Een sensationele supercar die je zelf in elkaar hebt geschroefd: dat geeft pas voldoening!
Er zijn weinig dingen die meer voldoening geven dan zelf met je blote knuisten iets bouwen. De meesten van ons komen niet verder dan een LEGO-auto (ik spreek even namens de redactie), maar als je twee rechterhanden hebt kun je natuurlijk ook een échte auto bouwen. Een kitcar dus.
De meeste kitcars zijn vrij basic, want het moet natuurlijk niet té ingewikkeld worden. We hebben vandaag echter een kitcar voor ons die wat serieuzer is dan de meeste kitcars. Om te beginnen zit er bijvoorbeeld een dak op. Sterker nog: deze kitcar ziet eruit als een heuse supercar.
We hebben het over de Rhino Racing RR01, een kitcar afkomstig uit Litouwen. Dat wil zeggen: de onderdelen komen uit de Litouwen, de auto mag je zelf maken. Volgens Rhino Racing is de auto ook straatlegaal. Nu maar hopen dat de RDW er ook zo over denkt.
De basis van de RR01 wordt gevormd door een aluminium monocoque, met een rolkooi. Daarop kunnen alle carrosseriepanelen bevestigd worden, die vervaardigd zijn van GFRP (glasvezelversterkt plastic). Het is dus allemaal lekker licht, zoals wel vaker met kitcars.
Wat de motor betreft: je kunt zelf iets regelen, maar je kunt ook meteen via Rhino Racing een motor bestellen. Dan krijg je de welbekende 5,2 liter V10 van Audi, maar dan volledig opnieuw gebouwd. Inbegrepen zijn een sequentiële transmissie en een sperdifferentieel.
Met deze ingrediënten is ongetwijfeld een spectaculaire auto om te rijden. En potentieel een levensgevaarlijke auto, maar dat hoort natuurlijk bij de charme van een kitcar. Met een kitcar zweet je niet alleen tijdens het bouwen, maar ook tijdens het rijden.
Tot dusver allemaal leuk en aardig, maar dan komen we nu bij de prijzen. Het begint met €25.000 (voor belastingen), maar dan heb je alleen nog maar het chassis en de ophanging. Als je vervolgens ook nog een interieur, wielen, remmen, verlichting, et cetera wil hebben zit je al op €52.500.
Maar dan ben je er nog niet, want dan moet je nog een aandrijflijn hebben. Als je ook de V10 aanvinkt zit je op €90.000. Daar komt nog btw overheen én (in Nederland) een sloot bpm. Oftewel: je zit op een prijsniveau waarbij je kunt kiezen tussen een Litouwse kitcar of een hele mooie Gallardo. Doe dan toch maar de Lambo…
rwdftw zegt
Leuk idee, maar nee. Dat aanschafbedrag vliegt hier echt de lucht in met al die belastingen en dan moet het ding nog op gele platen. Als het nu een echte kitcar is, gebaseerd op het chassis van een andere auto, dan kan je het denk ik nog wel doen. Maar deze is volledig nieuw in elkaar gelast.
Voor dat bedrag kan je ook een 911, GT-R of ander leuk speeltje kopen waar je ten eerste geen gedoe mee hebt met op keteken krijgen en waar je meteen in kan rijden zonder eerst alles in elkaar te moeten zetten.
Dit is enkel bruikbaar als circuit speeltje. Een leuk speeltje, dat wel. Maar Touristenfahrten op de Nürburgring kan je al vergeten. Je zal naar een trackday moeten.
okdoei zegt
Heb een paar jaar geleden eens uitgezocht wat het kost om een kitcar straatlegaal te maken. Lees: hoe veel belasting moet ik betalen?
Dit was een Caterham 7 kitcar waarbij je een MX5 (NB) als donor gebruikte: Great British Sportscar. De kit kost niet extreem veel, volgens mij toentertijd onder de €10.000 voor alles. MX-5 had ik al. Alles bij elkaar was het €15k.
Prima dacht ik. Maarrr omdat GB net uit de EU was gestapt kon je em daar niet meer laten keuren en dan in Nederland invoeren – dat was een ding schijnbaar. Scheelde mega veel belasting.
Dus zou ik de volle mep BPM moeten betalen, dat was ongeveer €10k….
BPM. De INVOERbelasting op basis van CO2 voor een auto gebouwd IN Nederland waarvan de aandrijflijn al ooit – 20 jaar geleden – was ingevoerd en waar al BPM over was betaald. En nee je krijgt geen korting want een kitcar is “nieuw”.
Voor deze auto zou die BPM nog flink hoger zijn met die V10.
drdre1 zegt
90k voor een kitcar. Daar kende ’t zelf nie vur make… 🤔
Richmond zegt
Waarom hoor je nooit dat ze de viper V10 aandrijflijn overzetten in een andere auto of als crate beschikbaar is?