Met deze superdikke Saab 9-3 kun je M3’s vernederen tot op het Knackerböt.
Saab heeft eigenlijk nooit een eerlijke kans gehad. Of beter gezegd, ze hebben geen betere kansen gecreëerd. Waar de vroegere snelle 3 Serie’s (325i en M3) nog redelijk in het vizier waren van de 900 Turbo, maakten de Duitsers stappen die de Zweden niet bij konden houden.
Dat is ook niet zo vreemd, want bij Saab moesten ze op basis van de Opel Vectra (niet echt een dynamisch premium wonder) een topauto maken. Snelle modellen als de 9-3 Aero en Viggen waren heel erg cool (sowieso cooler dan een M3), maar niet beter dan de auto’s uit Beieren.
Maar deze superdikke Saab 9-3 Silver Beast laat zien wat er mogelijk was geweest als ze bij Saab iets meer vrijheid hadden gehad General Motors. Deze auto wordt nu in Zweden geveild (check ‘m hier).
Breed
Ondanks dat de motor het hoogtepunt is, beginnen we met het exterieur, want het is met recht een superdikke Saab 9-3. Sowieso ligt de Zweed een stuk dichter bij het asfalt, er passen maar een paar Wasa Knäckerbroodjes onder. Heel erg tof is om te zien dat de auto verbreed is.
De wielkasten zijn flink opgeklopt. In de wielkasten zien we flinke jetsers. De liefhebbers zien natuurlijk meteen dat dit BBS CI-R wielen zijn. Voordat mensen de OEM-kaart gaan trekken: in het verleden monteerde Saab (optioneel) BBS-wielen op zijn snelste modellen.
Verder zijn er wat lipjes, meegespoten skirts, spoilertjes en dergelijke, maar het ziet er allemaal strak uit. Pas als je de foto’s iets kritischer gaat bekijken, zie je naast de pluspunten ook wat kluspunten.
Superdikke Saab 9-3
Ondanks de dikke looks, is deze superdikke Saab 9-3 alsnog een sleeper. Nou ja, relatief gezien dan. Onder de kap ligt de zwaar aangepaste en versterkte Z32, een motor die je kan bestellen in de Opel Vectra en Signum, maar nooit in de 9-3 geleverd is.
De motor is onder andere voorzien van een enorme T3071-turbokit en Maptun motorsoftware. Het vermogen bedraagt 701 pk. Geen 700, maar 701. De transmissie is de handgeschakelde zesbak (GM’s eigen F40-bak), maar deze is zwaar aangepast. Tevens is er een mechanisch sperdifferentieel.
Hoe snel deze superdikke Saab 9-3 is, vermeld de veilingmeester niet. Wel dat er een Brembo-remmen rondom zijn (355 mm voor, 330 mm achter) en verstelbare dempers. Kortom, een geweldig totaalpakket dat ergens een beetje denken aan de Polestar S60 PCP-concept (waar @wouter ook mee heeft gereden).
De auto wordt op it moment geveild, dus als je nog wat vakantiegeld over hebt en een Zweedse M3-killer wenst, doe eens een goed bod en meld je aan voor de Mijn Auto-sessies.
Met dank aan Marijn voor de tip!
Check wel eventjes goed het Saab 9-3 aankoopadvies:
Meer lezers? Deze M3-rivalen kwamen er helaas niet!
werf76 zegt
Dikke unit
lekkaah zegt
Dat vermogen is wel erg extreem, maar voor de rest ziet dit er erg gelikt uit.
drdre1 zegt
Dikke Vectra. 🤭
mashell zegt
Het is 2024, tegenwoordig gaan ook opa’s en oma’s naar de sportschool.
Robert zegt
Ik zou dit met geen enkele mogelijkheid nog als sleeper willen of kunnen betitelen, maar heerlijk over de top is dit wel. Jammer alleen dat deze exoot waarschijnlijk als muurbloempje in een of andere privéverzameling zal verdwijnen.
Ook dit doet je weer beseffen hoe ongelofelijk zonde het is dat Saab als autobouwer de jaren van GM wanbeleid niet heeft weten te overleven.
driver79 zegt
Geweldig. Maar welke M3 wil je killen met een handbak? Dat zal dan een oudje zijn 😀
ClassicCarClubber zegt
Spotting a fighter jet in my rear mirror.
Trojan zegt
Altijd maar de vraag of zo’n zwaar aangepaste one-off heel blijft met al dat vermogen, maar een mooie bak is het zeker. Sowieso jammer dat Saab er niet meer is, bouwden prachtig spul met een mooie eigen identiteit.
William zegt
SAAB had nooit geld. Daarom het eeuwige samenwerken met minder geschikte partners, modellen die maar geen opvolger kregen etc etc.
Erg jammer hoe GM het heeft verkloot. Al kun je je afvragen of SAAB de overgang naar elektrisch wel had gered.
Jurgen zegt
Tja, ik denk dat er heel veel tuners zijn die een standaard M3 kunnen verslaan…maar pak nu maar eens een M3 als basis en begin dan eens te tunen, zou even op de site van Mosselman kijken …is gewoon niet te vergelijken, maar een standaard M3 blijft over het algemeen wel een stuk langer heel.
aerohead zegt
700pk en het koppel zal dan ook wel niet misselijk zijn, en dat alleen op de voorwielen !
Ik herinner m’n ouwe getunde 9-5 Aero dat het best wel werken was aan het stuur om dat ding in een rechte lijn te laten gaan als je even bij een stoplichtje wegstoof.
Een sper zal heus wat helpen, maar volgens mij kom je dan ook niet verder dan een hoop rook van de banden.
En Maptun …. mijn ervaring is dat de kans vrij groot is dat er na 150000km het nodige kapot gaat.
kniesoor zegt
Ik neem aan, dat hier een 4WD-versie als basis heeft gediend.
aerohead zegt
De data-sheet bij de veiling zegt: front-wheel drive.
kniesoor zegt
Je zou bijna denken, dat dat een foutje is. Sper of niet, er lijkt me vrijwel niet te rijden met zoveel vermogen alleen op de voorwielen 🤔
donjunior zegt
Op de Opel OPC uitlaatjes na, wel erg gaaf zeg.
Maar 701PK met een handbak alleen op de voorwielen?. Succes ermee, Profile Tyrecenter zal je dankbaar zijn.
kniesoor zegt
Uitlaatmonden van een 9-3 Turbo X, lijkt me.
Tonnie zegt
Kniesoor die daarop let.
HZW zegt
701 pk op de voorwielen, met sper-differentieel, dat wordt feest in de regen.
Gele Koplamp zegt
Fett fartyg