Ook daar moet er gedacht worden aan het milieu.
Momenteel is in Duitsland de IAA gaande. Normaal zou dat vrij noemenswaardig zijn, maar dit is de Nutzfarzeuge-editie. Daarom helaas geen live beursverslagen, maar wel leuke primeurs voor de busjesmerken. Zo ook Ford, die als eerste op de hype der Plug-ins springt met de Transit PHEV. Voor Ford was deze IAA een groot succes.
De opvolger van de hier niet geleverde Ford Cargo, de F-Max, komt binnen met verve. Deze truck krijgen wij namelijk wel en het is nu al de International Truck of the Year 2019. Best een prestatie, maar Ford wil meer. Want de F-Max mag dan een prima ding zijn, het is nog steeds een vervuilende dieseltruck. Met de dieselmotor onder vuur is het tijd voor verandering. Ford presenteert, ook op de IAA, de F-Vision.
Zoals verwacht is de F-Vision elektrisch aangedreven. Dat, in combinatie met level 4 autonome functies en de futuristische styling, toont gelijk aan dat ze willen concurreren met de Tesla Semi. De rest van de futuristische functies zijn vrij normaal, zoals camera’s in plaats van spiegels, aerodynamisch design en eenvoud. Over de actieradius of krachtbron heeft Ford nog niks losgelaten.
De Ford F-Vision is dan ook momenteel nog verre toekomstmuziek. Maar dit is kennelijk de kant waar vrachtwagens op gaan, als we de modellen van Tesla, Ford en anderen moeten geloven. Dat het verdwijnen van de dieselmotor ook voor vrachtwagens geldt, wordt zo ook duidelijk.
moveyourmind zegt
De electrische autonome vrachtwagen…
Met accu’s zonder Polen…
jiltjes zegt
@moveyourmind: accu heeft toch altijd polen?
bartteeuwen zegt
@jiltjes: jij bent af.
ghengiskhan zegt
Eerste waar ik aan dacht toen ik de headerfoto zag was ‘Robocop, maar dan wat groter en op wielen’. Of ben ik nu gek? En heeft dat er iets mee te maken?
cossiekiller zegt
Een vrachtwagen met laagprofielbanden, the world has become mad…
Design_Driven zegt
Gisteren gezien op de IAA. Erg strak ding. Mooie A surfacing. Wist sowieso niet dat Ford trucks een comeback aan het plannen was.
Esprit_de_Flandre zegt
@sketcher: Ford Trucks hebben altijd blijven bestaan, in Turkije en Brazilië. Zoals het er naar uit ziet komen binnenkort dus de Turkse Fords naar Europa…
https://www.fordtrucks.com.tr/tr-en/
https://www.fordcaminhoes.com.br/index.html
jackass266 zegt
Mensen help even. Hoe heette die tv serie van vroeger met die enorm futuristische vrachtauto? Zo’n 20 jaar geleden. Ik geloof dat de cabine van de vrachtauto zelfs kon veranderen in een helicopter. Daar doet dit me aan denken. Maar iemand de naam van de serie?
pietertjep85d zegt
@jackass266: transformers?
jpoers zegt
@jackass266: bedoel je misschien Mask?
rolov zegt
@jackass266: highwayman?
roeland zegt
@rolov: jep
marinepower zegt
Na ruim 30 jaar afwezigheid zit er in NL (en west-Europa) niemand meer te wachten op een ‘nieuw’ merk, zelfs al is het een gerenomeerd merk als Ford. De markt is grotendeels opgedeeld in Volvo, Mercedes, M.A.N., Scania en DAF. Zelfs Iveco kan hier niet echt voet aan de grond krijgen, dus de kans dat dit een succes wordt, mocht ie überhaupt hier geleverd worden, is nihil.
JanC zegt
@marinepower: Het ligt aan de service. Als men een goed dealernetwerk kan opzetten zijn er kansen. Andere fabrikanten als Tatra lijken eerste succesjes te boeken. En regionaal zijn er zowiezo uitzonderingen als Hino en Sino (in Ierland), Sisu (Finland) en Ginaf en Terberg (Nederland)
redbee5 zegt
@janc: Volgensmij kan je ginaf en terberg niet echt een succes verhaal noemen. Al een paar keer failliet gegaan. Geeft weer aan hoe lastig het.
JanC zegt
@redbee5: Zover ik weet is Terberg niet failliet gegaan en Ginaf een keertje. Maar als je zo wil: DAF is ook failliet gegaan.
desjonnies zegt
@marinepower:
Hij gaat komen, het Turkse Ford Otosan heeft grootse plannen om de Europese markt te veroveren. Wat de meesten niet weten is dat de Transit sinds jaar en dag in Turkije wordt gemaakt, de illustere voorganger van deze truck was de Ford Transcontinental ooit, die bij Ford Amsterdam werd gebouwd net als de Transit. Ook die Transcontinental was geen succesnummer.
marcus zegt
@desjonnies: Die Transcontinental was veel te zwaar… Is nog in Nederland geassembleerd, met de Berliet cabines. Vergeet overigens niet de Cargo; dat was met slaapcabine een redelijk grote auto en ook daar lag een groot genoege motor in voor die tijd! Af en toe zie ik een Turk rijden met een moderne Cargo; dat ding smoelt nog niet eens zo slecht als je je bedenkt hoe oud het ontwerp al niet is!
mashell zegt
@marinepower: ik weet niet of het je al opgevallen is maar het internationale transport is een Poolse business geworden. Die Polen worden steeds duurder dus zal de balans meer richting nieuwe bedrijven uit Roemenië en Bulgarije verschuiven, als die gaan investeren in nieuwe trucks kan een in Turkije gebouwde Ford wel eens een logischere keuze voor hen zijn dan een in Nederland gebouwde Scania of Daf.
siemi zegt
IAA? Wanneer komt de video van de beurs meisjes?
Foramen zegt
@siemi: is de IAA voor bedrijfsvoertuigen.
JanC zegt
@foramen: daar zijn toch ook meisjes?
utregcity zegt
@JanC: alleen jongens met een helm onder hun shirt.
siemi zegt
@utregcity: laat dan maar
JanC zegt
@utregcity: Bij IVECO hadden ze altijd leuke meisjes… hebben ze dat ook al afgeschaft?
wotskie zegt
De lijnen bij het achterwiel van de trekker zien eruit als het profiel van een mooie sportieve concept car, dat zag ik eerder aan de foto dan dat het om een vrachtwagen ging ?
JaxDryke zegt
’t Is net een helm op wielen.
Okay, ik ben overstag !