Je deed het immers toch al niet.
De automarkt is enorm aan het veranderen. Om een heel erg simpele reden, de consument verandert namelijk ook. Op dit moment gaat het heel erg hard. We vergeten even het feit dat crossovers de verkooplijsten binnenkort zullen domineren. Dat is ooit anders geweest. In de jaren ’80 en ’90 was het nog de C-segment hatchback welke het best verkocht in Nederland. Astra’s, Golfjes en Escorts. Dat spul.
Sinds jaar en dag was er keuze tussen een driedeurs en een vijfdeurs. Van die eerste nemen we telkens vaker afscheid, zo ook vandaag. Het trieste nieuws heeft ons bereikt dat Seat stopt met de Leon SC. Dat is eigenlijk best ironisch, want de eerste Seat Leon was er enkel als vijfdeurs. Het wordt nog ironischer, want ook bij de tweede generatie van de Seat Leon kon je alleen kiezen uit een vijfdeurs carrosserie.
Pas met de derde generatie heeft Seat besloten dat er toch markt moet zijn voor een driedeurs. Naar goed voorbeeld van Fiat (Bravo/Brava), Opel (Astra GTC) en Renault (Megane Coupé), koos ook Seat ervoor om de Leon SC een stukje sportiever te maken.
Vanwege de tegenvallende verkoopresultaten heeft Seat besloten de driedeurs Leon uit productie te nemen. De gewone vijfdeurs Leon en de Leon ST (stationwagon) blijven nog gewoon in productie. En daarmee is de kous nog niet af, want er gaat nóg een driedeurs eruit, namelijk de Mii.
Ook bij de Mii vielen de verkopen enorm tegen. De Skoda Citigo is er nu ook alleen als vijfdeurs. Daarmee heeft de gehele Volkswagen Groep nog maar twee driedeurs hatchbacks in zijn gamma: de Up en de Golf. De Up driedeurs is er alleen als basis-uitvoering (Crisis Up!) of de snelste versie (Up GTi).
henk_he zegt
Hoewel ik driedeurs hatches meestal mooier vind, snap ik het besluit wel. Een vijfdeurs is nou eenmaal veel praktischer en verkoopt dus beter.
RickB zegt
@henk_he: Ik heb geen gezin, alleen een vriendin, en ik moet en zal een 5-deurs rijden. Is een grotere afzetmarkt voor als je hem weer wil verkopen. 3-deurs auto’s gaan gewoon een stuk stroperiger het erf af.
henk_he zegt
@RickB: dat zeg ik toch
humpyourdog zegt
@RickB: wauw, wat een kneuterigheid om hier mee bezig te zijn bij aanschaf van een wagen. Het moet waarschijnlijk ook een grijze zijn met de instapmotor.
peke zegt
@humpyourdog: nee mag ook een andere kleur
toyotaprius zegt
@humpyourdog: een grijze Prius met wieldoppen is het ultieme..
RickB zegt
@humpyourdog: Jij hebt een vla-gele 3-deurs 107 uit 2007 zonder airco, met een kenteken van vorige week erop, maar zonder onderhoudsboeken? Om zo lekker tegen de stroom in te zwemmen natuurlijk.
humpyourdog zegt
@RickB: tegenwoordig een suzuki swift sport van 2009. De kleur kon ik helaas niet meer kiezen 9 jaar na de productiedatum; het is een grijze.
rikus zegt
@RickB: kies je dan ook voor een saaie kleur, zodat ook dát een snelle verkoop niet in de weg zal staan?
Edge zegt
Ik wilde typen “de Audi A3 is er ook als driedeurs!”, maar die lijkt ook al stilletjes uit het gamma gehaald. Zonde, want de driedeurs is in de meeste gevallen toch wel even wat mooier dan het vijfdeurs-broertje.
m-tfsi zegt
@Edge: volledig eens. Vind de 3deurs vaak net wat sportiever en serieus jammer dat ze eruit gaan.
Maarja, ik heb het niet voor het zeggen..
markie123 zegt
@edge: Eens, ik heb de 3deurs a3 omdat ik die net wat leuker vind ogen dan de 5 deurs. Restwaarde interesseert me niet, dus ook leuke kleur erop. Ik rijd er zowat elke dag in dus dan moet het maar beter leuk ogen. En 99% van de tijd alleen, dus meer dan 1 deur heb ik dan niet eens nodig.
mashell zegt
@markie123: lekkere kleur helpt juist bij restwaarde. Er zijn natuurlijk veel mensen op zoek saaie auto maar er zijn ook nog steeds mensen die juist op zoek gaan naar een leuke auto.
lekbak zegt
@mashell: Mijn ervaring is dat een saaie kleur wel degelijk sneller verkoopt. Al mijn auto’s met een leuk kleurtje hebben (heel veel) langer te koop gestaan maar werden uiteindelijk wel gekocht vanwege de kleur. Auto’s voor de handel koop ik dus ook in een saai kleurtje tegenwoordig. Advertenties zijn mij te duur om maandenlang mee door te gaan.
lekkaah zegt
@mashell: Nope, jij zal onderaan de markt moeten gaan zitten met je rode F30, trust me. Kijk maar ‘ns op autoscout e.d.
Als je het over een 340i of M hebt, klopt jouw theorie idd, dan zijn speciale kleuren meer gewild.
wildewesten zegt
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 5-deurs. Stuk praktischer!
Jochen zegt
@wildewesten: de deuren zijn kleiner wat uitstappen in krappe parkeerplaatsen juist vergemakkelijkt, en je kan gewoon bij je gordel om maar eens wat te noemen
mashell zegt
@wildewesten: helemaal niet praktischer, juist onhandige! Bij een vijfdeurs heb je kleinere deuropeningen dus lastiger in- en uitstappen, heb je slecht zicht over je schouder want je ziet alleen de B-stijl en je hebt ook nog eens minder licht in het interieur. En dat allemaal zodat de passagiers die bijna nooit meerijden, ook bij een gezinsauto is de achterbank immers meestal leeg, gemakkelijker kunnen in- en uitstappen. Eigenlijk waanzin.
trasimo zegt
@mashell: bij coupe’s vind ik 3-deurs prachtig, maar ik vind dat auto’s zoals 1-serie en A3 er alleen maar kleiner door ogen en er niet/nauwelijks mooier van worden. Grappig, je bent de eerste die ik zie roepen dat 3-deurs praktischer zou zijn dan 5. Ik ben zelf juist net weer van 3 naar 5-deurs overgestapt en ik kan nu m’n jas weer makkelijk op de achterbank gooien, m’n tas achter de voorstoel zetten zonder lastig gedoe, hoef niet zo ver te reiken voor de gordel, heb in smalle parkeervakken geen last meer van de langere deur en inderdaad, als er eens mensen achterin willen zitten kan ik ze gewoon normaal laten instappen. Smaken verschillen, gelukkig zijn er voor jou toch ook nog genoeg auto’s om uit te kiezen.
mashell zegt
@trasimo: mijn jas gaat gewoon in de Kofferbak, net zo handig als op de achterbank. In 2016 was er al amper nog keus in 3 deurs modellen (de Golf bijvoorbeeld was er toen ook alleen nog als basismodel en als dure GTI en GTD), in 2020 zal de keus gewoon 0 zijn. En dat allemaal dankzij mensen die zich op ruime parkeerplaatsen graag uit krappe deuropeningen wurmen zodat ze hun jas op de achterbank kunnen leggen… Daar betalen ze dan ook nog zo’n €1000 extra voor en nog eens een paar honderd voor een blinde hoek assistent die je in een 5 deurs eigenlijk wel nodig hebt. Ik snap de fabrikanten wel dat ze de 3 deurs er uit doen maar ik snap de mensen niet dat ze niet doorhebben dat het een verlies voor hen is. Door het grotere portier, het grotere venster heb je beter zicht en meer licht, een 3 deurs rijdt daarom gewoon lekkerder.
lekbak zegt
@mashell: Als je kleine kinderen hebt dan sta je heel snel weer bij de handelaar om een 5 deurs te halen hoor. Ook is het voor ouderen vaak ronduit onmogelijk om op de achterbank te komen bij een drie deurs. Daarbij is die grote deur van een drie deurs elke dag weer onhandig als je geparkeerd staat. Het feit dat de driedeurs uitsterft bevestigd het ook.
canabis zegt
Niet alleen 3-deurs versies verdwijnen uit het straatbeeld, maar ook de 4 deurs sedan verdwijnt uit het straatbeeld.
peke zegt
@canabis: A3 limousine? Prachtig !!
markie123 zegt
@peke: Eens, die had ik hiervoor in het blauw in de lease, heb nu een 3deurs A3 (werkgever gewisseld). Als ik de kans weer krijg dan komt er zeker weer een a3 limo. Heerlijke fijne en mooie auto.
peke zegt
@markie123: klopt. Mijn broer reed de s3 limousine. Vind de combinatie helemaal fantastisch. Net iets te buitensporig qua verbruik voor mij (en misschien wel wat klein met 2 kids in zitjes en 1 ervan zelfs in kinderwagen nog): maar wat een pareltje qua looks!
phaeton zegt
@canabis: Mercedes heeft juist weer een kleine toegevoegd. Afijn de Octavia, Superb, Mondeo, Insignia hebben allen een 5-deurs in de folder. Vast wel meer, maar voor de gewone man die een nieuwe D-segmenter kan betalen wordt het rap minder.
Homer55 zegt
Jammer ook dat de bestuurders van de automarkt de consument veranderd of dwingt te veranderen.
rikus zegt
@Homer55: inderdaad. En dan uitgerekend deze modellen van de markt halen. Hier komen rellen van.
HZW zegt
@homer55: Ja, de automaat V-bak is een mooi voorbeeld.
Door geen handbakken meer aan te bieden, de consument dwingen om een automaat te kiezen.
Audi heeft ooit als reden opgegeven dat er veel meer stuk gaat met auto’s die voorzien zijn van een handbak, om dat de bestuurders er gewoon niet mee om kunnen gaan en ten gevolge daarvan veel slopen.
Bij mijn werkt dit niet, geen handbak dan mogen ze elke auto houden, want aan mijn verkopen ze zeker geen automaat, die wil ik niet eens gratis hebben.
En al die stomme automaat argumenten die iedereen aandraagt mogen ze stoppen waar de zon niet schijnt.
sr20det zegt
@HZW: handbakken zijn achterhaald, ouderwets en kneuterig.
jarnobakker zegt
@HZW: mijn automaat moest anders met 80000 km al gereviseerd worden , ik vraag me af hoe ze dat uitleggen…
Homer55 zegt
@hzw: Ik dacht meer aan dingen zoals:
Diesel is bijna crimineel dankzij de zogenaamde sjoemel software…VW was de lul maar blijft maar verkopen dus was het een politiek spel om mileuzones in te voeren en diesel kapot te maken….
Milieuzones waardoor mensen gedwongen worden hun oude auto te laten slopen voor een nieuwe schoner exemplaar… Het milieu gedoe waardoor er veel zuinige prutteltjes rondrijden. Wil je iets diks dan kunde betalen… Passats, mondeo’s en dat soort segment auto’s worden zijn voortaan focussen, golfjes vanwege financiele redenen want het wordt allemaal duurder. Nieuwe auto’s worden niet meer verkocht maar gehuurd voor bepaalde tijd en dan zijn het ook milieu dingetjes of wilde iets diks dan kunde betalen..
Orichy zegt
@homer55: O, alles wat het milieu aangaat is een politiekspel, of het gaat om diesel-gate, milieu-zones, alle uitstootgegevens verminderen, afvalscheiding, enz., het is voorop gezet plan. De medemens te laten denken, dat het helpt de klimaatverandering tegen te gaan, is er één van een onmogelijkheid.
Het enige probleem waar de mens wat aan kan en moet doen. is het aanpakken van de verpakkingsstromen. Deze moet, of verminderen, of afbreekbaar worden gemaakt, of herbruikbaar te gemaakt worden en dat ook zo hanteren, zodat afvalstoffen naar energie worden omgezet. Dus het liefst alle drie, tezamen.
Aan de klimaatverandering zelf kan men niets aan doen, omdat de wereld al ronddraait en in beweging is, de natuur blijft zijn ding doen, uiteindelijk gaat dat ten kosten van de mens en dier.
Terwijl de mens er ontzettend zijn best voor probeert te doen, om er vat op en controle over te krijgen, zal dat echter nooit lukken.
Ik wil ook niet zeggen, dat jij er bij neer moet leggen, innovatie daar leer je van, kijken en luisteren naar de natuur en dat gebruiken, om allerlei onnatuurlijke processen te veranderen, ten behoeve van een langer verblijf, zonder te veel afvalstoffen te produceren en de aarde meer energie terug te geven, zal misschien helpen bij een langer bestaan van de leefbaarheid voor mens en dier, maar die garantie is er niet. Omdat het uiteindelijk processen blijven, die ver boven onze macht liggen en waar wij niet aan de bezigzijnde methode zullen kunnen ontsnappen.
Orichy zegt
@hzw: Ik was vroeger ook die mening toegedaan, tot dat ik met een leenauto wel verplicht was een automaat te rijden. Gelukkig een moderne (Mercedes) en ik heb moeten toegeven, dat het na gewenning eigen heerlijk rustgevend rijdt.
‘Je houdt tijd over’ tijdens het autorijden en dat ging heel ongemerkt. De beginfase, van een paar dagen, was heel onwennig, steeds naar die pook grijpen, en de koppeling in willen trappen, maar toen ben ik gaan leren rijden met de flippers aan het stuur en dat is eigenlijk best een goede vervanger. En uiteindelijk wende het vrij snel.
Ik was wel blij, toen ik mijn eigen auto terugkreeg, maar toen daalde naar een poosje ook in, dat een moderne automaat best een prettig en comfortabele manier van rijden was, zeker bij veel druk stadsverkeer, hoeveel je dan eigenlijk schakelt en doet, daar maakt een moderne automaat het je echt een stuk makkelijker.
En aangezien met de toekomst van elektrisch rijden en eventueel meer autonome meuk, wordt de automaat alleen maar vernuftiger en de schakelmethode in het geheel.
Maar zelf schakelen heeft zijn charme en op een circuit en, of tijdens autosporten, blijft waarschijnlijk de betere optie, de handbak.
Pordon zegt
@HZW: Dan blijf jij toch lekker ouderwets roeren. Ik heb er geen problemen mee dat de handbak verdwijnt. Achterhaalde techniek die nutteloos is voor een dagelijks van A naar B vervoersmiddel.
cossiekiller zegt
Die Leon is best wel mooi. Maar je ziet ze inderdaad amper rijden… Ach, ik hou m’n hatch wel tot ze weer ‘in’ zijn.
allesmetturbo zegt
Ik heb de 5deurs altijd al mooier gevonden, de 3deurs lijkt niet af voor mn gevoel.
tttijn zegt
Jammer. Leon SC vind ik best gaaf.
RiKe zegt
Jammer, ik ben blij met mijn witte Leon SC FR!
moveyourmind zegt
Vooral bij de Ibiza ziet de driedeurs er een stuk sportiever uit dan de vijfdeurs.
Helaas heeft die niet het door Alfa voor het eerst toegepaste designtrucje dat de vorige Leon en Altea hadden, de in het glas verzonken handgreep. Dan heb je het beste van beide; het praktische van een vijfdeurs en de looks van een driedeurs.
dees zegt
3 deurs is gewoon te onpraktisch.
De tijd dat mensen massaal dit soort 3 deurs kochten is voorbij, al helemaal met zo absurd veel 3 deurs aanbod.
Arnoud zegt
Bij een C-segmenter kan ik me er nog íets bij voorstellen dat je daar de 3-deurs variant van vermoordt. Dat zijn vaak de gezinsauto’s en dan is 5 deuren echt prettig. Maar kleiner.. dan zou ik toch liever een 3-deurs rijden. Stukken mooier.
En mocht je nu roepen: alle schoolmoeders dan?! Die gaan maar lekker fietsen of in de gezinsauto rijden. Dan rijdt papa in z’n eentje maar in de supermini.
ronaldddvos zegt
Ik ben serieus aan het kijken naar een Leon coupe, tweedehands. Jammer dit weer
viezefreddyw zegt
@ronaldddvos: Waarom is het jammer? Je kijkt naar een tweedehands. Nieuw ga je hem dus niet kopen.
prototypezero zegt
@viezefreddyw: Jammer voor de restwaarde denk ik, dan is ie als je hem wilt verkopen dus met zekerheid uit de productie dus automatisch ‘oud’. Dan liever een facelift o.i.d.
mashell zegt
@prototypezero: “oud” is een gebruikte wagen altijd. Zie het als een voordeel, de driedeurs is gewoon exclusief.
viezefreddyw zegt
Er zijn maar weinig echt goed gelukte driedeurs hatchbacks. De Megane van de vorige generatie vond ik mooier als driedeurs dan als vijfdeurs.
Eigenlijk vind ik bijna alle hatchbacks als vijfdeurs mooier dan als driedeurs.
torsen zegt
@viezefreddyw: Maar die is dan ook zodanig anders dat ze het label coupé erop durfden te plakken bij Renault.
Moet ik wel gelijk even vermelden dat de vorige generatie Meganes bizar droevige verschijningen zijn ongeacht welke face lift.
Renault ging van strakke en herkenbare/eigenaardige ontwerpen naar saaie vormloze drollen. Zelfs de RS lijkt in een donkere kleur nergens op.
RS in het geel en de station met gt-line in het blauw. De rest mag van mij linea recta uit de geschiedenis boeken geschrapt worden.
Snap nog steeds niet waar ze in die periode mee bezig waren bij Renault.
Aan de ene kant maken ze iets schitterends als de Laguna coupe en met dezelfde designtaal weten ze de Megane compleet te verneuken.
Excuses aan liefhebbers van die generatie Megane.
mashell zegt
@viezefreddyw: Astra, Golf, 1 serie, A3 vind ik als 3 deurs allemaal mooier als de vaak maar saaie 5 deurs uitvoeringen. Daar zitten zoveel deuren in, daar is amper nog ruimte voor design.
knapzuur zegt
.. als je achterin wilt stappen in een A of B segmenter..
.. als je net iets boven de gemiddelde lengte uitstijgt en daarmee tegen de B stijl zit te staren.
karhengst zegt
@knapzuur: korter en pakkender had ik het niet kunnen verwoorden. Tezamen met de punten van @Mashell voor mij een reden, mocht ik binnenkort terug naar het C-segment gaan, voor de driedeurs kies ipv de vijfdeurs.
lekbak zegt
@knapzuur: Ik ken weinig auto’s met meer ruimte op de achterbank dan de quore van mijn oma. Sterker nog, ik denk niet dat ik ooit in een auto heb gezeten met meer ruimte op de achterbank.
Onehp zegt
Mijn ex Suzuki Swift Sport mk2 was mooi als driedeurs, maar was ie 5-deurs geweest (pas een jaar later op de markt in eu) had ik hem langer kunnen houden. De driedeurs was net te onpraktisch, mede dankzij de kleine koffer en de neerklapbare achterbank in 1 stuk waardoor ie net te vaak wat te onflexibel was. En ook maar 4-zits. Bij aankoop dacht ik daar niet te veel aan, maar met het gebruik merk je wel het verschil… Natuurlijk erg afhankelijk van de situatie. Nu erg blij met een 5-deurs estate, toch lekker handig…
geelbarrel zegt
#ffmnwagenparkchecke: 3x 2 deurs, 2x 3 deurs, 1x 5 deurs . Ik ben weer de horror voor de gemiddelde marketeer… gheghe
henk_he zegt
@geelbarrel: 1 zwaluw maakt nog geen zomer. De gemiddelde marketeer maakt zich niet druk om uitzonderingen.
janvignoble zegt
Ik rij een 3 deurs Mini Cooper en over mijn lijk dat ik in zo’n lelijke 5 deurs stap. Praktisch: Neuh. Maar het werkt.
ikleesookoverautos zegt
Ik ben voor de driedeurs versie, ziet er beter uit en zo onpraktisch is het nou ook weer niet.
Pordon zegt
Helemaal prima. Ik heb helemaal niks met 3-deurs hatchbacks. Vind ze meestal niet mooier, zijn minder praktisch, veel te grote en onhandig deur en je breekt je rug als je de gordel wilt pakken. Nutteloze auto’s in mijn ogen.
tarquesh zegt
Dat er überhaubt nog markt is voor Seat dan alleen het Iberisch schiereiland verbaast mij.
Ik vind er geen zier aan.