De Citroën Ami Buggy ging als warme broodjes over de toonbank.
Je hebt auto’s die snel zijn en je hebt auto’s die praktisch zijn. En dan heb je ook nog auto’s die geen van beiden zijn. Dit klinkt niet bijster aantrekkelijk, maar ook auto’s in deze categorie kunnen leuk zijn. Neem bijvoorbeeld de Smart Crossblade. Totaal onpraktisch, niet vooruit te branden, maar toch leuk.
De Citroën Ami is ook een beetje zo’n ‘auto’. We zetten auto even tussen aanhalingstekens, want het is eigenlijk een brommobiel. Daarmee weet je ook meteen wat de topsnelheid is.
Snel is de auto Ami dus niet en ruim evenmin. Toch heeft deze Citroën iets wat bij veel moderne auto’s ontbreekt, namelijk charme. Met zijn sympathieke uitstraling en slimme designvondsten (de voorkant en achterkant zijn identiek), is het een leuk hebbeding.
In december liet Citroën een nóg leukere versie zien: de My Ami Buggy Concept. Dit was een soort Safari-uitvoering zonder deuren. Er is nog wel iets wat op een deur lijkt, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Dit leek een eenmalige oefening te zijn, zoals we wel vaker zien, maar de reacties waren erg positief. Daarom dachten ze bij Citroën: weet je wat, we gaan er gewoon een aantal bouwen.
De productieversie is wel ietsje afgezwakt. Het is eigenlijk vooral een opengewerkte versie van de Ami. In plaats van deuren is er een soort hekje en daarnaast is er een stoffen dakje dat open kan á la 2CV. Verder zien we stalen velgen en een spoilertje.
De Ami wordt er daarmee niet praktischer op, maar het is wel een leuk speeltje als je bijvoorbeeld een huisje ergens aan de Middellandse Zee hebt. Er was daarom genoeg animo: volgens Citroën waren alle exemplaren binnen 18 minuten uitverkocht.
Nu moeten we erbij zeggen dat het er ook niet veel waren: de oplage is namelijk beperkt tot 50 stuks. Deze worden vanaf 8 augustus bij de gelukkige klanten thuisbezorgd. Hoeveel zij ervoor betaald hebben weten we niet, maar waarschijnlijk fors meer dan voor een normale Citroën Ami.
Hoe de Citroën Ami (of de Opel Rocks-e zoals ‘ie in Nederland heet) in de praktijk bevalt? Dat check je in de onderstaande video:
pomoek zegt
Gaan natuurlijk binnen korte tijd Tjoeners setjes aanbieden waarmee je van je gewone Ami een Buggy kan maken.
Die we uiteraard vooral langs de Amsterdamse grachten zullen zien rondrijden.
tortuga zegt
Als het echt zo veel succes heeft, heb je zonet een business gevonden! Dus bij deze vraag een patent aan met naam: Pomoek Design
harrie zegt
Of de Mansory versie met 250 carbon flapjes en frutsels en een dikke diffjoeser.
frank2b zegt
@pomoek: met een ombouwsetje voor een motor uit een Kever….
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Prima toch? Een stuk minder overlast dan van de motorscooters met een Mocropovic uitlaat, en de A45 AMG’s.
pomoek zegt
@dutchdriftking: eens
maferick74 zegt
Of gooi er nog wat wielen onder (6×6) oh nee wacht 24″ velgen met spinners
joki zegt
Dus een soort veredelde golfkar… maar als ik ergens aan de zuidfranse kust woonde kocht ik er direct één. Als de prijs wat normaal is. Ik vind dit echt een sympatiek, stoer wagentje, ideaal om met mijn surfplank, parasol, voeltballen en eventueel de kinderen van thuis naar het strand te rijden. Alleen is een fiets daar dan weer wel makkelijker te parkeren. Dus gedaan met dromen en terug naar de dagtaak! Alhoewel, een surfplank op de fiets blijft moeilijk…
gregorius zegt
check eens SUPwheels. Werkt prima voor ‘surf’-boards op de fiets
nofxke zegt
Surfplank op een Ami ook, er mag helemaal geen gewicht op het dak geplaatst worden, hoewel er dakrails beschikbaar zijn met een sticker dat er niets mag opgelegd worden.
mashell zegt
Wat staan die stalen velgen goed zeg.
vetnek zegt
En volgend jaar de Fiat Topolino in ‘t zelfde format.