Tip: vergeet je portemonnee en de nodige organen niet mee te nemen.
De McLaren P1 is met 350 exemplaren een exclusief paradepaardje. De P1 GTR is met 58 stuks nóg exclusiever. Eén nadeel: je kunt er niet legaal mee patsen op de PC Hooft.
Gelukkig (?) is dat probleem opgelost dankzij handige doe-het-zelvers. Het team van Lanzante Motorsport bouwt GTR’s zo om dat er een kenteken opgeplakt mag worden. Er zijn al diverse voorbeelden voorbijgekomen en weer duikt er een straatlegale P1 GTR op.
Kenteken of niet: met deze GTR is niet veel gereden. De auto heeft slechts 360 kilometer ervaring en de hypercar moet binnenkort een gruwelijk bedrag gaan opbrengen tijdens de Villa Erba-veiling van RM Sotheby’s.
De veilingmeesters verwachten een opbrengst tussen de 3,2 á 3,6 miljoen euro voor de brute Brit. Een ombouw door Lazante Motorsport gaat overigens gepaard met een prijskaartje van omgerekend 283.000 euro.
Of de toekomstige eigenaar gaat knallen met deze GTR is nog maar de vraag. De techniek is verbluffend, maar de meeste exemplaren verdwijnen in garages als slimme investering. De auto zal in het laatste weekend van mei worden geveild.
tjongejongen zegt
Er word volgens mij maar al te graag met miljoenen gesmeten in dit segment.
gekkenhuis zegt
Wat moet je eigenlijk allemaal aanpassen om dat ding legaal te krijgen, het aantal decibel en knipperlichten ofzo?
sportevo zegt
@gekkenhuis: ik kijk alleen al naar die spoiler, volgens mij kan dat nooit legaal zijn.
Edge zegt
@sportevo: Maar dat is ‘ie wel. Scroll maar eens door de gallery, dan zie je het typeplaatje waaruit blijkt dat dit de twaalfde door Lanzante geconverteerde P1 GTR is.
sr20det zegt
@sportevo: dit soort spoilers zijn in GB en Italië een stuk makkelijker legaal te krijgen dan in de rest van Europa zover ik weet.
sportevo zegt
@sr20det: Ah, en omdat het daar goedgekeurd is, moet dat ook voor de rest van de EU gelden i.v.m. de gelijkheid?
peterpann3nkoek zegt
@sportevo: is het hetzelfde als de viper acr? Die heeft ook een geweldige taartschep maar is die ook legaal in nederland? In frankrijk is die wel legaal namelijk
sr20det zegt
@sportevo: Yes, omdat ze daar EU goedgekeurd worden mogen ze in heel de EU op kenteken gezet worden, hoe het straks zal gaan met de Brexit weet ik niet.
reggie-boy_rood zegt
@sr20det: volgens mij was de rs6 van Jon Olson ook niet legaal in Nederland.
fmgarcia zegt
@reggie-boy_rood: Dat is inmiddels opgelost.
boomhauwer zegt
@reggie-boy_rood: de rook is inmiddels opgetrokken rond die zaak.
unknown32 zegt
@gekkenhuis: Kan autoblog hierop reageren? Ben ook wel benieuwd! Ik denk aan:
Afstelling lichten (de hoek hoe ze schijnen, aantal lumen,…), achteruitrij licht, afstellings abs/esp/…, banden, spoilers,…?
peug206 zegt
@unknown32: dit stopt aardig vlotter als de gemiddelde golf… licht, en de uitstekende onderdelen samen met de rijhoogte kan nog wel eens het grootste probleem worden.
woudloper zegt
@gekkenhuis: al die p1 gtr staan op Engelse platen. En in Engeland steekt het zo nauw niet als je ziet hoe daar zelfs tanks vlot op kenteken raken.
Voor die gtr moeten de achterlichten sowieso kleine updates krijgen.
ferrari94tr zegt
Ik snap niet dat het ding zoveel moet opleveren. Goed, het is snel en exclusief maar heeft totaal geen race ervaring. Mocht zo’n ding nou Le Mans winnen en vervolgens omgebouwd worden dan vind ik zo’n prijs logischer.
kingdante zegt
Hierbij passen die zwarte velgen weer wel.
Dimglor zegt
Geniaal concept eigenlijk…
Een racemonster maken, daar dan een circuitversie van maken om die dan door een ander bedrijf weer straatlegaal te verkrijgen..
ukbob zegt
Zonde dat juist geld ervoor zorgt dat dit ding nooit of heel weinig daadwerkelijk ‘op straat’ gebruikt zal gaan worden. Sneu
super zegt
Ik neem mn organen eigenlijk altijd mee. Je weet maar nooit waar ze voor van pas komen.
Dutchdriftking zegt
Het heeft wel wat…
gerjan zegt
Dan koop ik liever een pagani zonda R en dan straatlegaal.
rolov zegt
@gerjan: zonda geil als ik ben zou ik toch echt voor deze gaan. Weergaloze auto .
scottishcarspotter2000 zegt
De prijs van die conversie lijkt nog best redelijk. Waarschijnlijk een ingrijpende en lastige klus op een toch al dure wagen, had meer dan 238.000 verwacht
pomoek zegt
Maar kan zo’n straatlegaal P1 gtr nog wel een beetje meekomen met zijn reguliere gtr broeders? Mij lijkt van niet. Dus wat is the point van dit ding? Een gewone P1 zal, relatief veel beter rijden op straat. De ‘ gewone’ P1 gtr zal het beter doen op het circuit. Dit is dus gewoon een hele dure Sjonnie mobiel.
flevocarspotter zegt
Wat ik mij elke keer af vraag bij het zien van dat interieur: “hoe zou dat nou op de openbare weg rijden, zo’n formule 1 achtig stuurtje?”
trolle zegt
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=975473459212052&id=449036208522449&set=pb.449036208522449.-2207520000.1458705892. Zou een lijstje zijn met alles dat ze veranderen, of toch een deel ervan
willempieee zegt
Zoek anders even op Instagram @Andy74b op. Bezit een prachtige en een AB artikel waardige collectie bestaand uit een road legal F1 GTR en P1 GTR in Lark uitvoering. Rijdt er ook nog z’n kids mee naar school. Ontzettend toffe man
realracing3 zegt
Dat ding kost je zeker een rib uit je lijf
Zjonnie zegt
niet voor t een of ander maar doe mij die resterende 25 exemplaren van de P1 maar, hier zijn er 375 van gemaakt ipv maar 350 ?