De Toyota Land Cruiser FJ40 die als occasion wordt aangeboden is met de kunst van het restomodden een leuke invalshoek op het origineel.
Als je het hebt over kleine, potente offroaders, valt waarschijnlijk de naam ‘Jeep’ vrij direct. Het fenomeen kwam van de Willys MB, de auto die Amerikaanse soldaten onder meer ondersteunden om 75 jaar geleden ons land te bevrijden. Klein, simpel, dapper en vooral heel inzetbaar.
Japanse kopie
Beter goed gejat dan slecht bedacht: Japan was onder de indruk van de potente offroader en hoe hij de Amerikanen hielp. Het land was onder de indruk en Toyota kreeg de opdracht om iets soortgelijks te bouwen. Je kunt er niet omheen: hij lijkt sprekend op de Jeep. Het prototype genaamd AK10 en de iets minder uitgeklede versie die later kwam:
Want we hebben het al over 1955 dat de Toyota BJ (afbeelding boven) wordt geïntroduceerd. Net als bij de Willys Jeep is na alle oorlogspraktijken interesse voor eenzelfde auto, maar dan voor de burger. Voor Jeep wordt dat de CJ5, voor Toyota wordt dat de eerste generatie Land Cruiser.
Die werd overigens lang niet zo bekend als zijn opvolger. Die opvolger kwam in 1960 en de generatie heette FJ40. Het heeft nog wel vrij veel weg van de Jeep, maar toch wist Toyota er qua techniek een eigen twist aan te geven. De FJ40 zou de Land Cruiser zijn iconische status bezorgen. Dapper, sterk, onverwoestbaar en de auto kon komen waar vele normale auto’s het niet meer aandurfden. Een ware offroader. De Land Cruiser zette zichzelf op de kaart. Zelfs nu nog: je kan nog gloednieuwe Land Cruisers kopen en ook die gaan maar lastig kapot.
Klassieker
Ondertussen heeft de Toyota Land Cruiser FJ40 een heuse klassiekerstatus. Goed nieuws en slecht nieuws: het betekent dat er zeker verzamelaars zijn die hun FJ40 enorm goed hebben bewaard en dan doen ze het zeker nog wel. Slecht nieuws is dat ook onverwoestbare auto’s zich maar lastig kunnen weren tegen de tand des tijds en goedkoop is duurkoop, ook bij goedkope FJ40’s. Uitzonderingen vormen de regel, maar als je echt wil offroaden en de auto goed gebruiken, kan je beter een model uit de jaren ’90 of vroege jaren ’00 scoren.
Restomod
Maar zoals elke klassieker is er ook een fanbase voor de FJ40. En een deel van die fans vindt de iconische styling van de FJ40 veel leuker dan dat moderne spul. Hebben ze trouwens ook wel gelijk in. Er duikt een Toyota Land Cruiser FJ40 op als occasion en de kunst van het restomodden biedt soelaas voor degenen die moderne techniek in een FJ40-jasje willen.
De bouwer is FJ Company en de welbekende Singer-metafoor dekt de inhoud prima. Oude wijn, nieuwe zakken. Maar dan precies waar het telt: onderhuids is de FJ40 hagelnieuw. Als we de advertentie mogen geloven is de auto wel gebaseerd op een ‘echte’ FJ40, eentje uit 1984. Een moderne 4.0 liter grote V6 van Toyota met compressor (‘meer dan 320 pk’) doet de aandrijving. En als laatste voetnoot: het gaat om een FJ43, dat houdt in dat er wat extra centimeters bij de wielbasis opgeteld werden. Zo is de auto niet te klein om met vier personen op pad te gaan.
Klinkt als het beste van twee werelden. De advertentie meldt geen prijs, maar een kijkje op de website van FJ Company geeft een indicatie van zo’n 180.000 dollar. Met zijn kilometerstand van 3.000 km hoef je daar niet gigantisch ver onder te gaan zitten. Zoals elke restomod is het absoluut niet goedkoop. Maar iemand is vast wel zo gek en/of geniaal om dit aan te durven.
Robert zegt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mensen motiveert om zó veel geld aan een auto uit te geven die zo’n matig rijcomfort biedt op alle wegen buiten het onverharde.
Maar eerlijk is eerlijk, dit ziet er toch wel heel gaaf uit.
mr27 zegt
@RRRobert: Als iemand dit koopt, valt het denk ik wel mee hoeveel geld dit is voor dat persoon. Kijk maar de gemiddelde jachthaven, een beetje boot kost daar ook een paar ton. En elke jachthaven ligt er vol mee.
cvoc zegt
Stel je hebt een luxe chalet in de bergen bij Gstaad en je wilt af en toe naar het dorp afdalen om wat te eten of een nieuwe Louis Vuitton handtas te kopen en je vindt een G klasse te gewoon…
emping zegt
@RRRobert: ik ga ervan uit dat er bij het restomodden ook het rijcomfort enigszins is aangepakt.
dracae zegt
Als ik de loterij win en dan echt dik, zodat ik nieuwe Range Rovers, Ferrari’s of Porsches kan kopen, dan ga ik toch echt liever voor een goede restomod. Wat een ‘goede’ is hangt natuurlijk helemaal van de eigen smaak af.
Ja, je levert in met comfort.. en absolute prestaties, maar die kun je tegenwoordig toch niet gebruiken.
Wat betreft dit specifieke voorbeeld, Ik vind ‘m leuk. Technisch en qua uiterlijk. Voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk.
jappebak zegt
Volgens mij is daar de Urus voor uitgevonden. Maar misschien is die inmiddels ook al gewoontjes geworden in die regio.
O plaat zegt
Voor mensen die een wrak kopen en er vervolgens een klein fortuin aan spenderen om er hun dream car van te maken, die nooit afgeraakt om dat ze altijd iets willen verbeteren heb ik het grootste respect, ik herken er me zelf in. Wat de lol juist is bij zo’n afgelikt exemplaar te kopen die al samengesteld is zie ik echter ook niet.
cdlop01 zegt
Interieur vreselijk, exterieur prachtig, nog steeds erg fraai model. Veel fraaier dan de foeilelijke huidige landcruisers, die met wat extra’s ook dik over de 100k heengaan. Dan maar wat erbij voor zo’n gemodificeerde versie van het origineel . De Singer Porsche is toch ook vele malen leuker dan de huidige Porsches… .
fanboy zegt
Nee onze BJ45 (lange diesel versie) was beter. Die kostte namelijk maar 7000 euro en daarmee konden we naar Verweggistan rijden.
MaartenD zegt
In 3…2…1……fabrieksnieuw
dedude zegt
Ah wat leuk. Met zo’n ding door Indonesië gecrosst. Warme herinneringen aan. Op moment zelf was het een hel overigens, 24 onderweg om 400 km te verplaatsen maar dat terzijde…
dirkv zegt
Van buiten vind ik het een plaatje maar het interieur is mij te veel over de top.
rikv99 zegt
Ze hadden bij E&R classic een tijdje een Toyota landcruiser met een chevy LS erin staan. Moest €100.000 kosten. Met handbak!
tstile zegt
Als kind in Afrika de nodige uurtjes doorgebracht op het dwarsgeplaatste achterbankje in zo’n ding. De keren dat ik m’n hoofd heb gestoten zijn niet op een hand te tellen. Wat een ellende.
Dan was ik maar al te blij om weer op de achterbank van de Hilux te kunnen zitten of nog beter een eenvoudige maar comfortabele Peugeot. Met al die auto’s kwam je uiteindelijke prima aan op je bestemming.
mistermini zegt
Op de eerste foto’s dacht ik eerst dat het een schaalmodel was
seanxtype zegt
Alles aanpassen en dan van die lelijke velgen er onder. Daar hadden ze veel betere periode correcte velgen voor kunnen kiezen.
dracae zegt
Ik vind ze juist perfect. Bij de verschillende spellen waar je ook auto’s kunt ‘verfraaien’ zet ik eigenlijk altijd dit soort onder de 4×4’s.
Iets met smaken die verschillen.,.. lol..