BMW heeft aangekondigd welke twee modellen straks als elektrische auto verkocht gaan worden.
Het is een inmiddels vrij bekend persbericht van een autofabrikant. ‘Wij als autofabrikant hebben duurzaamheid en de vermindering van de CO2-uitstoot super hoog staan!’ Daarna komt er een heel riedeltje aan beloftes en saaie teksten, over hoeveel CO2-uitstoot ze waar willen gaan beperken. Vandaag gooit BMW een vergelijkbaar bericht de deur uit, met één interessant verschil: ze kondigen meteen even twee nieuwe elektrische auto’s aan.
Eind volgend jaar gaat de BMW Groep namelijk vijf volledig elektrische auto’s aanbieden. De BMW i3, de Mini Cooper SE, de BMW iX3, de BMW iNext en de BMW i4. Later moet daar de BMW 7 Serie bijkomen. Dan is het topmodel te koop als diesel- of benzine-mild-hybrid, als plug-inhybride of als volledig elektrische auto. Per 2023 moeten er 12,5 elektrische automodellen te koop zijn. Hoe ze een halve auto willen verkopen, is ons ook niet geheel duidelijk, maar ze hebben het toch echt over de helft van 25.
Over naar het concrete nieuws. Want de twee auto’s die BMW straks ook als elektrisch wil verkopen, zijn de BMW X1 en de BMW 5 Serie. Over laatstgenoemde hadden we al geruchten gehoord, maar het is voor het eerst dat BMW de komst van beide modellen zelf bevestigd. Goed nieuws voor de petrolheads die van benzine houden: net als bij de 7 Serie is het hier extra. Je zal dus straks gewoon nog een benzine- of dieselvariant van de 5 Serie kunnen kopen. Wel als mild-hybrid, voor de duidelijkheid.
Extra info over deze twee elektrische BMW’s geven de Duitsers nog even niet. Wel heeft BMW het over ‘high-volume series‘. Het lijkt met zo’n tekst niet logisch om dan alleen de M5 volledig elektrisch te maken, waar het eerder genoemde gerucht over ging. Die is immers niet per se als ‘high volume’ te bestempelen. Binnen enkele jaren zou de keuze voor elektrische sedans en crossovers dus net ietsjes ingewikkelder kunnen zijn.
Knoopie zegt
Het zou fijner zijn als ze een 3 serie elektrificeren die een beetje betaalbaar is. Wat heeft Jan met de pet nou aan een elektrische 7 serie?
lekkerlinksrijden zegt
@knoopie: jan met de pet koopt ook geen elektrische 3-serie, kan hij niet betalen
Knoopie zegt
@lekkerlinksrijden: daar heb je inderdaad gelijk in. Dan is het wellicht wat voor de lease rijder.
flutterby zegt
@knoopie: met een modaal inkomen red je ook geen 3 serie in de lease hoor. Zeker als je hem een beetje aankleed praat je al snel dubbel modaal (ongeacht lease of koop, uiteindelijk “verdien” je hem zelf).
mc96 zegt
@knoopie: de i4 is toch min of meer een electrische 3
Mpower zegt
@mc96: zeker!
scalvaro zegt
Goh eindelijk een fatsoenlijke E-auto: een vijfje!. Die komt op mijn shortlist. Beter dan al die omgekatte SUV dingen met oneindige luchtweerstand.
loggy zegt
@scalvaro: +1! ?
993carrera4s zegt
@scalvaro: de EQE komt er ook aan, is een soort elektrische E klasse
lekbak zegt
@scalvaro: ik snap dat sowieso niet. Alsof je je huis milieuvriendelijk gaat verwarmen met de deur open. Een elektrische suv slaat echt helemaal nergens op.
cruzie zegt
Jan met de pet koopt geen 7-serie, maar eerder een opel of …
Een elektrische 7- reeks ( en eigenlijk ook 5-reeks) is, opnieuw, voornamelijk interessant voor bedrijven en zelfstandigen (in BE).
ukbob zegt
@cruzie: wie houdt je tegen.. begin dat bedrijf of wordt zelfstandige! Probleem opgelost :)
cruzie zegt
@ukbob: ik ben zelfstandig consultant.. ;)
993carrera4s zegt
@cruzie: en U rijdt een model 3?
cruzie zegt
@993carrera4s: neen hoor, een mooie 520D touring xdrive.. nu bijna 2j, diesel. keuze gemaakt omdat ik gewoon veel op de baan zit.
Mijn punt in 1ste reactie is vooral dat het nog heeeeel lang gaat duren alvorens elektrisch rijden voor ‘jan met de pet’ onderbouwd gaat worden. Zoals we allemaal weten is er in BE gewoon te weinig ondersteuning in infrastructuur en kan ‘jan met de pet’ weinig voldoende voordeel halen uit de meerprijs voor een elektrische wagen.
flutterby zegt
@cruzie: Jan met de pet moet het gewoon lekker bij een gebruikte auto houden. Over 4-5 jaar komen voor hun de betaalbare EVs en hebben de vorige eigenaren de infrastructuur verzorgd.
cruzie zegt
@flutterby: ben ik niet helemaal van overtuigd. Tweedehands sowieso, maar zolang ze niet evenveel kosten als de benzine/diesel geloof ik daar niet in.
En de infrastructuur zal pas binnen 5-10j voldoende zijn.
Mijn persoonlijke visie is dat de automobielsector een compromis gaat moeten zoeken tussen range & snelheid van opladen. Als die snelheid van opladen versneld wordt – pakweg 10min voor 100% volledig elektrisch, dan gaan mensen het kopen. Niet vergeten dat de meeste mensen geen oprit hebben, in een appartement wonen,… zij kunnen niet voor deur laden en op de meeste bedrijven zijn er te weinig laadpalen…
Maar goed, hier kunnen we nog paar uur over doorgaan en binnen 10j kunnen we terugkijken hoe het allemaal gelopen is ?
flutterby zegt
@cruzie: nu is een EV voor een klein groepje al voordeliger en/of zelfs praktischer dan een ICE en groep wordt steeds groter en groter totdat er een paar uitzondering overblijven die graag meer betalen voor een brandstofauto of die niet in aanmerking komen voor private lease. Het paard was ook binnen 10 jaar van 95% naar 5% in New York en in 2030 zal ik waarschijnlijk hetzelfde roepen over autonomie.
tortuga zegt
@flutterby: over 4-5 jaar een 3de hands (laat ons zeggen Tesla 3) gaat tegen dan nog meer kosten, geen garantie meer, batterij stuk, defecte aandrijving
lekbak zegt
@flutterby: je hebt het over België. Daar zijn iets meer problemen betreft de infrastructuur dan in Nederland. Ze hebben daar al uitdaging genoeg om voldoende stroom in de huizen te krijgen om de lampen aan te kunnen zetten. Een elektrische auto opladen is misschien wat te veel gevraagd daar.
993carrera4s zegt
@cruzie: ik werk bij een heel groot bedrijf in België, daar moeten alle lease auto’s straks elektrisch zijn. Die Belgen rijden nu allemaal 520D of X3d’s, dus deze auto’s zullen best wel op grote schaal verkocht gaan worden.
cruzie zegt
@993carrera4s: inderdaad, is ook mijn punt eigenlijk > interessant voor bedrijven en zelfstandigen.
Hoewel, in dergelijke full leasings weegt de meerprijs toch stevig door. Zou me niet verbazen dat zij die vandaag een 520D hebben misschien gaan moeten kijken naar een full option 330e omdat men meestal met een budget werkt. Een 330e full option tov een 520D met opties scheelt al snel 10.000€ -15.000€ . Deel even door 48 en je hebt 200€ extra kosten per maand voor de leasing..
invictus66 zegt
Dat verschil zou wel eens beter kunnen meevallen dan je denkt. Lease prijzen zijn soms moeilijk voorspelbaar. Ik heb eind vorig jaar zelf gezocht naar een nieuwe leasewagen. Ik heb toen bv gekeken naar een volvo v60 T4 en een T8, hoewel de T8 maar liefst €16.000 duurder was, was hij in leasing niet zo gek veel duurder. Als je het VAA ook in rekening bracht was de T8 zelfs goedkoper.
mp014 zegt
Jammer hoor dat ze pas beginnen te elektrificeren nu hun modellen niet meer om aan te gluren zijn! Hadden ze dit 10 jaar geleden gedaan dan had ik er wellicht al 1 gehad. Nu neig ik toch meer naar…… eh…. laat maar, ik rij nog ff een paar jaar door in m’n 11 jaar oude Kangoo ??
jorden zegt
Ja die 7 en 5 serie rijders hebben vast een opritje thuis en zonnepanelen. Helemaal top natuurlijk.
Maar dan 10 jaar verder, hoe moet dat dan in de achterstandwijken?! Daar beland toch bijna iedere 5 en 7 serie in z’n occasion-leven.
Dan moeten de kolencentrales gewoon hard loeien om EV’s op te laden bij pomp?
maotje zegt
@jorden: denk je dat een kolencentrale meer kolen moet verbranden als jantje zn ev er op aansluit? Zou het niet zo zijn dat iedereen gewoon de stroom van de grote hoop af haalt?
jometdebanjo zegt
Van de 7 serie blijft niks premiums meer dan over. Elektrisch, mild hybrid, 4 cilinders. Fake!