Volgende keer beter, wellicht.
Voor liefhebbers van hot hatches is het een prima tijdperk. Oudgedienden als de Golf GTI en de RS-modellen van Renault doen nog altijd gezellig mee, terwijl het landschap op een prima tempo wordt vergroot met nieuwkomers als de Hyundai i30 N. Hoewel merken de niches wat graag opvullen met nieuwe auto’s, blijkt niet iedereen te zitten wachten op een dergelijke hete bak.
BMW bijvoorbeeld, dat zeker niet vies is van een M-model meer of minder, vertikt het vooralsnog een écht krachtige 1 Serie op de markt te brengen. De M135i is en blijft voorlopig de meest sportieve versie van BMW’s kleinste auto. Althans, als we het hoofd van BMW M mogen geloven. In een interview met Top Gear heeft Marcus Flasch aangegeven dat er geen plannen zijn voor een BMW M1 (of 1M).
Hoewel het op zich een logische zet zou zijn voor BMW om een rivaal voor o.a. de Audi RS3 en Mercedes-AMG A45 te ontwikkelen, heeft het geen trek in het idee. BMW is van mening dat klanten die het deze Duitse hot hatches lastig wil maken maar met de (nieuwe) M2 aan de haal moeten gaan. Technisch gezien geen hatchback, maar compact is de kleine coupé wel.
Aan de andere zijde van de aardbol heeft een ander automerk, Mazda, eenzelfde beslissing genomen. Tegenover het Australische Cars Guide heeft de ontwikkelingsbaas van de Japanse fabrikant toegegeven dat klanten hun hoop niet hoeven te vestigen op een hete Mazda3. Op de vraag of Mazda geen krachtiger blok kan bouwen voor de hatchback, antwoordt hij doodleuk het volgende:
“We are capable of creating engine to answer such demands for more power, but at the moment we have no plan to do it.”
Grootspraak, maar niet met de gewenste uitkomst. Ergens is het merkwaardig, aangezien Mazda recentelijk wel heeft aangegeven dat het overweegt de nieuwe Mazda3 in te schrijven in het TCR-toerwagenkampioenschap. Hoewel het ontwikkelen van een gelijkwaardige TCR-straatversie op basis van de Mazda3 niet onwaarschijnlijk is, hoeven we er voorlopig dus niet op te rekenen.
jaapiyo zegt
Mooi zo. Flasch had al aangegeven dat hij alleen nieuwe echte M modellen wil introduceren die de M-badge verdienen. FWD gebakjes horen daar natuurlijk niet bij.
tanzanitef30n zegt
@jaapiyo: damn, ik vraag mij echt af wat voor versen jij uit de bijbel leest in jezelf als je in die voorwiel aangedreven bus van conexxion instapt ?
jaapiyo zegt
@tanzanitef30n: simpel:
lekkerlinksrijden zegt
@jaapiyo: ben je in het paradijs jonguh
jaapiyo zegt
@lekkerlinksrijden: bwoahhh…zo zou ik de trein van Zwolle naar Roosendaal niet direct willen omschrijven.
awesome zegt
@jaapiyo: deze prediken wij thuis:
As I walk in da shadow of death
Sixteen men on a deadman’s chest
Your host is heat, Mr. H-O-T
And I get ya get splashed with da Tec
Nobody go till da God say so
You got a second or mo’
To run for da door
Before I blow back off da Meth contact
You didn’t know Stat
Cook you down like that
stekel zegt
@awesome: maar dat zeggen ze alleen in Texas :)
marinepower zegt
@tanzanitef30n: welke Connexxion bussen rijden er nog met fwd? Aantal jaren terug reden ze bij ons nog met die omgebouwde VW T5 hokken, brandhout.
michaelb zegt
@jaapiyo: Heeft hij zeker de X5/X6 over het hoofd gezien als een echt M model.
beefcake zegt
@jaapiyo: de 1 is toch leverbaar met 4WD, wat standaard is op elk M-model dat tegenwoordig geïntroduceerd wordt? Ik zie niet in hoe een 1 met die layout niet in het rijtje past.
towi1989 zegt
Toch bijzonder dat ‘we currently have no plans’ wordt geinterpreteerd als ‘gaat nervernooitniet komen’.
bernoulli zegt
Weer een artikel met een foto van die natte scheet erboven. ☹️
sollie1984 zegt
Van wat ik heb begrepen is dat BMW naar de verkoopcijfers heeft gekeken van de RS3 en A45 AMG en dat er dus bij de buren echt niet zoveel van die modellen zijn verkocht.
baklava zegt
Jammer. Had wel graag een lekkere mps gezien.
dondeboer zegt
@baklava: ik ook. Maar eerlijk is eerlijk, hoe goed de MPS’en ook waren, verkopen deden ze helaas niet. En voor een klein merk als Mazda is t dan wel een begrijpelijke keuze.
baklava zegt
@dondeboer: dat klopt helaas wel ja
emping zegt
@dondeboer: je kan zelf er een hoop aan verknutselen
van1 zegt
Zelf weten.
mpgc zegt
Volgens mij is de M135 gewoon een hot hatch vergelijkbaar met de hot hatches van bijvoorbeeld VW, Renault, Peugeot en Hyundai of Ford qua motorvermogen en uitrusting. Het is dus eigenlijk alleen de Mazda die (vooralsnog) niet komt.
berlinetta zegt
@mpgc: Is ook wel zo, maar het is natuurlijk geen echt M-model.
racerx zegt
@berlinetta: op de een of andere manier vind ik een A45 ook geen echte AMG, hoewel het mijn keuze zou zijn in dit segment. Kan het niet uitleggen, gevoelskwestie. Ik snap de keuze van BMW wel er geen ‘echte’ M van te maken.
berlinetta zegt
@racerx: Tijden veranderen helaas. Voor mij is een echte AMG een dikke sedan of coupe met RWD, veelste veel vermogen en een gruwelijk geluid. In mijn ogen maken ze zo niet meer. Een echte M wordt al tijden niet meer gemaakt. En sinds Audi een RS-label op een Q3 heeft geplakt, is de magie er ook wel af voor mij.
daniel1975 zegt
@berlinetta: ik vind de laatste M3 en M4 juist de enige die ik echt zou willen hebben! Gevolgd door de E46 en E30 (maar nu belachelijk duur voor wat je er feitelijk voor krijgt)
Dutchdriftking zegt
Jammer. Een Mazda MPS is altijd leuk.
gandini zegt
Ik snap het wel. Een hot hatch is natuurlijk heel leuk, maar met zo’n M2 of Mx-5 in het gamma, wil je natuurlijk dat mensen bij “fun-auto” eerst aan die modellen denken.
amersfoorter zegt
Een mps? ??
dare2think zegt
Even ter info: de ‘oude’ M140i blijkt sneller te zijn dan de nieuwe M135i. Zie het review van carwow op YT.
atrak zegt
@dare2think: Wat had je dan verwacht? 2.0 vs 3.0, 306pk va 340pk. Ze hebben er niet voor niks weer 35i van gemaakt ipv 40i.
saxoke zegt
@atrak: toch is het daarom alleen al een stap achteruit
sollie1984 zegt
@atrak: de type aanduiding 40i is voor de LCI modellen. Dus waarschijnlijk zal er over een paar jaar weer een M140i op de markt komen als LCI model.
berlinetta zegt
@dare2think: Sneller in rechte lijn dan? In de rijtest op Autoweek zeggen ze namelijk dat de nieuwe sneller is op het circuit dan de M140i.
vroom11 zegt
Flasche Leer dit gruwelijke apparaat – dus gelukkig geen M-versie ??