Killer, attack! Jawel, we hebben weer een Tesla killer bij de kladden. En deze winter komt ‘ie naar deze contreien. Zo te zien rijdt ‘ie zelfs op water.
De elektrische toekomst van de auto biedt een uitgelezen kans voor nieuwe merken om zich een positie te verwerven op de oh zo conservatieve automarkt. Want conservatief dat was en is de automarkt natuurlijk. Aan de aanbodkant zijn gedurende de nu bijna anderhalve eeuw die de auto bestaat een aantal grote spelers uitgekristalliseerd, die in een oligopolie de markt verdelen. Klanten hebben tegelijkertijd in vergelijking met andere producten een grote binding met merken en waar die voor staan. Beide aspecten maakte het voor potentiële nieuwkomers erg lastig om de automarkt te betreden.
Doch Tesla heeft met haar focus op de EV als een breekijzer gediend. Primair voor zichzelf natuurlijk, maar je ziet dat ook allerlei andere spelers met wisselend succes het voorbeeld van Tesla proberen te volgen. Zo is daar de Chinees Wang Chuanfu, die aan zijn droom bouwt met het door hem in 2003 opgerichte BYD Auto de automarkt te bestormen. Kenners weten al dat BYD staat voor Build Your Dream, echter nog weinig Europeanen dromen van een BYD.
Daar komt misschien verandering in als eind dit jaar de BYD Seal naar Europa komt. De zeehond meert aanvankelijk aan in Duitsland en in Zweden en belooft een heuse Tesla Model 3 killer te worden. Qua looks is de op ‘Ocean Aesthetics’ gebaseerde zeehond een ietwat generiek doch in principe best prima ogend ding. Daarbij maken we wel een voorbehoud voor de oh zo belangrijke proporties. De Seal is met 4,80 meter namelijk langer dan de Model 3 (en ook wat hoger), maar tevens een dikke vijf centimeter minder breed. Mogelijk lijdt de Seal dus aan Alfa Romeo MiTo syndroom: mooie styling details die verloren gaan door slechte proporties.
Maar bij een EV als deze gaat het vooral ook om de harde hardware en de prijs. Dat is ook waar deze BYD op moet gaan scoren. Om te beginnen met de hardware: er is een versie met een 61.4kWh accu en een versie met een 82.5kWh accu (beide Lithium Ion Fosfaat). In de basis is de zeehond premium RWD, maar AWD is mogelijk. De batterijen zitten net als bij MacBooks en de modernste Tesla’s verwerkt in de karos en de koets heeft mede daardoor een betere torsiestijfheid dan de gemiddelde Porsche 911.
De absolute topperrrrr uit de range heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 523 pk. BYD claimt dat deze versie een BMWesque gewichtsverdeling van 50:50 heeft. Volgens de Chinese testcyclus komt dit model 650 kilometer ver op een volle accu. Maar de man die die cyclus bedacht heeft, vangt ook vissen van vijf meter lang die stiekem formaat goudvis hebben.
Dat ten spijt, moet het interessantste dan natuurlijk nog komen. Want ja, voor hoeveel dubbeltjes zit je op de eerste rang met deze BYD? Wel, in China zijn de modellen verkrijgbaar voor omgerekend circa 32.000 tot 43.000 Euro. Voordat ze op de Europese markt belanden, zal daar ongetwijfeld nog wat bijkomen. Maar dan heb je dus een kloeke EV sedan voor relatief weinag. Mits de Seal het gedroomde succes wordt voor BYD in Duitsland en Zweden, haalt Louwman de auto ongetwijfeld ook naar Nederland. Koop dan?
jeronimo81 zegt
De lijnen van een zeehond… Ok dan… 🤔🙄
grrrrrene zegt
Het woord “doch” was blijkbaar woord van de dag op de scheurkalender van de auteur :D De Seal ziet er niet verleerd uit moet ik zeggen. Probleem lijkt me voor dit soort nieuwkomers het dealernetwerk dat anderen wel hebben.
tenaci zegt
Ligt eraan wie gaat importeren. MG deed het meteen lekker met Van Mossel erachter. Als een partij als Louwman of Broekhuis instapt dan redden ze het wel hoor.
Svenska II zegt
Louwman is al ingestapt, en is de officiële importeur van BYD inmiddels….
tenaci zegt
Als die 650km nou in de praktijk zo’n 500 zijn én hij mag ook nog 750 kilo trekken dan mag hij best m’n eerste elektrobak worden. Vind hem er echt niet slecht uitzien en alleen al het feit dat het géén crossover of SUV is levert hem kudo’s op!
chills zegt
De velgen lijken verdacht veel op de Golf 8 Dallas velgen. Mooi spul!
pechweg zegt
Hier wordt ook echt zowat iedere nieuwe EV ‘Tesla killer’ genoemd….
Robert zegt
Wil BYD hier in Europa succesvol worden, zullen ze het kwaliteitsniveau wel naar Europese maatstaven moeten brengen. Dus niet zoals de bussen die ze aan Keolis hebben verkocht.
CYBRTRK zegt
Waarom ook van die chinese bussen? We hebben in Nederland ook een mooi bedrijf die elektrische bussen maakt (Ebusco)
1ercoupe zegt
Sorry jaapiyo maar je schrijfstijl is wel erg geforceerd.
gregorius zegt
Ik moet t nog zien.
De seal is niet per se mooier dan wat we hier mooie vinden in NL of Europa.
Met 30-42k in China, zal dat snel 50-60k worden in Europa; dus voor de prijs hoef je t ook niet direct te doen.
Geen giga-batterij. Geen super-pk’s.
Daarnaast is het Chinees – dus minder premium.
Over de kwaliteit weet je niks, dus ze zullen met aardige garantie en service voorwaarden moeten gaan komen.