En jij kan ‘m kopen.
Als je aan rijplezier denkt, is een Subaru Vivio wellicht niet het eerste wat in je komt. De Vivio volgde in 1992 de Subaru Mini Jumbo op. De Kei-car was leverbaar met vierwielaandrijving en er bestond ook een T-top variant van alsmede de ‘Vivio Bistro’, inclusief bizar retro-front dat doet denken aan een creatie van Mitsuoko. In Japan was er een variant met turbo die geholpen door het lage gewicht veel werd ingezet in rally’s. Maar ondanks dat er dus best wat leuke dingen gedaan werden met de Vivio, spotte je de auto in Nederland medio jaren ’90 meestal alleen op de parkeerplaats voor de Edah. Ondanks het feit dat kleine lelijke auto’s het goed doen in Nederland zijn ze tegenwoordig vrijwel verdwenen uit het straatbeeld.
De man die deze Vivio in elkaar geknutself heeft, wist echter dat er meer uit de kleine Subie te halen viel. Daarom heeft hij er de aandrijflijn van een Kawasaki ZX-10R in getransplanteerd. Met het 1000cc Kawa-blok is de kleine Jap super kawaii. De auto is groen, maar helaas niet het groen dat de Kawasaki’s siert. Maar goed, dat valt nog wel aan te passen met een likje verf.
De oorspronkelijk vierwielaangedreven Vivio heeft inmiddels achterwielaandrijving, want door de plethora aan cc’s was er was geen ruimte meer onder het blik om de aandrijving naar de voorwielen te verzorgen. Dat betekent dus lekker driften op het parkeerterrein van de supermarkt.
De motor is verder niet aangepakt, maar dat hoeft ook niet want die levert 175 pk. Die pk’s komen pas hoog in toeren los zoals het een motor-motor betaamt en heel veel koppel zal er niet beschikbaar zijn, maar dat maakt niet uit want het hele ding weegt maar 690 kilo. Bovendien stelt de verkoper dat het reservewiel er nog uit geschroefd kan worden om de auto nóg lichter te maken.
De vraagprijs van dit stukje puur rijplezier bedraagt 8.999 Euro. Je kan ‘m ophalen in Hengelo. Check wel van te voren even of het niet te hard waait op de dag dat je ‘m gaat ophalen, want dit vedergewicht vliegt dan weg als een schriele wielrenner op de Mont Ventoux.
UPDATE: dankzij de oplettendheid van @gash hebben we nu ook een video:
bouwvakkert zegt
Jah leuk ding. Alleen 9000 is wat te veel. Voor 3000 zou ik het best overwegen.
autofreaker zegt
@bouwvakkert: 300 euro bedoel je
xiran zegt
@autofreaker: als jij voor 300 een Kawasaki blok hebt kom ik hem nu ophalen.
Dizono zegt
Moet je hem ook achteruit het parkeervak induwen of zou de originele bak er nog onder zitten. In beide gevallen suboptimaal…
jaapiyo zegt
@Dizono: Is toch geen relevante info joh. 175 pk! RWD! 690 Kg!
Nou ja vooruit dan, in de advertentie staat dat er een achteruit schakelaar in zit en dat die perfect werkt.
oemplus zegt
@dizono: Als je de advertentie bekijkt zie je dat er een achteruit op zit dmv een startmotor…
fmgarcia zegt
@dizono: Gas, koppeling op,stuur een beetje naar links of rechts en je staat met je neus de andere kant op.
z3mcoupe zegt
Voor 9000 weet ik wel wat beters
riri zegt
@z3mcoupe: M3
michaelb zegt
@riri: ja, een Hassan editie.
gash zegt
Cool: Bij de rdw staat hij geregistreerd als ”Subaru Vivio ZX10R’
riri zegt
@gash: Op straat als een senioren auto
pinut187 zegt
Was de Vivio Bistro (en de Edah ook) vergeten en gelukkig maar wat is dat een lelijk ding zeg. Verder altijd leuk om motorfiets motoren in kleine autos te zien. Vraagprijs is echter wel wat aan de hoge kant.
riri zegt
De auto is niet mooi in een klassieke mini of fiat 500 was ie wel heel erg mooi geweest.
wat minder PK en meer koppel zou ook mooi zijn geweest :)
gash zegt
Filmpje:
https://vid.me/Urm7
riri zegt
@gash: Ziet er niet snel uit wel mooie sound
pilot1988 zegt
Oud knutselwerk, max 1250,- voor de moeite!
rob5nismo zegt
Altijd tof zulke projecten
gash zegt
In 2013 moest ‘ie, nog zonder de extra peekaas, €1000 opleveren:
https://subarublog.wordpress.com/2012/08/15/te-koop-subaru-vivio-4wd/
riri zegt
https://www.youtube.com/watch?v=CAn-xio80_s
Love it
gash zegt
@riri:
€60.000,-…….
riri zegt
@gash: 0-100 3.3 sec.
metalmike zegt
@riri: En een video zonder motorgeluid. Teleurstellend.
Dutchdriftking zegt
Mooi projectje, maar de prijs is nogal optimistisch.
vagtroep zegt
Voor 9k koop ik een Aygo heb ik er jaren geen omkijken naar en verkoop ik m ook nog voor een goed bedrag.
riri zegt
@vagtroep: Op mijn werk klagen veel mensen over hun nek na een dag in de aygo de auto blijft altijd als laatste staan en wordt gezien als een straf.
mcshine zegt
Zonde van zo’n mooi blok om er een loeizwaar koekblik om heen te draperen…. Dat zijn gewoon 2 Goldwings bij elkaar…:(
uselessguy zegt
@mcshine: een 1200 uit een goldwing was wellicht een betere optie geweest inderdaad, dat jankt tenminste ook niet zo
retsok zegt
Deze vivio had mooi in het autoblog advies van gister gekunt:p
minimarcos zegt
hmm prijs is stevig, maar 175 pk op de achterwielen met dit gewicht is gewoon leuk…
weetje de vivio dankt zijn naam aan VI VI 0 in romeinse cijfers is dat vrij vertaald (660cc)
p.s. zo’n blok wil ik wel in m’n marcos lepelen..
desjonnies zegt
Altijd bewondering voor de man die zoiets flikt, de meeste criticasters kunnen nog geen 12Volt gloeilamp van een Golf 1 vervangen..
bofkont zegt
@desjonnies: Jij wel dan ??
Ontopic:
Leuk project, en knap gedaan kwa inbouw, maar 9k is gewoon gekkenwerk.
2 tot 3k en dan is de koek wel op.
tjorque zegt
@desjonnies: als je nu nog een scenic gen II zou zeggen, daarin is dat retemoeilijk en veel gepruts maar een golf 1 dat moet zelfs mijn dochter van bijna twee kunnen ?
toyotafortuner zegt
Gave swap. 9 eurorooitjes is wel wat te hoog.
antoni zegt
Een kitcar met een motorfietsblok kost meer dan 10k en je hebt geen eens een dak.
Een mini wel 20k
8999 is een vraagprijs.
Heb je interesse dan kun je mailen: [email protected]
tjorque zegt
Ik hou wel van zo’n “gewoon omdat het kan projectjes” ?
Ben geen fan van zo’n lelijke oude koekblikjes, maar voor zo’n project maak ik graag een uitzondering…
cossiekiller zegt
Met een ajuin gefilmd en het duurt ook heel lang eer dit blok op toeren is door het extra gewicht en gebrek aan koppel.
Maar zal ongetwijfeld wel fun zijn, het geluid is wel bruut voor een oud stadsautootje!