Klinkt ook veel cooler om een supercharged RS4 te hebben, dan een downsize turbo. Toch?
De B7-generatie van de Audi RS4 is een heel bijzondere. Natuurlijk, het was en een snelle Audi, maar ditmaal hadden de dames en heren van quattro GmbH zich voorgenomen er iets bijzonders van te maken. De eerste generatie RS4 (de B5) was een botte bijl: zeer effectief, maar geen precisie-instrument.
De bediening, het stuurgevoel, de wegligging: alles was zoveel beter dan de eerste generatie, die op dit moment duurder is dan de B7. Raar maar waar. Wat ook briljant was: de motor. Een atmosferische 4.2 V8 in plaats van een kleinere turbomotor. Hierdoor heeft de RS4 B7 een directe gasrespons, een mooie oplopende vermogenscurve en waanzinnig fraai geluid. Combineer dat aan de handbak en je begrijpt: dit is echt iets bijzonders.
Supercharged RS4
Er zijn echter altijd kwade tongen die beweren dat deze generatie RS4 zijn vermogen niet haalt. Volgens quattro GmbH moet de motor 420 pk leveren, maar de meeste exemplaren halen de 400 niet op de rollenbank. Daar zul je met dit exemplaar geen last van hebben.
Dit is namelijk eentje die door MTM (Motoren Technik Mayer) onder handen is genomen. In dit geval is de auto voorzien van een mechanische supercharger. Exacte cijfers worden niet gegeven, maar de motor levert nu ongeveer 550 pk. Meer dan voldoende om een BMW M3 uit deze periode helemaal zoek te rijden.
Die supercharger neemt wel een beetje ruimte in. Daarnaast zit je ook met extra hoge temperaturen. Daarvoor is er een carbon bobbel op de motorkap die ervoor moet zorgen dat deze hitte sneller weg kan.
Betere wegligging
Voor een (nog) betere wegligging is de MTM RS4 voorzien van een schroefset van KW, die je in hoogte kan instellen. De velgen zijn de Bimoto-patta’s van MTM en in Gunmetal Grey gespoten, wat perfect past bij het Daytona Grijs van de lak.
Dus… Is deze Supercharged RS4 iets voor jou? Hij komt wel uit New York, dus je moet ‘m eventjes verschepen. Het is echter wel een vergeten generatie, de B7. Dus verwacht niet dat de prijzen de pan uit zullen rijzen, alhoewel transport naar Europa de laatste tijd wat duurder is geworden, aldus hoofdredacteur @MichaelRas die nu geen foute Cadillac zal importeren. Enfin, interesse? De auto staat te koop op Bring-A-Trailer en je kan de advertentie hier bekijken!
Zoveel sneller is een supercharged RS4 sneller dan een standaard exemplaar:
Videocredits: Doug Benett
Meer lezen? Dit zijn de 33 snelste auto’s naar 300 km/u!
romeoj zegt
Hij mag dan wel sneller zijn dan een stock RS4, het geluid is niet om aan te horen. Geef mij toch maar een stock B7 RS4!
petroldrinker zegt
Er staat er ook minimaal 1 tekoop binnen de europeesche landsgrenzen, met meer power ook, scheelt weer een stuk transport, geen btw meer, en je hebt geen us import die moeilijk te verkopen is in europa
bietje zegt
Was zo’n V8 RS4 niet behoorlijk nose-heavy ?
ouwedibbes83 zegt
Nou en of, dat is een veelgehoorde kritiek. Snel en krachtig, maar niet mooi in balans
willeme zegt
@ouwedibbes: deze generatie is een welkome uitzondering. Juist wel erg fraai in balans qua sturen/schakelen/remmen.
JanJansen zegt
Ja enorm en zeker geen precisiegereedschap zoals in dit artikel wordt beweerd.
willeme zegt
@janjansen: Het is waarmee je het vergelijkt. In dit geval met zijn voorganger. De B7 RS4 is van alle snelle Audi’s (naar mijn mening ;-)) de fijnst sturende. Ook in vergelijking met de concurrentie deed deze het erg goed. Dus dat lijkt mij gewoon te kloppen.
Richmond zegt
Vind de bodykit niet zo mooi.
tortuga zegt
De standaard rs4 body dus.
Dutchdriftking zegt
Is de warmte ook anders af te voeren? Dit is de mooiste RS4, maar met een pukkel op de neus is geen gezicht. Net als de USA uitvoering overigens.
alcantara zegt
Hoog petjesbak gehalte
vbarchetta zegt
Zo’n B7 wordt niet echt mooi oud vind ik persoonlijk. Behoorlijk oudbollig en achterhaald model. Ik zou wel het origineel profereren. Zo’n bult op de motorkap doet de lijn al helemaal niet goed….
drdre1 zegt
Sluit niet zo mooi aan die motorkap, alsof ie niet goed gesloten is. Afgezien van die lelijke scoop d’r op. Maak dan ’n mooie motorkap. Wat weer wel mooi is, zijn de pijpjes. Beter dan die stortkokers bij de laatste generaties.
Matchbox zegt
Waarom zou een liefhebber van dit modeltype RS4 een amerikaanse uitvoering importeren naar Europa!? Mocht die eventueel weer de verkoop in gaan, is de waarde nooit gelijk aan een EU model en sowieso al lastig om er een potentiële koper voor te vinden. En waarom zoveel moeite doen voor een aftermarket tuner, terwijl zo een supercharger gewoon los te krijgen is mocht daar de interesse in zijn. (dan nog niet te spreken over het irritante geluid die ze na verloop van tijd produceren)
Plus kan ik er met m’n pet niet bij waarom ze er een schroefset onder gemonteerd hebben terwijl de RS4 voorzien is van een dynamisch onderstel (comfort – progressief) die ondanks er meer vermogen aanwezig is dan ook nog goed gebalanceerd is voor de wegligging.
Eigenlijk kan je net zo goed meteen je portemonnee op straat naaien.