De Gullwing-deuren zijn zeker niet het enige wat deze auto bijzonder maakt.
Zoals jullie weten was er in de jaren ’80 een levendige Mercedes-tuningscene. Widebody’s, aftermarket Gullwing-deuren, felgekleurde interieurs: het kon allemaal niet gek genoeg. Er was echter één tuner die nog een stapje verder ging dan alle andere tuners.
Het resultaat was de auto die je hier op de foto’s ziet: de Boschert B300. Dit is in principe een C124 (de voorloper van de E-Klasse Coupé) met vleugeldeuren, maar Boschert heeft veel meer aangepast dan alleen de deuren.
De C-stijl van de C124 is bijvoorbeeld 25 centimeter naar voren geplaatst, waardoor de auto een compleet ander silhouet krijgt. Bovendien is de originele neus vervangen door die van de R129 SL. Zodoende is Boschert B300 nauwelijks meer te herkennen als C124.
De klap op de vuurpijl zijn de Gullwing-deuren. Die waren optioneel, want er zijn ook B300’s met conventionele deuren. Sterker nog: dit exemplaar is de enige met Gullwing-deuren. Er zijn sowieso slechts een handjevol B300’s gebouwd, maar deze is dus volstrekt uniek.
In de basis was deze auto een Mercedes 300 CE, maar de motor is ook niet ongemoeid gelaten. De 3,0 liter zes-in-lijn is voorzien van twee turbo’s, wat een vermogen van 283 pk oplevert. In de standaard configuratie leverde het blok maximaal 220 pk (als je de 24-klepper had).
Bij een foute Mercedes uit de jaren ’80 mag natuurlijk ook een bijzonder interieur niet ontbreken. Ook op dit vlak stelt deze Boschert B300 niet teleur: dit exemplaar is voorzien van een two-tone paars interieur.
Daarmee heb je nóg een reden om de Gullwing-deuren zo veel mogelijk omhoog te doen. De andere redenen zijn dat (A) de Gullwing-deuren heel cool zijn en dat (B) de proporties met de deuren dicht stiekem niet zo mooi zijn.
Een ding is in ieder geval zeker: uit een periode met heel veel bijzondere Mercedes-projecten is dit een van de meest bijzondere. De auto zal later deze maand geveild worden door RM Sotheby’s in München. De verwachting is dat de enige echte Boschert B300 met Gullwing-deuren €250.000 tot €300.000 op zal brengen.
basman147 zegt
Ik ben het er helemaal mee eens dat de proporties niet kloppen met de deuren dicht, maar toch wil er een!
Wel graag met een 6.0 AMG V8 voorin, AMG monoblocks eronder en in- en exterieur in een normale kleur,..
MaartenD zegt
Gaaf!
schreute01 zegt
Dit heeft de sultan van Brunei blijkbaar gemist. Anders waren er zeker 2 gebouwd.
mashell zegt
Jammer dat zulke “veredelaars” niet meer bestaan. Het neusje van de ene BMW op de andere overzetten kon nu wel eens veel vraag naar zijn.
Robert zegt
Het is haast grappig te zien dat de tuner werkelijk alles uit de kast heeft getrokken om een eigen, uniek look te creëren en er vervolgens de MB stock putdekselvelgen onder laat zitten. Wat ik overigens een uitstekende keuze vind.
Rokende Wielen zegt
Doet me denken aan de Thunderhawk uit de tv serie M.A.S.K.:
https://mask.fandom.com/wiki/Thunderhawk
mc96 zegt
Auto’s zijn tegenwoordig sneller, veiliger en schoner. Maar toch blijven de jaren 80 en 90 voor mij persoonlijk de hoogtijdagen van de auto industrie.
Richmond zegt
In Europa wel, voor Amerika vind ik het de jaren 50 – 70
Dutchdriftking zegt
Mooi is anders, maar het is wel gaaf!
lightisride zegt
Wat een heerlijk plak en knipwerk. Uit de tijd dat op de show in Essen vleugeldeuren in elke auto geknusteld waren? of is dat toch iets later? Ik vroeg me altijd af of er ook iemand in zulke auto’s rond reed.
Design_Driven zegt
Bizar, lelijk en mooi tegelijk. Waar kan ik afreken?
Robert zegt
Staat in de tekst: RM Sotheby’s in München. Wel het hoogste bod neerleggen en daar komt dan nog 12,5% ‘buyer’s premium’ + 19% MwSt. (btw) overheen.
078spotter zegt
Doet me erg denken aan de gullwing van Styling Garage die staat in ook het boek met witte kaft Fantastische Autoos dat is een geweldig boek wat ik al 30 jaar bezit en dat staat vol met Jaren 80 Tuning zoals Sbarro,BB,Hooper etc