Wat nou, rode Ferrari’s zijn niet origineel?
De LaFerrari was niet alleen een gelimiteerde Ferrari, het was ook nog eens de opvolger van de 288 GTO, F40, F50 en de Enzo. Dit maakte de LaFerrari een auto waarmee je onmogelijk een miskoop kon doen, financieel gezien. Je moest wel het geld hebben en in de positie zijn om er überhaupt een te mógen kopen van Ferrari. Die gunst werd maar aan 499 klanten verleend.
Het gros van deze klanten bestelde de auto in het klassieke (en afgezaagde) Rosso Corsa. Dat staat natuurlijk wel het beste naast je 288 GTO, F40, F50 en Enzo in dezelfde kleur. Verder zijn er nog een aantal uitgevoerd in geel, zwart, wit en grijs. LaFerrari’s in een ander kleurtje zien we echter bijna nooit voorbijkomen.
Toch zijn ze er wel degelijk. Veilinghuis RM Sotheby’s heeft er nu eentje in de aanbieding. De auto in kwestie is strikt genomen een rode Ferrari, maar wel een hele bijzondere rode Ferrari. Dit exemplaar is namelijk uitgevoerd in een extreem donkere tint rood, genaamd ‘Vinaccia’. Deze kleur oogt een stuk chiquer dan Rosso Corsa.
Ook het interieur is erg stijlvol. Het binnenste van deze LaFerrari is uitgevoerd in een zeer fraaie kleur bruin, met de welluidende naam ‘Pelle Chiodi Di Garofano’. Deze keuze is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De eerste eigenaar had namelijk twee klassieke Ferrari’s in zijn garage staan met een zelfde kleurstelling.
Deze auto is ook vooral gekocht om de andere Ferrari’s in de garage gezelschap te houden, want de 964 pk’s zijn niet vaak aangesproken. De eerste eigenaar deed de auto al na twee jaar van de hand en sindsdien heeft de auto grotendeels stilgestaan. Het resultaat is dat er nog maar 1.477 km op staat. Saillant detail: de kilometerteller is in miles en daarop staat te lezen… 918 mile. Dat is óf heel toevallig, óf een grapjas is bewust met deze LaFerrari gaan rijden om deze stand op de teller te krijgen.
Wat dit pareltje naar verwachting op zal brengen weten we niet, want daar doet RM Sotheby’s nog geen uitspraken over. We gaan het volgende maand zien, want dan gaat deze bijzonder stijlvolle LaFerrari onder de hamer in Londen.
Foto’s: RM Sotheby’s
str8six zegt
Fantastische spec zo!
baf07 zegt
Lekker kleurtje hoor…
jpoers zegt
Wat is er zo leuk aan de kilometerstand 918?
Voor een porsche snap ik m wel, voor een ferrari niet.
katoenboer zegt
@jpoers: zat ook al te zoeken in de tekst naar een overeenkomend nummer…
scrmeagle zegt
@katoenboer:
katoenboer zegt
@scrmeagle:
Erik zegt
Kijk, dat zit zo: 918 kun je opsplitsen in 9 en 18. Als je dan 1+8 optelt is dat 9 of te wel gelijk aan de eerste 9. Als je dan de eerste 9 optelt bij de 2e 9, (9 + 9), dan is dat weer 18. Tel je dan wederom de 1 + 8 op, dan houd je uiteindelijk maar één 9 over. Of dit nu iets te maken heeft met miles in relatie tot de kilometers, geen idee. Wat denken jullie?
maferick74 zegt
@Erik: oh damn het komt nu wel erg dichtbij, make it stop
Wolflow zegt
@Erik: Bedankt voor deze heldere uitleg 😉
hotze zegt
De laatste eigenaar heeft het licht gezien en een 918 aangeschaft 😂
Fraaie kleur overigens.
La Ferrari’s coupé doen al snel zo’n 2.5 miljoen euro’s.
De open versies 4.5-5 miljoen.
50mchljn zegt
Exterieur kleur bijzonder goed (ook in combi met interieur), laat verder maar zitten. Doet het gewoon niet voor mij.
kniesoor zegt
Best een mooie kleurencombinatie. Maar zou desondanks op zo’n woeste oto toch liever ook een woeste kleurencombo hebben. Een helderblauw metallic buitenkant met een giallo alcantara interieur, bijvoorbeeld.
piedlourd zegt
Oh ja, de LaFerrari IKEA. Mooi blauw met geel
Groninger zegt
In dit soort auto’s worden helaas wel vaker zo weinig km’s gemaakt. Gebruik ze gewoon waarvoor ze bedoeld zijn, en koop een mooi schilderij als investering.
Groninger zegt
Wel heel mooi samengesteld btw
Robert zegt
Ik heb niet zo veel met Ferrari, maar dit ziet er als totaalpakket toch wel heel fraai uit, hoor.
Ik vraag me alleen af hoe zoiets nou rijdt; ik heb wel eens ‘kenners’ horen zeggen dat een van de belangrijkste redenen waarom die km-stand vaak zo laag blijft, komt omdat er in het alledaagse verkeer eigenlijk niet fatsoenlijk mee te rijden is vanwege die enorme berg koppel onder het gaspedaal. Met als resultaat dat dit soort auto’s dus eigenlijk alleen op trackdays e.d. worden ‘uitgelaten’ en zo alsnog de km’s op de teller krijgen.
grandmasterb zegt
De meeste supercars zijn gemakkelijk normaal te rijden, want ze hebben tegenwoordig bijna allemaal een automaat die het koppel gemakkelijk aan kan en die zijn steeds comfortabeler geworden, dus zolang je niet veel gas geeft kan elke rijbewijsbezitter er mee rijden. Pas als je de automaat uitschakelt en volgas geeft wordt het gevaarlijk. Bezitters ervan rijden weinig km’s omdat dan de waarde ervan sterk achteruit gaat. Niemand die zo’n auto koopt wil een afgeragd exemplaar (m.u.v. 911-fans).
carfreakjim zegt
@grandmasterb: En niet te vergeten dat de meeste mensen die dit soort auto’s kunnen betalen vaak weinig vrije tijd hebben om even een stukje te gaan rijden en als ze dan tijd hebben moeten ze nog kiezen met welke auto uit hun verzameling waar ze mee gaan rijden. En dan zijn een hoop van die mensen ook nog eens op leeftijd en is een gt toch net wat makkelijker in en uit komen als zo’n laag ding met rare deuren. Dus zelfs bij de eigenaren met de intentie hem wel te gebruiken blijft het aantaal kilometers vaak beperkt.
alfaqv zegt
Het is toch gewoon zonde dat er zo weinig met dit soort auto’s wordt gereden? Ik zou elke gelegenheid aanpakken om een potje te gaan sturen, zeker nu het nog kan, geniet ervan! F*** de afschrijving!
(Maar dat is natuurlijk net de reden dat ze wel gekocht worden en er niet mee wordt gereden)
ghini zegt
Geweldige spec. Bij een auto met de naam La Ferrari past deze klassieke kleur absoluut! Jammer dat er zo weinig mee is gereden..
elemento zegt
499 gemaakt soort… tuurlijk blijft km stand laah
frank2b zegt
Die eerste foto doet me een beetje hieraan denken: https://hilmarderksen.nl/dieren/degenkrab/
Hoe dát nou kan ….
vaakbenjetebang zegt
Wow, dit is echt fantastisch mooi zo. Benieuwd hoe het er in de Toscaanse zon uit zou zien, liefst in beweging. Oh, had ik maar zo veel geld.
bernoulli zegt
Hmmja.
https://media.autoweek.nl/m/rh2y1f1blm2x_480.jpg
joosstra zegt
Ook een opmerkelijke rit op 8 oktober : 54 mijl in 5:43 uur, wat dus een gemiddelde oplevert van 9 mph. Maar toch nog een topsnelheid van 113 mph. Dat heeft het gemiddelde nog omhoog geholpen, maar desondanks slaapverwekkend. Lopen gaat sneller. Waarschijnlijk in de file gestaan in London, van het huis van de eigenaar naar Sotheby’s.
flyerbunch zegt
Jammer dat zo’n auto’s vaker staan te verkommeren in een warehouse met speciale zuurstof tent ofzo. Weinigen zien het daglicht als investering. Deze heeft toch enkele keren naar buiten gemogen, maar 1477km is ook niks.. die 918 miles zou ik zoals vele andere opmerkingen hier enkel bij een Porsche 918 snappen, maar op deze Ferrari zie ik geen speciale reden.
iphonistvongates zegt
Hele mooie kleurstelling maar ik vind dit meer passen bij de Pagani Post-Zonda en/of Bugatti Post-Veyron modellen. TVR Tuscan zou ook nog kunnen.
petroldrinker zegt
Als je het zwart had genoemd had ik het ook geloofd, niet mijn spec dit