Een sportwagen, maar dan wat met meer stijl en comfort: dat zijn ingrediënten voor een zeer begeerlijke auto. Zoals deze drie occasions.
Auto’s die je hart sneller laten kloppen zijn vaak niet de meest praktische en bruikbare auto’s. Gelukkig zijn er ook auto’s die een mooi compromis maken op dit vlak: Gran Turismo’s. Deze auto’s bieden de looks en de beleving van sportauto’s, maar kunnen indien gewenst ook gewoon dienst doen als daily driver. We vonden drie begeerlijke exemplaren die momenteel in Nederland te koop staan bij Vossestein Exclusive.
Aston Martin Vanquish
Bouwjaar: 2014 – Kilometerstand: 24.910 km – Prijs: €143.500
De GT is onlosmakelijk verbonden met Aston Martin (of andersom). De DB9 werd alom geroemd als een van de fraaiste auto’s in deze categorie. Het was dus een lastige opgave om deze te overtreffen qua design, maar de Vanquish is daar toch in geslaagd. Volgens ondergetekende in ieder geval. Dit exemplaar uit 2014 heeft geen spannende exterieurkleur, maar bij een GT hoeft dat ook niet.
Bij het openen van het portier wordt deze uitvoering wel interessant. Met donkerrood leer en stiksels in een diamantpatroon is het een weelderige bedoening. Het vierkante stuur á la Aston Martin One-77 blijft ook bijzonder.
Naast het fraaie design is de belangrijkste reden dan GT’s van Aston Martin zo begeerlijk zijn onder de motorkap te vinden. Daar huist een 6.0 V12 die 574 pk produceert. Dit zorgt ervoor dat deze Gran Turismo in 3,8 seconden de 100 km/u aantikt en belangrijker nog: dat deze een fenomenaal geluid voortbrengt.
Ferrari 599 GTB HGTE
Bouwjaar: 2009 – Kilometerstand: 35.435 km – Prijs: €137.500
De Ferrari 599 GTB hanteert het zelfde recept als de Vanquish. Ook dit is een GT met een V12 voorin, maar dan op z’n Italiaans. Dit specifieke exemplaar is niet de eerste de beste 599 GTB. Dit is er eentje met het optionele HGTE-pakket, wat staat voor Handling Gran Turismo Evoluzione. Met onder meer stijvere veren, een stijvere stabilisatorstang en een verlaging van 10 mm leent deze versie zich (indien gewenst) nog wat beter voor sportief rijgedrag.
Aan de buitenkant kun je de HGTE het makkelijkst herkennen aan de 20 inch vijfspaaksvelgen. In het interieur is deze uitvoering van een dosis extra carbon voorzien. Ook niet onbelangrijk: de uitlaat is aangepast, wat zorgt voor een verbeterde soundtrack. Lekkere upgrades dus. De eerste eigenaar had ook een goede smaak, want dit exemplaar is uitgevoerd in een buitengewoon fraaie blauwe kleur. Dit is hoe je een GT van Ferrari samenstelt.
Maserati GranTurismo MC Stradale
Bouwjaar: 2012 – Kilometerstand: 42.845 km – Prijs: €74.950
Een auto die natuurlijk niet mag ontbreken als we het over Gran Turismo’s hebben: de GranTurismo. Deze specifieke auto kost ongeveer de helft van de Aston en de Ferrari, maar is ook heel begeerlijk. De Maserati GranTurismo kan in ieder geval qua looks en geluid wedijveren met de eerdergenoemde GT’s.
Ondanks de (relatief) lage prijs is dit ook een vrij zeldzame auto. Dit is namelijk een MC Stradale. Deze versie is wat meer sportwagen en wat minder GT. Daar zorgen onder meer een aangescherpt onderstel, 10 pk extra vermogen en carbon-keramische remmen voor. In het interieur zijn carbon kuipstoelen uit de Enzo en de MC12 gemonteerd en hebben de achterste stoelen het veld moeten ruimen in het kader van gewichtsbesparing. Later is de MC Stradale overigens nog wel als vierzitter geleverd, maar dit is een van de 497 exemplaren met slechts twee stoelen.
Foto’s: Vossestein Exclusive/Wax’M
alloallo zegt
Makkelijke keuze: maserati
De mooiste en de goedkoopste.
150K is onbereikbaar! 75K is wellicht een optie
mp014 zegt
@alloallo: +1 sowieso, dat geluid alleen al man man kippenvel telkens weer. En het blijft een mooie verschijning ook!
acakoning zegt
Maserati +1 Vanwege de prijs en het niet onderdoen voor die andere 2 opties.
sjaakbonestaak zegt
Wat blijft zo een Gran Turismo toch een prachtige wagen hé, daar kan ik zeker behoorlijk hebberig van worden.
PunicaOase zegt
Voor mij de Aston Martin, wow!
AstonMartinDriver zegt
@punicaoase: doe het nog wel een paar jaar met mijn DBS 😎
TT225man zegt
Ze hebben er ook nog een zwarte DBS Volante staan met handbak!
Ultieme auto en zeer schaars (zijn er minder dan 50 van gemaakt, de overige 800 waren automaat, doe mijne dan ook niet weg zolang ik nog kan schakelen! ;-))
coldzero zegt
Toe mij de 599 maar of een 612 zou ook prima zijn. Echt onbereikbaar in het echt voor mij maar als geld geen probleem zou zijn zou ik die dagelijks nog wel willen rijden. Goede combi tussen chique en rijder georiënteerd. De Aston ook trouwens maar die vind ik wat minder bijzonder omdat alle Aston Martin modellen zo op elkaar lijken.
bvlagusta zegt
De Aston, wat een beauty. Helaas kan ik hem niet in hypothecaire zekerheid geven aan de bank.
Wellicht private lease dan maar, heb daar laatst toevallig wat over gelezen.
De masser is ook very nice, alleen iets te hardcore als daily in deze uitvoering
fconderkantlat zegt
poh, kleurstelling van het interieur, exterieur en velgen van betreffende 599 is wel echt godsgruwelijke mooi
als je een 599 zoekt, is dit wel een grail
cossiekiller zegt
Enkel die ‘verlaging van 10mm’ lijkt wel een verhoging van 30mm te zijn op de foto’s. Daar kan je precies nog een vuist tussen steken.
Voor de rest is die wel af ja.
fmgarcia zegt
Dit is echt ontzettend moeilijk. De Aston is prachtig zo, Ferrari is machtig, en de Stradale heeft ook geen uitleg nodig. Pff toch maar de AM als daily dan.
MaartenD zegt
Die Ferrari in deze uitvoering en kleur is wek echt heel mooi
kniesoor zegt
De Vanquish in de kleurstelling van de 599 zou mijn keuze zijn. Maar dat is slechts theorie, want zo’n auto is er niet.
Overigens in zekere zin een bekend autobedrijf, die hebben zich de nodige jaren terug op de verkoop van mijn ex MB SL280 gestort. Als de drie hier getoonde auto’s net zo goed zijn als mijn SL kan je ze rustig kopen.
ericc zegt
Bentley mag ook in het rijtje.
vaakbenjetebang zegt
Oh, die Maserati. Wat een fantastisch ogend en klinkend ding is dat. Zelfs het koelkastwit maakt hem niet saai. Je wéét dat het waarschijnlijk geen goede auto is, maar je wilt hem. Wel zou ik die harnasgordels heel snel beu worden. Heb ze ook wel eens in een straatauto gehad, maar als je dan op een onoverzichtelijke rotonde rechtsaf wilt is het altijd weer vloeken. In iets compacts als een Elise het nog wel te doen, maar in een toch fors apparaat als deze Maserati… nee, dank u.
Stefje zegt
@vaakbenjetebang: alleen om je middel doen, want vaak ben je gewoon te bang ;)