
Een V12 motor met 1.850 pk die in een straatauto komt. Onder welke motorkap krijgt dit beest een plekje?
De V12 motor wordt een zeldzaamheid, maar er worden nog nieuwe V12 motoren ontwikkeld. Wat te denken van deze 6,6 liter V12 die maar liefst 1.850 pk op de klinkers los kan laten?
Hij is voorzien van maar liefst vier turbo’s en krijgt ook nog eens hulp van een elektromotor. De krachtbron mag zichzelf de sterkste V12 ooit in een productiemodel noemen.

Zenvo Aurora V12
Dit is de auto waar de motor voor bedoeld is. De Zenvo Aurora Tur. Het Deense automerk bouwt auto’s voor mensen die geld als water hebben en een Ferrari of Lamborghini bourgeois vinden. Voor minder dan 1.000 pk haalde het merk al zijn neus op, maar met 1.850 pk overtreft Zenvo met de V12 alle verwachtingen.
Twee jaar geleden werd al aangekondigd dat de Denen samen met MAHLE Powertrain aan een 6,6 liter V12 werkte. Op eigen kracht komt de plofmotor tot 1.250 pk, maar met hulp van de hybride component wordt dus die 1.850 pk aangetikt.

We dopen hem Mjølner
Als je dan zo’n dikke motor bouwt dan verdient ie ook zijn eigen naam. Die naam is Mjølner geworden, naar de hamer van Thor, je weet wel die Marvel ster Noorse dondergod.
Die Noorse hamer motor wordt gebouwd in Northampton in de UK bij MAHLE Powertrain. Vervolgens lepelen ze de V12 in Denemarken in de Zenvo Aurora Tur. Niet in de Aurora Agil, die moet het met een schamele 1.450 pk gaan doen.

Productie zou moeten starten in 2026 en een Zenvo Aurora moet minimaal 2,59 miljoen euro (exclusief de Nederlandse belastingen) gaan kosten. We vermoeden dat de versie met de nieuwe Mjølner motor nog wel wat meer kost. Helaas waarschijnlijk dus niet snel op Nederlands kenteken te spotten.
De V12 levert dus geen 1850 maar een stuk minder pk’s aangezien een deel door electro motor wordt geleverd
Voor dat geld (wat ik natuurlijk niet heb) zou ik gewoon een normale luxe snelle straatauto kopen. En als ik wil racen, er zijn auto’s te koop die pretty much een F3 auto zijn. 400pk op 550kg. Probeer dat eerst maar eens te masteren op een circuit. Gaan sneller rond dan deze auto, ookal heb je niet eens een 4e van het vermogen.
Leuk dat er een v12 in zit, maar hier gaat vrijwel alleen mee geflaneerd worden. Maar goed, als er geld mee verdient kan worden, lekker maken natuurlijk.
Alles van Bugatti vind je ook onzin zeker?
Nee. Hoezo zou ik dan onzin vinden. Een Bugatti is daadwerkelijk te gebruiken. Is een rolls royce of bentley met bijzonder veel vermogen.
Misschien valt de NLD prijs nog mee, hybride scheelt vast iets aan CO2 belasting.
De V12 heeft dus maar 1250pk
Een 90 graden v12 met turbo’s, ik houd mijn hart vast voor het vrachtwagengeluid dat hier uit gaat komen.
Juist niet, ze klinken heel hoog. Heb nog nooit een Ferrari of Lamborghini gehoord met een vrachtwagen geluid
En hoe vaak had zo’n wagen dan per 3 cilinders een turbo op het uitlaatspruitstuk zitten om de akoestiek van een atmosferische V12 (redelijk) volledig om zeep te helpen?
De Bugatti eb110 klinkt prima met 4 turbo’s.
90 graden v12 betekent waarschijnlijk dat hij ook een ongelijke ontstekingsinterval heeft en dus gaat klinken als 2x 6 in lijn.
Zie bijvoorbeeld de 90 graden v12 die ze van LS v8 blokken maken.
Een ferrari heeft ook een ongelijke ontstekingsinterval door de blokhoek van 65 graden.
Die klinkt nog wel vrij hoog, maar geeft wel een beetje het geluid van 2 vr6 blokken.
Die motor kan nooit zo mooi als bijvoorbeeld een lambo of mercedes v12 klinken.