Het is niet altijd te laat om je fouten te verbeteren. Of je daardoor het product extra memorabel maakt, dat ligt eraan of je je deze forse SUV nog herinnert.
Het leuke van auto’s die lelijk zijn is dat ze altijd een impact maken. Een aanslag op je netvlies onthoud je immers tegen wil en dank. Zo kan je je vast de Subaru B9 Tribeca nog herinneren. Zo niet: zet je schrap.
Subaru Tribeca
De Subaru Tribeca, vernoemd naar de New Yorkse wijk Triangle Below Canal, zou ook een soort nieuwe precedent moeten stellen voor Subaru. Zo zou Subaru over willen stappen naar een nieuw namensysteem waar de B gevolgd werd door een nummer van waar de auto in het gamma geplaatst werd. De laatste facelift van de Impreza GD in 2006 zou oorspronkelijk Subaru B5 Impreza heten. De facelift was dan ook vroeger dan gepland, nadat de eerste facelift maar twee jaar daarvoor onthuld werd. De Impreza hield wel het gekke frontje, maar niet de naam. De Tribeca dus beide.
Facelift
Was het uiterlijk van de Subaru B9 Tribeca een fout? Wellicht, zonder dat frontje wordt het een wat vergeetbare SUV. Kijk maar wat er gebeurde na 2008. Geen gek frontje meer en bovendien heet ‘ie geen B9 Tribeca meer nadat het namensysteem faalde, de naam werd simpelweg Tribeca. Hij is zelfs nog in Nederland verkocht, ook na de facelift. Die facelift veranderde ook de achterkant een klein beetje en de motor veranderde van een 3.0 liter naar een 3.6. Dat klinkt als een ramp voor de verkoopcijfers, maar 2008 was zelfs zijn meest populaire jaar. Zo populair dat ‘ie vanaf 2009 niet meer verkocht werd, want we hebben het dan wel over 45 verkochte exemplaren.
Occasion
Zo kan je er dus nog eentje kopen in dit land, maar door zijn (im)populariteit is het ietwat logisch dat dit exemplaar geïmporteerd is. Hij is wel identiek aan ‘onze’ specificatie. Dus met een 3.6 liter grote zescilinder boxer met 259 pk en een automaat. Hij weegt wel twee ton, dus een echte strepentrekker is het niet. Gelukkig zijn de opties lekker Amerikaans, waar de auto dan ook hoofdzakelijk voor bedoeld was. En het is nu een youngtimer!
Kopen
Deze Subaru Tribeca uit 2008 met 162.774 km op de klok moet nog 14.945 euro opleveren. Het is de duurste van Nederland, want als je de goedkoopste neemt krijg je het lelijke front. Je mag dus kiezen: een memorabele, of een vergeetbare SUV. Kies je voor die laatste, dan kan je terecht op Marktplaats.
subarusvx zegt
Als 2008 inderdaad het beste verkoopjaar was, dan komt dat niet door het facelift-model (want daarvan zijn er in Nederland maar kleine aantallen verkocht, rond de 10 in totaal) dat toen op de markt werd gebracht, maar vooral door het pre-faceliftmodel dat in 2008 ook nog leverbaar was. Of misschien dat die paar facelifters het totaal net boven de totalen van de vorige 2 jaren tilden?
mjpamsterdam zegt
Dit artikel; waarom precies/eigenljk ?
Johanneke zegt
Ik vind het wel een beetje sneu dat je niet zelf kan bedenken dat Autoblog iedere paar uur een artikel wil plaatsen om zo verkeer en clicks naar hun website te brengen, want ja, dat levert geld op. En als er even geen autonieuws is op dat moment krijgen we een prima vermakelijk artikeltje over een vergeten auto die nu als youngtimer te koop is. Een goh ken je deze nog.
Kunnen de meeste mensen zelf wel bedenken maar goed.
e36thuglife zegt
Dit is nog nix. Als je echt mensen hun oogballen wil verzieken met een lelijke youngtimer dan moet je Ssangyong Rodius is checken.
JelmerS zegt
-edit:check-
a_buis zegt
Voor hetzelfde held een model3 van 5 jaar jong. Bizar.
Robert zegt
Beter dan de ‘Saabaru’, koop je de ‘Saaxus’ SUV, de Saab 9-4X met Lexus genen:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/saab/m2087132018-saab-9-4x-unieke-oplage-673-geproduceerd-wereldwijd?correlationId=efe3a9ef-3cd7-43e3-b7cc-c4f4beaa595e
Oké, deze zit wel in een andere prijsklasse, maar is stukken beter te verteren dan die verhaspelde Subaru hierboven.
rs133 zegt
Lexus genen?! Hoe kom je daar nou weer bij… Is gewoon van GM
Edit: Ah, je hebt een lesje begrijpend lezen nodig zie ik. Lees de eerste zin op je Wikipedia link nog een keer, en probeer dan te begrijpen wat er staat:)
Robert zegt
U hebt helemaal gelijk Mea culpa
Benny_Weisz zegt
@Autofier op Marktplaats
Eerst zegt u:
“Meeneemprijs: € 14.945,-
Inruilprijs : € 15.295,-“
….en vervolgens
“Wij hanteren geen afleveringskosten.!”
Heeft u werkelijk nog de pretentie dat de consument u nog serieus neemt?
micrak11 zegt
de eerste B9 Tribeca had wel degelijk een 3.6, de Legacy en Outback hadden de 3.0 onder de kap
subarusvx zegt
Dat is niet juist, de B9 had altijd de 3.0 en de facelift-versie kwam altijd met de 3.6. Zie bijvoorbeeld https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/subaru-tribeca-36-executive-2008/