![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222501-970x545.jpg)
Dit zou wel eens de duurste Spyker C8 kunnen worden.
Een merk als Spyker had zomaar in de vergetelheid kunnen raken, maar toch dat is gelukkig niet wat er gebeurt. De Spyker C8 lijkt op weg een moderne klassieker te worden. Niet in de laatste plaats vanwege de inspanningen van Jasper a.k.a. Spyker Enthousiast, die de herinnering aan Spyker levend houdt.
Binnenkort gaat er weer een Spyker C8 onder de hamer op een prestigieuze veiling, namelijk de veiling van RM Sotheby’s tijdens Monterey Car Week. Dit is niet zomaar een Spyker C8, het betreft een uniek exemplaar.
Dat begint al met de kleurstelling. Dit is de enige Spyker uitgevoerd in Black Olive Green, met een Saddle interieur. Een uiterst smaakvolle combinatie, die Spyker in 2009 tentoonstelde in Genève. Dat is sowieso leuk om te vertellen, dat jouw auto op de Autosalon van Genève heeft gestaan.
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222547-818x545.jpg)
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222480-818x545.jpg)
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222544-818x545.jpg)
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222546-818x545.jpg)
We zeiden in de titel al dat deze auto fabrieksnieuw is. Daarmee bedoelen we ook echt fabrieksnieuw. Er staat namelijk nog geen 125 kilometer op de teller. De auto was tot 2020 in handen van een verzamelaar, die er niet of nauwelijks mee gereden heeft.
Een lage kilometerstand staat niet garant voor een goede staat (soms eerder het tegenovergestelde), maar daar heeft Spyker Enthousiast voor gezorgd. Hij nam de auto in 2020 onder zijn hoede en bracht de auto weer helemaal in topconditie. Hij kon het ook niet laten om het originele driespaaks stuur te vervangen voor een propellerstuur.
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222474-818x545.jpg)
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222555-818x545.jpg)
![Spyker C8 Laviolette veiling](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222484-820x545.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222552-818x545.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222558-818x545.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/06/2008-Spyker-C8-Laviolette_1222534-820x545.jpg)
De auto wordt aangeprezen als de mooiste in zijn soort door RM Sotheby’s. Als dat over een occasion wordt gezegd nemen we dat meestal met een flinke lading zout, maar in dit geval zou het wel eens kunnen kloppen…
Daarmee heeft deze Spyker C8 Laviolette ook de potentie om de duurste ooit te worden op de veiling. Sotheby’s verwacht een opbrengst van 450.000 tot 550.000 dollar (515.000 euro). De duurste Spyker C8 tot nu toe bracht 505.000 dollar op, dus deze kán er overheen gaan. Alleen jammer dat er waarschijnlijk nooit meer mee gereden gaat worden. Dat is dan weer het nadeel van een klassiekerstatus.
Nou, ik zou t wel weten…
Je kan van alles vinden van die Muller,
maar het blijven echt fantastische auto’s om te zien.
Waarvan akte!
Vink! ✔️
Eensch. Als je bijvoorbeeld ook kijkt naar het interieur, de knoppen.
Prachtig.
Blijft gewoon een schitterende auto dit. Jammer van die CEO, maar zonder hem was ‘ie er wss niet gekomen.
Prachtige wagen. Startknop tekenen van slijtage na 3x starten?
Zou dat niet gezichtsbedrog zijn, een ongelukkige reflectie?
Als je de rode tuimelschakelaar erboven ziet laat daar ook het laminaat van het stickertje los.
De o-ringen om de schakelpook zijn ook ingedroogd en het stickertje van het schakelpatroon is ook wat vergaan.
Denk eerder dat deze gewoon vol in de zon heeft staan shinen, zonde, niet gebruikt en toch gesleten.
Is beschermfolie op die knoppen.
En zie ik daar nog een oude iPhone connector achter de pook?
Mijn gedachte precies, na 125km al een afgekloven startknop…
Enige reden waarom spyker niet in de vergetelheid is geraakt, zijn de strapatsen van Muller.
Nou Rick, voor hoeveel euro moet ik je spullen kopen om deze fabrieksnieuwe auto te kunnen winnen?
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Prachtige wagen. Modern, apart en Klassiek tegelijk.
Maar goed de LM85 editie bij The Gallery vind ik ook heel gaaf..
Niet dat ik voor beide überhaupt geld zou hebben. Maar de keuze vind ik wel lastig.
Prachtig afgewerkte edelkitsch.
De perlage op het dashboard gaat echt nooit vervelen, alsof je in het binnenwerk van een prachtig klassiek horloge mag kijken.
Deze auto is helemaal niet fabrieksnieuw…..startknop is inderdaad beschadigd en bij rode ignition schakelaar laat plastic al los….tevens zijn de verkeerde raamrubbers gebruikt bij de 2 kleine zijruitjes van de canopy enne op geneve 2009 gestaan ?!? Daar stonden volgens mij een zilveren C8 Aileron, eenC8 LM85 en een oranje C8 spyder….;-)
Ook deze Spyker Laviolette zal ongetwijfeld veel geld opbrengen. Echter ik moet mij wel heel erg vergissen maar vlgs mijn geheugen waren de drie tentoongestelde auto’s op de 2009 Geneve Salon Des Automobiles; Een “Dutch Orange” C8 Spyder, een Laviolette in de LM 85 uitvoering en de eerste echte Aileron (in “silver metalic”).
Ik vind die Spykers echt rijdende kunstwerkjes, prachtig, en niet omdat ze Nederlands zijn ofzo.
Spyker doet een uitbundig interieur wèl smaakvol, waar ik persoonlijk van bijv Pagani vind dat het echt teveel naar kitch gaat. Maar hey… smaken verschillen natuurlijk.
Wel jammer van die startknop idd, Ik had ook meteen iets van: zie ik dat nou goed ?
Ik zal 1 vd weinigen zijn, maar vind die propellor sturen heel lelijk en het interieur een stuk kitscher maken dan dat het interieur over komt met de 3 spaaks erin…
Zou er graag 1 willen als investering ofzo, ik verwacht echt wel dat ze voor 2030 de miljoen aanraken voor een niet LM85 editie C8…
Een schitterende auto, met duidelijk veel vakmanschap in elkaar gezet. Ondanks dat er wat details zijn nagelaten, hadden ook Ferrari’s en Lamborghini’s uit die tijd hun ‘foutjes’.
Maar waren Spykers nu rijdersauto’s of garagekoninginnen? Ik heb nog nooit iemand juichend horen praten over het fantastische rijgedrag of die geweldige, maar in vergelijking met de eerder genoemde merken toch wat saaie Audi V8.
De SWB (short wheelbase) auto’s als de C8 Spyder en in iets mindere mate de C8 Laviolette konden best tricky zijn als je hem echt uitdaagde, maar de rijsensatie was er niet minder om. De Aileron was echt een fantastische auto om te rijden, jammer dat er zo weinig van gemaakt zijn.