En het is tevens een deel van de reden waarom de hypercar vertraagd is.
Darn you EU! De steeds strenger wordende regels gooit roet in het eten van de plannen van de autoindustrie. Door de invoering van de WLTP-cyclus moeten autofabrikanten aan de bak en dat voelt de consument ook. Hier in Nederland vliegen de prijzen van nieuwe auto’s bijvoorbeeld omhoog omdat de overheid geen zin heeft om de BPM te corrigeren, maar er is meer aan de hand.
De komst van de WLTP heeft tot gevolg dat benzineauto’s uitgerust worden met een partikelfilter. Niet alleen klinken daardoor nieuwe auto’s minder lekker, ook moeten fabrikanten aan de slag met de performance van een voertuig. De Peugeot 308 GTi levert bijvoorbeeld enkele pk’s minder na de update. De Leon Cupra 300 mist 10 paarden en is nu goed voor 290 pk en ook de Golf R moet het stellen met 300 paarden in plaats van 310 beloofde paarden.
De introductie van de WLTP komt op een moment dat Mercedes-AMG midden in het ontwikkelingstraject zit met de One. Autocar laat weten dat de Duitsers in Affalterbach druk bezig zijn met het ontwikkelen van een partikelfilter voor de One. Dit is niet simpel, want AMG wil alsnog de beloofde 1.000 pk+ kunnen leveren en dat is lastiger met het filter. Vorig jaar oktober werd al duidelijk dat het hele project vertraging zou oplopen. Mercedes-AMG heeft de nodige uitdagingen met de F1 V6 hybride, onder andere op het gebied van koeling.
berlinetta zegt
Hoezo moeilijk? Zet dat ding gewoon constant in party mode! Dan blaas je die filter uit de uitlaat.
okdoei zegt
@berlinetta: jazeker, mee eens, maar ook vrij snel je drijfstangen door je motorblok…
berlinetta zegt
@okdoei: Maar liever zonder drijfstangen in de kist dan je party mode gemist.
kennone zegt
@berlinetta: ik voel een carnavalskraker aankomen??
okdoei zegt
@berlinetta: winnaar.
str8six zegt
Ik vind het zo’n lelijke auto. Met name de voorkant, zo generiek.
donald zegt
@str8six: viel mij ook op, zo genus
Loek zegt
Dan hebben ze AMG al zo ver gekregen dat er een zespitter in ligt, de helft van de cilinders die je wil in dit segment, dan compenseren ze de boel met hun EQ-meuk wat dit ding effectief een Outlander PHEV maakt en dan nog is het niet goed?
Inderdaad, darn you EU!
dappers zegt
indien autoblog begin jaren 90 had bestaan hadden we waarschijnlijk eenzelfde artikel kunnen terugzoeken over de katalisator
ghengiskhan zegt
@dappers: yes.
mrB zegt
@dappers: yup, en alsnog zitten we 20 jaar later op 2 a 3x zoveel vermogen. Wat vervelend allemaal ;)
alfapeter zegt
Wat maakt het uit hoeveel vermogen het ding heeft, er zal toch nooit mee gereden worden.
iphonistvongates zegt
@alfapeter: LH44 zal er vast 12 ronden in rijden op de Nordschleife en dan gaat het apparaat in de verkoop. 12 Ronden is +2 meer dan de zgn. Technical Threshold voor deze AMG ultra car. Na elke 250 km moet het hele apparaat uit elkaar gehaald worden om X-Ray’s te maken en eventuele materiaalmoeheid te ontdekken. Er is een crew van 14 personen nodig voor elk zo’n beurt. Laten we het nog maar niet hebben over de toegang tot AMG’s mainframe om alle powerunit data te verwerken/analyseren.
jimmy89 zegt
@iphonistvongates: “Na elke 250 km moet het hele apparaat uit elkaar gehaald worden” heb je daar een bron van?
Vrije training 3 + kwalificatie + race = zo’n 400km en dat moet dan 7x mee gaan dit seizoen, waardoor je uitkomt op zo’n 2.800 kilometer die het blok moet trekken. No way dat de Project One elke 250 km helemaal uit elkaar moet.
rikus zegt
@jimmy89: tuurlijk niet. Dat uit elkaar halen is ook nergens voor nodig. Mercedes hé.. Gaat nooit kapot..
Esprit_de_Flandre zegt
@iphonistvongates: Klinkt als onzin. En als het waar is, is het zeker onzin.
Beetje Space Shuttle verhaal, die moet ook helemaal uit elkaar worden gehaald na een vlucht. Dat klopt wel, maar daarmee is het dus een slecht product, want het ding dient “herbruikbaar” te zijn. Na een vlucht staat het echter 6 maand in een hangaar om alles te controleren en duizenden onderdelen te vervangen. De Space Shuttle is dus volledig gefaald in z’n doel.
Stel je voor dat je met een vliegtuig landt, en na het uitstappen halen ze de motoren, staart, vleugels en wielen eraf om ze te checken. Onvoorstelbaar, en commercieel onbruikbaar.
Als voor de AMG Project One hetzelfde geldt, dan is dat een regelrechte blamage voor Daimler/Mercedes/AMG…
ghost zegt
Uitstoot van 900gr/km, wie boeit het nou als je een auto van 3,5 miljoen ekkies koopt…in Nederland zou dat betekenen dat je +/- €350.000,- aftikt aan BPM. In feite is het toch een kwestie van wie betaalt, bepaald in dit geval.
suzikubelona zegt
Ze zoeken nu waarschijnlijk naar een manier om de olie efficiënter te verbranden, zodat het partikelfilter niet meteen verstopt. Daar gaat je partymode.
donjunior zegt
Maar is een partikelfilter dan verplicht gesteld door de WLTP? Het leek mij dat een partikelfilter de uitstoot verminderd.. maar je kan ook als fabrikant zeggen.. “Op deze auto van x miljoen, boeit de uitstoot niet.. dan maar wat meer BPM”
Of ga ik dan te kort door de bocht?
Richmond zegt
@donjunior: het heeft te maken met type goedkeuring. De uitstootnormen zijn aangepast voor euro 6.3 en daar moet de auto aan voldoen. Daarvoor is het filter nodig.
RuVi zegt
@benja01: de WLTP staat hier helemaal los van inderdaad.
pikes83 zegt
Wat een gezeik allemaal