She, may be the face that I forget…
Het is al een tijdje een tof fenomeen, barnfinds. Dat iemand een schuur binnenwandelt en ineens een bijzondere auto vindt. Meestal zijn het prijzige of oude klassiekers, die eerst stevig onder handen genomen moeten worden om weer de weg op te kunnen. Of mensen laten ze gewoon in hun stoffige, mossige staat.
Een recente barnfind ging onder de hamer bij Bonhams. Een Vanden Plas Princess 1100, welteverstaan. We kennen het Nederlands/Belgisch klinkende Britse bedrijf van speciale projecten op basis van oude auto’s. Het bedrijf is ook een tijdje van Austin geweest, die de koetsenbouwer gebruikte voor luxe versies van hun standaard auto’s.
De Princess 1100 is vrij bijzonder. De carrosserie lijkt op een kleine hatchback van toendertijd, de jaren ’60. Maar de voorkant is vormgegeven alsof het op een veel grotere sedan behoort. Het geheel is daardoor misschien ietwat uit balans, maar dat maakt hem juist uniek. Ook in letterlijke zin is hij uniek, er zijn niet gigantisch veel Princesses meer over.
Toch is de auto een cultstatus voorbij. Prijzen zijn genereus, al helemaal als je een exemplaar vindt wat oogt zoals hij daadwerkelijk is: al vijftien jaar in een schuurtje. Verwacht niet dat je potten breekt op veilingen.
Toch is het exemplaar in dit artikel merkwaardig. Tijdens de Bonhams-veiling werd de Vanden Plas aangeboden als een wel heel bijzonder stukje historie. De auto zou voor het laatst bereden zijn door wijlen Charles Aznavour. De chansonnier was recent veel in het nieuws vanwege zijn overlijden, dus of de vondst van de speciale auto toevallig is?
Het exemplaar in kwestie ziet er eigenlijk nog best oké uit voor een auto die vijftien jaar stof zat te happen. Bovendien doet de motor het nog, dus echt kapot is hij ook niet. De auto wisselde van eigenaar voor ‘slechts’ 10.350 euro. Veel voor een doorsnee Britse klassieker, weinig voor een erfstuk van Aznavour.
ghost zegt
Misschien dat er van de Vandenplas Princess niet veel meer zijn maar deze auto is uitgebracht onder tientallen merken en namen.
MG 1100
Austin 1100
Morris 1100
Riley Kestrel 1100-1300
Wolfeseley 1100-1300
Waren overigens niet geheel ongevoelig voor Roest deze rakkers..pa heeft nog een MG gehad, die was helaas door en door rot.
simonferrari zegt
@ghost: Precies, leuke wagen maar inderdaad niet heel bijzonder.
Wat mij dan wel opvalt is dat we een auto die 15jaar stil staat tegenwoordig al als ‘barnfind’ omschrijven….
hallokroket zegt
“De carrosserie lijkt op een kleine hatchback van toendertijd, de jaren ’60. “
Dit is technisch gezien geen hatchback, kijk naar het kleine kofferklepje, dat volgens mij alléén toegang geeft tot de kofferruimte .
Robert zegt
@hallokroket:
lij·ken (leek, heeft geleken)
1 overeenkomst hebben met: de oudste zoon lijkt op hem; dat portret lijkt niet; dat lijkt nergens naar is helemaal niet zoals het hoort
2 (koppelwerkwoord) in schijn zijn: heel wat lijken eruitzien als iem. of iets van enige betekenis
klotskuukske zegt
@RRRobert: hallofrikandel heeft wel geleik
Dutchdriftking zegt
Leuk ding, maar toch te oud om écht mijn interesse te wekken.
rronnie zegt
Front lijkt wel een Volvo 164. Al vind ik dat verder wel een knappere auto.
rufctr01 zegt
Dit vind ik echt een lelijke auto! Het zal best wel innovatief geweest zijn met de wielen bijna in de hoeken geplaatst, maar ik kan hier niet echt warm van worden.
vaakbenjetebang zegt
De Engelse auto-industrie heeft in die jaren heel gave auto’s gefabriceerd, maar een nog veel groter aantal absolute draken, waarvan dit er zeker eentje is. Mijn hemel, wat een treurnis. Maar goed, iemand gaat er voor ruim 10 kilo-euro plezier aan beleven, kennelijk. Wie ben ik dan om te oordelen?
ralfast zegt
Leuk Aznavoertuig. Met zo’n eigenaar had ik wel verwacht dat dit aznavoer was voor speculanten jk
mashell zegt
@ralfast: Charles Aznavour heeft geen idee waar je het over hebt.
Gulli zegt
Doe mij maar een Nissan Bolero
sabrerator zegt
Ergens somt dit de mentaliteit van de Britten mooi op.
Denken dat je nog steeds een wereldmacht bent met een Empire waar de zon nooit onder gaat, maar in werkelijkheid gewoon een klein eiland aan de rand van Europa dat binnenkort helemaal niets meer te vertellen heeft.
Een klein karretje dat met alle geweld een luxe limousine wil zijn.
karaya zegt
@sabrerator: Als je nucleaire onderzeeboten hebt met een kernwapen arsenaal heb je altijd wat te vertellen. En ze luisteren ook naar je.
desjonnies zegt
Ik wil er al jaren eentje, op en top Britse chique, betaalbaar, verpakt in een praktische koets, het stuurt lekker en je kunt er een 1300 cc motor in leggen.
Altijd al verliefd op geweest, het van oorsprong Vlaamse Vandenplas is een naam die net zo beroemd is als die van Rolls Royce, voor WW2 kocht je een rollend chassis met motor en wielen en liet je een carrossier er een wagen van maken.
Erg moderne configuratie, een dwarsgeplaatste motor en FWD, we vergeten te vaak dat die Engelsen (well British Greek like Issigonis) de wereld in 1959 een poupie hebben laten ruiken met de lancering van de Mini. Dat is mede net de Autobianchi Primula de bouwwijze geworden.
Helaas is de naam Vandenplas verzopen in het British Leyland concern, ooit was het de super chique Austin versie, de auto voor rijke conservatieve mensen als bankdirecteuren, later is er zelfs een Allegro Vandenplas gekomen, als opvolger voor deze. Yesterday when I was young…..
https://goo.gl/images/X5AsDj
sabrerator zegt
@desjonnies:
Ondanks mijn eerdere commentaar hierboven vind ik dit soort dingen echt heerlijke Britse meuk.
We lachen en nu om, maar zoals je al zegt, het waren ontzettend vooruitstrevende auto’s in die tijd. De Duitsers hadden nog allemaal achterwielaandrijving en wellicht bladveren achter en dit was al een moderne auto zoals nu gebruikelijk.
Ook die door velen verguisde Allegro was eigenlijk geen verkeerd ding. Alleen in elkaar geschroefd door een gedemotiveerde werkploeg die zo tussen de stakingen door wel eens ongeïnteresseerd een auto in elkaar flanste.
Eeuwig zonde dat er geen Brits huis-tuin-en-keukenmerk als Austin of Morris meer bestaat.
Leuk dat Jaguar en Land Rover er zijn, maar als je een C-segmenter wilt kopen of mag leasen, is er niks Brits meer te kiezen.
desjonnies zegt
Deze heeff een beste prijs opgebracht zeg, al het hout moet gevernist en gepolitoerd worden, de hemelbekkeding hangt als een accordeon en het leder is sla.
Er staan veel for-me, for-me formidabelere exemplaren te koop voor veel minder geld.
Gek genoeg waren deze geliefd in Frankrijk, net zoals de Triumph TR sportwagens.