Kost wat, maar dan heb je ook swanky BMW lampjes.
Vroegah toen er nog kuilah in de wegah zaten, hadden auto’s nog gewoon kaarsen, olielampen of hypermoderne carbidlampen als verlichting. Je kan het je haast niet voorstellen, maar elektrische verlichting op auto’s werd pas echt gemeengoed in de jaren ’20. Toen was de Patent-Motorwagen van Karl Benz dus al een stokoude okkazie.
Inmiddels zijn we een stuk verder. Vanaf begin deze eeuw hebben LED-lampen de autolamp-game volledig overgenomen. Vooral Audi was er meteen zeer bedreven in om van de kleine licht emitterende diodes een herkenbaar designelement te maken. Hoewel, als je sommige van die vroege LED-Audi’s nu ziet je meer moet denken aan een winkel in de vroege jaren ’90 met van die plastic slangen waar lampjes inzitten. Best wel skeer.
Inmiddels is het echter soms behoorlijk fraai wat er kan met LEDs. Zo liet BMW in 2015 de bovenstaande M4 concept Iconic Lights zien, met 3D LED-armaturen. De gewone F82 M4 had toen nog vrij eenvoudige LED achterlampen. De facelift heeft al wat chiquere LEDs, maar de belofte die gemaakt was met het Iconic Lights Concept wordt alleen ingelost door de dikke M4 GTS en de latere M4 CS. Deze versies kregen namelijk de trapsgewijs oplopende 3D versie van de ‘L’ die we kennen van BMW-achterlichten. Hoewel als Adrian van Hooydonk dit leest, we waarschijnlijk spoedig kunnen zeggen die we kenden van BMW-achterlichten.
Nou weet ik wat je denkt, namelijk ‘verrek, die lampen wil ik ook op mijn F82 M4’. En dat kan natuurlijk, als je ze even laat jatten. Maar mocht je een geweten hebben, dan is kopen op Ebay ook een optie. Het is echter wel een prijzige optie. In het altijd betrouwbare Litouwen vonden we namelijk een complete OEM Set voor slechts 7.599,95 Dollar.
Volgens de verkoper verkeren de units in nieuwstaat en zijn ze volledig functioneel. Het enige nadeel is dat verschepen naar Nederland volgens de omschrijving niet tot de mogelijkheden behoort. Dat wordt dus een tripje naar de Baltics boeken. Koop dan?
Johanneke zegt
Doen ze ook dansjes als je de auto opent, want daar baseer ik op of ik een auto koop. Dat, en in hoeveel tinten ik de interieurverlichting kan instellen.
Zijn overigens wel mooie lampies dit.
kle500 zegt
@Johanneke: Ik vind die lampjes-dansjes altijd goed.bij de doelgroep, kermisvolk, passen.. net als idd die kleurtjes interieurverlichting. Voor als je terug rijdt van een dienst op de turbopoliep, maar nog geen afscheid kan nemen.
lolikbenbol zegt
@kle500: Eens. Audi presenteerde dat jaren als een baanbrekende innovatie. Mijn kerstboomlampjes konden het al jaren.
Poulusma zegt
@lolikbenbol
Tuuuurbo op de tuuuuurbooooo!
Common common, we gaan nog een keer.
I like to move it, move it….
Hop en we zijn weer in de stemming.
Het valt me nog mee dat Jan met de pet niet genoemd wordt……..
nissanfairladyz zegt
Erg populair ook die BMW’s bij zowel kampers als bepaalde groepen uit 2 bepaalde landen.
Tegenwoordig ben je gewoon een wannabe gangster tokkie als je in een BMW rijd… dat moet je toch niet willen?
leonlampe zegt
Ik vind juist de oudere Audi’s frisser ogen dan de meeste auto’s uit die jaren, doordat ze al mooie led koplampen hadden
karhengst zegt
Nou sommige modellen wel ja. Maar die generatie waar je de individuele leds kan zien daar doet het juist afbreuk. Voor een karretje als de DS3 is het nog grappig, maar op een chique A5 ogen die pitjes enorm aftermarket.
berlinetta zegt
En laat Audi nu juist weer terugkeren naar die afzonderlijke pitjes met hun matrix lampen.
lekkerlinksrijden zegt
7k Euro voor iets wat je ( bijna) nooit ziet, nee dankjewel
theblazerunner zegt
@lekkerlinksrijden: Als bmw dit niet zelf uitbrengt, komt er vanzelf een handige klusser of een aliexpress aanbieder die er brood in ziet
escort77 zegt
@theblazerunner: precies, en voor die 7k kan je niet tobben en haalt iedereen het gewoon bij de dealert.
chimaera zegt
Je hebt van die mensen. Die willen graag gezien worden, en daar grof geld aan spenderen…
Robert zegt
Ik heb echt een pestpokke hekel aan die LED (kop)lampen. Vooral die ‘intelligente’ dingen, die zogenaamd het overige verkeer niet kunnen verblinden. Zodra je niet direct vóór een auto rijdt maar bijvoorbeeld op een parallelbaan, of je bevindt je in het verkeer op bijv. de (brom)fiets, dan ‘zien’ sommige van die systemen je niet meer en krijg je de volle lichtbundel in je achteruitkijkspiegel of in je bakkes. En ik begrijp ook werkelijk waar niet hoe de EU heeft kunnen overgaan tot het verlenen van een typegoedkeuring op die krengen.
Een vervelend neveneffect is ook nog eens dat elke Harrie in z’n vierdehands Polo of Astra meent ook ‘moderne’ LED lampen te moeten monteren. Professioneel aangeschaft via Aliexpress en op zaterdagmiddag in de halogeenkoplamp geknutseld. Met als resultaat een lichtbeeldverstrooiing waar enkel Jackson Pollock nog jaloers op zou worden.
Poulusma zegt
@rrrobert
Datzelfde geldt voor dagrijverlichting….
Het meest nutteloze verzinsel, waardoor er nu hele volksstammen op klaarlichte dag met mistlampen aan rijden, ook als het zicht meer dan 50 meter is. Lekker al je tegenliggers verblinden, en dan nog beweren dat dat wel meevalt Of s avonds rijden mensen zonder verlichting omdat ze of denken dat ze hun verlichting aan hebben of denken dat dagrijverlichting voldoende verlicht….
Ik zeg alsnog die verlichting verbieden en net als in Zweden verplicht ALTIJD met Dimlicht aan rijden, en handhaven op mistlampmisbruik.
Dat is een goed begin naar een betere wereld 😂
karhengst zegt
Ik heb oprecht vaker last van led verlichting op fietsen dan op moderne auto’s. Om exact de genoemde reden.
boomhauwer zegt
ik heb ook zo’n ledlicht op mijn fiets en het is inderdaad heel hinderlijk voor tegenliggers. Als je een autobestuurder al verblind met een fiets, waar zijn we dan mee bezig. Ik buig de mijne zoveel mogelijk af naar beneden.
PunicaOase zegt
@RRRobert: denk aan je hart ;-)
Ik vind LED geweldig. Ik zie helaas slecht in het donker, maar LED lost dat probleem op.. Xenon ook al.. halogeen leverde voor mij net wat te weinig zeker als er geen straatverlichting was.. dat een ander wel eens een keertje in m’n gezicht schijnt boeit me niet zo.. dat het echt fel is is hoogstens een halve sec. en je binnenspiegel kan je effe klappen, toch?
nissanfairladyz zegt
Ik heb ook wel eens mensen in mijn auto. Heb echt NOOIT groot licht aan. Kansloze functie die ze bij elke auto eruit moeten halen.
Snap ook niet dat er zoveel blinde paarden zijn, je kan prima alles in het donker zien met gewoon normaal licht aan. Kansloos.
theblazerunner zegt
@nissanfairladyz: grootlicht schijnt echt wel een stuk verder, vooral als je gewoon hallogeen licht hebt.
fconderkantlat zegt
kanonnen, voor dat geld vink ik liever een high executive, met high end audio en driving assistant plus en etc blablabla
Of gewoon een vakantietje met business class tickets
moveyourmind zegt
Kan je wel mooi zeggen dat de achterlichten van je BMW van Lee Towers geweest zijn…
donjunior zegt
*swanky
*skeer
Wat?
F#ck ik word oud..
Cuprafan123 zegt
Swanky betekend chic/ Pesterig.
Skeer betekent armoedig/goedkoop
Groetjes een 19 jarige die teveel straattaal kent😂😂
kniesoor zegt
Ik meen zelfs te weten, dat een gewone F82 uit 2015 achter geeneens LED verlichting heeft, zulke verlichting heeft-ie alleen voor.
vaakbenjetebang zegt
Holy onleesbaarheid Batman! Aan dit artikel is bijna geen touw vast te knopen.
mcshine zegt
Zitten ook op de Volkswagen ID.4 Max. Ziet er mooi uit.
Hubert zegt
Maar wat is er nu zo bijzonder aan?
Snap dat het de laatste stand der techniek is, maar wat zijn de voordelen t.o.v. de huidige lichten?
vaakbenjetebang zegt
@Hubert: Het kennelijke voordeel is dat je er mensen geld mee uit de zak kunt kloppen…
elemento zegt
Ac snitzer oled m oled gezien. Alleen opstarten was mooi schouwspel
Teerdz zegt
‘Hoewel als Adrian van Hooydonk dit leest, we waarschijnlijk spoedig kunnen zeggen die we kenden van BMW-achterlichten.’
Chapeau.
karhengst zegt
Gouden handel. En je weet meteen het adres waar je ze later weer uit kunt laten bouwen om ze nog een keertje te kunnen verkopen.
e38ossie zegt
Voor €7580,- heb je ze nieuw bij de plaatselijke dealer. Hoef je niet voor een paar gebruikte een reisje te boeken….
evoness zegt
Een vrachtauto nam bij het indraaien van de straat net even de neus mee van mijn 740e. Kosten voor een nieuwe linker voorlamp-unit met de laser-optie kwam op zo’n €3.800,-.
jeroen83 zegt
Wat een geld! Totaal nutteloos info, maar ik heb gister een koplamp van de polo uit 2011 van mijn vriendin vervangen omdat die APK afkeur was (bevestigingspunt afgebroken). Nieuwe OEM halogeen koplamp met nieuwe lampen €108,- incl. en slechts 5 minuten werk.
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat je ze ook voor een paar tientjes van Aliexpress kan halen?
densk zegt
Dik €6000,- voor een paar achterlichten.. Koop je ook een facelift e46 voor mét af fabriek led achterlichten.
Als je tegenwoordig ziet wat een moderne koplamp, of in dit geval achterlicht, kost dan heb je binnen no time je auto total loss.
steelfighter zegt
Hebbie dat gewhoord, er waant zich een gemuteerde virusbeestje onder je lederen…
steelfighter zegt
hebbie ook al gebruik gemaakt van die kerstdeals bjj BMW?
dvaerden zegt
Als je dan inderdaad begint te tellen wat een kop-staart aanrijding gaat kosten met als schade: koplampen, achterlichten, alle airbags afgegaan en dan nog wat blikschade. Daar koop je een aardige 2dehands auto voor dan alleszins.
boomhauwer zegt
daar heb je weinig auto voor…zelfs 30 jaar geleden.