Waterstof en NASA-technologie: de Hyperion XP-1 maakt nieuwsgierig.
Van elektrische sportwagens kijken we inmiddels niet meer op. Start-ups die een elektrische super- dan wel hypercar aan de man willen brengen schieten als paddestoelen uit de grond. Een sportwagen bouwen die op waterstof rijdt is iets wat fabrikanten aanzienlijk minder vaak proberen. Toch is er nu weer een Amerikaans bedrijf die zich hieraan gaat wagen.
Hyperion
Het gaat om het bedrijf Hyperion, dat in 2011 werd opgericht. Het bedrijf bestaat uit drie takken: Hyperion Energy, Hyperion Aerospace en Hyperion Motors. De gemene deler is waterstoftechnologie. Het klinkt waarschijnlijk groter dan het is, maar in augustus gaan we voor het eerst iets concreets zien van Hyperion.
XP-1
Volgende maand trekt Hyperion het doek van hun eerste auto, die de naam XP-1 meekrijgt. De onthulling zou oorspronkelijk plaats vinden op de New York Auto Show. Blijkbaar konden ze nog wel wat extra tijd gebruiken, want de onthulling hebben ze dus uitgesteld tot augustus.
NASA
Over de technische details van de XP-1 laat Hyperion nog niets los. Wel beweren de Amerikanen dat ze gebruik maken van ruimtevaarttechnologie, die eerder is ingezet door de NASA. Omdat er gebruik wordt gemaakt van waterstof hoef je je geen zorgen te maken over actieradius en oplaadtijden, aldus de fabrikant. Daar staat tegenover dat je je wel zorgen moet maken om laadstations.
Eerdere pogingen
Hyperion is niet de allereerste fabrikant die op het idee komt om een waterstof-supercar te maken. In 2008 werd er al een supercar gepresenteerd die op een mix van benzine en waterstof liep: de Scorpion. Uiteraard hebben we daar nooit meer iets van vernomen. Meer recent zagen we de 653 pk sterke Pininfarina H2 Speed. Het plan was om deze te bouwen in een oplage van 12 stuks, maar zover is het niet gekomen. Dit jaar nog presenteerde de Gumpert de Nathalie, met een brandstofcel die methanol omzet in waterstof.
Er wordt dus genoeg geëxperimenteerd. Met de naam XP-1 klinkt de Hyperion ook als een experiment. Dat zal het waarschijnlijk blijven ook, hoewel de start-up ongetwijfeld grotere plannen heeft dan dat.
scalvaro zegt
oh wow ruimtevaart technologie! Blijft wel zo’n zwevende belofte oven de markt dat waterstof. Ik zou er nog niet zwaar in investeren.
deeberton zegt
Tefal had het in de jaren 90 al
Alex_79 zegt
Ha, Hyperion Corporation. Wie is de ceo: Handsome Jack!
gasskaas zegt
Jullie weten al dat de app geen artikelen meer laat zien? Je kan ze wel via de website openen in de app..(iOS)
n0zem zegt
@gasskaas: even updaten
baklava zegt
Heel tof.
Dutchdriftking zegt
Ik hoor zoveel tegenstrijdige berichten over waterstof, kan er eens een keer een goed artikel aan gewijd worden? Er geloven nog altijd grote jongens in, maar andere grote jongens hebben toch de handdoek in de ring gegooid na miljarden te hebben geïnvesteerd in waterstof. Erg benieuwd.
conflagration zegt
Ndat lijkt me inderdaad erg interessant!
Ik ben een tijdje bezig geweest in die sector – bij Green Team Twente, een studententeam -, dus om je een korte samenvatting te geven van hoe ik het zie:
Waterstof moet sowieso een grote inhaal slag maken. Het is ook handig om te weten dat het een manier van energie-opslag is, zoals een batterij, en niet een manier om energie op te wekken. Verrassend veel mensen hebben dat niet goed door. Waterstofatomen hebben een erg hoge energie-dichtheid en behouden deze energie ook, in tegenstelling tot accu’s die langzamerhand leeglopen. Het grootste probleem is op het moment dat het niet efficiënt genoeg is, dat er nog weinig vertrouwen van de consument in waterstofauto’s is ivm. brandgevaar en tot slot natuurlijk de plaatsen waar waterstof te tanken valt is nog erg weinig. De laatste twee worden op het moment al opgelost: er zijn steeds meer tankstations (volgens mij nu rond de 19 in NL) en qua veiligheid: Toyota heeft met machinegeweren op hun cellen geschoten zonder dat er problemen zijn en de waterstof moet zich eerst ook goed mengen met lucht voordat het echt explosief wordt. De efficiëntie is op dit moment een probleem, in het omzetten van waterstof naar elektriciteit moet nog erg veel research worden gedaan en natuurlijk ook het verkrijgen van waterstof, daar is gewoon te veel verlies in. Dit kan net als stroom opwekken ook op verschillende manieren, maar vaak zijn de efficiëntere manieren slecht voor het milieu (grijze waterstof). Het ding is juist dat het opwekken van waterstof erg nuttig kan zijn: je kunt de overtollige energie opvangen en er waterstof van maken en het ook gebruiken voor bv koken, een verwarmingsketel op aansluiten, etc. – het gasnetwerk is hier grotendeels al klaar voor. In de toekomst zie ik het voor me dat de korte afstanden voornamelijk elektrisch worden gereden, maar de langere afstanden, bv van trucks op waterstof.
Het is niet zo’n korte samenvatting geworden als ik wilde, maar ik hoop dat je er iets aan hebt!
alteasportrider zegt
Dank voor je duidelijke verhaal. Als ik het goed begrijp, zit de waterstofenergie in brandstofcellen. Daar heb ik misschien een verkeerd beeld bij en zijn er tig steekhoudende redenen om het niet te doen, maar waarom wordt er dan niet nagedacht over een universele, merk-onafhankelijke brandstofcel?
Als ‘ie leeg is, ruil je hem om voor een volle en kun je weer verder. Gaat razendsnel dus, maar bovendien heb je lang niet zo’n dure en ingewikkelde infrastructuur nodig. Je kan ze bij wijze van spreken verkopen bij de supermarkt (OK, onder voorwaarden) of bij bouwmarkten (die verkopen ook gasflessen voor m’n Barbecue).
rrfm zegt
Waterstof kan je gewoon tanken je hoeft niets om te ruilen. Het gaat ongeveer even snel als benzine/diesel tanken.
Het probleem op dit moment is niet genoeg stations en lage efficiëntie.
Maar dit is een betere oplossing voor transport bedrijven want dan hoef je niet lang stil te staan en ook geen dure accu pakketten te kopen wanneer ze teveel capaciteit hebben verloren.
Accu’s hebben nu nog als nadeel dat het laden lang duurt een hoe sneller er opgeladen wordt hoe sneller de capaciteit verminderd.
roquez zegt
Persoonlijk meer interesse in de Nikola Badger, maar daar lees ik hier nooit wat over …
https://nikolamotor.com/badger
cossiekiller zegt
Heb je dan ook een brug voor je i.p.v. een dashboard?
Volvo_440_turbo zegt
Had Mazda geen Wankel die zowel op benzine als waterstof kon rijden? Ik dacht toch dat andere merken er ook mee bezig waren maar omdat ze er geen brood meer in zagen hiermee gestopt zijn?
ethylestra zegt
Waterstof is en blijft de toekomst. Zodra het effectief gewonnen en opgeslagen kan worden, let maar op. OT snap alleen niet waarom die auto’s altijd van die alien namen moeten hebben, waarom niet gewoon waterstofhok xp1?
arsimo zegt
Je bedoelt efficiënt gewonnen? Dat kan nauwelijks efficiënter dan we nu al kunnen. Simpele natuurkunde, niets aan te doen. Op zijn best een enkel procentje, idem voor het weer gebruiken van de energie in de opgeslagen waterstof. Desondanks zal waterstof nuttig zijn in de toekomst, maar uitsluitend bij enkele niche toepassingen (vliegen, zeeschepen, exceptioneel wegverkeer, stationaire buffering van duurzame elektriciteit) niet in regulier wegverkeer en verwarmen van huizen – uitgesloten.
ethylestra zegt
@arsimo: ja dat bedoelde ik. Ik hoop in ieder geval dat het ze lukt