De goedkoopste Tesla Model 3 occasion op Marktplaats heeft een aardig bizar jaarkilometrage.
Een occasion-artikel: we hebben er voldoende. Zoals jullie weten passeert hier aardig veel de revue, dus vind maar eens wat interessants om over te schrijven. Een Individual-uitgevoerde BMW, een dikke supercar, een waar koopje of een grapjurk die zijn negendehands Golfje verkoopt met een geinige tekst. Nee, vandaag gaan we het hebben over een item dat menig oprit van menig vinexwijk opfleurt. Een zwarte Tesla Model 3, of beter gezegd de goedkoopste Tesla Model 3 op Marktplaats en waarschijnlijk één van de eerste resultaten van de Model 3-gekte in Nederland.
Tesla Model 3 occasion
Die gekte barstte namelijk los aan het begin van 2019. Toen werd na twee jaar wachten de eerste Tesla Model 3 hier op kenteken gezet en sindsdien is de auto razend populair gebleken. Vooral onder leaserijders, natuurlijk, en dat is wel deels de reden dat de gekte op de occasionmarkt nog niet volledig te merken is. Échte prijspakkers hebben namelijk nog een aantal jaar op hun leasecontract staan, maar zij die voor slechts twee jaar hebben gekozen, zijn al van hun Model 3 af. Hoogstwaarschijnlijk één van de resultaten daarvan is de goedkoopste Tesla Model 3 op Marktplaats.
100.000 km per jaar
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er één goedkopere is, maar dat is een schadeauto. De goedkoopste ‘instappen-en-wegwezen’ Model 3 is dit zwarte exemplaar uit augustus 2019. Iets later in het jaar dus, maar de vorige eigenaar is een bezig bijtje geweest. De auto heeft namelijk in die twee jaar 184.782 km geklokt, wat neerkomt op een jaarkilometrage van tegen de 93.000 km. Kilometerstanden schrikken af, dus drukt dat de prijs een beetje.
Dat terwijl het best een prima uitvoering is. De goedkoopste Tesla Model 3 occasion van Marktplaats is een Standard Plus mét het Autopilot pakket. Deze werd des tijds geadverteerd met zo’n 385 km actieradius. Veel meer opties kan je ook niet aanvinken op een Tesla, dus de lijst is al lekker vol. Wel krijg je de dikke optionele 18 inch lichtmetalen velgen.
Prijs
De goedkoopste Tesla Model 3 occasion van Marktplaats kostte nieuw ooit 49.400 euro. Twee jaar ervaring en bijna 185.000 kilometer snoept daar zo’n 17.000 euro vanaf en de verkoper wil er 32.950 euro voor hebben. Let wel: de zwarte Tesla heeft fabrieksgarantie op de accu voor 8 jaar OF (en dit is belangrijk) 192.000 kilometer, wat gezien de kilometerstand geen toeval lijkt te zijn. Je kunt dus nog zo’n 7.000 kilometer zorgenvrij rijden. En dat alles voor net iets meer dan 30 mille. Op zich ziet het er allemaal prima uit, maar wij zouden aanraden om nog even te wachten als je écht een goede deal wil scoren. Als je dit al een goede deal vindt, kun je op de advertentie van de Model 3 je slag slaan.
Koos zegt
Garantie op standaard range plus is 160 k en 8 jaar. 192 k is de long range versie.
mashell zegt
Waarom zit daar überhaupt verschil in?
DeWitteCondor zegt
@mashell: wellicht zelfde belasting van de accu’s in verhouding omdat er meer batterijen in zitten? Gokje
Robert zegt
Eerst maar ff afwachten of de auto, na overschrijving op naam, bij de eerstvolgende over-the-air update nog steeds de beschikking zal hebben over dat Plus- en Autopilot pakket. Wie weet wil Tesla wel heel graag dat je dat opnieuw moet aanschaffen.
Nog een rekensommetje, ter overweging: een kleine 185.000 km, met een opgegeven bereik van 385 km (~ 300 km effectief?), da’s ver over de 600 laadcycli. en mocht het praktijkverbruik nog wat lager liggen, zeg 2/3 van de theoretische waarde (ca. 257 km) an heeft het accupakket dus al dik 700 laadcycli achter de rug. Wel een dingetje om mee rekening te houden, denk ik.
invictus66 zegt
Is dat zo?
Ik ga er van uit dat hij nog veel vaker dan 700 keer aan de lader gehangen heeft. Je rijdt hem ik praktijk zelden helemaal leeg.
Waarom zou dat een probleem zijn?
Er zijn Tesla model S die al veel langer (in tijd en in km) rond rijden.
Autokenner zegt
Dit is echt geen ex lease. Die laten je NOOIT 93k per jaar rijden, tegen geen enkel bedrag.
Pascal zegt
Klopt helemaal! En als het als het al mag, dan word je niet blij van de extra kosten die je krijgt doorberekend. Verder is deze kleur ‘uni zwart’, geen metallic. Veel leasemaatschappijen verplichten metallic, dus zeker geen ex lease idd.
detroitv8 zegt
@Autokenner: lol, jawel. Kilometers en een vooraf verkeerde inschatting hiervan (dus km-afrekening einde lease) is juist het verdienmodel van een leasemij.
basman147 zegt
Idd, niks zo mooi als een herberekening! Alle kortingen en optimistische berekeningen die aan het begin van het contract zijn ingevoerd om het maar binnen te slepen zijn in één klap vergeten en het grote graaien kan beginnen.
Heel lang geleden bij een leasemaatschappij gewerkt, en je kon het van te voren zien aan-komen omdat mensen vaak hun kilometers probeerden te drukken om maar een bepaalde auto/uitvoering te kunnen kiezen. Die kwamen dus later op de koffie…
bischero zegt
@detroitv8: staan bij een aantal harde targets op naheffing per contract. Meer-km, schades, whatever .. En niet een paar losse euro’s, serieus veel geld.
r525 zegt
En dit is gebaseerd op wat precies? Heb behoorlijk wat collega’s die boven de 70.000 per jaar zitten, met een uitschieter die meestal rond de 100.000 per jaar zit. Allemaal leaseauto’s, nooit een probleem geweest.
De KMs van deze Tesla vallen op zich ook wel mee. Als je er vanuit gaat dat de auto tot November heeft gereden kom je op 85.000 per jaar uit. Das veel, maar niet uitzonderlijk.
De enige reden dat je dit soort auto’s normaal weinig online ziet staan is dat het meestal diesels zijn die rechtstreeks de export in gaan.
mashell zegt
Het sleutelwoord is collega’s. Bij zakelijke lease is dit niet uitzonderlijk, bij private lease is zoveel kilometers echt niet verstandig.
bischero zegt
@r525: correct. Alles is te leasen, tegen een prijs natuurlijk.
arta zegt
@Autokenner: tuurlijk wel. De leasemij wil gewoon geld verdienen en schat de restwaarde heel laag in met 200k km. Dus is het maandbedrag heel hoog.
Als je dit ding zeg hebt gefinancierd dan je blij met deze restwaarde. Per kilometer was deze auto aardig goedkoop!
flutterby zegt
@Autokenner: tuurlijk wel, het is voor de aandrijflijn zelfs nog binnen de garantie..
aschja zegt
Ex BTW ja. Wat neer komt op 40K incl. BTW. Wat volkomen idioot is. De enige reden is dat dit ding nog 4% bijtelling heeft. Die gaat binnen 2/3 jaar heel rap afschrijven.
Pascal zegt
Lijkt me geen verkeerde deal. Met deze kilometerstand heeft dit exemplaar blijkbaar alleen maar snelweg gezien en er kan aanzienlijk minder aan kapot dan de gemiddelde ICE. Van de aandrijving en accu is bekend dat je daar zo 500k mee moet kunnen halen. Enige wat me zou tegenhouden is dat áls de accu het begeeft, je meteen flink aan de beurt zal zijn. Maarja, bij een ICE kan de motor of iets anders duurs ook in de soep lopen.
Klein detail trouwens, deze velgen zijn 19inch ipv 18.
ghini zegt
@Pascal: hoezo dat is bekend? Op welke en hoeveel data baseer je dat?
ty5500 zegt
Zoveel kilometers per jaar rijden en dan geen longe range. Opmerkelijk
potver7 zegt
Gemiddeld 275 km per dag, dus met 385 km range moet dat prima kunnen. Long range had 60 km meer, dus zet niet heel veel zoden aan de dijk. En als je onderweg moet laden maakt het allemaal toch niet zoveel uit, een long range vol laden kost dan alleen maar meer tijd…
Maar hey, misschien was dit wel de eerste EV van deze bestuurder, en is hij er achter gekomen dat hij toch wel een wat langere range wil. Misschien heeft deze persoon door de corona-pandemie wel veel meer kilometers gereden dan wat hij ervoor deed. Met de kennis van nu is het niet zo ingewikkeld om te constateren dat iemand twee jaar geleden de verkeerde keuze heeft gemaakt hè.
ty5500 zegt
Een long range laadt sneller op waardoor er meer km bij komen voor dezelfde laadtijd.
Je maakt hier ook de fout gewoon van het theoretische rijverbruik uit te gaan maar in reeele omstandigheden daalt dit natuurlijk aanzienlijk, zeker in de winter gezien een model 3 nog geen warmtepomp had.
Pascal zegt
Ik spreek uit ervaring dat een Model 3 in de winter inderdaad aanzienlijk slechter presteert op gebied van range. De LR versie vind ik persoonlijk geen overbodige luxe!
mashell zegt
Standaard range net in budget en dan een opdracht ver weg toegewezen krijgen. Sommigen hebben die pech.
chefturbo zegt
Dit is misschien wel de beste reclame tegen range anxiety. Daarentegen, je moet er niet aan denken hoeveel tijd deze gast/chick doorgebracht heeft bij laadpunten.
potver7 zegt
Of hij/zij kan gewoon goed plannen en weet de laadsessies prima te combineren met werkzaamheden.
nore zegt
Als er per dag 300 km gereden word kan dat op 1 lading.
Thuis aan de stekker en gaan de volgende dag. Nul uur bij oplaadpunt.
cardevil zegt
Zowat 700 uur of 5 maanden aan werkuren
Redrum zegt
als je ervan uitgaat dat hij/zij enkel tijdens de uren stond te laden, dan klopt dit maar je weet zelf dat dit een kansloze redenering is. Trouwens, je kan tijdens een laadsessie produktief blijven hoor.
rogers zegt
En de 32k€ is ook nog ex btw…… Echt bonkers. Dus 39869 incl. btw.
marcomanta zegt
@rogers: daar koop je een nieuwe Kona EV voor.
flutterby zegt
@rogers: inderdaad, beter over de grens een Model 3 zoeken..
DeWitteCondor zegt
Een vraag als relatieve leek op dit gebied: stel je zou in de markt zijn voor een gebruikte EV, kun je dan de staat van het accupakket laten checken? En dan bedoel ik niet doormeten hoeveel capaciteit ie kwijt is, maar de staat van het pakket. Iemand?
dalmore zegt
Ik geloof dat (tegen betaling?) je dat kan laten controleren bij een tesla service center
TheMaster zegt
@dewittecondor: Google op Scan my tesla. Daar heb je alle info wat je nodig hebt. Dan weet je ook hoeveel deze bij SC gestaan heeft
DeWitteCondor zegt
@themaster: thanks maar is er ook iets voor niet Tesla’s of bijv hybrides van een ander merk? Ik vind zo’n batterij best een gok als ie uit de garantie is en je koopt een premium merk. Ik las ergens (geen eigen ervaring) dat een vervanging van de cayenne e-hybrid accu zo’n 10k kost in totaal. Dan sta je niet te lachen
frits05 zegt
Dit zijn de 19 inch velgen
TheMaster zegt
@frits05: Dit is Autoblog, vol fouten en anti Tesla. Wat is er bijzonder aan Autopilot? Elke Tesla (vanaf 2016?) heeft dit.
detroitv8 zegt
Welk Autoblog rekenwonder komt op 92k km per jaar? Tussen kentekenregistratie en advertentiedatum zit een dikke 27 maanden. 184k / 27 x 12 = ~82k/jaar.
raoufff zegt
Deze heeft meer palen gezien dan mijn buurmeisje.
shizzle zegt
Weer zo’n oplichter die je lokt met een lage prijs waar vervolgens nog de BTW bovenop komt. Het is verboden bij wet om op platformen waar ook particuliere kopers komen exclusief BTW te adverteren. Check https://exbtw-wegermee.nl
pomoek zegt
@shizzle: is nog steeds schering en inslag op marktplaats, wat gek is, ik heb ooit een multitool als “imitatie dremel” op mp gezet. Werd er binnen een uurtje afgeknikkerd. Terecht, maar waarom lukt dat dan niet met al die @sholes die hun auto’s ex btw op marktplaats zetten?
cardevil zegt
Jou advertentie was Gratis terwijl een auto verkopen via MP je aardig wat centen kost, daarom dat MP dergelijke advertenties laat staan. Begrijp niet dat je betaald voor een advertentie terwijl er grotere en gratis autoverkoopsites zijn.
flutterby zegt
@shizzle: het is schandalig dat Marktplaats nog steeds geen optie bied om excl of incl BTW te zoeken. Het lijkt soms dat het gehele ontwikkeling team daar ontbreekt. De app heeft op iOS ook een enorm stroomverbruik.
degrotemuis zegt
Nee dank je. Behalve de kunstmatig hoge prijzen door de lage bijtelling: Weer zo’n prutser die wel vermeldt dat er 4% bijtelling op dit ding zit, bij een cataloguswaarde van rond de 50k, maar niet in de titel vermeldt ex BTW en ook niet een normale prijs incl BTW weet te vermelden op een platform voornamelijk bedoeld voor consumenten. Leuk dat je een advertentie richt op zakelijke klanten, maar vermeld dat even wat duidelijker. Daarnaast heb je voor een paar duizend euro meer exemplaren met <50.000 op de teller.
En was de accugarantie niet 100.000 mijl of 8 jaar bij de SR+?
Pascal zegt
@degrotemuis er zijn hele branches (zoals bijv. de meeste loodgieters) die het grootste deel van hun werk rechtstreeks voor consumenten doen en toch stug alles maar in excl. BTW prijzen blijven communiceren. Enorm irritant vind ik dat!
tinnemans zegt
Ik koop liever een iets oudere auto met een lagere kilometerstand dan een nieuwere die intensief gebruikt is. Mijn 16 jaar oude 7 serie, die ik nu 2 jaar heb, heeft ongeveer hetzelfde aantal kilometers op de teller. Aanschafprijs was 9 mille.
Voor dat prijsverschil kun je een hoop leuke dingen doen.
En zoals anderen ook opmerken; er moet eerst veel meer informatie bekend zijn over de levensduur van accu pakketten voor ik me daar 2e hands aan zou wagen.
wimof zegt
Maar niet de planeet redden vertelde iemand u die met een T4 tdi met 502750 km op de teller rond blijft rijden.
Dutchdriftking zegt
Dan heb je toch een hoop bij de laadpaal gestaan…..
pomoek zegt
Je moet wel in hele hoge Tesla nood zijn wil je in deze deal trappen. Ik zou even doorsparen voor een paar duizend euro meer heb je veel betere aanbiedingen. En voor minder geld heb je een nieuwe Chinese EV.
cardevil zegt
Wie zowat 40Mille hieraan uitgeeft kan evengoed 10Mille extra ophoesten en een nieuwe kopen
arta zegt
Dit is toch een geweldige aankoop/inzet geweest!!!!
6,5cent per kilometer aan afschrijving. Geen onderhoud nodig gehad, 2 setjes banden aan moeten schaffen en laden op de thuisinstallatie voor 4,5 cent per kilometer. Geen HSB, wel verzekering.
Zeg grofweg 20 cent per kilometer all in.
Kom daar maar eens om met een diesel kilometervreter.
Die restwaarde van die model 3 is echt te bizar hoog nog. Hoop dat het snel daalt. Dan ga ik er voor!
Pascal zegt
Als de 4% bijtelling eraf gaat gaan die prijzen vanzelf wel omlaag, bovendien wordt de tweedehands markt er vanaf +/- 2023 mee overspoeld, dus komt goed! (helaas zal dat dan ook gelden voor de mijne ;) Ik hoop alleen dat de levensduur van de accu’s daadwerkelijk goed genoeg is, daar is nog te weinig data over bekend.
rogerzz zegt
Uhm, de vraagprijs is veel te hoog, dit gaat nooit iemand er voor geven. Dus je sommetje klopt niet.
Ik kan ook een EQS kopen en er 10k korting op geven nadat ik er bijna 200.000km op heb gezet, maar dat lijkt mij ook niet helemaal realistisch?
arta zegt
@rogerzz: ja, kan me niet voorstellen dat iemand dit bedrag gaat geven en verkoop is meer dan de inruilwaarde.
Het blijft een voordelige auto denk ik.
rogerzz zegt
Huh? De vraagprijs is ex btw dus inc. 40k, een nieuwe heb je voor 50k. Dat is 10k verschil.
Maar als je denkt dat dit echt een goeie deal is mag je mijn 2 jaar oude iPhone XS kopen voor 800 euro, nieuw was die namelijk 1000 euro. Heeft alleen wat extra laadcyclussen achter de rug. No-brainer voor jou toch?
wimof zegt
60.000 km per bandenset, klopt dit?
Pascal zegt
Ja dat klopt aardig.
dree16v zegt
Denk dat de berijder zich met zo’n 700 keer laden toch weleens heeft afgevraagd waarom ie niet voor de long range was gegaan…. Of gewoon een dikke diesel…
mustang750supersnake zegt
nog 7000km zorgenvrij…..poehpoeh….
Alfarobert zegt
Nog 7000km garantie op de accu’s.Hij is niet voor niks ingeleverd he.
cardevil zegt
Denk eerder dat de garantie afgelopen is!
billymobiel zegt
Met 185.000 km over 28 maanden kom ik op 80.000 km per jaar. Volgens mij moet je de rekenmachine even laten kalibreren.
Redrum zegt
Persoonlijk zou ik hier ver van wegblijven. Als je dit geld kan besteden dan spaar je best wat door voor een nieuw of jonger exemplaar. Voor de batterij mag het dan allemaal geen probleem zijn zogezegd maar je zal maar zien …..
Ik begrijp de keuze voor de SR+ ook niet goed. Ik vond de LR goed te doen qua range maar minder moest het toch niet zijn.
pludgers zegt
Euhm dit is een standard range waarbij de batterij en aandrijf garantie 160.000 km is. Nog spannender dus!
vreekfonk zegt
Vind de prijs inderdaad redelijk hoog, de aanschaf zou ik gerust doen. Volgens mij was de WLTP waarde destijds overigens 415km IPV 385km. Over het praktijkverbruik kan ik, uit ervaring, melden dat je in de zomer ongeveer 280km kunt rijden (snelweg) maar ga meestal na een goede 200km 20min.laden. Over B wegen ongeveer 320km. Bandenslijtage is normaal te noemen (achterbanden bij 57k vervangen voorbanden zijn waarschijnlijk rond de 75k aan de beurt, niets extreems dus. Begrijp de vorige eigenaar prima, een SR is prima te doen bij dergelijke afstanden, hij zal misschien af&toe een paar minuten aan de SC gestaan hebben om thuis te komen.
bennyvw zegt
Dit zijn de optionele 19″ velgen. 18″ is standaard.