Toyota maakt van zijn fameuze Hilux een waterstof-elektrisch aangedreven pick-up truck.
Het moment die je wist dat zou komen. Of zoiets. Toyota implementeert de techniek uit de Mirai in andere modellen. Het is een beproefd recept van het Japanse merk. Je bedenkt iets nieuws (bijvoorbeeld hybride techniek), je creëert er een model voor (bijvoorbeeld de Prius) en vervolgens rol je het uit over je hele gamma.
Het betreft hier nu nog een prototype gebouwd door Toyota Motor Manufacturing in het Verenigd Koninkrijk die hét icoon onder de pick-ups, de Hilux, gaat voorzien van een brandstofcel.
Toyota Hilux op waterstof
Het hele project wordt opgestart met hulp van het Advanced Populsion Centre (APC) in het VK. Het APC stelt (met de Britse overheid) fondsen beschikbaar voor de ontwikkeling van nieuwe schonere technologieën en mobiliteitsoplossingen. Het ontwikkelen van een mobiliteitssector op waterstof is volgens Toyota essentieel voor een CO2 neutrale toekomst.
De eerste prototypes moeten in de loop van 2023 worden gebouwd in de fabriek van Toyota in Burnaston waar ook de Corolla hatchback en de Corolla Touring Sports van de band rollen. Als dit succesvol blijkt is er de intentie om de auto in kleine aantallen te gaan produceren.
Op dit moment is de Toyota Hilux alleen verkrijgbaar met een dieselmotor. Toyota heeft met de Mirai een waterstof-elektrische auto in het aanbod en de techniek daaruit is goed inzetbaar om ook in andere auto’s toe te passen. Een waterstof variant zou een goed alternatief kunnen zijn voor de dieselmotor, al is het de vraag of het overal ter wereld waar de Hilux nu ingezet wordt ook een bruikbaar alternatief zal zijn.
Dieselmotoren voert Toyota momenteel alleen nog in de Hilux, de Land Cruiser en de bedrijfsauto’s die het merk inkoopt via Stellantis. Die laatste biedt overigens van die bedrijfsauto’s van de Citroën ë-Jumpy, de Peugeot e-Expert en de Opel Vivaro-e al een plug-in waterstof-elektrische variant aan. Toyota heeft vooralsnog geen plannen om ook de Proace te voorzien van een brandstofcel.
faalhaas zegt
Doe mij maar een waterstof ombouwsetje op een verbrandingsmotor.(Net als LPG).
Wolflow zegt
Helemaal mee eens
maotje zegt
Waarom? Kun je dan niet beter gewoon op benzine blijven rijden?
faalhaas zegt
Omdat in de toekomst benzine de nieuwe paria is die het veld moet ruimen na diesel.
maotje zegt
Waar haal je die informatie vandaan? Er is nooit gezegd dat er een verbod komt op de verkoop van benzine of diesel. Er is enkel gezegd dat er een verbod komt op de verkoop van verbrandingsmotoren. Benzine blijft gewoon voorhanden. Heb je dat zelf verzonnen?
neal zegt
vanaf 2035 mogen er enkel nog nieuwe wagens ingeschreven worden met 0 uitstoot. Hoe het zal lopen met bedrijfswagens is nog maar de vraag
mp014 zegt
Ik meen mij te herinneren dat er is / komt, toch?
steephh zegt
Ben benieuwd wat het qua efficiëntie doet, aka voor hoeveel euro / km je rijdt met een Hilux mét en zonder aanhanger. 🤔
goodvibrations zegt
De mirai doet het stukken beter op hoge snelheid dan BEVs. Efficiency stort minder hard in.. dus wie weet.
Denk dat Toyota wel goed mikt met waterstof al duurt het nog el even totdat het goed beschikbaar komt en efficiënt gewonnen wordt..
steephh zegt
@goodvibrations
Ik vermoed dat Toyota de fuel cell zo heeft dimensioneerd dat deze het meest efficiënt waterstof omzet naar elektriciteit wanneer het maximale vermogen eruit getrokken wordt. Dat maakt het voertuig niet “beter” op hoge snelheid. Slechts minder inefficiënt op hogere snelheid en minder efficiënt wanneer je er langzamer mee rijdt.
Wanneer je met de Mirai harder rijdt dan het maximale vermogen wat de fuel cell kan leveren, dan moet de backup-batterij weer bijspringen. Je kan dus ook maar een beperkte tijd dit maximale vermogen benutten. Leuk is het rijden met een FCEV dan ook niet, ik zou dat pas écht zielloos willen noemen.
Een FCEV is in de basis al zeer inefficiënt, dus dat gaat nóóit beter worden dan bij een BEV, óók niet bij hogere snelheden. Bij de brandstof auto is het ook hetzelfde verhaal: daar is de auto rond de 90 km/h is deze het mínst inefficiënt. :P
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai#FCV_concept
koeberg zegt
Prima dat er op twee paarden wordt gewed. Laat de markt maar beslissen.