Milieuvriendelijke auto’s die het veld moeten ruimen, ergens klopt er iets niet.
Compacte stadsautootjes zijn naast goedkoop buitengewoon milieuvriendelijk. Vanuit dat oogpunt zouden deze auto’s voor fabrikanten dus aantrekkelijk moeten zijn of desnoods gemaakt worden. De praktijk is echter anders: diverse fabrikanten zien geen brood meer in A-segmenters. Er zijn nu weer twee populaire stadsrakkers die van het toneel gaan verdwijnen.
PSA
PSA heeft zelf nog niets van zich laten horen, maar Reuters weet op basis van meerdere bronnen te melden dat PSA de stekker gaat trekken uit hun stadsrakkers. We hebben het dan over de Peugeot 108 en de Citroën C1, mocht dat nog niet duidelijk zijn.
Succes
Aan de Nederlandse verkoopcijfers zal het in ieder geval niet gelegen hebben. In een land van koopjesjagers en hoge belastingen op auto’s zijn dit soort modellen een garantie voor succes. Als we de 107 en de 108 bij elkaar optellen komen we uit op 143.283 verkochte exemplaren in Nederland. Citroën verkocht van de C1 95.592 exemplaren. Daardoor is de C1 op de BX na de bestverkochte Citroën in Nederland.
Rendabel
Auto’s verkopen is één ding, maar je moet er ook nog winst op maken. Dat is waar de schoen wringt bij veel fabrikanten. Anno 2020 is het lastig deze auto’s rendabel te maken, mede omdat er relatief dure filters in de uitlaat geïnstalleerd moeten worden. Dikke marges er bovenop doen is er ook geen optie. Het lijkt er daarom op dat de stadsauto uit de gratie begint te raken bij fabrikanten. Concerngenoot Opel zette bijvoorbeeld al een punt achter de Karl en de Adam.
Fiat
Over concerngenoten gesproken: binnenkort is ook Fiat een concerngenoot van Peugeot en Citroën. PSA en FCA stappen in het huwelijksbootje en gaan samen verder onder de naam Stellantis. Fiat houdt het A-segment in leven door de Panda en de 500 geheel of gedeeltelijk te elektrificeren. Volgens een bron van Reuters heeft PSA dit ook overwogen, maar zagen ze hier uiteindelijk geen brood in. Misschien kan de fusie nog nieuwe perspectieven bieden. En anders kunnen de Nederlandse consumenten zich altijd nog tot Toyota wenden.
Dutchdriftking zegt
Voor de Up komt volgens mij ook geen opvolger. Momenteel alleen elektrisch verkrijgbaar. Toch jammer.
detroitv8 zegt
@dutchdriftking: juist niet. De Up! is de enige brandstofauto op dit moment van VAG’s 3-ling. De Seat is foetsie en de Skoda is enkel EV.
flik2punt0 zegt
@detroitv8: de Skoda is ook foetsie
Design_Driven zegt
Er is geen product op aarde waar je zoveel waar voor je geld krijgt dan bij stadsauto’s, Als je nagaat hoeveel onderdelen er in gaan, die allemaal ontworpen, getest, gemaakt en geassembleerd moeten worden . Het is uberhaubt knap dat er nog geld aan verdient wordt. Daarom werken veel merken ook vaak samen of doen ze aan badge engineering.
Zelfs stadsauto’s moeten tegenwoordig allerlei spullen standaard aanboort hebben, elke optie geeft weer een massa aan onderdelen tot vervolg. Vergelijk de 108 met een 205 of zelfs een 206.
Vroeger waren stadsauto’s simpeler en ook was het een manier om klanten aan zich te binden. Dat laatste is nu ook al niet meer zo en kopers zijn steeds minder merk/dealer trouw waardoor de kleine marge nog minder te accepteren is.
Dit is dus geen onlogische stap.
noodlesoup zegt
@sketcher: ik kan mij nog een citroen dealer herinneren die aangaf meer geld te verdienen aan een leren jas van Harley Davidson (die verkocht ie ook) dan aan een C1. Wel jammer, na mijn Panda was dit mijn eerste nieuwe auto.. Was mijn ticket to freedom. Good times.
lekbak zegt
@sketcher: als ik een 108 met een 206 vergelijk is die 108 afhankelijk van de uitvoering wellicht rijker uitgerust dan de 206 maar rijdt de 206 nog altijd een klasse beter. Het onderstel en de motoren (alles boven de 1.1) zijn nog steeds op niveau van een b-segment auto. Alleen de uitrusting en het geluid blijft (ernstig) achter, maar ik rij liever een dag in een 206 dan in elke nieuwe a-segmenter.
cloverleaf zegt
@lekbak: mja. Een vriendinnetje van me had zo’n Up en ik vond dat een verassend geinig wagentje!
broncosguru zegt
Het lastige van deze kleine auto’s is de CO2 uitstoot en de regelgeving vanuit de EU. Als importeur moeten Opel, Peugeot en Citroën onder de 95 gr/km blijven over alle verkochte auto’s. Als je de Karl, C1 en 108 in grote aantallen verkoopt dan word het lastig om met de uitstoot van 110 gr/km onder dat gemiddelde van 95 gr/km te blijven. Ook moet er in opvolgers van deze auto’s veel complexe veiligheidssystemen standaard worden waardoor een Karl / C1 / 108 net ze duur zou worden als een Corsa / C3 / 208.
Het A segment verdwijnt langzaam uit de showrooms.
grasvreter zegt
Dus rijden er in Nederland straks moeilijk veel verouderde en vervuilende A segment gebakjes rond, omdat de prijs per kilometer super laag is. En dan is het weer huilen dat het wagenpark te oud is, de uitstoot te hoog, terwijl het segment niet meer bestaat en nieuwe auto’s peperduur zijn.
RiKe zegt
@grasvreter: Kijk, iemand die het snapt. Ze snappen nog steeds niet dat de krankzinnige BPM het juist tegenwerkt dat de klimaatdoelen gehaald kunnen worden
potver7 zegt
@rike: Dat staat hier natuurlijk los van. BPM zorgt ervoor dat sommige modellen of motoriseringen niet in Nederland verkocht worden, niet dat fabrikanten stoppen met een model. Bovendien zijn die klimaatdoelen ook maar een papieren tijger; qua cradle-to-cradle uitstoot kun je veel beter wat langer met een auto rondrijden dan steeds maar nieuwe produceren.
moveyourmind zegt
Toch wel zonde, vind de 107 en C1 juist zulke symphatieke autootjes, juist omdat het van die nonsense karretjes zijn die doen wat ze moeten doen en ook nog een beetje bereikbaar zijn voor een normaal mens.
appeltaartislekker zegt
@moveyourmind: mee eens.
eklasse zegt
100% zeker dat als dat Stellantis van de grond is, er weer meerdere A-segment-autootjes gebouwd gaan worden.
-De Karl was GM ding;
-De Adam te duur;
-108, en C1 einde levenscyclus;
-idem Panda.
Dus logisch dat er ‘nu’ één nieuwe basis ontwikkeld gaat worden.
arias zegt
Maar hé, goed voor het ‘milieu’ he
wijsneus zegt
Volgende maand in het nieuws: PSA kondigt nieuwe elektrische stadsauto aan.
mastemaker zegt
@wijsneus: wijsneus
Edge zegt
@Wijsneus: Natuurlijk, dat is wel te verwachten. De A-segmenter zoals PSA hem de afgelopen jaren verkocht heeft is wellicht niet interessant meer, maar dat wil niet zeggen dat een auto van dat formaat direct kansloos is. Door de fusie met Fiat Chrysler krijgt PSA ook de beschikking over het platform en de aandrijflijn van de nieuwe Fiat 500E. Daar kun je prima een Peugeot van maken, zeker nu men Peugeot wat hoger in de markt wil zetten om Opel niet al te veel in het vaarwater te zitten.
realhustler zegt
Als PSA stopt met de 108 en c1 dan zal de Aygo de kar alleen moeten trekken en dat lijkt me lastig dus dan krijgt die daihatsu ook geen vervanger.
rve007 zegt
Tot Toyota wenden. Sorry maar ook die krijgt geen opvolger zoals jullie zelf reeds eerder hebben geschreven. Dit is namelijk een broertje dat door PSA in slowakije op dezelfde lijn als de c1 en 108 wordt gebouwd.
mrmark1337 zegt
Kolin, Tsjechië
deSjonnies zegt
En zo zal de EU ervoor zorgdragen dat autorijden straks alleen voor de elite is, niet rechtsom dan linksom.
bernoulli zegt
Goedkoper dan dit gaat het niet worden, Maar man, wat rijden die dingen spartaans.