Welke okkazies moet je vermijden als je een betrouwbaar tweedehandsje zoekt?
Laten we eerlijk zijn, een leuke nieuwe auto kopen in Nederland is alleen nog weggelegd voor Jijbuizers, voebelers en mensen die vuistdiep in een bedrijfstak zitten die subsidie slurpt. Voor de rest van ons, is een leasebak regelen of uitwijken naar een okkazie het devies. Tenzij een gloednieuwe Hyundai i10 kopen voor minimaal vijftien ruggen je ding is natuurlijk. Niet dat daar wat mis mee is…
Als je de keuze voor tweedehans maakt, gaat er opeens een wereld voor je open. Je kan erachter komen dat je budget nu opeens afdoende is voor allerlei soorten dikke premiumbakken. Zo lang ze maar oud genoeg zijn en genoeg ervaring achter de rug hebben. Desalniettemin is het uitermate aanlokkelijk, want ook bij een oude premiumbak is, mits het geen complete garnaal is, de luxe vaak nog wel in zekere mate aanwezig.
Het probleem is alleen, dat al dat ‘overengineerde’ spul stiekem ook kapot kan. En als dat gebeurt, ben je vaak de hoofdprijs kwijt. Optimisten zullen altijd denken ‘dat zal bij mij wel meevallen’ en cruisen ondertussen in luxe. Pessimisten verklaren hun kennissen en familieleden die de gok wagen voor gek, terwijl ze knarsentandend in een econobox zitten. Maar, hoe erg is het nu eigenlijk?
Warrantywise, een toko die garanties aanbiedt nadat fabrieksgaranties voorbij zijn, heeft het even op een rijtje gezet. Ze hebben een weging gemaakt tussen de kosten en frequentie van problemen van auto’s en daar een score van maximaal 100 punten aangehangen. Als maatstaf zijn de reparatiekosten in het afgelopen jaar genomen. Hoe lager de score, hoe matiger de betrouwbaarheid. In de analyse zijn alleen auto’s opgenomen van maximaal tien jaar uit. Dit levert een lijstje op van enkele usual suspects, maar ook wat onverwachte klanten. Dit zijn de grootste overtreders, in omgekeerde volgorde:
10. BMW M5 (score 30,8)
9. Mazda CX-5 (score 29,6)
8. Bentley Continental GT (score 29,1)
7. Audi Q7 (score 25,7)
6. Porsche Cayenne (score 24,9)
5. BMW X6 (score 23,6)
4. Porsche Panamera (score 23,4)
3. Land Rover Range Rover Sport (score 23,1)
2. BMW M3 (score 21,4)
1. Land Rover Range Rover (score 20,2)
Voor de gein zijn voor al deze auto’s ook de grootste overtreders uitgelicht. Bij beide Range Rovers heb je dan een bedrag dat start met een twee en dan nog vier cijfers voor de komma erachter. Maar ook de andere premium merken rijden kán dus een kostbaar genoegen worden. Aan de andere kant: gemiddeld waren de reparatiekosten voor een L405 ‘maar’ 1.607 Pond. Ook niet mals, maar dan heb je wel pure luxe. Je kan dus mazzel hebben. En daarmee zijn we eigenlijk weer terug bij af. Durf jij de gok te nemen? Laat het weten, in de comments!
geelbarrel zegt
De mazda had ik niet verwacht. Rest zit bomvol liflafjes die stuk kunnen en daar zal de gemiddelde hork die zoiets koopt ook wel voor zorgen. Alles kan stuk
techniekmeneer zegt
Gaat om de diesels. De benzine motoren zijn prima.
audicoupe84 zegt
Ik heb nog nooit zelf een nieuwe auto gehad, in het verleden veel Duits gereden. Ik heb het probleem dat het bij mij plotseling begint te kriebelen en ik wat anders wil. Mijn slechtste auto’s waren Zastava 750(Fiat 600) Peugeot 304, Ford Mondeo, Ford Focus, Fiat Ritmo(leen auto) Fiat 127(gekregen van vader) Daihatsu Terios(zoop benzine dweil op de weg) Mijn favo merken: Suzuki(Baleno Swift Alto) en mijn Honda Civic’s.
turbotanja zegt
EDIT: nutteloze bijdrage, zoals altijd is de bron gemeld en/of gelinkt in het artikel.
kniesoor zegt
Engels onderzoek, kunnen we niet zoveel mee. Die lui rijden om te beginnen in oto’s met het stuur aan de verkeerde kant. Nou, dan weet je ‘t wel ! 🙂
Variomatic zegt
Heerlijk, zo’n Mazda die door al die bangerds wordt gekocht omdat die zogenaamd zo betrouwbaar zou moeten zijn ‘omdat Japans’ en dan niet onderdoet voor een Range Rover in termen van wat er allemaal stuk aan gaat.. 😂
ar166 zegt
Vermoed wel dat er een behoorlijk verschil in reparatiekosten is tussen de Mazda en de Range Rover.
christian85 zegt
Heerlijk, zo’n persoon die de eerste de beste artikel weer als waarheid ziet.
Variomatic zegt
Hoezo het (niet ‘de’ overigens) eerste het beste artikel? Gaat om een onderzoek onder 130.000 door hen verzekerde auto’s tot 10 jaar oud die geen fabrieksgarantie meer hebben en waarvan ze per model tenminste 100 polissen hebben wil het meetellen. Lijkt me een vrij representatief onderzoek, ook al bevalt de uitkomst jou persoonlijk kennelijk niet..
hassebas zegt
gaat om de diesel. geen enkele zichzelf respecterende auto verkoper verkoopt een diesel CX-5 beetje zelfde als met een THP motor van een DS3, of de 1.8TFSi van Audi …. de benzine CX-5 zijn super betrouwbaar en vinden nog steeds gretig aftrek bij bangerds, ook wel verstandige mensen genoemd ;
wimof zegt
Ik denk niet dat ze wagens van 12 jaar oud nog waarborgen, je moet maar effe zitten zoeken en je kan tal van merken die hetzelfde probleem gehad hebben of hebben dan de 1.8 tfsi motor van de VW groep in 2008-2010(!)
Variomatic zegt
staat in de tekst, niet ouder dan 10 jaar
Variomatic zegt
Staat nergens dat het alleen de diesel betreft
gasterplancke zegt
Dus mensen die geen zin hebben om leeg te lopen op krakkemikkige auto’s zijn bangerikken.
Variomatic zegt
nee, mensen die zich bij de aanschaf van een auto laten leiden door mooie verkooppraatjes over vermeende ‘betrouwbaarheid’.. koop gewoon wat je leuk vindt, het is tegenwoordig onderhuids toch één pot nat en alle fabrikanten worstelen met dezelfde problemen in techniek door aangescherpte uitstootnormen en op het gebied van software.. En echt krakkemikkige auto’s worden niet meer gemaakt. Edoch: wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan. Mazda slaat wat dat laatste betreft echt een flater door met zo’n eenvoudige CX5 in de top 10 te staan tussen allemaal auto’s die afgeladen zitten met hoogcomplexe techniek..
mashell zegt
Vroeger had je de ADAC onderzoek waarin de ADAC het aantal pechgevallen registreerden. En ze troffen veel minder Japanners op de vluchtstrook aan dan bijvoorbeeld Mercedessen. Ze corrigeerden nog even voor verkochte aantallen en voilà Japanners zijn betrouwbaar. Wat ze niet deden was kijken naar het gebruikers- en gebruiksprofiel. Want wie koopt er in Duitsland een Japanse auto? Bejaarden die geloven dat Japanse auto’s betrouwbaar zijn, die bejaarden maken weinig kilometers hebben dus ook weinig storingen en zo wordt een self-fullfilling prophecy gecreëerd, allemaal door misinterpretatie van statistiek. Wat vinden ze in Japan eigenlijk een betrouwbare auto?
monsieurleloure zegt
Net alsof VW geen bejaardemerk is…
Of dat alle janpanse auto’s door bejaarde gereden worden.
Mijn pa heeft een CX5 en trekt regelmatig aanhangers van 2ton.
Auto geeft geen krimp.
Inmiddels 8 jaar oud
Zijn vorige LR Discovery daarentegen….
Hij wilde voorheen nooit een japanner ,nu is dat precies andersom.
net10 zegt
De tien minst betrouwbare occasions zijn Engels, Duits en een Japanner. Ik ben benieuwd wat de tien meest betrouwbare occasions zijn.
PunicaOase zegt
Schat in veel van Toyota en Lexus..
wimof zegt
Een Japanner (maar heilig blijken ze evenmin te zijn)
cfr car care nut, spijtig dat zijn video’s 15 seconden te lang duren
gasterplancke zegt
Bijna allemaal Duitse degelijkheid.
net10 zegt
Warentywise heeft ook de merken op een rijtje gezet.
Welke merken maken de meest betrouwbare occasions.
Dat zijn Honda, Lexus, Toyota, Suzuki, Dacia, Hyundai, Smart , Fiat, Kia en Renault.
wimof zegt
wat doen we met de motorproblemen van de Renault (1.2l)
net10 zegt
Gewoon een Renault of Dacia met een andere motor kopen, Renault heeft veel hele goede motoren gemaakt.
(Of anders een later exemplaar van de 1.2 te kopen. Die waren zeker niet slecht, en flink verbeterd).
De lijst van Warentywise is zeer betrouwbaar en handig voor een occasion koper.
bigblock zegt
Of mercedes 😂
vondudenstein zegt
Renault?? Het wordt steeds erger.
Eerst die CX5 hier en nu heb jij een lijst waaruit blijkt dat Renault niet strak onderaan staat??….
Weird
net10 zegt
De conclusie van Warentywisewas dat Duitse merken veel minder betrouwbaar waren dan je verwacht,
de Duitse merken stonden dan ook onderaan in de ranglijst. Vauxhall/ Opel die inmiddels veel Peugeot techniek gebruikt was het meest betrouwbare Duitse merk.
In veel onderzoeken scoort Renault goed op betrouwbaarheid, en dus ook in dit onderzoek.
Variomatic zegt
Dan moet je toch even je bril op zetten, want dit klopt van geen kant: Seat plek 10, VW plek 14, Vauxhall op 18e plaats. Renault staat op de 17e plaats. Grappig: Lexus op 16..
Helemaal onderaan staan Maserati en Jaguar.
https://www.warrantywise.co.uk/blog/warrantywise-data-german-car-brands-reliability
Ook hier geldt echter weer: hoe meer dure, hoogcomplexe modellen met veel toeters en bellen je verkoopt, hoe lager je in dit soort onderzoeken eindigt.
net10 zegt
Je kijkt in een oude lijst.
In de nieuwe lijst staan Dacia, Renault, Fiat en Smart in de top 10 van meest betrouwbare merken.
Je ziet inderdaad hoe complexer de techniek hoe meer er in de praktijk stuk gaat.
Luxe merken scoren op Lexus na matig tot slecht.
Variomatic zegt
Nee, dit is de lijst waar jij naar verwijst met je citaat over duitse auto’s. En die is van vorig jaar.
PunicaOase zegt
Die CX-5?? De rest zijn wel usual suspects..
techniekmeneer zegt
Cx5 diesel is slecht. Benzine prima.
bmw335d zegt
Stuk voor stuk auto’s die wel betrouwbaar zijn in het begin. Daarna worden ze echter met het laatste geld dat ze hebben gekocht door Sjonnies die de blits willen maken. Als dan een beurt nodig is kunnen ze het niet meer betalen en dan beginnen de problemen..