Zou Elon Musk zich verslikken in z’n koffie bij het zien van dit ding?
Die kans is nog niet zo groot want het gaat nog om een concept, maar Qoros means business. Hun K EV concept kwam in samenwerking met Koenigsegg tot stand, daarom staat de K ook in de naam. Bovendien tekende Gert Hildebrand (ex-MINI) voor het design van de K EV.
Het apparaat is met een lengte van ruim 511 centimeter een directe concurrent voor de Model S. Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 870 fluisterstille pk’s. 0-100 km/u duurt “minder dan 2,7 tellen” en de topsnelheid is afgeregeld op 260 km/u.
Voor de handling zorgen het lage zwaartepunt en een torque vectoring-systeem. Bovendien heeft de K EV een range van ruim 500 kilometer. Opladen kan middels inductie of de ouderwetse stroomkabel. Verder wordt de auto uitgerust met een koolstofvezel monocoque, aparte deuren (zie gallery) en een uiterlijk dat we toch wel opvallend durven te noemen.
pietertjep85d zegt
Deze auto biedt dus dezelfde specs als de model S, terwijl het nog een concept is. Eigenlijk loopt deze zoveelste Tesla-killer nu al achter.
nasty zegt
@pietertjep85d: inderdaad, iedereen loopt maar hoog op met hun concepts, maar het is nog een lange weg tot productiemodel.
jackass266 zegt
@pietertjep85d: behalve qua design dan. Dit is wel mooi. Heb de tesla nooit mooi gevonden maar ik weet dat er mensen zijn die dat wel vinden.
lekbak zegt
@pietertjep85d: dat is maar half waar. Hoewel ik niet denk dat ze gelijk staan met tesla is het natuurlijk wel zo dat er relatief makkelijk halverwege het ontwikkelingsproces extra range bij ontwikkeld kan worden bij elektrische voertuigen.
flutterby zegt
@lekbak: extra range gaat alleen door verbeterde accu technieken. En laat nu net Tesla de nieuwste cellen uitsluitend in de Model 3 toepassen en nog niet in de S en X. Als de productie van deze nieuwe cellen op gang is (gigafactory 2) kunnen ze een 120-130 kWh pakket in de S/X aanbieden.
lekbak zegt
@flutterby: die Chinezen zijn ook heel goed bezig wat accu’s betreft. Ik kan me goed voorstellen dat die range in rap tempo omhoog gaat. Vooralsnog is het afwachten maar ik denk dat de meeste mensen, en dan vooral Tesla fans, de Chinezen onderschatten op dat gebied.
E34M5Touring zegt
@pietertjep85d: Kun je nog helemaal niet zeggen, als ie straks flink goedkoper blijkt te zijn en nagenoeg dezelfde range biedt heb je er gewoon een concurrent bij hoor.
fijnkonijn zegt
@e34m5touring: zonder service-centra en een manier om onderweg heel snel op te laden hebben ze helemaal niks. En dat is precies wat al dit soort bedrijven kenmerkt: ze hebben buiten een prototype helemaal niets.
Ik mis bij dit soort bedrijven altijd de “totale visie”. Ze praten alleen maar over de auto.
In Genevé stond veel van dit soort spul. Allemaal freakisch futuristisch spul, zeer onpraktisch en geen hond die het koopt. Tesla is zo sterk omdat hun wagens niet te “freaky” zijn, zeer praktisch zijn en daardoor niet afschrikken.
E34M5Touring zegt
@fijnkonijn: Iedereen wil opvallen omdat iedereen tegenwoordig zo’n ding op de markt wil gooien. Uiteindelijke producten zullen wel wat afgeslankt worden. Ben het grotendeels wel met je eens maar er komen steeds meer spelers waarvan er vroeg of laat een doorbreekt. Sommige jongens hebben diepe zakken of partners met diepe zakken. Tesla is ook ooit eens zo begonnen dus het kan wel. En wellicht vind deze techniek ook bij Qorsos z’n weg naar run of the mill producten. Al is de grootste ‘hype’ er wel af inmiddels daar heb ik het idee. Toevallig vanmiddag is even gekeken naar aanleiding van stfu’s vraag. Maar daar zie je maar weinig berichten na 2015.
dare2think zegt
Twee verschillende deuren op één auto. Hoe verzinnen ze het.
Davidov zegt
@dare2think: Uniek toch? Ik vind het wel wat hebben.
wpgt zegt
@davidov: Hyundai veloster is al een voorbeeld, uniek dus niet meer.
peug206 zegt
@dare2think: afgekeken bij peugeot.
autodrome zegt
Die kont … Opel Kadet ..
danmar zegt
Ze konden zeker nog niet kiezen welke deur-variant er in productie gaat. Ben wel benieuwd hoe betaalbaar deze wordt, gezien het een (Chinees) merk is dat haast niemand kent.
berlinetta zegt
@danmar: Maar is China kennen ze het wel en daar gaat het juist om. Die afzetmarkt is groot genoeg.
stfu zegt
Qoros probeerde toch in de EU auto’s te verkopen? Niks van gekomen toch?
E34M5Touring zegt
@stfu: Ze hebben 51 auto’s verkocht in Europa in 2015. Qoros zelf geeft aan dit gedaan te hebben om een beter beeld te krijgen van de Europese markt en de wensen van consumenten hier. Men is nog steeds van plan om Europa te gaan bedienen maar leggen voor nu de focus nog even op China. AutoBinck is geloof ik al intended importeur voor Benelux geworden.
cazzo046 zegt
@e34m5touring: Wat een BS-verhaal van Qoros.
Als ze een beeld van de Europese markt willen hebben, kopen ze toch een 520D?
Das een stuk goedkoper dan een mislukte marktintro.
pomoek zegt
In antwoord op de vraag: Nee. Heb ik een keer uitgelegd gekregen. Iets van een 1-10-100 regel. Voor een idee of een ontwerp krijg je 1 punt. Voor een werkend prototype 10. En als je product werkelijk gemaakt wordt is dat 100 punten waard. Met andere woorden. Een conceptje is leuk. Maar kun je niet nevken.
jannemaneke zegt
Musk verslikt zich in zijn koffie omdat hij spontaan in lachen uitbarst bij het zien van dit ding
mout zegt
Nou, Is me dat schrikken!
Een merk dat al 8 jaar roept de Europese en Chinese markt op te rollen, en dat uit pure ellende productiecapaciteit in zijn fabrieken doorverkoopt, maakt een proto die het midden houdt tussen 2 al bestaande Tesla’s.
Helaas slaat dat Qoros nog geen deuk in een pakje boter.
mrrallycross zegt
Allemaal van die gekke plannen van van die mensen met geld
mrB zegt
Tekst op de onderkant van de auto. Dan moet het wel een speelgoed autootje zijn