Hoe hebben ze dat vooral elkaar gekregen?
Een volledig elektrische auto, zoals de razend populaire Model 3, is niet zonder nadelen. De range is beperkt… Laadpalen zijn niet overal even makkelijk te vinden… Ze zijn nog steeds vrij prijzig… Het Oostenrijkse bedrijf Obrist heeft echter dé oplossing voor alle problemen. Wat hebben ze gedaan? De tekst op de zijkant verraad het al: de Oostenrijkers hebben de Model 3 omgetoverd tot een hybride door er een tweecilinder in te gooien.
Obrist heeft niet alleen een tweecilinder toegevoegd, maar ook het accupakket is vervangen. Het 50 kWh sterke pakket dat normaal gesproken in de Model 3 ligt heeft plaats moeten maken voor een aanzienlijk lichter (en goedkoper) accupakket dat 17,3 kWh sterk is en 98 kg weegt.
De tweecilinder in de neus komt in actie als de Model 3 boven de 65 km/u komt. De motor zorgt daarbij niet voor aandrijving, maar puur voor het bijladen van de accu. Een reguliere Model 3 is in Long Range uitvoering goed voor een actieradius van 560 km. Dankzij het kleinere accupakket is de elektrische range van de Obrist maar 100 km. Met behulp van de benzinemotor is er echter een range van 1.000 km mogelijk, claimt Obrist. Verder ligt het verbruik volgens de Oostenrijkers op 2 liter per 100 km.
Wie geïnteresseerd is in deze techniek moet nog even geduld hebben. Het HyperHybrid systeem zal naar verwachting in 2023 op de markt komen. In wat voor hoedanigheid is echter nog niet geheel duidelijk. Wel is duidelijk het nog even duurt en Tesla kennende zullen ze in de tussentijd ook niet stilzitten.
baklava zegt
Zoiets bestaat al in de vorm van de Hesla https://www.thedrive.com/sheetmetal/15797/meet-project-hesla-the-first-hydrogen-powered-tesla-model-s
awesome zegt
@baklava: die rijd hier in de buurt. Mooie techniek, maar onbetaalbaar.
Daarnaast zit er een hondslelijke wrap op tegenwoordig.
Ot92 zegt
Overheden willen compleet van de fossiele brandstoffen af. Hiermee zul je nog altijd afhankelijk van fossiele brandstoffen zijn, wel aanzienlijk minder dat dan weer wel.
jpoers zegt
Dus een ev met de ongemakken van een ice. Handig hoor :(
racerx zegt
@jpoers: welke ongemakken?
mcshine zegt
@racerx: welke niet? Geluid, zwaar beperkt vermogen, tanken bij een andere plaats dan je eigen oprit….
racerx zegt
@mcshine:
Geluid: enkel een 3 cilinder stoor ik me aan, mijn V8 mag ik zelfs graag op de achtergrond horen
Vermogen: afhankelijk van wat je koopt, menig elektrische auto (Leaf of Zoe) is langzamer dan een leuke middenklasser die tegenwoordig al snel 150 pk aan boord heeft. Blijkbaar is alleen Tesla je enige referentiekader. Op grotere afstanden is een elektrische auto sowieso langzamer, maar dat terzijde.
Laden: als jij lekker je auto als een soort mobiele telefoon wilt gebruiken, be my guest. Ik calculeer liever dat soort onzin niet in (ben al druk genoeg) en tank wel wanneer het me uitkomt (en ben binnen 3 minuten weer op pad). Daarbij heeft niet iedereen de mogelijkheid om een laadpaal op zijn oprit te plaatsen en zijn laadpalen nog niet talrijk.
Als het laatste punt niet opgelost wordt, ga ik sowieso niet elektrisch rijden, met mij vele anderen. Ik heb echt niets tegen een EV, rijdt best goed, maar ik word wel moe van die EV evangelisten die blind zijn voor de tekortkomingen. Voor puur praktisch gemak ben je nog steeds beter af met een ICE, zeker als je wat meer afstanden maakt op hogere snelheid. “Ja maar 90% van de tijd doe je dat niet”. Dus? Als ik 30K op een auto stuksla moet hij aan 100% van mijn behoefte voldoen, zodra ik voor 30K een aantrekkelijke EV kan kopen, occasion is ook goed, die binnen 5 minuten weer ‘vol’ zit (zonder levensduur accu te beperken) en weer 500km met 160 per uur kan afleggen ga ik het zeker overwegen.
Als je nou een punt had willen maken had je simpelweg het onderhoud moeten benoemen, dat lijkt me voor een EV stukken goedkoper (tenzij de accu vervangen moet worden) en dat is ook objectief gezien een groot voordeel.
jpoers zegt
@racerx: extra vibraties door de ice, alsnog met zo’n stinkend benzinepistool onder zo’n koud afdakje moeten tanken, alsnog veel onderhoud, onevenredig gebrom die niet met de snelheid overeenkomt, minder kofferruimte.
arhanso zegt
Dit is hetzelfde principe als de Opel Ampera. Persoonlijk denk ik dat dit soort oplossingen een hele goeie tussen oplossing was geweest tussen ICE en Electric om te sponsoren. 1 op 65 gemiddeld zou te doen moeten zijn.
arhanso zegt
@arhanso: Persoonlijk denk ik dat het niet lang duurt voor dat Tesla met een 1000 km range komt…
kevin82 zegt
@arhanso: klopt dit jaar nog in de vorm van de roadster. Tevens 1.9 sec. 0-100 prijs 200k
a110 zegt
@kevin82: alsof die ook echt dit jaar komt… ik verwacht toch minimaal een jaar uitstel van Tesla ?
mashell zegt
@a110: Model Y is ook al een jaar uitgesteld en die is een stuk belangrijker dan de roadster.
nissanfairladyz zegt
@mashell: Model Y is uitgesteld. Omdat anders mensen niet meer de Model 3 kopen. Eerst willen ze hun volledige productie capaciteit uitmelken met de 3. En straks als er een dipje aankomt de Y lanceren. Ze kunnen allang de Y maken maar doen het bewust niet. Want: Eigen ruit inslaan…… ;)
chills zegt
@mashell: hoe kom je bij deze onzin? Productie wordt waarschijnlijk vervroegd: https://www.electrive.com/2019/10/16/tesla-may-be-releasing-the-model-y-sooner-than-expected/
davido89 zegt
@arhanso: jep met 3000kg aan accupakketen aan boord! Moet lukken!!
nissanfairladyz zegt
@arhanso: ik heb zo’n Opel Ampera. Snap niet dat hij niet populairder is onder de occasions in Nederland. Heb hem voor een prikkie gekocht. (Tip: koop een 2013 model. Niet een 2012 want dan moet je goed kijken of de kindeziektes allemaal verholpen zijn)
Wegenbelasting 43 euro. En rijdt voor 2 euro naar me werk en terug op de accu. En op de benzine motor op lange afstanden doet hij 1 op 16. Nog een nadeeltje is dat hij 4 persoons is. En als volwassene achterin zit je… “net” goed.
Accu’s in deze autos zijn gewoon van zeer goede kwaliteit. General Motors heeft hier aan overengineering gedaan omdat ze geen flater wouden slaan. Goede thermal management en koelsysteem voor de accu. Plus goede buffers in het pakket. Aandrijflijn is 1 van de beste occasion plugin hybrid die ook echt veel woonwerk verkeer kan dekken.
Dutchdriftking zegt
@nissanfairladyz: Tja, ik denk dat veel mensen deze niet kopen omdat ze er niet dood in gevonden willen worden….. Als je privé niet zoveel kilometers maakt dan betalen we liever iets meer per kilometer, en hebben we een auto welke er wel normaal uit ziet. Maar als je woon-werk met de Ampera doet om zo in het weekend met de 350z te kunnen knallen geef ik je groot gelijk!
imarinos zegt
@nissanfairladyz: ik heb vanaf 2012 ruim 100.000 km gereden in 4 jaar zonder problemen. Kwaliteit en afwerking is beter dan je denkt. Enige nadeel is dag hij begrenst is op 169 km/h.
arhanso zegt
@nissanfairladyz: Ik vind de Ampera een mooie auto. Futuristisch. Zo’n model wat je wel of niet mooi vind. Ik hoorde alleen dat de bodem onder je kont vandaan roest en dat hij na 7 jaar bijna niets meer waard is. Dat houdt me tegen om hem überhaupt niet op mijn verlanglijstje te zetten. Of is dat misschien ook een van de kinderziektes? Ik heb nauwelijks lange ritten tegenwoordig. Zou voor mij een ideale auto zijn.
moveyourmind zegt
Enige waar dit goed voor is is voor die paar Melkertbanen van die gasten die in Oostenrijk aan het werk gehouden worden.
Koop dan gewoon een hybride van het schap, of koop een gewone Tesla en regel desnoods voor die paar keer per jaar dat je een lange afstand rijdt een auto met verbrandingsmotor. Al zie ik niet in waarom het zo erg is als je tijdens die paar lange ritrej een paar keer even bij de supercharger een tussenstop moet maken.
jeffreyvanbaal zegt
@moveyourmind: precies dit dus. Ik snap nooit waarom je zonder dat je wilt rusten meer dan 400 km wilt gaan rijden.
mashell zegt
@jeffreyvanbaal: nu schijnt het zo te zijn dat je met een Long Range Model 3 met een beetje normaal met het verkeer meerijden in Duitsland die 400km niet haalt. Mijn dieseltje gebruikt ook flink meer in Duitsland dus dat is geen verwijt aan de Tesla maar heel veel is die range natuurlijk ook weer niet. Voor mij is 400km tussen de pauzes wel een normale afstand.
bischero zegt
@mashell: dat dus, iedereen die spastisch doet dat 400km stints uitzondering zijn heeft nog nooit in DACH gewerkt in de buitendienst. Ook niet in Ita of Esp trouwens, die rijden grote stukken per dag die de gemiddelde Nederlander in twee weken nog niet doet.
arhanso zegt
@bischero: Ik snap wat je bedoelt. Ik had ooit een Laguna van de zaak op LPG. 1x tanken en de rest planken naar Italië. Prima te doen. Van die heerlijke spons-stoelen… ;-)
joki zegt
@jeffreyvanbaal: Omdat sommige mensen met meerdere chauffeurs op reis gaan en ipv te stoppen an chauffeur wisselen. Erg handig als je wagen dan een rijbereik heeft van ongeveer 1000 km. Doen wij altijd met nog twee kinderen achterin. Éen echte pauze inlassen na ongeveer 500 km rijden en tussendoor gewoon van bestuurder wisselen!
Handig als je maar een korte verlofperiode kan nemen en toch eens een paar dagen naar het zuiden wil
cloverleaf zegt
@jeffreyvanbaal: ik rijdt wekelijks 400km. Behalve ff pissen en/of tanken stap ik niet uit. Is nog geen 4 uurtjes.
cloverleaf zegt
@moveyourmind: omdat buiten nederland heel veel potentiële rijders wel vaak een lange afstand moeten rijden….
melkkoe zegt
@moveyourmind: ik wil stoppen wanneer ik zelf zin heb in een kop koffie of vrouw of kinderen moeten plassen. Niet wanneer de auto moet laden.
Voor 95% van de ritten is een EV perfect. Maar voor een (wintersport) vakantie is het gewoon behelpen. Dan wil je gewoon blijven doorknallen waar mogelijk en die Teslas en andere ev’s laat je achter in je rookwolk.
Verder zag ik laatst terug vanuit Zweden de Teslas al dubbel te staan wachten bij de supercharger. Sta je mooi een uur te wachten, terwijl ik na 5 minuten weer erg was
9000cse zegt
Of dit technisch gezien de betere oplossing zou zijn, kan ik niet beoordelen. Daar heb ik de juiste harsens niet voor. Maar zelfs wanneer dat het geval zou zijn, dan voorzie ik heel andere problemen. Deze toepassing betekent een enorme ingreep en verandering van de Model 3 af fabriek. En daar is geen enkel merk van gediend! Ik verwacht dan ook, dat Tesla zal besluiten om elke vorm van garantie te laten vervallen en hem ook zal uitsluiten van updates.
En wat machielvdd bedoelt met de laatste zin: “Wel is duidelijk het nog even duurt en Tesla kennende zullen ze in de tussentijd ook niet stilzitten.”, is vrij onduidelijk. Ik sluit echter uit, dat bedoeld wordt dat Tesla deze techniek zal gaan overnemen. Eerder, dat Tesla niet stilzit bij de ontwikkeling van de hun eigen techniek en in de tussentijd ook wel voor verdere verbetering hiervan zal zorgen.
henk123456 zegt
Wat een verademing die voorbumper!
chills zegt
@henk123456: die 2 roosters in de “motorkap” zijn dan wel weer lelijk.
Nino zegt
Bumpertje bij Porsche geleend?
wolfssjrd zegt
@nino: ik wilde net zeggen, die lijkt verdomt veel van de 981 GTS
onlyporscheman zegt
@nino: ja inderdaad, Tesla kan niet beter dan na-apen en jatten. Niks origineel.
cossiekiller zegt
@onlyporscheman: Lees het artikel nog eens goed
dper4mance zegt
Dus om een Tesla beter en praktischer te maken moet je er een ICE in gooien…
flutterby zegt
@dper4mance: beter? Ik zie alleen maar nadelen voor hoe ik mijn auto gebruik.
fanboy zegt
@dper4mance: Als jij beter definieert als zijnde langzamer en weer bij het tankstation afrekenen, dan ja.
Loek zegt
Die Porsche-voorbumper ziet er wel echt heel erg gelikt uit, onverwacht!
rs18011 zegt
Als ik Tesla zou ik gelijk contact opzoeken met dit bedrijf. Niet voor de techniek maar voor de voorbumper.
porscheaudi zegt
Lijkt wel een 718 zo van voren
MDA zegt
Je kan ook een betere accu in mijn i3 stoppen… Zoek eens op lion smart i3 battery. Met mijn REX er bij kom ik dan ook bijna aan 1000km.
ronaldotour zegt
Eerst zien dan geloven, 1 op 50 lijkt me onmogelijk anders was dit al eerder op de markt gebracht.
Dutchcarwizard zegt
@ronaldotour: is ook niet het praktijkverbruik helaas. Sterker nog, de motor zou een thermisch rendement van bijna 100% moeten hebben…
tjorque zegt
Pleur dan toch een 20kW verbrandingsmotortje in de frunk en klaar… einde oefening.
pcooperworks zegt
Gewoon een dieselaggregaat op de aanhanger en achter de Tesla hangen.
airditude zegt
Dit zou misschien nog wel eens de minder vervuilende tussen optie kunnen zijn. Accu’s maken en van stroom voorzien is nou ook nog niet bepaald milieu bewust namelijk. Bumper is al een verbetering qua looks, nu de rest nog ;-)
mashell zegt
@airditude: het rendement van een elektrische auto is dramatisch veel hoger dan dat van een auto met verbrandingsmotor. Eigenlijk is het meer dat het rendement van een verbrandingsmotor zo dramatisch slecht is dat we daar nooit aan hadden moeten beginnen. Ook is elektriciteit groen op te wekken. En tja, accu’s zijn inderdaad vervuilend. Maar elk geproduceerd product, een auto, een biertje, een pak hagelslag, een Samsung Galaxy S9, een belastingaanslag, een baby, het is allemaal in zekere mate vervuilend. Je zult een dood moeten sterven, maar die van elektrisch rijden is onder aan de streep een stuk minder erg dan die van verbrandingsmotor rijden.
spylegion zegt
@mashell: Dat is dus pure nonsens!
Een elektro aandrijving is een factor 100!!! INEFFICIËNTER dan een ICE.
(Logisch toch; Om 100km te kunnen rijden met een elektro auto moet je er al snel het dubbele, van de dagelijkse stroomvoorziening, van een geheel huishouding met twee kinderen doorheen draaien..)
fapfap zegt
Die 1.000km kun je alleen halen als je constant 66kmh rijdt, bergaf achter een vrachtwagen met wind mee
v10m5 zegt
Laat ze gewoon lekker bij Tesla staan dan houden ze hun bereik ook redelijk lang. Zonde zeg elke dag zie je steeds meer van deze net niet auto’s. Gehypt en gaat uiteindelijk alleen om hun bijtelling. Tja, dan moet je het Tesla geloof pushen bij collega’s, vrienden en kennissen. Zo zonde dat er juist op dit moment te weinig aanbod is van de “vertrouwde” merken.
Je had in 2019 gewoon een A3-A4, 1-en 3-serie, Golf al in de showroom moeten hebben. Reden deze kippenhokken met hun te hoge dak ook niet massaal rond…
pomoek zegt
Een soort van evolutionaire stap achteruit. Alsof homo erectus zegt: neh, op handen en voeten is beter.
Dutchdriftking zegt
Hij wordt flink mooier van de voorbumper, maar het is natuurlijk wel achteruit boeren dit.
onlyporscheman zegt
@dutchdriftking: dit is natuurlijk de 981 gts voorbumper.
degrotemuis zegt
Strakkere voorkant, voordelen van EV aandrijving, nadelen een stukje weggenomen. Kan een leuk overgansmodel worden voor mensen die wel EV willen, maar nog niet durven. Al was dat bij de BMW I3 ook niet echt eem succesvolle toevoeging. Wel benieuwd wat het weghalen van een paar honderd kilo uit de bodem en het toevoegen van een IC motor met een hoger zwaartepunt doet voor de wegligging.