Een Amerikaan vertelt het verhaal van zijn unieke creatie, die gebouwd werd in ons eigen land!
Bestaat de perfecte auto eigenlijk wel? Er zijn een hoop auto’s waarvan je kunt zeggen dat ze alle kwaliteiten hebben. Maar in de praktijk blijkt het tegendeel. Neem bijvoorbeeld de populaire Audi RS6. 600 pk, een kofferbak waarmee je gemakkelijk de Ikea kunt plunderen en echt lelijk is hij ook niet. Maar een stuurmansauto is het niet. En ook al staat er een opvolger klaar, qua snufjes is de auto heel erg aan het verouderen. En zo werkt het eigenlijk met elke auto.
Zo dacht ook de Amerikaan Mani Kulasooriya. Voor hem is de perfecte auto een Mercedes-AMG G63 6×6. De knotsgekke combi van pick-up, zeswielig gevaarte en G-Klasse-luxe lijkt inderdaad leuk. Maar volgens Mani is de auto te duur om functioneel te zijn. En hij heeft een punt: de kans is klein dat 6×6-eigenaren veel onverharde paden zien in hun G Wagon. Het is meer een collector’s item.
Mani hamerde wel door op het idee dat een G-Klasse pick-up een leuk idee zou zijn. Een X-Klasse voldoet aan de eisen van een Mercedes pick-up, maar mist de charme die de inmiddels klassieke G-Klasse wel met zich meebrengt. Ook zou het interieur en het formaat van de G-Klasse vergeleken met een X-Klasse naar een veel hoger plan getild moeten worden, waardoor het een soort Duitse Ford F-150 wordt. Kortom: wensen die Mercedes nog niet vervuld heeft. De oplossing: zelf aan de slag gaan. Hij deelde zijn verhaal met Motor Authority.
In de VS zijn ze gek op customizen en op pick-ups. Toch viel het oog van Mani op ons eigen Nederland. Want hier zijn meerdere bekende G-Klasses bewerkt tot de eigenaren hun dromen. Perfect! Op naar Nederland. Bij het bedrijf IkWilEenG in Flevoland werd de Amerikaanse G500 bewerkt tot een pickup.
Het resultaat mag er zijn. De G-Klasse werd verlengd, waardoor de proporties een beetje vreemd zijn. Het resultaat daarvan is wel dat de vierdeurs configuratie behouden kon worden. Een praktisch én functioneel ding dus. En Mani is met recht apetrots, want het ding ziet er bijna uit alsof hij zo uit de fabriek kwam rollen.
Overigens wilde Mani de auto niet als aandachtstrekker gebruiken, maar als werkpaard. Dat is niet helemaal gelukt: bij een dergelijke one-off verschijnt er bij menig toeschouwer een groot vraagteken. Een leuke anekdote van Mani zelf was toen hij een konvooi testauto’s van Mercedes tegenkwam. Hij maakte een paar close-up foto’s en ging er weer vandoor. Toen hij wegreed achtervolgde het konvooi hem, tot verrassing van Mani. Toen hij stopte bleek het dat de normaal vrij opvallende testauto’s juist geïnteresseerd waren in de ongebruikelijke G Wagon. Ook filmsterren bleken al geïnteresseerd in de auto. Managers die volgens Mani Brad Pitt leken te vertegenwoordigen, boden serieus geld voor de G-Klasse.
Maar Mani wil hem niet kwijt. Een bijzonder project met een dito bijzonder verhaal, wat voor hem de perfecte auto is. Misschien dat Mercedes nog een plekje over heeft voor een G-Klasse pick-up in hun gamma? De overtreffende trap van de Nissan Navara X-Klasse is een niche die, vooral in de VS, populair zou kunnen blijken.
arias zegt
In VS en Canada gaat Mercedes de X-Klasse helemaal niet leveren….
detroitv8 zegt
@arias: en terecht. De X is een handtas vergeleken een echte truck.
gasskaas zegt
@arias: tuurlijk niet, dat ding kan bij lange na niet concurreren met de pickups daar, qua prijs en bruikbaarheid. Net als die vw amarok. Voor europa prima ding maar daar zal het niet echt verkopen.
robert110 zegt
@gasskaas: Dat soort pick up’s verkopen anders prima hoor. Toyota heeft in 2017 bijna 200.000 Tacoma’s verkocht. Nissan heeft in dat zelfde jaar als kleine speler 80.000 Frontiers (wat wij kennen als de vorige generatie Navara) verkocht. En denk maar niet dat die dingen voor weinig gekocht worden.
Ik denk dat de Mercedes X een hele grote kans maakt in de US. En ik denk dat zodra Nissan de nieuwe Navara in de US gaat verkopen en dus ook bouwen (de huidige Frontier wordt ook in de US gebouwd) dat Mercedes de X ook in de US laat bouwen en gaat verkopen. Op dit moment is het inderdaad niet interessant omdat er nu nog 25% belasting wordt gerekend bij import.
peug206 zegt
@robert110: das geen pickup das een auto daar. Een beetje pickup valt onder de bedrijfswagens/light trucks daar.
robert110 zegt
@peug206: Zowel de Tacoma als de Frontier vallen onder de Class 1 Light Duty trucks (De BMW X5 ook dus veel zegt dat niet). De reden dat de Mercedes X bij import 25% duurder is, is omdat het een light duty truck is. Ze zien er niet alleen uit als trucks het zijn gewoon trucks.
moveyourmind zegt
Ondanks de wat typische proporties een geslaagde ombouw. Een G-klasse is gewoon op zijn mooist als hij eruit mag zien zoals hij is: een echt werkpaard.
En helemaal af met de schitterende velgen en dito banden. Dat is wel even wat anders dan de veel te grote showwielen die je tegenwoordig meestal onder de G ziet.
deora zegt
In Heerenveen rijdt een 4 deurs witte G klasse pickup rondt. Zal eens kijken of ik een paar foto’s kan maken deze week.
gasskaas zegt
@deora: kijk maar ff hoor!
mikeyman zegt
Als ze die laadbak 10cm hoger hadden gemaakt had het geheel er een stuk beter uit gezien!
ouwedibbes83 zegt
@mikeyman: mss kan hij jouw suggestie verwezenlijken door z’n laadbak met een klep af te dichten
Ultimora zegt
Heb in Amsterdam wel eens een g-pick-up in exact deze configuratie gezien. Volgens mij staan er ook w foto’s van op autojunk, want daar herkende ik hem toen van.
fyr0 zegt
@ultimora: ja ik zag hem van het weekend nog rijden in de Jordaan. Dacht eerst ook dat het deze was
marinepower zegt
Hij had ook een landcruiser series 70 kunnen overwegen.
italia007 zegt
Van de week zag ik ook een verbouwde G-Klasse staan in Zandvoort. Het was een ouder model, maar ook verhoogd, 6 wielen en de banden waren heeel groot. Ook zaten er voor wat andere bumpers op. Helaas liep ik even zonder telefoon over straat…
c5abouma zegt
De G-klasse witte pickup (3 deurs) uit Heerenveen was ons eerste project en is inmiddels in zandkleur gespoten en de 5 deurs pickup (blauw 2e project) uit Amsterdam is dit jaar voorzien van een G500 motor (voorheen G300TD). Allen in Flevoland gebouwd.
deora zegt
@c5abouma: ik meende dat die ook 4 deurs was. Wel een erg mooi ding!
rutger97 zegt
@c5abouma: Misschien leuk: nodig autoblog eens uit voor een rondleiding daar, lijkt me erg leuk om zoiets te zien
trbn zegt
Toevallig net in Amsterdam zien rijden!