De Testarossa Spider van Gianni Agnelli was toch niet de enige officiële Testarossa Spider.
Tegenwoordig is het volkomen vanzelfsprekend dat een Ferrari ook als cabrio komt. De Purosangue is de enige Ferrari uit de huidige line-up die altijd dicht is, en daar zijn goede redenen voor. Bij de sportauto’s is het een no-brainer dat er een cabrioversie komt. Als het niet al standaard een cabrio is.
Vroeger was dit nog niet vanzelfsprekend. De 512 BB was niet als cabrio te krijgen en diens opvolger, de Testarossa, evenmin. Dat was niet omdat Ferrari het niet kon. Gianni Agnelli kreeg namelijk voor zijn 20-jarig jubileum bij Fiat een Testarossa Spider cadeau. Ferrari weigerde echter om meer dan één exemplaar te bouwen.
Of toch niet? Nadat Pininfarina op eigen houtje een aantal Testarossa Spiders heeft gebouwd, heeft Ferrari in 1994 stiekem toch nog drie Spiders gebouwd op basis van de 512 TR. Strikt genomen zijn dit dus geen Testarossa Spiders, maar het zijn wél officiële Ferrari’s.
Een van deze drie auto’s wordt nu geveild door RM Sotheby’s. Het betreft een zeer fraai uitgevoerd exemplaar, in Blu Cobalto, met een blauwe kap én een blauw interieur. Daarmee is dit een volstrekt unieke Ferrari. Weliswaar zijn er nog twee 512 TR Spiders, maar die hebben niet deze kleurstelling.
De auto is destijds geleverd aan ene Alfred Tan, eigenaar van de lokale Ferrari-dealer in Singapore. Hij was degene die Pininfarina had overtuigd om Testarossa Spiders te bouwen en speelde ook een belangrijke rol bij de totstandkoming van deze 512 TR Spider.
Meneer Tan was in de gelegenheid om twee van de drie 512 TR’s af te nemen van Ferrari en greep deze kans met beide handen aan. Wat er met het andere exemplaar gebeurd is weten we niet, maar deze auto is sinds 1994 in het bezit van Tan gebleven. En al die tijd is er niet mee gereden, want er staat nog maar 570 km op de teller.
Nu wordt de auto dus eindelijk te koop aangeboden, samen met nog een zestiental andere auto’s uit de verzameling van de heer Tan. Deze unieke 512 TR Spider is echter het absolute topstuk van de collectie. RM Sotheby’s verwacht dan ook een topopbrengst: ze rekenen op €2,4 tot €3,1 miljoen.
kniesoor zegt
Goed geregeld, go Tan !
ukbob zegt
Ja…?
Nog geen 500km rijden in een auto waar die Italianen zich helemaal suf aan hebben gewerkt..
schandalig eigenlijk.
panam1 zegt
Als autoliefhebber idd moeilijk te begrijpen, maar dit is eigenlijk de enige ‘levende’ kunst die snel rendeert. Voor echte kunst is het vaak fijn als de kunstenaar niet meer leeft, en met de Electra pandemie worden dit soort dingen alleen maar meer waard. On a side note, je neemt je Mondriaan ook niet 3x per week onder je arm mee naar de bar om
te showen 🙃
ukbob zegt
We helemaal tof aan dit exemplaar:
De kleuren!
Als je ziet hoe saai de meeste sportwagens nu worden gespecificeerd..
elke Porsche 911 is zwart-zwart, tig Aston’s zijn saai grijs en zowat elke Ferrari is (alhoewel historisch verantwoord) saai rood.
mashell zegt
Saai rood bestaat niet. Je verwart voorspelbaar met saai, dat neem ik je niet kwalijk, als je het over een Netflix serie, F1 wedstrijd of politiek debat hebt zijn dat ook synoniemen. Maar in de huidige troosteloosheid van het wagenpark is een rode auto juist een lichtpunt.
Fruitcake zegt
https://rmsothebys.com/en/auctions/lf23/london/lots/r0051-1994-nissan-skyline-gt-r-jgtcc-gt1-by-hasemi-motorsport/1404771/photos
Ook leuk
drdre1 zegt
Mooie kleur, maar dat “hoedje” staat hem niet naar mijn mening. De portieren hadden langer moeten zijn. Ze zijn gelijk aan de coupé versie, maar daar oogt het minder opvallend omdat de zijruit er nog in zit. Die zorgt voor een meer evenwichtige zijkant. Dat heeft de spider niet en met het kapje erop wordt het korte deurtje extra geaccentueerd. Maar ze zullen er vast niet minder om verkocht worden. 😊
flyerbunch zegt
Tip: check ff op de YouTube kanalen van rattarossa die er reeds eentje heeft gebouwd, maar nog steeds niet klaar is of anders ff bij Gas Monkey Garage want die zijn met een unieke SEMA Testa (Testarossa Spider EV) build bezig.
MaartenD zegt
Wat een beauty!
heckblende zegt
nooit zo vet als deze https://www.autoblog.nl/files/2022/12/autoblog-essen-2022-970-134-432×240.jpg
dus succes met je opendakkie