag of je in de praktijk daadwerkelijk een toenemende actieradius ervaart. Misschien een optie voor zeurende I-PACE-rijders met die inefficiënte (doch optionele) 22-inch jetsers?
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alcantara zegt
@wetdualclutch: Hoeft niet. Je brengt die velgen namelijk ook verder in een elektrische auto als je er mee gaat rijden.
fmgarcia zegt
Er is toch al niks meer sexy aan een EV. Dus ja gooi die dienbladen maar onder elke nieuwe auto.
tenaci zegt
@fmgarcia: duik even in de subcultuur van Mooneyes, deze velgen hebben niks met EV’s te maken. Ze hangen er toevallig onder om ze kennelijk helpen bij de actieradius. Geloof me, er zijn maar weinig afnemers van Mooneyes die zich daar druk om maken.
fmgarcia zegt
@tenaci: Zal t later even checken. Dichte wielen blijf ik gewoon lelijk vinden. Deze vallen dan nog best mee zelfs.
veloce zegt
De BX van mijn vader had ze vroeger standaard er op zitten
moveyourmind zegt
@veloce: Moest ook gelijk aan Citroën denken, zelfs op de Traction Avant en de DS zaten al aerodynamisch ogende velgen of wieldoppen. En bij de GS, CX, BX enXM had Citroën van de gestroomlijnde wielen helemaal een statement gemaakt. Sloot ook naadloos aan op het ontwerp van deze modellen.
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Pour vous monsieur
https://goo.gl/images/QTBESn
moveyourmind zegt
@desjonnies: Oelala, tres sexy!
StijnB zegt
Matchbox had ze ook begin jaren ’90…
nasty zegt
Hoe zit het dan met de koeling van de remmen?
jmeverts zegt
@nasty: EV’s remmen toch bijna nooit middels de schijven dus dat zal wel niet zo’n probleem zijn
Jochempie zegt
@nasty: Ik wist dat er iemand over zou beginnen. Geen probleem zolang je niet op een circuit ronddendert.
rolov zegt
En de koeling van de remmen en het remstof dan? Is dat geen probleem nu?
shadowbroker zegt
@rolov: gaat op de motoren al
cloverleaf zegt
@rolov: een ev gebruikt de remmen nauwelijks…
rolov zegt
@cloverleaf: ah ok ??
Onehp zegt
@rolov: juist goed voor remstof hé
kraakensmaak zegt
Koelen de remmen zo wel genoeg?
dakarbemo zegt
Dat Mr. Musk ze niet levert in carrosseriekleur voor een hypermiling price van grofweg 3k is opmerkelijk, lijkt me wel iets wat Teslagelovigen ervoor over hebben.
haaren zegt
@dakarbemo: dat is meer een optie voor audi, bmw en mercedes
mat1980 zegt
Levert dat geen probleem op qua koeling van de remmen?
mat1980 zegt
@mat1980: oh ik zie dat terwijl ik dit typetje er meerdere mensen beren op de weg zagen.
Daarnaast is met deze velgen het onafgeveerde gewicht ook een tuk hoger ten opzichte van open velgen.
jpoers zegt
@mat1980: ligt er weer aan hoe ze gemaakt worden. “De spaken” hoeven in dit geval ook minder dik te zijn.
bmohnee zegt
@mat1980: een ev remt voornamelijk op de motor.
moveyourmind zegt
Kan zo in het rijtje thuis van de flessenlikker en de tandpastatubeknijper…
rutger97 zegt
@moveyourmind: zo’n flessenlikker is toch wel super handig… ;)
enjoypunani zegt
@rutger97: scheelt idd weer brokken voor de hond..
porker zegt
En de koeling dan, oh wacht al 20x gevraagd. Wil Elon even reageren?
pcooperworks zegt
Raar dat niemand zich afvraagt hoe dat koeling van de remmen etc zit ;)
mrB zegt
@pcooperworks: maar wist je dan niet dat een ev remt op de motor? De remmen gebruik je nauwelijks!
drdre1 zegt
@mrb: oh? ?
jackyspriet zegt
Een elektrische wagen remt in sé niet echt veel op de conventionele remmen. Als er geremd wordt is dat de laatste paar meter voor het stilstaan of bij zwaar doorremmen. Voor de mensen die dit overwegen vanwege actieradius zal het oververhitten van de remmen geen probleem zijn lijkt me.
bmohnee zegt
Koeling van de remmen, help – paniek! Niks aan de hand: een ev remt voornamelijk op de motor – vaak ook nog regeneratief…
wjeurs zegt
Een paar jaar geleden hebben we met het Green Team Twente nog stilstaande schijven op de velgen gemaakt waar de band omheen draait, voor een nog heter resultaat
tjorque zegt
@wouterjeuring: mooneye spinners? Hoe vet! ?
wjeurs zegt
@tjorque: Was niet voor de looks gelukkig, maar puur voor de aero
https://www.greenteamtwente.nl/ deze auto dus.
eaudi zegt
Hoe zit dat eigenlijk met de koeli… oh wacht.
Ff serieus, naast aerodinamica is rolweerstand ook heel belangrijk. Ook voor niet e-mobielen (kan dat nog steeds geen auto’s noemen). Mijn moderne duitse auto rolt eindeloos en zet de motor dan gewoon uit (dan rij je dus ‘gratis’). Werkt fantastisch. Ook zonder dichte wielen. Het zal dus wel om de combinatie van al die dingen gaan en de ingenieurs hebben hun best daarvoor gedaan. Toch?
drdre1 zegt
@eaudi: doe mij ook zo’n auto die eindeloos rolt. ?
desjonnies zegt
Het nu vergeten Avions (vliegtuigen) Voisin experimenteerde al heel vroeg met stroomlijn en dichte velgen:
https://goo.gl/images/8h3ZwC
Evenals Panhard, deze PL17 had een luchtgekoeld 850cc twee cilindertje, maar haalde meef dan 140 km/uur dank zij de extreem doorgevoerde stroomlijn: (en ja dit is een orginele kleur?)
https://goo.gl/images/2RvHyk
Onehp zegt
@desjonnies: vandaag de dag FIETST men zelfs 140km/h* als men maar genoeg aandacht aan de aero besteedt (en de rolweerstand)…
*op een vlakke weg hé, voor zij die slim willen doen
dirkv zegt
Doe mij ook maar zo’n eindeloos rollende auto, lijkt me ideaal in Nederland met al die files.
cloverleaf zegt
Fuctioneel mooi is ook mooi! Kijk maar naar Shione Cooper
morph zegt
Combineer dit met zo’n Fantasma owl imaging solution en je bent de king.. https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=GsTLdC41zW8
jpoers zegt
En nu nog langs die creatieve Rus van laatst (met die optische vekgen op zijn range rover) die plakt er wel een tof velgdesign op. Valt mij wel tegen waarom we niet gewoon weer met dichte wielkasten gaan rijden.
BaRa zegt
@jpoers: ik ben alvast voor. Dit soort van ontwerpen met een dichte wielkast heeft een frisheid die maar niet lijkt te verdwijnen.
https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi4soWqjp3gAhVJbFAKHc5aABYQjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fwww.citroenorigins.nl%2Fnl%2Fautos%2Fcx&psig=AOvVaw0K19yKlIIZh9KygXtFtAOc&ust=1549199041020954
jpoers zegt
@BaRa: precies dat, gave strakke lijnen. Geen auto’s met allerlei rare vouwen en hockeystick. Top @bara
str8six zegt
Dit deden ze al op de zoutvlaktes van Bonneville. Toen er nog échte auto’s gebouwd werden.
sirprize zegt
@str8six: dat staat ook in de tekst, als je die gelezen had…
lithiumion zegt
@str8six: definieer “echte auto’s”?
drdre1 zegt
@lithiumion: https://www.autoblog.nl/nieuws/koop-deze-belly-tank-en-scheur-alle-zoutvlakten-aan-gort-119793
towi1989 zegt
Lekker handig dat ze ook direct de ventielen verbergen
autopetje zegt
Ik voorzie meer werk voor car wrappers …..
clk63bs zegt
Zal wel problemen geven met de koeling. Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Jochempie zegt
Geen probleem voor de koeling van de remmen. Monteer desnoods een paar remblokken die op hogere temperaturen werken, als je echt gaat jakkeren.
wimof zegt
Effe ter info, de Audi E-tron is vanaf nu te configureren op de site van Audi.
Gigantische basisuitrusting (voor Audi) voor een mooie vanaf prijs.
wimof zegt
@wimof: Stel voor om eens met de Belgische site te vergelijken.
monsieurleloure zegt
@wimof: aflevering van de auto in 2021?
wimof zegt
@monsieurleloure: Neen 5/2019.
monsieurleloure zegt
@wimof: ben benieuwd
fransananas zegt
Doe mij deze!
fouadski zegt
Nu even serieus. Hoe zit het met de koeling van de remmen???
kennone zegt
@fouadski: remmen is angst!!!
fouadski zegt
@kennone: niet als je in België werkt. Dan zijn goede remmen noodzakelijk
drdre1 zegt
@fouadski: het enige wat in Bels noodzakelijk is, is een goed wegdek. ?
maxidyne zegt
Toch niks nieuws? In de jaren ’40 hadden ze die dingen al, met de naam: moon discs.
autodrome zegt
Als je de banden afdekt dan krijg je er 10% aan effiency bij. Ford had ooit al een concept ib the good old eighties die 1 op 40 reed
Onehp zegt
“Bij een elektrische auto draait het om twee dingen. De aandrijflijn en de aerodynamica.”
Rolweerstand niet vergeten. Is je aero goed, dan is de rolweerstand ook grootteorde een kwart van de totale weerstand aan autosnelwegvaart
ghost zegt
Dit had men in de VS al in de jaren 30 op de zoutvlaktes van Bonneville..
drdre1 zegt
@ghost: je bedoelt toen ze nog échte auto’s maakten?
bmwfreak038 zegt
Wat ik me afvraag; hoe zit dat met de remmen?
seba zegt
Heeft dit geen invloed op de remmen dan? ;)