Tenminste, we gaan ervan uit dat ook jij weke knieën krijgt van dit monster.
Dát, of je gooit acuut je laptop/tablet/telefoon het (wc-)raam uit omdat je aan een E30 M3 nou eenmaal niet mag sleutelen, als we de purist mogen geloven. Toch weerhield dat enkele fanatici er niet van om zo’n smeuïge S85 5.0 V10 uit de E60 M5 en de E63 M6 in dé M3 te lepelen, zonder dat het uiterlijk daarbij is verpest.
Het blok is na wat kietelwerk goed voor 535 pk en 542 Nm aan koppel en dat in combinatie met een oorstrelende soundtrack. Onderstuur kan alleen wel een probleempje worden, aangezien de oorspronkelijke E30 M3 natuurlijk is gebouwd met een aanzienlijk lichtere viercilinder in de neus.
We hebben ons best gedaan om de hete info uit de advertentie (in het Zweeds) te vissen. *Schraapt keel*: een ZF-‘bak met vijf versnellingen uit de 525tds, de Brembo-remmen afkomstig van een Porsche 911 GT3 Cup met de schijven van een M3 CSL, H&R verstelbare veerpoten, Sparco Evo stoelen, BBS-velgen en banden van Kuhmo. Met een volle tank en zonder chauffeur weegt het apparaat slechts 1.300 kg. Dit is een pretpakket!
Nog effe over de prijs, want die valt ons alleszins mee. Voor nog geen 48.000 euro is dit ding de jouwe. Als ik goed in de slappe was zou zitten, zou ik het wel weten. Met excuses aan de purist.
kennone zegt
Heel erg dik!! Maar vind het blok wel erg ver in de neus liggen. Ooit een project gezien die het halve chassis hadden aangepast om het zelfde blok netjes verder naar achteren te werken
Maar buiten dat.. Droombak!!!
bassx zegt
@kennone: de “Franken M3” is de beste bouw die ik heb gezien op het web (betekend niet dat er geen betere zijn). Het chassis rondom versterkt en verbeterd en rolkooi mooi weggewerkt in de carosserie/chassis. Subframe bouwen met wielophangingen van een E92 voor versterking als ook betere rij eigenschappen en wat allemaal nog niet meer. Alleen de bouw van de Franken M3 kost wel het viervoudige van deze, heb je er dat voor over?
arii zegt
@bassx: nee. Het is zeker bruut maar voor dat geld heb ik liever een gekietelde m3 + iets voor de trackdays
ghost zegt
Nee bedankt, maar een 1M met V10 kan mij wel bekoren.
maxidyne zegt
Liever origineel met de S14 motor… Enige mod voor een E30 M3: carbon airbox voor dat mooie diepe aanzuiggeluid. Pure DTM sound.
caraddict7 zegt
Mooi gedaan, altijd respect voor dit soort projecten!
Maar Kumho banden..? Niet dat ze slecht zijn, maar als het allemaal geld mag kosten leg je er toch Michelin’s onder?
Al zullen die zachte Michelin banden wel weer te hard slijten..
thomasthomas zegt
@caraddict7: we hebben het over een hele motor transplantatie en jij hebt het over de banden. Lekker belangrijk.
mperformance zegt
@thomasthomas: Hmm als ik een auto zou upgraden zou ik toch eerst met banden/remmen beginnen en daarna pas vermogen erbij. Veiligheid blijft toch voorop staan:)
soundgarden zegt
@thomasthomas: jij slaat de plank écht volledig mis vanavond. Bakken met peekaas equals een set goede merkbanden. Dus.
BmwMPower zegt
@caraddict7: Boeie, ik ga er toch mee driften.
hplh zegt
@BmwMPower: heb je hem al gekocht dan
thomasthomas zegt
@BmwMPower: Zo ist!!
pinut187 zegt
Pracht project en de prijs valt me ook nog enigzins mee. Houden ze hem origineel gehouden dan is/word hij alleen maar nog meer waard.
87sandyd zegt
Is het een leuk idee? Ja
Is het zonde van de e30 m3? Ja
toyotafortuner zegt
Gave swap zeg! o.0
isn1981 zegt
Omdat ze het uiterlijk behouden hebben kan ik het wel waarderen. Maar ik zou toch liever voor origineel gaan die heeft al genoeg M//POWER.
sr20det zegt
@isn1981: ?
mrrallycross zegt
Vet hoor dit soort projecten. Houd die bak het?
danielj zegt
@mrrallycross: Hij houdt het beter dan de SMG schat ik zo..
dedon zegt
@mrrallycross: Ze zullen niet voor niets die ZF-bak gekozen hebben, denk je niet?
reistje zegt
@mrrallycross: Die bakken worden voor allerlei projecten gebruikt omdat ze degelijk zijn. Zelfs aan niet BMW motoren. Dus het zou mij niet verbazen als hij minder problemen geeft dan de SMG bak.
naamloos3 zegt
sonde van het origineel
wel knap gedaan
appelvis zegt
Het idee is leuk, de uitwerking geweldig en het zal zeker mooi klinken. Maar het is wel een showcar; mooi geluid en uiterlijk, maar ik denk dat het voor geen meter rijdt met zoveel gewicht in de neus. Ik zou ‘m niet kopen als ik het geld had.
boxtarus zegt
@appelvis: niet helemaal een showcar. Er is een filmpje van waarin iemand probeert bij te blijven met een jaguar f-type. Niet dat het echt lukt ofzo
gash zegt
Erg gaaf! Piper Motorsport heeft ook zo’n conversie met een E30 M3 gedaan, misschien wel de beste van allemaal. Nu zijn ze al een poos met een 190E bezig die op de bodemplaat van een C63 AMG is gelast. Enorm veel werk en het eindresultaat zal fantastisch zijn. Een droombak: [img]https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/10506966_10154654581245511_4581467459274400350_o.jpg[/img]
kilum zegt
Ik ben bang dat heel hard rechtdoor nu een ding gaat zijn. Waardoor de essentie een beetje verloren gaat van de E30 M3.
Maar voor die prijs! Opkopen V10 er uit. Origineel E30 M3 blokje er in. En de waarde stijgt meteen naar 80K. Dus als je die swap onder de 32K kan houden, dan houd je nog een leuke V10 over als wisselgeld om ergens anders in te hangen. Een E60 of E63 bijvoorbeeld. Dat lijkt mij dan weer geen slechte deal.
boomhauwer zegt
@kilum: 80k voor een e30 m3… Niet overdrijven…
kilum zegt
@boomhauwer: Klopt, je kunt inderdaad afgetrapte modellen met 300K KM’s op de klok krijgen voor minder. Maar de gene in nieuw staat met een mooie kilometerstand zijn gewoon 80K. De absolute matching numbers pareltjes gaan zelfs richting de 150K.
viezefreddyw zegt
Zonde van de E30 M3? Mwuah, valt mee. Er zijn best veel van gebouwd. Als ik de centen had gehad nam ik hem per direct over van de beste man (of vrouw). Ben alleen wel erg benieuwd hoe het zal rijden, hij zal wel veel gewicht in de neus hebben..
E34M5Touring zegt
‘Onderstuur kan alleen wel een probleempje worden, aangezien de oorspronkelijke E30 M3 natuurlijk is gebouwd met een aanzienlijk lichtere viercilinder in de neus.’
Nou dat valt nog best mee hoor, 240kg voor de V10 (dat is dressed, 202 zonder meuk)en 204 voor de 4pitter (ook dressed). De plaatsing kan wel voor wat meer onderstuur zorgen maar zoals in een andere comment al gezegd werd zijn er ook projecten waar ie verder naar achter wordt gelegd.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Geen elektrische ramen… Ik sla even over
rolov zegt
Vreselijk dik. Maar ben benieuwd hoe hij rijdt met al dat gewicht voorin . Als ik het geld had dan…. Had ik hem wel gehaald voor die afgeladen garage die ik dan ook al zou hebben. ;)
reistje zegt
Het ziet er wel uit alsof het netjes is gedaan. Al zou het niet mijn keuze zijn, liever een 6 cilinder.
MrShifra zegt
Dit is ‘m dus: https://www.youtube.com/watch?v=JRoPz-s8crA
MrShifra zegt
@MrShifra: Hier een complete playlist ervan: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6105DC6A59B9EBB3
undifined1 zegt
Zo zwaar is zon alu blok nu ook weer niet. Had alleen liever een 6 bak van een 330d erachter gehad.
kingjoop zegt
Wat gaaf! Ik zou hem kopen, als ik het geld zou hebben.
Arnoud zegt
De remschijven van de M3 CSL waren voor die auto al niet overbemeten. Na een paar rondjes circuit trad er al flinke fading op. Dus ik vermoed dat het er niet beter op wordt bij nog meer vermogen, snelheid en gewicht.
Neemt niet weg dat deze swap heel netjes is gedaan en dat het een gaaf project is.
rufctr01 zegt
Zet hier maar neer!
e1000bmw zegt
Als het een wrak was, dan mag het…
Dutchdriftking zegt
Liever dit dan het origineel… Graag wel met BBS LeMans wielen.
Homer55 zegt
Ik zal denk ik de enige zijn die deze V10 gekrijs gewoon niet mooi vind. Met een aftermarket uitlaat nog erger zelfs.
mashell zegt
Die V10 was toch de meest onbetrouwbare motor die BMW ooit gebouwd heeft? Daarom zeg ik laat maar.