Deze V70 R ziet eruit als een standaard exemplaar, maar niets is minder waar.
De eerste generatie Volvo V70 R is (samen met de 850 T5-R natuurlijk) een iconische auto, met zijn baksteenvorm en vijfcilinder. Er wordt nu echter een exemplaar geveild dat net even anders is dan anders. Op de achterkant van deze auto prijkt namelijk een T6-badge.
Hoe zit dat? Dit is geen gevalletje badgetuning, deze auto heeft daadwerkelijk een zescilinder. In 2015 is deze V70 R uit 1998 voorzien van een 3.0 T6 uit de V60 Polestar. Deze operatie werd uitgevoerd door KMS in Geldrop.
De 3.0 zes-in-lijn levert standaard al 304 pk, maar KMS heeft het blok ook nog wat gekieteld voor de gelegenheid. De T6 levert nu 362 pk. Dat is een serieuze upgrade ten opzichte van de 240 pk die deze V70 R standaard leverde.
Omdat het vermogen met 50% is toegenomen zijn er ook nog wat andere upgrades doorgevoerd. Zo is de versnellingsbak versterkt en is de auto voorzien van Koni-schokdempers met Intrax-veren, Brembo-remmen afkomstig van Porsche, een grotere intercooler en een aangepast uitlaatsysteem. Dit is dus geen halfslachtig project geweest.
De auto heeft 204.387 km op de klok staan, wat voor een V70 eigenlijk nog ‘rookie numbers’ zijn. Vergeet ook niet dat de motor een stuk nieuwer is en dat de versnellingsbak gereviseerd is. Die hebben er beide nog maar 30.000 km op zitten.
Lijkt een klassieke V70 R met een moderne zescilinder je wel wat? Goed nieuws: de auto wordt momenteel geveild via The Collectables. Je kunt nog tot en met maandagavond 20.30 meebieden.
werf76 zegt
Aarrgghh, weer om cookies vragen. En sommige kan ik niet eens uitzetten. Pff.
Maare, leuk project. Waarmee is de versnellingsbak versterkt dan?
ggj1987 zegt
“De airco is momenteel niet aangesloten, de pomp wordt los meegeleverd. De koude start vergt een toefje gas en de stationairloop schommelt iets, maar een kniesoor die daar op let bij een sportwagen als deze. Overigens kan KMS daar nog wel wat afstelwerkzaamheden aan uitvoeren.”
Waarom wordt dat niet gedaan vóór de verkoop?
kniesoor zegt
Geld op ?
chimaera zegt
Een toefje gas bij koude start hoort niet bij zo’n modern blok 🫣
eelco106gti zegt
Gave bak! In juni 2016 en aug 2024 kwam deze ook al eens langs op Autoblog.
kennone zegt
Klopt!
vetnek zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
tenaci zegt
Deze vaker gezien, maar waanzinnig gaaf ding!
kennone zegt
Heel gaaf en tegelijkertijd waarom. De 2.3 is ook redelijk makkelijk naar dit vermogen te tillen (hoger is het verstandig om de drijfstangen te vervangen voor sterkere exemplaren) en met de 5 pitter is hij eigenlijk al te zwaar in de neus. Zal met de B6034T4 T6 er niet beter op worden.
isleofman zegt
Haha wordt gesproken over een sportauto… gewoon een grappige cruiser. Meer niet in mijn ogen. Niks sport. En ik zou de 5 cil roffel missen 😂
mc96 zegt
Begrijp de ratio van dit project niet. Met de fijne 5 cilinder die in deze auto hoort had je dit vermogen ook prima kunnen bereiken. Die zes cilinder is ook helemaal geen bijzonder blok. Komt mij een beetje over als een noodoplossing. Originele 5 cilinder wellicht in de soep gedraaid?