We kijken naar 8 toffe betaalbare coupés die nu nog erg voordelig zijn en wellicht een handige investering kunnen zijn. Hopelijk.
Het is de vraag die we erg vraag kijken: “welke auto’s zitten nu op hun bodem en gaan meer waard worden?”. Het is eigenlijk een heel erg moeilijke vraag. In veel gevallen zitten we er natuurlijk gewoon naast. Wij kunnen onze eigen inschatting maken, maar het is de markt die het gaat besluiten.
Toffe betaalbare coupés
Als je op zoek bent naar een relatief moderne coupé met puike rij-eigenschappen en potentiële potentie, is er goed nieuws. Veel gave auto’s lijken echt op hun gat te zitten qua prijs. Zeker als je er rekening mee houdt dat sommige occasions een ‘covid-19-premium’ kennen. In sommige gevallen kan het dus nog ietsje goedkoper. Maar we schatten in dat het niet veel meer zal zijn.
We nemen even acht auto’s onder de loep. Het zijn acht compleet verschillende auto’s. Niet de meest exotische of obscure wagens, maar sportcoupés die je vroeger veel zag. In veel gevallen worden ze niet meer gemaakt en/of zijn er geen opvolgers.
We nemen de opties qua toffe betaalbare coupés met je door:
Kleine disclaimer: er zijn weliswaar meerdere indicatoren die wijzen op een eventuele waardestijging. Houd er rekening mee dat dat geen garantie is. Dat niet alleen, je kunt niet de goedkoopste kopen. De versies met de juiste aandrijflijn of uitrusting zijn vaak iets prijziger. Ondanks dat het relatief jonge auto’s zijn, zul je alsnog onderhoud moeten plegen. Het zijn geen rijdende bitcoins.
Alfa Romeo Brera (939D)
Ja, de Brera is een geheide kaskraker. Sterker nog, de Spider-versie is stiekem al behoorlijk aan de prijs. De Brera is een ambivalente auto, maar hoort absoluut in het rijtje met toffe betaalbare coupés thuis. Liefhebbers wilden een soort GTV6 ervaring. Die krijg je niet. De Brera was een coole, rijdende lounge.
Rond deze periode had je ook de Alfa Romeo GT, de meeste daarvan zijn nu ‘op’. Ook lijkt die auto niet echt gewild, ondanks dat de laatste Busso V6 erin ligt. Als het om design gaat, is de Brera een icoon te noemen. Een van de weinige meesterwerkjes waarbij je niet een paar ton moest neertellen om hem voor de deur te zetten.
Welke motor moet ik hebben?
Dat is een lastige. De motor die het beste bij de auto past, is de 2.4 JTDm. Maar zelfs ondergetekende kan geen diesel met droge ogen aanraden als investering. De 2.2 is op zich een prima motor, maar niet bijzonder. Onze keuze zou zijn: de 1.750 TBI of een late 3.2 met voorwielaandrijving. Als het budget niet toereikend is, gewoon de V6 doen.
Wat kost die dan?
Voor 10 mille heb je een redelijke oude V6 met vierwielaandrijving. Een 2.2 JTS met wat kilometers heb je voor de helft. Maar een later exemplaar met weinig kilometers is al gauw 15 mille. Kijk uit dat je niet té veel betaalt. Voor 25 mille ga je niet veel prijsstijging zien en valt de rijbeleving nogal tegen. Een Ti, Brera S (alleen met stuur rechts) of Independent kom je dan wel tegen voor dat geld.
Mazda RX-8 (EC)
De Mazda RX-8 is zo’n auto waarvoor niemand in de rij staat. Er zijn er best veel van gebouwd, ze zijn notoir onbetrouwbaar en je moet je hele leven aanpassen aan de RX-8. Het is niet daardoor voor velen geen interessante propositie. Maar, het is allemaal niet zo heel erg als het lijkt.
Er zijn specialisten die goed overweg kunnen met rotatiemotoren. Daarbij valt het allemaal nog wel mee in vergelijking met issues die je bij veel Duitse merken hebt (lagerschalen, distributiekettingen, olieproblemen). De RX-8 is de laatste productieauto met een wankelmotor en alleen daarom al erg bijzonder. Daarnaast is het ook nog eens een zeer puike rijdersauto, waardoor de RX8 een topaanbieding is in dit overzicht van toffe betaalbare coupés, nietwaar?
Welke uitvoering moet ik hebben?
Ook dat is een lastige. De RX-8 was er in Nederland in twee smaakjes: 192 pk en 231 pk. Naar het schijnt is die 192 pk-versie iets minder storingsgevoelig. Echter, ook met het oog op de toekomst; ga voor de mooiste 231 pk-versie die je kunt vinden.
Qua uitvoering waren er diverse special editions als de Revolution en de Kuro. Een facelift ‘R3’-versie is de absolute heilige graal met Bilstein-dempers, BBS-wielen en spoilerpakket.
Wat kost die dan?
Voor 10.000 euro is er ruime keuze door heel Nederland, de R3 vind je sporadisch voor minimaal 25 mille. Op de Spirit R (alleen voor de Japanse markt) na is de R3 echter wel de allerlaatste RX-8.
Volkswagen Scirocco R
Wat is de leukste Volkswagen van de laatste 20 jaar? Waarschijnlijk deze. Het is een vrij bijzondere auto. Bij Volkswagen Individual gaat men vaak net eventjes wat verder met het bouwen van een topversie.
Met de Scirocco R creëerde Volkswagen een volwassen alternatief op een Mégane R.S. of Focus RS. In tegenstelling tot de Golf R is de Scirocco R voorzien van 5 pk minder (tot de facelift althans) en heb je alleen voorwielaandrijving.
Welke uitvoering moet ik hebben?
In principe is het het belangrijkst dat de auto origineel is en niet te veel kilometers heeft gelopen. Daarna moet je even kiezen tussen de DSG-transmissie of de handbak. De DSG is eigenlijk een erg goede transmissie terwijl de handbak voor zijn soort niet bijzonder is.
Desalniettemin, ga lekker voor de handbak. Die draagt bij aan de feestvreugde. In Nederland zijn ze nooit geleverd, maar de facelift modellen zijn wel de moeite waard om in de gaten te houden. Deze hebben namelijk 280 pk en een sperdifferentieel.
Wat kost die versie dan?
Nou, in Nederland vind je er eentje, die staat voor 26.950 te koop (113.000 km, 2016). Vanaf 16-17 vind je de prefacelift-modellen. Let op voor gechipte 2.0’s met R-Line pakket. Dat is níet hetzelfde als een Scirocco R!
BMW 1 Serie Coupé (E82)
Een BMW zoals een BMW hoort te zijn. Een soort moderne interpretatie van de BMW 2002. Het is nog een kleine auto met compacte dimensies. Destijds was het niet echt een auto die mensen over de streep trok. Niet echt praktisch en ook niet echt heel erg bijzonder spektaculair. Nu we erop terugkijken was het een heel bijzondere auto.
Welke moet ik hebben?
De 125i. Ja, er was ook een 135i met een N54-biturbomotor. Maar dat was een vrij zware en problematische motor. Dat niet alleen, pas bij de 1M was die auto met die motor pas in balans. De 125i Coupé is misschien wel de meest typische BMW. Een atmosferische 3-liter zes-in-lijn, handbak en achterwielaandrijving.
Zorg dat je de meest pure versie hebt, het liefste met een M-pakket en zoveel mogelijk BMW Performance-accessoires. De motor is overigens een teruggetuned exemplaar die vrij eenvoudig naar 280 pk is te brengen. Daarbij is die motor nog NIET direct ingespoten (net als de 3.0 in de 130i). Echt eentje in de categorie ‘laatste der mohikanen’.
Wat kost die dan?
Een hoop! Een Cabrio met automaat heb je al vanaf 12 mille. Maar als je een coupé met handbak en M-Pakket wenst, dan zit je op ongeveer 17-18 mille.
Peugeot RCZ-R
Ja, er staat in een Peugeot in dit overzicht van toffe betaalbare coupés! Na de facelift van de – helaas niet bijster succesvolle – RCZ kwam er een bijzondere uitvoering, RCZ-R. Deze lijkt veel op het gewone model, maar is zoveel beter. De auto is ontwikkeld door Peugeot Sport en dat merk je.
Ten eerste aan de motor, een flink aangepakte THP-motor die veel betrouwbaarder is dan de pre-facelift-modellen. De RCZ-R gaat niet alleen veel sneller, maar remt ook nog eens veel beter. Daarbij staat de wegligging op een veel hoger plan. Het klinkt raar, maar de auto doet ergens wat denken aan de Honda Integra Type-R uit de jaren ’90.
Welke uitvoering moet ik hebben?
Alleen de R, eigenlijk. De andere modellen zijn prima als je het een mooi model vindt en er gewoon dagelijks mee wil rijden. Maar de ‘R’ heeft echt iets bijzonders. Zoek dus eentje in een mooi kleurtje (dat rood is wel gaaf).
Wat kost die versie dan?
Ze duiken nu onder de 20 mille met minder dan een ton op de klok.
Nissan 350Z (Z33)
In principe wil je geen auto’s die een enorm succes waren, want daar zijn er te veel van gebouwd. Dat is het geval met de Nissan 350Z. Er zijn er zóveel van verkocht, dat het wel even duurt voordat dit in waarde stijgt. En toch moet je ‘m in de gaten houden. Ten eerste levert de 350Z precies de sensaties die je van een dergelijke auto wenst. Ten tweede zijn veel exemplaren omgebouwd tot circuit- of driftmonsters, náást de talloze tuningspecials.
Welke uitvoering moet ik hebben?
Een zo laat mogelijk exemplaar, vanaf 2007 tot 2009. Deze zijn voorzien van de VQ35HR-motor, een veel hoogtoerige machine met 313 pk. Je herkent ze aan de powerdome op de motorkap, die was ook nodig om de VQ35HR te kunnen huisvesten. Qua modificaties liever geen, maar als je het dan toch doet: alle originele Nismo-accessoires kunnen geen kwaad. Kijk uit voor Amerikaanse imports, die zijn mogelijk minder luxe en hebben soms zelfs een automaat!
Wat kost die versie dan?
In Nederland staat er eentje met weinig kilometers te koop voor 21 mille. Een import met automaat heb je al vanaf 15 mille.
Audi TT RS (8J)
Ja, Audi TT’s gaan ook gewoon een keer in waarde stijgen en hoort dus ook in het rijtje met toffe betaalbare coupés thuis. @Machielvdd behandelde de quattro Sport al eens in een dergelijke context en daar heeft hij groot gelijk in. Ook de tweede generatie TT zal in de prijzen gaan vallen, alleen moet je wel even opletten wélke TT. In alle gevallen heb je een veel beter onderstel dan de eerste generatie TT. De wielophanging is veel geavanceerder en er is meer aluminum gebruikt voor een lager gewicht.
Welke moet ik dan hebben?
Als het puur om rijden gaat, is stiekem de voorwielaangedreven 2.0 TFSI met handbak het leukste. Die versie toont een lichtvoetigheid die je niet verwacht bij een TT. De 3.2 VR6 is bijzonder , maar rijdt aanzienlijk klinischer zonder dat ‘ie écht sneller is. Maar ga voor de TT RS. Die heeft een een echt bijzondere motor. En ja, er zijn nu nog steeds vijfcilinders in de TT, maar deze klinkt vele malen beter. TT RS is een tikkeltje prijzig, dus een oranje TT S mag ook. Die wordt volgend jaar een youngtimer (ja, echt).
Wat kost die dan?
Ze beginnen al onder de 20 mille! Dan moet je wel een exemplaar met veel kilometers importeren. Maar voor 25 mille kun je ze al vinden. Facelift-modellen en speciale uitvoeringen zijn aanzienlijk duurder.
Porsche Cayman S Sport Limited Edition (987C)
Dan de laatste van de 8 toffe betaalbare coupés waarvan wij denken dat ze meer waard gaan worden. De eerste generatie Cayman kon de handen moeilijk op elkaar krijgen bij het journaille. Dat kwam overigens echt door Porsche zelf. Als enige auto ter wereld was de coupé-versie duurder dan de cabrio (de Boxster). De Cayman had altijd een paar pk’s extra, maar als je meer geld gaat uitgeven aan een Porsche met dicht dak, dan spaar je toch door voor een 911?
Dankzij die positionering heeft de Cayman nooit de waardering gekregen die deze verdient. Want dit is een raszuivere rijdersauto met een ongekende rijbeleving. De Cayman heeft een geweldige zescilinder boxermotor en een ongeëvenaarde besturing. Zó wil je autorijden ervaren.
Welke uitvoering moet ik hebben?
Het liefste een speciale editie op basis van de S. Dan heb je de meeste waar voor je geld. Een Cayman Sport Edition is ook nog eens goed door te verkopen en heeft een paar pk’s extra. De standaard Cayman is eigenlijk ook steengoed, maar let wel op dat je de versie hebt met optionele zesbak, want standaard kreeg je slechts vijf versnellingen. Ja, daar kwam Porsche anno 2006 gewoon mee weg. Ook even opletten: opties! Voor de rijbeleving heb je er niet veel nodig.
Wat kost die versie dan?
Vanaf zo’n 40 mille kun je er eentje importeren.
Meer lezen? Dit zijn de 10 gaafste sportcoupés van de jaren ’90!
FiXeR zegt
Kan ik de Mini Cooper Coupé S nomineren?
papa zegt
@FiXeR: als betaalbare coupe?
FiXeR zegt
Jazeker, zelf een gehad en onlangs verkocht. Na een jaar heb ik er meer voor terug gekregen dan ik had betaald. Dus ik denk dat ze ook op de bodem van hun prijs zitten. Voor rond de €10.000 heb je al een leuke.
Een van de leukst rijdende auto’s die ik ooit heb gereden.
mierenneuker zegt
Kan ik ‘m ook nomineren? Ik heb er er geen belang bij hoor.
lennertg zegt
Doe mij die rx8 maar, meeste karakter van het lijstje en niet zo slecht als alle verhalen er rond.
En anders de Brera V6 of BMW 125. Maar daar steekt de Belgische overheid weer een stokje voor met BIV en wegentaks.
humpyourdog zegt
@lennertg: ik denk dat de biv op een rx-8 nog flink kan tegenvallen.
lennertg zegt
Een 3.0 of 3.2 valt harder tegen denk ik
outlook zegt
En de Jaguar XK8?
madmarky zegt
Ouwe Jags schrijven af tot in het oneindige
roverbmwdriver zegt
Ik rij dagelijks in een BMW 630i Coupé en het is echt jammer, dat deze in dit overzicht ontbreekt. Zeer betaalbaar, betrouwbaar, comfortabel, stijlvol en snel genoeg. Een BMW 1-serie coupé heb ik ook, maar die valt niet in de categorie betaalbaar (alles is relatief natuurlijk als je de fun factor ook meeweegt), een 1M. Daarnaast nog vier BMW’s, maar die kwalificeren evenmin voor dit onderwerp (een Touring, een Cabrio en twee Coupé’s, maar die laatsten kwalificeren ook weer niet voor deze rubriek).
ukbob zegt
@roverbmwdriver: mis nog een Rover.. 🤣
roverbmwdriver zegt
P5B Coupé
Johanneke zegt
Zo’n Brera staat hier bij mij in de wijk. Als je de vrij idiote 4 uitlaten voor een 4 cilinder even wegdenkt, is het inderdaad een prachtige wagen. En zeldzaam. Dat maakt het naar mijn mening nog cooler. Heerlijk, auto’s die geen eenheidsworst zijn. Het leven is te kort om een witte (ex) leasetopper te rijden.
hogelandman zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
conflagration zegt
Gt > Brera
Paul58 zegt
@conflagration: wilde het nog benoemen, vind de GT zo’n onderschatte auto. Rijdt een stuk beter dan een Brera. Echt een stabiele auto op hoge snelheid, totaal niet te vergelijken met een 147 (wel zelfde onderstel volgens mij). Vind dat een GT de balans tussen comfort en sportief echt heel goed heeft uitgevoerd.
conflagration zegt
Ha mede Kevin, je haalt me de woorden uit de mond met die laatste zin. Je kunt er zonder problemen gewoon erg lang in rijden en als je later gewoon nog eventjes een mooi weggetje wilt rijden is dat ook hartstikke leuk. Volgens mij heeft de 1.8 ts ook 50/50 gewichtverdeling, wat je dan ook merkt. Wat me het meest verbaast nog is dat hij zo veel ruimte heeft – een grote kofferbak en ik kan gewoon comfortabel achter mezelf zitten. Volgens mij heeft hij een 156 onderstel, wat ook de ruimte verklaart, maar heeft ie gewoon het plaatwerk en dashboard van de 147.
rrk147 zegt
@conflagration: nou ik denk dat een Brera wel echt op het dieptepunt is, en een GT (de busso dan) al weer aan het stijgen zijn. Een GT met busso is duurder dan een Brera 3.2, en idd ook de betere rijdersauto door zijn lagere gewicht en goede onderstel. Een Brera 3.2 koop je voor weinig, maar die lijken mij niet zo fijn rijden. Het dashboard met de sportstoelen e.d. ziet er wel goed uit!
ar166 zegt
Voor dit soort artikelen kom ik naar Autoblog, leuk leesvoer! 👍🏼
bermtoerist zegt
Heerlijk artikel om “haalbaar” bij te dromen. De niet Duitsers had ik ook allemaal al op de bekende sites opgezocht.
kle500 zegt
Die Brera.. wat een plaatje. Hyundai Genesis nog een leuke toevoeging? Type 350z.
madmarky zegt
Wat bij de Nissan niet genoemd wordt: het interieur. Ik stel zelf geen hele hoge eisen maar die grote lappen goedkoop plastic konden in 2005 eigenlijk ook al niet meer.
rrk147 zegt
Onlangs een Brera met een goede uitlaat gehoord, dan klinkt de GM v6 ook heel goed! Blijft een aparte auto, maar of het een gewilde klassieker gaat worden betwijfel ik, dan geef ik de GT met busso meer kans.
Flatsix zegt
Fijn artikel dit!
Ik zou dan gaan voor ook echt iets bijzonders en tijdloos en kom dan uit op de RCZ-R! Ook omdat de auto “qua rijden ergens wat doet denken aan de Honda Integra Type-R”.
@Willeme: begrijp ik nou goed dat je een Brera Diesel met droge ogen aanraadt als investering of ontbreekt het woord “niet”?
Who_carez zegt
Hou er rekening mee dat de Nissan 350z met VQ35HR motor 2 gaskleppen heeft. De 2e hiervan word aangestuurd door de eerste en dat loopt vaak mis. Opnieuw synchroniseren is blijkbaar enorm lastig en heeft vaak tot resultaat dat de gaskleppen vervangen dienen te worden. Nissan vraagt hiervoor 2000 euro… PER STUK!!
Leuke auto maar dat is de versie met 280 of 303pk ook al wel :) Ze halen trouwens allemaal hun vermogen niet. De enigste reden waarom ik voor een Hyundai Genesis 3.7 zou gaan is omdat ik de oprit en garage niet kan blijven vol zetten met 2 zitters terwijl we hier met 3 zijn
e38ossie zegt
Waarom moet een BMW een M Pakket hebben of volgehangen zijn met M Performance goodies? En waarom gelijk weer beginnen over tunen? Waardeer eens een mooie auto zonder die rommel erop. Veel stijlvoller en tijdlozer. En met tuning sloop je de auto en ben je gelijk elke vorm van garantie kwijt.
sleeperking zegt
Wellicht vanwege het betere onderstel? Wat ik vooral bijzonder vind is dat de N54 variant zomaar even wordt weggezet als te zwaar en onbetrouwbaar terwijl deze motor door menigeen geprezen wordt en meerdere onderscheidingen heeft gekregen, Die twee turbo’s zullen het verschil in de weegschaal niet maken. Zou absoluut iedere dag liever in een een 135i stappen dan een 125i. Het mooie is dat je die chiptuning dan ook achterwege kunt laten ;-)
willeme zegt
@e38ossie: de originele BMW Performance onderdelen verhogen de waarde. Voor jou niet wellich, maar de markt denkt daar anders over. Een M-Pakket eveneens. Dan heb je ook een iets beter onderstel en de sportstoelen (die je standaard gek genoeg niet kreeg op een 125…).
Qua tuning: de zes-in-lijn is een teruggetunede unit. Eentje die duidelijk is afgeknepen. met het ’tunen’ kun je in principe gewoon de originele waarden weer halen. Mooi toch?
Het gaat om een BMW, dus stijlvol kun je sowieso wel vergeten. Koop dan een Jaguar. Qua garantie: elke 125 heeft geen fabrieksgarantie meer ;-).
e38ossie zegt
@willeme: Ik ben het niet helemaal met je eens. Er wordt gepraat over betaalbare coupés en nu moeten er dus accessoires op waar niet iedereen op zit te wachten die de waarde verhogen. Trouwens als iemand het wel mooi vindt is dat natuurlijk ook prima. Diversiteit op de weg is mooi. Ikzelf hou van de wat simpelere, minder agressieve, styling van de standaard bumpers.
Ik rij zelf in een 3 serie cabrio met M Technik onderstel en rij voor m’n werk regelmatig in andere BMW’s. Ik vindt de versie zonder fijner rijden. Een cabrio is al minder stijf dus een stugger onderstel zorgt alleen maar voor trillende spiegels en dergelijke.
golf1985 zegt
TTRS voor mij! Chipje erop en knallen maar. Zoveel potentie in dat blok
Dutchdriftking zegt
De Brera is fijn maar de 2.2 is een rampenblok, niet doen. Bij al deze auto’s geld: Geniet er van, lekker rijden want daar zijn ze voor. Als na 10 jaar de afschrijving meevalt is dat mooi meegenomen. Je kan ze binnen zetten en alleen naar kijken en hopen dat hij meer waard wordt, maar dat is wel een beetje sneu. Een vogel in een kooi naar mijn idee.
cloverleaf zegt
21k voor een 313 pk sterke 350z is niet de bodem hoor. Maar “kenners” hebben liever de 301pk versie.
fanboy zegt
Ik vind het nog niet echt de bodem, maar goed. Ik denk dat de GT86 nu ook een lekker betaalbare rijders auto is met rwd.
jeroenm83 zegt
Wat een verfrissenden leuk item dit. Dit soort dingen lezen we graag. Een hele verademing naast dat dagelijkse Tesla vs Duits-Priemiejum of überhaupt die “huismoeder-gekwebbel over opladen bij de Fastned in commentaarsectie”-artikelen.
Eind vorig jaar een blauwe Audi TTS 8S voor erbij gekocht. De RS was te duur helaas, maar ik ben onder de indruk van wat een 4-cilinder ‘tegenwoordig’ kan. Een vermakelijke wagen om dijkweggetjes mee aan te vallen. Ik zou graag nog eens die BMW 125 rijden!
KiraLight zegt
Je verwart Autoblog met Autoweek.
Skidmark zegt
Toevallig vorige week mijn BMW 118i F20 ingeruild voor de BMW 125i E82. De F20 reed heerlijk, maar vond ik over het algemeen wat saai. De 125i is gechipt naar 265 PK en het is elke dag een feestje om in te stappen. Uiteraard met handbak en sport-onderstel. Voor mij is dit rijden zoals het hoort en elke keer bij het intrappen van het gaspedaal voel ik me als een klein jongetje en kan ik een glimlach niet onderdrukken :).
Skidmark zegt
Ohja en daarbij komt mijn Autoblog-advies aanvraag van eind vorig jaar natuurlijk te vervallen. Ik heb mijzelf geadviseerd en dat advies maar opgevolgd en ben zeer tevreden.
sjeemsbond zegt
De woorden ‘auto’ en ‘investering’ in dezelfde zin noemen. Die vlieger gaat vrijwel nooit op als het geen exoot of klassieker a la 250 GTO betreft. Al de autos die hier genoemd worden zijn geen knikker meer waard over 10-15 jaar.
stefanvts16v zegt
@willeme Bedankt voor dit fijne artikel!
-edit: dank u! Is inmiddels gefixt!-
stefanvts16v zegt
-edit: dank u, is nu wel inmiddels gefixt ;-) –