Wie had dat gedacht. Anno 2023kun je met deze toffe EV gewoon 1.032 op één lading halen!
In heel korte tijd komen er een hoop nieuwe merken bij. In veel gevallen gaat het niet geheel ontoevallig om Chinese merken van elektrische auto’s. Althans, de auto’s die ze bij ons gaan verkopen zijn elektrisch. Zo kun je de MG ZS in China krijgen met een verbrandingsmotor en is het in ons land altijd een EV.
Ondanks dat er veel modellen nu ook naar Europa komen, is dat zeker niet met alle auto’s het geval en dat is in dit geval heel erg zonde, want deze toffe EV mag van ons absoluut naar ons land komen.
Zeekr 01
Wat is het? Een ‘Zeekr’. We hebben al eens eerder over deze auto geschreven. Zeekr is een premium-merk van Geely. Het behoort dus tot dezelfde groep als Lotus, Geely, Polestar, Lynk & Co en Volvo. De 001 doet ons iets denken aan een soort Porsche Taycan Sport Turismo-concurrent.
Vorig jaar kwam de auto op de markt, maar voor nu is er een nieuwe versie. De batterij is het meest bijzonder daaraan. Kijk, standaard heeft de Zeekr 001 een accupakket van 86 kWh of 100 kWh. In dit geval heeft deze topversie nu ‘Kirin’-batterij. Deze heeft een accucapaciteit van (ga er maar eventjes goed voor zitten) 140 kWh.
140!! Je kan kiezen of je deze versie (de naam ervan wordt ons onthouden) met vierwielaandrijving (middels twee motoren) of achterwielaandrijving. Die eerste heeft in totaal 544 pk, de tweede 272 pk.
Toffe EV in het oranje!
Als je kiest voor de laatste, dan heb je de grootst mogelijke actieradius. Volgens Zeekr kun je zeker 1.032 km halen op één accu, volgens de CLTC-meetmethode. Nu moeten wij erbij zeggen dat die opgaven vaak erg optimistisch zijn, net als onze oude NEDC–methode (die ze in China ook erg lang hebben toegepast).
Er zijn drie nieuwe kleuren beschikbaar: Polar Night Black (meh), Extreme Blue (nice) en Yu Guang Orange (heel tof!). Verder lijkt alles hetzelfde te zijn met het model dat wij al eerder lieten zien. Zeekr gaat slechts 1.000 exemplaren bouwen van deze toffe EV met 1.032 km aan actieradius.
De auto is nu nog voor China bedoeld, maar men bevestigt dat komst naar Europa zeker is. In dit geval moet het wel raar lopen dat ze Nederland overslaan, waar elektrisch rijden omarmd wordt (zij het niet innig als in Noorwegen).
Meer lezen? Deze nieuwe EV-merken komen naar Nederland!
Wiwaldi zegt
Een cross-over een “toffe EV” noemen, laat me niet lachen 😂
willeme zegt
@wiwaldi: de Zeekr 001 is geen crossover, maar een soort E-segment liftback (‘shooting brake). Da’s wel tof toch?
steephh zegt
@willeme
Eens! Juist de Zeekr 001 kan ’t goed hebben itt. de cross-overs die je tegenwoordig vaak ziet rijden.
140kW is overigens wel echt immens. Dit soort wagens lijken me ook meer en meer ideale trekauto’s worden, omdat je nu eenmaal veel meer accu capaciteit bij hebt en dus ook veel minder vaak hoeft te laden.
audirs3 zegt
@steephh
Eens, je hoeft minder vaak te laden. Maar de laadsessies duren wel veel langer bij dezelfde laadsnelheid. De enige winst is vanaf vertrekpunt, dan neem je wat meer kwh’s mee op reis. Maar daarna zit je nog met hetzelfde ‘probleem’. Daarnaast is deze auto zwaarder en derhalve hoger verbruik.
In theorie kan je het beste juist een kleinere accu hebben die heel erg snel oplaad. En dan steeds van 20-80% laden, en dat elke 2 uur, 10 minuten laden met 800V.
mashell zegt
Maar zo werkt dat niet. De batterij van een EV bestaat uit losse cellen. Die cellen hebben een maximale laadsnelheid. Maar als je er veel hebt kun je er veel tegelijk opladen en dus een hoge totale laadsnelheid halen. Een batterij van 140kW zou je dus best snel kunnen opladen als je laadsysteem maar een flink hoge stroom aankan en die over veel cellen kan verdelen.
Je hebt helemaal gelijk dat “In theorie kan je het beste juist een kleinere accu hebben die heel erg snel oplaadt” maar dat is theorie, de praktijk is juist anders.
leaper035t zegt
ZEIKRD 001
potjak zegt
Dat ziet er zeker niet verkeerd uit, de connectie met Lynk&Co zie je duidelijk in het design terugkomen.
MM93 zegt
Ze kunnen de Volvo dealers dan beter omtoveren tot Geely dealers.
HZW zegt
Dan zou ik zonder twijfel kiezen voor 2 motoren en in het Oranje.
e36thuglife zegt
JaZEEKR de hypotheker.
Robert zegt
Als je ziet waar dit mee wordt vergeleken, dan weet je het al: in geen tien jaar te betalen door Jan-met-de-Pet. Da’s dan weer jammer, want dit ziet er zeker niet verkeerd uit.
wimbers zegt
jan met de pet is ook niet interessant voor autofabrikanten. daarom zie je steeds minder kleine auto’s en kost een aygo nieuw nu 18K.
Niet leuk, wel begrijpelijk..
dare2think zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
janvb zegt
Deels vergeten vragen: 1/ hoe ver kun je nog rijden na pakweg 3/4 jaar? Stel dat ze van je klassieke auto elk jaar minimum 5% van de benzinetank zouden wegnemen…zou je dat leuk vinden? Iedereen die ook maar iets met batterijen in huis heeft weet dat dit een realiteit is. En dan moet je ze nog optimaal gebruiken… 2/ wat als die batterijen na pakweg 160.000-200.000 km (de klassieke waarborgperiode, ze weten heus wel waarom…) moeten (deels) vervangen worden? Potentieel zéér duur…kosten tot over 20.000 euro zijn niet onbekend. Probleem is dat dit geen “misschien” is maar met batterijen een zekerheid. Dit in tegenstelling tot dergelijke kosten bij moderne ICE’s. Je moet al flink tegenslag hebben…Een moderne diesel draait zijn hand niet om voor minstens 1 miljoen km (mits correct onderhoud en af en toe een wisselstuk) Aan je hoeveelste batterijpak zit je dan inmiddels? 3/ wat weegt dat ding? Welke impact op bandenslijtage? Wat bij aanrijdingen? 4/ waarom de kar steeds voor het paard blijven spannen? Zorg eerst voor (ruim) voldoende laadinfrastructuur, voldoende zware netten en een systeem om “laadparkeren” consequent aan te pakken. Ram EV’s daarna erdoor…
utregcity zegt
Ik vind hem gaaf! Tip, noem hem gewoon Lynk & Co en bouw dat merk eerst uit, voordat je (alweer) met een nieuw merk komt.
Robert zegt
Of doe eens gek: plak er een Polestar neus op.
mashell zegt
Waarom bouwen ze er maar 1000 van?
mc96 zegt
Een accu met 140 kw capaciteit. Ben benieuwd of je voor deze auto geen groot rijbewijs nodig hebt 😀
wimbers zegt
niet elke auto met 4×4 is een crossover… en al helemaal geen SUV of terreinwagen..
dit is gewoon een flinke hatchback. prima ding zo te zien. onderscheidend vermogen is nul,nul. maar als gebruiksvoorwerp op het eerste gezicht een hele mooie optie..
mustang750supersnake zegt
ziet dr wel serieus goed uit hoor……seekr weten!
tuutertuuter zegt
Meer dan een halve ton aan batterijen meeslepen. Wat zijn we toch duurzaam bezig.
flyerbunch zegt
Zoals de meesten hier ook al opmerken is het gewoon een Lynk&Co wat je duidelijk aan de koplampen kunt zien. Beetje raar dat ze er weeral een apart merk op plakken terwijl het perfect een ander model had kunnen zijn van 1 vd 2 merken. Andere fabrikanten zullen wrs ook wel volgen met grotere capaciteiten dan wat nu zien. Wacht eerder de volgende technologie af waarbij het nut groter zal zijn zoals bij solid state mss?
qmdb zegt
Besef je wel dat dit alweer een chineese auto is. Laten we nou vooral onze afhankelijkheid van China niet vergroten en vooral onze Europese industrie stimuleren.
alpacatje zegt
Zotjes, die batterij is dubbel zo groot als men PS2