Een vermogen betalen voor een tweedehands Volkswagen. Dan ben je óf niet goed bij je hoofd, óf je hebt iets heel bijzonders te pakken…
Volkswagens zijn ooit ontwikkeld als -de naam zegt het al- auto’s voor het volk. De mislukte Oostenrijkse kunstschilder met gek snorretje die het halverwege de vorige eeuw voor het zeggen had in Duitsland, wilde dat alle Duitsers de beschikking konden hebben over hun eigen vier wielen. Dat kon geregeld worden.
Dus werd de Kever geboren. Lange tijd was dat de enige Volkswagen die je kon kopen en het was met recht een auto voor het volk. Niet duur, simpele techniek en heel makkelijk te onderhouden. En massaal geproduceerd ook nog. Maar de tijd van goedkope auto’s voor het volk is definitief voorbij.
Zeker als je kijkt naar deze tweedehands VW die we voor je hebben gevonden. Die kost namelijk -ook nu nog- een waar vermogen.
Koop deze tweedehands Volkswagen XL1
In de inleiding werd de vraag al gesteld, je moet of knettergek zijn om een vermogen neer te tellen voor een tweedehandsje uit Wolfsburg, óf je moet met iets heel bijzonders te maken hebben. En dat laatste is absoluut het geval. Er wordt namelijk een Volkswagen XL1 aangeboden.
Voor de mensen die even vergeten zijn wat een XL1 ook alweer inhield; dat was een zuinigheidswonder op wielen. Het is een tweezits diesel-elektrische hybride die volgens opgave 0,9 l/100 km verbruikt. Deze plug-in hybride stoot slechts 21 g/km CO2 uit. En het was de eerste auto met camera’s als buitenspiegels die de openbare weg op mocht.
Veel zijn er niet van gemaakt, slechts 250 zagen het levenslicht. Ook was de XL1 niet goedkoop, nieuw moest je er 112.000 euro voor neertellen. En als je dát al een vermogen vindt, zul je schrikken van het bedrag dat voor een tweedehands moet worden betaald.
Leeg je spaarvarken maar, want hij is duur
Nu wil je zeker weten wat het exemplaar kost wat wij voor je hebben gevonden. Nou, schrik niet, voor 123.945 euro is hij de jouwe. Da’s dus geen slechte investering voor de eerste eigenaar. En mocht je besluiten hem aan te schaffen, hij is nog zo goed als nieuw.
Want deze Volkswagen XL1 uit 2015 heeft in totaal pas 4825 kilometers op de teller staan. Dat betekent dus dat er in die 6 jaar nog geen 50 liter diesel in de tank is gegooid. Er zijn tijden dat ik het dubbele per dag verstook… Maar goed, daar hebben we het niet over.
Wat is hij toch zuinig!
Mocht je nog wat leuke feitjes willen weten, die hebben we. De Volkswagen XL1 is bijvoorbeeld zó aerodynamisch, dat je slechts 8 pk nodig hebt om 100 kilometer per uut te cruisen. Verder haalt hij 50 kilometer puur op de accu’s en levert het 800cc kleine tweecilinder dieseltje slechts 45 pk. Samen met de 25 pk van de elektromotor kom je dus uit op 70 pk in totaal.
Wil je dus niet alleen milieubewust rijden, maar ook nog eens de blits maken met een uiterst zeldzame auto mét vleugeldeuren, dan is het wellicht tijd om je spaarvarken stuk te slaan en naar Klundert af te reizen, want daar staat hij. Mocht je dat allemaal te veel gedoe vinden, dan kun je ook gewoon hier op de advertentie klikken.
En mocht je denken, deze auto ken ik al, die heb ik al eens hier gezien, dat klopt. Hij staat namelijk al een tijdje te koop. Alleen wisten we toen nog niet wat de prijs was en nu dus wel. En het vermogen dat je ervoor moet neertellen, zal wel de reden zijn dat hij al zo lang te koop staat…
Benieuwd of iemand hem nu wél gaat kopen!
Met dank aan Dave voor de tip!
mashell zegt
Jan: Zeg wat moet die XL1 gaan kosten Henk?
Henk: Het is wat de gek er voor geeft Jan, doe maar €123,456 dan zien we wel.
Jan: Dat lijkt wel een verzonnen prijs, ik maak er €123,945 van wat er moet altijd een 9 in een prijs.
tortuga zegt
@mashell: had hij beter 124998 van gemaakt 😅
hatseflats zegt
@volvo480gtt: eens
wildewesten zegt
“Dat betekent dus dat er in die 6 jaar nog geen 50 liter diesel in de tank is gegooid. Er zijn tijden dat ik het dubbele per dag verstook… Maar goed, daar hebben we het niet over.”
Daar wil ik het wel graag over hebben! 100 liter diesel in 1 dag?
Wicos zegt
@wildewesten: met een maishakselaar moet dat wel lukken.
krikke240z zegt
@wildewesten: misschien geen 100 liter maar meer dan 80 heb ik al verstookt. Was op 800 km maar als mijn zoontje van 3 het langer had uitgehouden, had ik ook meer km’s kunnen maken. Duitsland doorkruisen op een hoog gemiddelde hielp natuurlijk ook niet om het zuinig te houden.
camber24 zegt
Call me crazy, maar ik word echt enorm hebberig van zo’n ding. Vind het echt onwijs gave techniek. Doet me veel meer dan een Brabus met putdeksel wielen bv. Zou er graag eens in willen rijden.
Voor mij echt een droom auto, voor erbij.
Wat betreft de opmerking in het artikel dat het geen slechte investering is; over 6 jaar tijd 10K winst pakken op een bedrag van 112K. Dat is nog geen 9% op 6 jaar. Dat is 1,5% per jaar (compound interest is wat lastig met een auto). Ik kan me betere investeringen bedenken, ook in auto’s ;-)
vaakbenjetebang zegt
@camber24: Daar sluit ik me bij aan. Dit is nou een VW die ik oprecht fantastisch en cool vind.
krikke240z zegt
@camber24: 1
Edge zegt
Je bent niet de enige. Ik vind het heel erg jammer dat Volkswagen deze techniek niet rijp heeft gekregen voor fatsoenlijke massaproductie. Ik had het helemaal prima gevonden als Volkswagen een iets zwaardere XL1 (want minder carbon) met een verbruik van 1 op 65 (of iets in die richting) op de markt had gebracht tegen een schappelijke prijs. Dan zat ik nu waarschijnlijk Marktplaats en Autoscout af te speuren naar een leuk exemplaar.
ronaldotour zegt
@Edge: Er waren plannen om deze motor en accu’s in de Up! te gaan leveren, maar helaas het is een dieselmotor.
sonnybonds zegt
Denk dat VW dat technisch wel voor elkaar kon krijgen maar de olie industrie dat heeft tegengewerkt.
joosstra zegt
Met afstand de meest stompzinnige en nutteloze VW ooit. Het ding rijdt en ziet eruit als een slak, je kunt nog geen tandenborstel meenemen, laat staan ermee boodschappen doen. En dan dik meer dan 100.000 euro betalen. Je rijdt toch kompleet voor lul.
quattromeister zegt
EDIT: Doe maar niet.
quattromeister zegt
@quattromeister: censuur
mark997gt3 zegt
@volvo480gtt: ik hoop niet dat de app het weer zo doet als ik gewend was. Ben er al ruim 1-2 jaar aan gewend dat het allemaal dramatisch is.
Webbrowser das toch iets van 10 jaar geleden of zo….?
MarcoM zegt
In de pers ermee.
Auto zegt
Ook de browser is verre van perfect. Het continue verspringen van de tekst door irritante reclame, het niet zien van reacties totdat je bent ingelogd en het ergste van alle; nadat je een bericht hebt gelezen en naar de vorige pagina wil gebeurd er niks en blijft hij hangen op de desbetreffende pagina en moet je maar weer via de homepagina naar een volgend bericht. Snap niet waarom ik deze site nog bezoek. Al doe ik het hierom veel minder dan voorheen.
akabanga zegt
@volvo480gtt: “nog even geduld en de app doet het weer zoals je gewend was!” …. Liever niet! Goed moment om de app eens goed te verbeteren – niet zoals we gewend waren.
tenaci zegt
@volvo480gtt: eens!!!
Alfarobert zegt
Volkswagen werd het pas na de 2e wereldoorlog. In de tijd van A.H.(geen Albert Heijn) was het nog KDF. Kraft durch Freude.