Grote kans dat je nog nooit van de Toyota Sera gehoord hebt, deze werd dan ook alleen in Japan verkocht. Zijn vlinderdeuren maken het een zeer bijzondere verschijning en diende daarnaast Gordon Murray tot inspiratie voor zijn meesterwerk.
Conceptcars zijn leuk, maar niet zelden is het uiteindelijke productiemodel slechts een slap aftreksel van het origineel. Met dat in het achterhoofd hebben de Japanners op de Tokyo Motor Show in 1988 waarschijnlijk ook staan kijken naar de Toyota AXV-II. “Leuk wagentje, maar met zulke vlinderdeuren komt hij natuurlijk nooit op de markt.” Ze hadden het -gelukkig- niet bij het juiste eind, want in 1990 staat op diezelfde autobeurs in Tokyo de Sera te glimmen, inclusief vlinderdeuren. Sera, als in “Que Sera, Sera” inderdaad, Frans voor ‘zullen’ en daarmee wilde Toyota het futuristische design van het kleine sportwagentje benadrukken.
Als we Wikipedia mogen geloven, is de Alfa Romeo 33 Stradale de eerste auto met dergelijke vlinderdeuren, de Sera is ongetwijfeld de eerste in serieuze serie gebouwde auto met een dergelijke deurconstructie. Gordon Murray heeft zich wel eens laten ontvallen dat de Sera zijn grote inspiratiebron is geweest voor de manier waarop de deuren van zijn McLaren F1 opengaan. Behalve die F1, krijgen later ook onder andere de Saleen S7, Ferrari Enzo en McLaren-Mercedes SLR een vergelijkbare deurconstructie. Overigens kon het door het vele glas behoorlijk warm worden in de Sera, gelukkig was airco standaard…
Iets minder opvallend, maar wel degelijk vooruitstrevend, zijn de projectielampen van de Sera. Daarmee is het een van de eerste auto’s met dergelijke lampen, die we nu op zoveel auto’s zien zitten. Onderhuids gaat verder behoorlijk conventionele techniek uit onder andere de Corolla schuil. De Sera is alleen te krijgen met 1.5 5E-FHE-motor met liefst 110 pk. Gelukkig heeft Murray zich laten inspireren door de deuren en niet door de prestaties. Eind 1995, na bijna zes jaar in productie te zijn geweest, valt het doek voor de Sera. Hoewel de auto nooit buiten Japan is verkocht, staan er minimaal twee exemplaren op Nederlands kenteken.
pomoek zegt
Leuke blog! Was niet bekend met dit model, graag meer van dit soort obscure modellen bespreken op autoblog aub!
stamp zegt
Wat is er met de lampen? Projectors?
Dizono zegt
@stamp: In die tijd hadden de meeste auto’s reflectielampen, een halfrond en zilveren schotel die het licht van de lampen reflecteert. Bij projectielampen wordt de lichtstraal gevormd door middel van een lens.
jochempie zegt
@dizono: was natuurlijk nog best zeldzaam, maar de BMW E30 had dat al in 1983..
jochempie zegt
@jochempie: laat maar lekker lullen, die Jochempie, die kwamen pas in 1987 bij de facelift! My bad!
rufctr01 zegt
Deze is best wel lelijk.
ederooij zegt
ik krijg bij deze Sera heel erg een Nissan 100NX gevoel, maar die vond ik best ok.
ohoogeveen zegt
Super futuristisch dashboard…voor de jaren ’90
redneckdarian zegt
Heb een paar jaar geleden eentje op marktplaats zien staan.
Geen idee meer hoeveel die vroeg
lacker zegt
@redneckdarian: http://www.toyotaclubnoord.nl/forum/te-koop/324-toyota-sera Deze stond in 2013 te koop voor EUR 1.250, met 150.000 km
sydney zegt
Ik snap wel waarom maar ik mis het ‘vergeten concepts’ gebeuren een beetje @dizono Er zijn er zo ongelofelijk veel.Ik stuur graag een linkje.
Dizono zegt
@sydney: Dit maal moet je het doen met een vergeten productieauto ;). Maar de vergeten concepts zijn wij ook niet vergeten hoor, ook al hebben we er ondertussen al zo’n tachtig gehad over de jaren: http://www.autoblog.nl/archive/tag/vergeten-concept
Maar blijf autoblog gewoon in de gaten houden, dan ga je ze vanzelf weer tegenkomen. En tips en/of suggesties mag je natuurlijk altijd op de mail zetten!
123bat zegt
Die zat in Gran Turismo! Leuk autootje.
nsxkoenigsegggtr35 zegt
Een van de zoveel leuke auto’s die Toyota heeft gebouwd, gewoon nice.
E34M5Touring zegt
Jammer dat ze die klokkenwinkel niet meer gebruikt hebben. Had ik graag gehad in de Corolla ipv de ietwat saaie klokken die er in zaten. Die deuren vind ik erg cool, mooier dan vleugeldeuren. Leuk model!
toyotafortuner zegt
Wow! Wat een kekke bakje zeg! Hadden de Japanners weer goed gedaan!
rd1991 zegt
Natuurlijk kon ik de Sera. Ik dacht juist dat ‘ie op basis van de Starlet was icm een 1.5 en automaat. Mooi ook dat het meeste 1 op 1 van Wikipedia afkomt, nu ik even aan het zoeken was.
jochempie zegt
@Dizono toevallig heb ik er veel over gelezen omdat ik het zusje ervan bezat, de Paseo. Dat is het onderhuids dus ook, en beiden zijn totaal niet gebaseerd op de Corolla, maar op de Tercel: een model tussen de Starlet en Corolla in qua formaat, maar bijv. alle mechanische componenten zijn uitwisselbaar met de Starlet. Zo kun je met een paar uurtjes sleutelen je Sera of Paseo upgraden met de achteras van de Glanza V, waardoor je schijfremmetjes achter hebt. Overigens standaard op de Paseo van na de facelift in 1998 (optisch geen wijzigingen).
Jochempie zegt
@Jochempie: Whoeps, er gaat iets fout…
rd1991 zegt
Vorig jaar stond er een Sera te koop op Marktplaats. Voor 4,5 mille was ‘ie de uwe.
marussia zegt
Gave auto’s die Sera’s. Tegenwoordig relatief goedkoop trouwens…
Dutchdriftking zegt
geniaal ding! Heeft er ooit eentje op AutoWeek gestaan in blits bezit of zo. Was een leuk verhaal. Kan autoblog zoiets ook niet onder de reagluurders doen? Af en toe Casper langs sturen bij iemand met een leuke auto?
jochempie zegt
@dutchdriftking: uitstekend idee, zoiets als wat Matt Farrah momenteel doet op youtubekanaal @Thesmokingtyre, mensen vragen hun auto voor te stellen, met ze afspreken en op camera een rondje ermee gaan rijden!
E550 zegt
Blijkbaar had je de Sera ook met een Starlet front:
[url=http://postimage.org/][img]http://s7.postimg.org/zcu2bneej/Screen_Shot_2015_03_20_at_00_24_37.png[/img][/url]
mrdjm zegt
@e550: Dat lijkt me een ombouw ;)
rd1991 zegt
@e550, wat een idioten die Russen, echt geen gezicht dat Starlet frontje. Dan is die van de Sera zelf toch een stukkie fraaier.
mrrallycross zegt
Toch liever een f1
benzinehoofd zegt
Zie er ook wel wat 100NX en MX3 in…
lacker zegt
Commentaar van iemand bij een video op Youtube van de Sera is geweldig:
Tim Enzenauer: i replace auto glass for a living, and i kinda hope i never have to deal with one of these by the looks of it.
https://www.youtube.com/watch?v=WO9wCUuDkw4
lacker zegt
En hier de 25ste verjaardag van de Sera, vorige maand, op 18 okt 2015. Er staan wel zo’n 50 op een rijtje, maar een paar specials. Ik begin hem steeds leuker te vinden!
https://www.youtube.com/watch?v=ynSi6WXoxq8