Ze leren het wel, daar bij The General.
Er zijn van die merken die bijna nooit voorbij komen. Gewoonweg omdat ze niet in Europa geleverd worden, omdat ze vrij weinig nieuws te melden hebben of omdat het gewoonweg niet interessant genoeg is. Uiteraard moeten wij jullie, onze lieve lezers, wel tevreden houden.
Bedrijfswagens
Zo kwam gisteren het merk MAN voorbij. Nu is dat in eerste instantie een vrachtwagenmerk dat af en toe een bedrijfswagen bouwt. Een ander merk dat deze week voorbij kwam is GMC. We kennen dit merk van twee dingen, de razendsnelle Syclone (en Typhoon) uit de vroege jaren ’90 en natuurlijk vanwege 4 voortvluchtige mariniers die zich op briljante wijze kunnen bevrijden uit eenvoudig te voorkomen situaties.
GMC: verschil met Chevy
Op dit moment is GMC nog altijd springlevend. Ze bouwen voornamelijk pickups, SUV’s en MPV’s. Waar Buick stopt, gaat GMC verder. Vandaar dat een GMC-dealer ook bijna altijd een Buick-dealer is. Natuurlijk zijn de meeste GMC’s gebaseerd op bekendere en populairdere Chevrolets. Het verschil tussen een GMC en een Chevrolet is dat de GMC vaak beter zijn uitgerust. Niet alleen qua uitrusting, maar ook qua hardware. Afgelopen week waren de Canyon XT4 en Sierra Harley Davidson in het nieuws, vandaag onthult het merk de nieuwe Yukon en Yukon XL.
Eigen smoel
De Yukon is het grootste model van GMC. Aan de voorkant lijkt de Yukon erg veel op de Sierra. Logisch, want in feite is de Yukon de SUV-versie van die succesvolle pickup. Meer dan voorheen heeft GMC zijn best gedaan om de Yukon en Yukon XL te onderscheiden van hun zustermodellen, de Chevrolet Tahoe en Suburban. Niet alleen het front is anders, aan de zijkant zien we de fraaie C-stijl en de unieke achterlichten.
Ambiance
GMC heeft vol ingezet op een luxere ambiance aan boord. Afwerking en materiaalgebruik zijn veel beter voor elkaar dan voorheen. Sterker nog, het ziet er op de foto’s keurig uit. Zeker als je het vergelijkt met de treurnis die ze 10 jaar geleden nog aan de man durfden te brengen.
Dikke motoren
Bij aanvang zijn er drie motoren leverbaar. De instapper is een 5.3 liter grote V8. Deze levert 360 pk en 519 Nm. Ga je voor de Yukon (XL) in Denali-trim, dan heb je automatisch de 6.2 V8 met 426 pk en 623 Nm tot je beschikking. Voor de GMC-chauffeurs die veel onderweg zijn, er is ook een drieliter zescilinder diesel met 281 pk en 623 Nm. In tegenstelling tot de Chevy’s hebben alle GMC Yukons standaard vierwielaandrijving. Een elektrische aangestuurd sperdifferentieel is optioneel leverbaar.
2021
Maar GM heeft dit jaar echt werk gemaakt van zijn nieuwe modellen. Eindelijk is het antieke platform aangepakt. De achteras is nu onafhankelijk, een trend die je in Europa 40 jaar geleden zag. Het voordeel: een comfortabelere auto met een veiligere wegligging. Optioneel kun je luchtvering en Magnetic Ride Control bestellen. Ook zijn er enorm veel rijassistenten en hulpsystemen te bestellen. Er zijn drie uitvoeringen: SLT (‘de instapper’), Denali (extra luxe) en AT4 (extra ruig). De auto komt GMC Yukon en Yukon XL komen deze zomer als ‘2021’ model op de markt.
kniesoor zegt
Niet om deze auto’s af te fakkelen, maar toch liever een Range Rover, qua lust voor het oog en dergelijke.
rvdw zegt
@amghans: denk dat ze ook een keer met een Range moeten rijden voordat ze zulke uitspraken doen??
Edge zegt
Het is jammer dat die dingen hier A, volstrekt onbetaalbaar zijn door de combinatie van ons BPM-stelsel en het feit dat GMC zero fucks geeft om zuinige/schone auto’s, en B veel te groot zijn voor de gemiddelde Nederlandse parkeervakken en garages, want het lijken me echt enorm fijne en comfortabele kilometervreters.
wildewesten zegt
@Edge: range rovers toch ook?
hijman85 zegt
@Edge: Het gekke is: ik heb het huidige model met de 5.3 v8 (met cilinder uitschakeling) een aantal keer gereden, en het verbruik was precies hetzelfde als met mijn BMW 435i cabrio, namelijk 11,2 liter op 100 kilometer. Dat is met overwegend snelweg 120kmh en de kleine stukjes in de stad (naar de snelweg toe) met de bmw ietsje sportiever dan met de zeecontainer. Dus het scheelt helemaal niet zo veel als je zou denken.
hehe zegt
@hijman85: was je niet stiekem gallons aan het tanken? ;-)
1:9 voor een 5.3 V8 vind ik inderdaad opmerkelijk netjes
okdoei zegt
@hijman85: schakelen ze niet de helft van de cilinders uit bij rustig gebruik? Nog steeds aardige waardes overigens.
dutchneon zegt
Ja een Range Rover is wat verfijnder en beter geschikt voor europa vanwege de afmetingen. Heb zelf zo’n range rover en laatst met wintersport 4 volwassen is hij toch nog relatief klein achterin.
In zo’n GMC heb je echt veel meer ruimte, en kun je lekker met de benen languit!
unknown32 zegt
@dutchneon: lwb kopen hé, is dat ook weer opgelost:P
maxidyne zegt
Prachtig dashboard. Zit je lekker diep achter. Ziet er qua ergonomie ook goed uit. Voorzijde is mooi, zijaanzicht iets minder, jammer dat er geen chroom zit om het achterste ruit. Achterzijde oogt wat simpel. Vind het wel een mooie wagen!
gregorius zegt
@maxidyne: prachtig dashboard?
Ik vind het maar een rommelig ontwerp dat lijkt alsof er allemaal onderdelen op elkaar zijn geramd. Een grote lijnen mix.
maxidyne zegt
@gregorius: gelukkig verschillen we van smaak, anders zou het maar een saaie wereld zijn! Dit oogt in mijn ogen tenminste niet generiek zoals zoveel dashboards tegenwoordig. Ik vind het wel mooi.
87sandyd zegt
Wat een Yukol. Het ziet er ook wel fraai uit. Wel is er zoveel overhang aan de achterkant dat deze in Nederland een eigen kentekenbewijs zou krijgen.
mashell zegt
Deze is lomp in het kwadraat zoals alleen Amerikanen dat kunnen. Geen idee wat te doen, maak maak gewoon weer wat groter en lomper.
viezefreddyw zegt
Ik kan niet uitleggen waarom, maar ik vind dit ubercool.
Dutchdriftking zegt
Ze zijn gaaf! Doe mij maar een donkergroene Denali uitvoering met 6.2 V8.
crepito zegt
Een gallery waarin ik de foto’s zou kunnen zien zou fijn zijn. Nu zijn het kleine vierkante blokjes.
mashell zegt
@crepito: dan klopt er iets niet want deze wagens zijn juist heel grote blokken.
crepito zegt
@mashell: haha
dirkv zegt
@crepito: Dat mis ik ook ja
davido89 zegt
Wel een stoer ding! Volgens mij zagen we laatst ook al de nieuwe Tahoe en Suburban voorbijkomen. Nu dus de GMC versie en wellicht ook een nieuwe Cadillac Escalade binnenkort. Naar die laatste ben ik het meest benieuwd, want de Lincoln Aviator/Navigator hebben de lat flink hoog gelegd en zijn de nieuwe benchmark geworden onder luxe suv’s.
E34M5Touring zegt
Kopen, meteen doorrijden naar Texas, HPE800 kit erop en gaan met dat slagschip!!!
auto62 zegt
Ik ben niet in het verkeerde lijf geboren, maar in het verkeerde land
mashell zegt
@auto62: tja, er zijn er maar weinig die in de emiraten als Sjeik al Shoarma bin Kebap geboren worden en elke auto kunnen kopen die ze maar willen.
RobUSA zegt
@auto62: Dat had ik nou ook maar je kan er wat aan doen.
toyotafortuner zegt
Doe mij die maar als Denali! Dik ding!
flik2punt0 zegt
Op die foto met de achterklep open lijken de lichten wel erg op een Dacia mcv
Rick-dos zegt
Geen gejank over die gril? Apart…
appeltaartislekker zegt
Ik zou voor zo’n GMC gaan, Range Rover is ’toe mienstriem’
F1Tim zegt
Is de Yukon niet ooit met een 8.1l V8 geleverd geweest?
jometdebanjo zegt
Eindelijk echt nieuws.
potver7 zegt
Álle SUV’s zijn toch overbodig?
kempenaer zegt
Wat een heerlijk übercool apparaat.
Die Amerikanen hebben het toch fantastisch voor elkaar zeg.
Lekker ruim land. Veel natuur. Normaal belastingklimaat. Een mens mag daar nog een auto kopen die hij zelf wil zonder helemaal kapot belast te worden door geïnstitutionaliseerde afgunst.