Uiteraard staan er, naar goed gebruik, geen opvolgers klaar.
Het is alweer een tijdje geleden dat Alfa Romeo een compleet modellengamma in de showroom had staan. Het was 2007 en je kon terecht bij Alfa Romeo voor een C-segment hatchback (147), D-Segment sedan/stationwagon (de goddelijke 159), een grote E-segment sedan, een roadster (Spider) en twee sportieve coupé’s (GT en Brera). Daarna is het eigenlijk hard achteruit gegaan. Sindsdien zijn de kleine MiTo en Giulietta erbij gekomen, maar de Brera, GT, Spider en 166 moesten het zonder opvolger doen.
Gelukkig kwam de Alfa Romeo Giulia plus de op die auto gebaseerde Stelvio en mochten we daarvoor ook nog de 4C en 4C Spider verwelkomen. De Giulia en Stelvio doen het relatief gezien helemaal niet verkeerd en de 4C is er voornamelijk als imagebuilder. Zo’n hardcore koolstofvezel sportwagen is niet een auto die iedereen op de inrit heeft staan. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers, waardoor Alfa Romeo zijn conclusies schijnt te hebben getrokken. We hebben vernomen van de bekende man in regenjas dat productie dit jaar gestaakt gaat worden. Er zal nog wel een exclusieve serie van 108 ‘Competizione’ exemplaren gebouwd gaan worden, maar daarna is het dan ook echt over en uit voor de kleine sportauto.
De tweede Alfa Romeo die de zomer niet gaat overleven is de Mito, aldus het vaak goed geïnformeerde motor.es. Ook bij dit model zijn de verkoopcijfers niet om over naar huis te schrijven. Dat is op zich ook niet erg, want het model stamt al uit 2008. Jazeker, dit model gaat alweer 10 jaar mee. Ook de Alfa Romeo MiTo krijgt geen directe opvolger. Dat heeft twee redenen. Er is nu ook geen platform om te gebruiken, de MiTo stond op het platform van de Fiat Grande Punto en die auto wordt nog altijd geproduceerd. Er komt op een later tijdstip wel een compacte crossover die min of meer het MiTo-gat mag gaan opvullen.
Dutchdriftking zegt
Too bad. Een opvolger voor b en c segment, en wellicht een leuke betaalbare roadster had fijn geweest. Maar nee, wéér een cross-over…
phaeton zegt
Op een later tijdstip… Lees 2022. Volgens sommigen is de cross-over hype dan alweer voorbij.
thomcarspotter zegt
@phaeton: ik mag het hopen, vreselijk onnodig segment.
tttijn zegt
@phaeton: 2035, bye bye babyboom
markie123 zegt
@phaeton: Op een heel enkel moment vind ik het jammer dat ik mensen maar een keer kan plussen.
markie123 zegt
@markie123: dat was voor @thomcarspotter.
phaeton zegt
@markie123: Oh mannn :-(
granlusso zegt
Nou ja, ik denk dat het prima is om van die modellen afscheid te nemen. Inclusief de Giulietta wel. Liever op tijd afscheid nemen, nu kan Alfa Romeo zich ook volledig focussen op het nieuwe gamma.
En wat betreft die crossover: laat maar komen! Als dat een auto wordt die veel omzet genereert, waarom niet? Kunnen ze goed gebruiken.
Bovendien is Alfa Romeo erin geslaagd om in de segmenten van de Giulia en vooral de Stelvio de koopbelevenis van het merk Alfa Romeo terug te brengen naar de showrooms. Onder andere te zien aan het feit dat de auto’s niet bijzonder goedkoop zijn, maar toch heel aardige verkoopcijfers neerzetten. Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat Lexus ze dat in Europa niet nadoet.
granlusso zegt
@granlusso: nadoet qua verkoopaantallen.
lekkerlinksrijden zegt
@granlusso: maar toch hè, als ik kijk naar de Mito en Gulietta dan hadden ze makkelijk het ontwerp kunnen vernieuwen naar deze tijd, want in de basis zijn het nog mooie auto’s. Het interieur aanpakken en klaar. Of denk ik te makkelijk omdat het onderstel niet meer voldoet??? Blijf het leuke auto’s vinden, alleen gedateerd
granlusso zegt
@lekkerlinksrijden: Ik heb exact hetzelfde, maar ik ben bang dat het niet voldoende is voor het grote publiek. Die wilt óf een premium interieur die bij de prijs past, óf een veel goedkopere auto, óf een crossover, óf een veel duurdere auto met dito uitrusting en prestaties (lees: Giulia en Stelvio).
HZW zegt
@lekkerlinksrijden: Bijna alles is gedateerd bij FCA, de basis voor bijna alles is 10 jaar of ouder.
alfalfa zegt
@HZW: Giulia, Stelvio, 4C… Sergio Marchionne….?
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: bij een nieuwe auto verwacht je een lager gewicht, een betere crashveiligheid en zuiniger motoren en een couranter interieur. Het is erg moeilijk om mensen die beleving te geven op basis van een bestaand model (hoewel het wel kan, zie de Golf VI).
alfalfa zegt
@mashell: een nieuwe auto hoort dus lichter te zijn? Hoe zijn ze dan allemaal zo zwaar geworden?
min2max zegt
@granlusso: Alfa Romeo wist in 2017 weer meer auto’s te verkopen dan Jaguar en Porsche in Europa. Wereldwijd zijn 115.000 verkocht. De Giulia is met 41.000 verkopen de meest verkochte Alfa in 2017. De teller voor de Stelvio staat op 25.000. De prognose voor 2018 staat op 80.000 voor de Stelvio. De Alfa 4C wist 1.400 kopers te vinden. Alfa zal een nieuwe versie van 4C leveren, al was het maar om de relatie met Alfa Romeo Sauber F1 team te ondestrepen. Alfa Sauber heeft nu al het dubbele aantal WK punten (10) t.o.v. geheel 2017 (5). De Mito en Giulietta verkochten respectievelijk 12.000 en 35.000 auto’s. De Mito (fabriek Mirafiori) gaat naar tien jaar uit productie. In Mirafiori wordt naast Maserati Levante een Maserati SUV in het D-segment (tegenhanger Porsche Macan) in productie genomen. In Cassino zal een grotere SUV (tegenhanger BMW X5) in productie worden genomen. Tot die tijd blijft de Giulietta uit 2010 in productie.
granlusso zegt
@min2max: Dank u voor de aanvullende informatie :)
Dat geeft een goed beeld van hoe het concern ervoor staat.
2wheeler zegt
Hier zat ik dan, denkende dat ze al lang uit productie waren..
postzegel zegt
Wat zijn nu de twee redenen dat de MiTo geen opvolger krijgt? Één: de Grande Punto, waarop de MiTo gebaseerd is, is nog in productie en heeft nog geen opvolger ( dus er is geen bodemgroep beschikbaar om iets soortgelijks op te bouwen, en twee:……..???
Donstil zegt
@postzegel: Twee: De verkoopcijfers waren nooit geweldig.
HZW zegt
@postzegel: En die krijgt hij ook niet.
potver7 zegt
@postzegel: dat van dat platform is gewoon flauwekul natuurlijk, zie Dacia die al drie generaties auto’s in verschillende modellen bouwt op één en hetzelfde platform. Of VAG: als het platform te klein wordt voor nóg een Golf, zetten we er gewoon een Polo op… ;)
alfapeter zegt
De Mito is al lang verouderd en mag dus gerust geschrapt worden. De C4 stelde op een aantal vlakken teleur maar er werd aanvankelijk van gezegd dat hij heel regelmatig updates zou krijgen en dus als een soort van ontwikkelingsplatform zou dienen. Dat is jammer genoeg nooit uitgekomen. Het ding is gewoon te hardcore om een commercieel succes te zijn. Alfa Romeo moet toch dringend hun assortiment groter maken om relevant te zijn en niet enkel met suv’s of crosovers. Een kleine coupé en cabrio zouden bvb een mooie imagebuilder en toch economisch rendabel kunnen zijn.
Edge zegt
@alfapeter: misschien dat ze een deal kunnen sluiten met Mazda en het platform van de MX5 kunnen gebruiken net zoals concerngenoten Fiat en Abarth dat ook doen.
alfalfa zegt
@edge: dat is een gepasseerd station; dit was aanvankelijk het plan totdat men eindeljjk een visie voor Alfa bedacht; priemjum segment auto’s made in Italy by achterwielaandrijving. De Fiat 124 is hiervan de nageboorte, en best een hele fraaie!
HZW zegt
@alfapeter: Als je FCA bekijkt is het nog een wonder dat het bestaat.
Nu wordt er wel geroepen dat eind van het jaar winst gemaakt gaat worden, maar je gamma bestaat uit bejaarde auto’s met basis techniek van 10 jaar en ouder.
Er is niet één FCA product in het A-B-C segment dat ook maar enigszins gebruikt maakt van iets nieuws als basis.
Zelf de Braziliaanse Mobi en Argo staan op gedateerde platforms, die hier in Europa onder de bejaarde auto’s is te vinden, bij FCA breien ze maar door op oude architectuur.
Twee belangrijke pijlers van FCA de 3-deur 500 en Panda zijn aan vervanging toe en zouden in 2019-2010 moeten komen.
Op dit moment is het nog steeds niet duidelijk wat daar de plannen voor zijn, er is nog geen test mule gezien en dat één a twee jaar voor dat ze geïntroduceerd zouden moeten worden.
Je vraag je dan echt af wat het gaat worden, EVO modellen op basis van oude techniek.
Als FCA het al niet weet voor FIAT in het lagere segment dan wordt het helemaal moeilijk voor de andere FCA merken in dit segment.
500, Panda, Mobi, Punto, Argo, Ypsilon, Mito, het staat allemaal op de oude architectuur, waarbij de Mobi en Argo wel al gebruik maken van nieuwe moderne GSE-Firefly motoren.
Ik rij al bijna 18 jaar FIAT’s maar of de volgende auto ook weer een FCA product wordt is zeer de vraag.
Ik hoop op 1 Juni, dat er goed nieuws komt wat betreft een lading nieuwe modellen, maar ik kijk ook niet gek op dat de Hele FCA toko opgedeeld en verkocht wordt in 2019-2010.
alfapeter zegt
@hzw: Alfa heeft met het Giorgio platform (Giulia/Stelvio) bewezen dat ze de nodige knowhow in huis hebben maar daarmee zijn ze ondertussen toch al drie jaar klaar. Ondertussen moeten ze toch echt wel een nieuw of aangepaste ingekorte versie kunnen ontwikkeld hebben. FCA lijkt zich vooral toe te leggen hun aandelenkoers en op marketing en dan nog vooral op de Amerikaanse markt.
mashell zegt
@alfapeter: helaas zijn kleine coupe’s en cabrio’s ook niet rendabel. Daarom verdwijnen ze ook overal. Het geld zit in de drempelridders, de crossovers en SUV’s.
dirkiii zegt
Je vergeet de 147 die kon je ook nog nieuw kopen tot 2009
markie123 zegt
Ik snap de keus. De mito is qua technologie toch alweer meer dan 10 jaar oud en zou echt een enorme upgrade nodig hebben om met de auto’s van nu te kunnen concurreren, ondanks dat het design wel een bepaalde leuke speelsheid heeft. Maar daar hangt een serieus prijskaartje aan, en gecombineerd met het imago wat betrouwbaarheid betreft van alfa’s laten mensen ze dan toch snel staan (de discussie of dat al dan niet terecht is daar gelaten). De mito is eigenlijk altijd net uit de markt geprijsd geweest. Voor een punto was hij gewoon te duur. En ja, de 4C is zeker gaaf maar daar ga je als merk niet op overleven. Maar ze houden het al even vol, zo lang ze onder de vleugels van een groot concern vallen zal er altijd wel weer wat leuks in de showrooms verschijnen.
moveyourmind zegt
Snap niet dat ze het platform van de Giulia niet gebruiken om het modellengamma uit te breiden.
Met een lifestylewagon alleen al zouden ze de verkopen van de Giulia enorm op kunnen schroeven…
Ęn op een ingekort platform zouden ze een coupé als de Brera neer kunnen zetten. Dit soort coupé’s zijn een niche die juist een relatief klein merk als Alfa Romeo perfect zou moeten kunnen bedienen. Zeker als ze op basis van dat ingekorte platform ook nog een Spider uitbrengen.
markie123 zegt
@moveyourmind: wat is een lifestylewagon? Klinkt echt moeilijk quinoa / cross-over / green happiness / bakfietserig, maar ik ken de term niet.
racerx zegt
@markie123: Een Sportwagon…
potver7 zegt
@markie123: Een Alfa-variant van de 500L?
HZW zegt
@moveyourmind: Het gerucht gaat dat er aan het eind van het jaar een Giulia Coupe” komt, een stationwagon in wat voor vorm dan ook gaat er niet komen.
Verder denk ik dat het vrij makkelijk moet zijn om een nieuwe Giulietta op basis van de Giulia te maken, korte kont erop met een achterklep en klaar.
alfapeter zegt
@hzw: Dat van die Sportwagon begrijp ik dus echt niet. Als die er was, stond hij nu voor de deur. De ontwikkelingskost ervan is nagenoeg nihil maar omdat ze zo gefocust zijn op Amerika vinden ze het niet de moeite.
eelco74 zegt
@alfapeter: dat zou waar zijn als ze daadwerkelijk ook meer zouden verkopen in de VS dan in Europa. Maar dat is niet het geval. Vasthouden aan een strategie van 5 jaar geleden, terwijl de kaarten inmiddels anders liggen, is niet heel slim van fca.
frederik zegt
@HZW: Giulietta op basis van de Giulia lijkt me lastig, tenzij je die ook achterwielaandrijving wil geven á la de 1-serie. Moeilijk te verkopen want duurder en minder praktisch in dat segment.
HZW zegt
@frederik: Natuurlijk met achterwiel aandrijving, zeker nu BMW en Mercedes naar voorwiel aandrijving gaan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@moveyourmind: een station is alleen in Noord-West Europa van belang… De rest van de wereld ( daar waar de aantallen zitten) mot geen station.
Edge zegt
Als Alfa nou slim is neemt het die lelijke koplampen nu al uit productie en plaatst het de mooiere units van de Spider in alle resterende 4C’s
jochempie zegt
@edge: je kunt kiezen welke koplampen je wilt tegenwoordig…
HZW zegt
Alfa Romeo had al lang een enkele Hatchback vervanger moeten maken voor zowel de Mito als Giulietta.
Iets groter dan de Mito en iets Kleiner dan de Giulietta.
alloallo zegt
Hedenmiddag had ik een 4c in mijn spiegel. Ik moet bekennen dat dit imposant was. Toch een mooie auto en jammer dat die uit productie gaat.
HZW zegt
@alloallo: Zijn ook mega duur, zelfs 2de hands nog ruim 50K.
desjonnies zegt
De 4C tovert een lach op mijn gelaat, Champagne voor de prijs van een fles Prosecco, gewoon echt een mini Ferrari, de 1750 TBi motor is een pracht krachtbron en heeft genoeg in huis om je alle hoeken te laten zien, chateau briand voor de prijs van hema worst en in het rood, zoals mijn leen exemplaar was is 80% van de mensen overtuigd dat ze een Ferrari voor zich zien.
Deez wil ik nog altijd een keer hebben
lacker zegt
Krijgen we nu de hastag #MiTo?
alfablog zegt
Sinds vorig jaar een MiTo, alleen al voor het unieke design.
HZW zegt
@alfablog: De Downfall van de Mito vind ik ook het verdwijnen van de 1.4T motoren, zo’n TwinAir met 105 pk is leuk, maar een 1.4T vind ik veel beter voor een Alfa Romeo Mito.
alfablog zegt
@hzw: eens, heb een 1.4 centenario zonder turbo 105pk.
desjonnies zegt
@alfablog:
Ik eentje als op de foto een Veloce met TCT bak en 170 pk.
Geen hardcore als de RS Megane, maar capabel, stil en comfortabel, juist het praktische van een kleine hatch en het gedrag van een veel grotere wagen gaven de doorslag.
alfalfa zegt
@HZW: De TwinAir is een schande voor de MiTo, ik heb er als leenauto in gereden; ben me rot geschrokken. 0% Karakter, 0% Alfa Romeo. Gevoelloze besturing, totale afknapper!
mout zegt
Zijn er meer merken die zichzelf vooral de nek omdraaien door tientallen jaren achtereen modellen niet op te volgen?
Stel, je bent een heel gewone klant. Lease of koop, maar zo eentje die na 4 / 5 jaar een nieuwe auto wil. Elk merk zorgt dat er dan óf een facelift, óf een opvolger klaarstaat. Plus een maatje erboven en eronder, voor als het budget of de behoeften veranderen.
Stap voor de gein eens in in een Alfa 33, en probeer eens uit wat je opties dan waren, steeds na een paar jaar…
spiderman zegt
Ik stap elke dag met veel plezier in mijn rode MiTo en vind het nog steeds een leuke auto, al mis ik nog steeds die vroegere 156. Jammer als FCA niet kiest voor een stevige update, maar deze kleine instap-Alfa laat vallen. Was en is een leuke kleine loot aan de (toch al zo kale) stam. Moeten we nou echt allemaal crossovers gaan rijden, ook in het compacte segment? Ik heb liever een frisse nieuwe MiTo, ook in 5-deurs versie (ooit aangekondigd door Alfa zelf, tijdens een van de vele beruchte perspresentaties uit het verleden, net als de nooit verschenen GTA-versie). En waar blijven de Giulia Coupé, de Sportwagon, de cabrio op basis van een ingekort onderstel? Hoe moeilijk is het om die lijn op te tuigen met nieuwe modellen? Om de Giulietta eens echt op te frissen? Als je een van de mooiste merken ter wereld in je portfolio hebt, mag je toch wel een beetje je best doen?
ikleesookoverautos zegt
@spiderman: de sportwagon is alleen begeerlijk in Noord-Europa. De rest van de wereld zitten daar niet op te wachten. Ook de coupe en de cabrio zullen niet in grote aantallen verkopen.
ericd zegt
De 4C zou nooit de vergelijking hebben kunnen doorstaan met Cayman 2.0 en Alpine. Dus misschien maar goed ook. Heb het ook altijd een overgeornamenteerd autootje gevonden… lelijk dus, zeg maar. Er moet gewoon weer een FWD hatchback komen, een opvolger dus van de eveneens niet geweldig uitziende Guilietta. 156, 159 en 166 waren de laatste echte mooierds van het merk voordat de Guilia verscheen.
vpowert zegt
Jemig, je vraagt je toch af wat ze daar doen bij FCA.
Een B-segment platform is zo belangrijk, zeker als je ziet wat er allemaal op gebouwd wordt en hoeveel B-segment crossovers je er nog op kan bouwen: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_Fiat_Small_platform
Jaguar poets gewoon een oud platform op om geld te verdienen met een nieuwe crossover (de E-Pace staat op oud Evoque platform).
robbie123 zegt
jammer van de 4C die uit productie gaat. Maar hij blijft zo wel lekker exclusief en zal in de toekomst wel een gezochte klassieker worden. Met zijn carbon chassis is hij veel vooruitstrevender dan de nieuwe Renault Alpine