Kijk: op onverhard!
Iedereen in Nederland is tegenwoordig aan de crossover/SUV. De reden daarvoor is simpel. Elk individu leidt tegenwoordig een enorm hip, dynamisch en kleurrijk leven. We plukken allemaal de dag en rijden zo veel mogelijk op onverharde wegen. We gaan het bos in om te joggen, hiken en even één zijn met de natuur. Daar hoort een bijpassende auto bij.
Een van de auto’s die perfect beantwoord aan die vraag is de Volkswagen Tiguan. Voor de echte ruige en veeleisende klanten is er nu echter ook de Tiguan OFFROAD. Jazeker, dat woord dient volgens Volkswagen in hoofdletters gespeld te worden. Een beetje vreemd is het eigenlijk wel, een OFFROAD-versie van een crossover. Wat kunnen we hierna verwachten? De Audi Q7 Allroad? De Mercedes GLE AllTerrain?
Enfin, terug naar de Tiguan OFFROAD. Deze uitvoering rondt het gamma min of meer naar boven af. Je kan de auto herkennen aan de 18-inch ‘Sebring’ velgen, alhoewel de VW-verkoper zal proberen grotere velgen aan te smeren, 19 inch en zelfs 20 inch is mogelijk. De OFFROAD krijgt verder stoere bumpers, waarvan de voorbumper zorgt voor een gunstigere hellingshoek. Zo kun je volgas door de Vinex-woonwijken van Capelle aan de IJssel crossen, iets dat met deze Tiguan niet kan. Mocht je een kleurtje wensen, dat is dat nauwelijks mogelijk. Naast donkerblauw kun je kiezen uit twee witte lakken en maar liefst drie tinten grijs.
Voor de echte durfal is er het ‘OFFROAD Plus’-pakket. Dan krijg je zelfs een een zwart dak. Wat je verder krijgt bij dit pakket is niet helemaal duidelijk. In het interieur wordt je ook verwend door Volkswagen. De ‘OFFROAD’-klant krijgt namelijk standaard stoffen bekleding! Nice, toch een stuk beter dan saki bekleding. Verder krijg je stoere items als een setje rubberen matten en roestvrij stalen pedalen. De poolknop en het stuurwiel zijn bekleed met heus leder. Wat een luxe. Verder meldt Volkswagen trots dat je optioneel kunt beschikken over Active Info Display, Discover Pro navigatie, Trailer Assist en een adaptief onderstel. Jazeker, dat mag je gewoon bestellen op je Tiguan!
In technisch opzicht is de keuze vooralsnog erg beperkt. Waarschijnlijk hebben ze bij VW even gemist dat diesel compleet uit de gratie is, want er is maar één motor mogelijk: een 2.0 TDI met 150 pk. Of Volkswagen gokt erop dat iedereen met zo’n Tiguan OFFROAD TDI niet de stad probeert in te rijden, dat kan ook natuurlijk. De TDI-motor is overigens gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat en vierwielaandrijving dat Volkswagen ‘4-Motion’ noemt. Ondanks de stoere looks is het geen permanente vierwielaandrijving. In normale condities worden alleen de voorwielen aangedreven. Als er wielspin optreedt, schakelen de achterwielen bij. In Duitsland gaat deze heerlijkheid op wielen 40.925 euro kosten. Reken voor Nederland op fiks hogere prijzen.
jorizzss zegt
leuk geschreven stuk! Inhoudelijk is deze tiguan natuurlijk een grote grap toch? wedden dat ie over de 45k heengaat?
torsen zegt
@jorizzss: Makkelijk. Als je nu een 2.0 met 4-Motion en DSG wilt kom je al op de Highline uit vanaf € 50.420
jorizzss zegt
@torsen: wow wist ik nieteens…wat een onzinbedrag voor zon auto zeg.
torsen zegt
@jorizzss: het is voor de meeste gevallen hier natuurlijk ook een beetje een onzin segment hier in Nederland de 4WD Diesel SUVs.
mashell zegt
@torsen: voor “de wintersport” en voor “de caravan” heel handig hoor, die vierwielaandrijving. Aan de bar bij golfclub (die ballen en stokken, niet de modale auto’s) zweren ze erbij.
berlinetta zegt
@mashell: En dat is ook onzin. 9 van de 10 keer heb je geen 4wd nodig op wintersport en ik zou ook niet weten waarom je het voor een caravan nodig hebt.
chriscross zegt
@berlinetta: ik kan mij toch voorstellen dat je met 4wd en een rukbunker erachter makkelijker van je plek komt
potver7 zegt
@chriscross: Als dat zo is heb je teveel druk op je rukpukkel.
mashell zegt
@berlinetta: dat weet jij, dat weet ik, maar dat weten de Jan Willen en Hendrik Kees aan de bar van de golfclub niet. Ik zou overigens niet weten waarom je je jezelf wintersport (het is daar harstikke koud) of een caravan (ik vind de geur van bison vochtvreters helemaal niet lekker) zou aandoen.
theblazerunner zegt
@mashell: je hebt geen idee wat je mist op wintersport (met de caravan heb je gelijk)
berlinetta zegt
@mashell: Wintersport is het mooiste dat er is ;)
robert110 zegt
@torsen: Ach op een dag als deze (harde wind, regen en veel landbouwverkeer) kan ik mij voorstellen dat zo’n systeem toegevoegde waarde heeft voor hen die niet de beste chauffeur zijn. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat mensen er voor kiezen. Persoonlijk zou ik het niet waard vinden.
dijan zegt
@torsen: Klopt , dezelfde prijs als de Kia sportage en de BMW x1. Vergelijkbare auto s ,dus de prijs is daarmee vergeleken oke.
torsen zegt
@dijan: De enige opties als je minder uit wilt geven aan een diesel SUV met 4WD + automaat zijn de
Audi Q2 vanaf €43k
Jeep Compass vanaf €44k
Mini Countryman vanaf €45k
De Subaru Forester kost ongeveer hetzelfde.
Wil je een Kia Sportage met diesel en AWD zit je vast aan de 2.0 van €61k
phaeton zegt
@torsen: 43k? Als dit in Duitsland al 41k kost dan gaat dat in Nederland makkelijk tot 56-57k. Ex opties als leer, navi, trekhaak, ander kleurtje, parkeersensoren enz. enz.
torsen zegt
@phaeton: volgens mij snap je m’n bericht niet helemaal.
43k is/was de Nederlandse vanafprijs van de Q2 Quattro TDI S-tronic.
granlusso zegt
Nou ja, als ik in Zwitserland of Oostenrijk zou wonen, laat maar komen. En aan de mensen die dit kopen: doe er nou geen 19 of 20” onder leggen, koop dan gewoon een R-Line.
henkhupelschoten zegt
@granlusso: zelfs daar zie je ze niet rijden… met een beetje verstand koop je dan maar een Fiat Panda 4X4.
Stijnson zegt
@henkhupelschoten: toevallig zit ik nu in Zwitserland. En je wordt hier doodgegooid met dit type voertuigen. Erg veel Tiguan’s en Rav4’s en alles wat er op lijkt
johnhert zegt
@henkhupelschoten: De jaren 90 zijn voorbij hoor…
HzR zegt
Fantastisch stukje! Ze kunnen de velgen dan toch ook op z’n minst ‘Rubicon’ noemen ofzo, dit past op het moment totaal niet in het marketing plaatje/praatje.
torsen zegt
@hzr: Alsof iemand dat aan z’n reet kan roesten. Iedereen wijst toch gewoon aan ‘Die vind ik wel mooi’.
dailydriver zegt
@torsen: Toevallig eel. Weet precies welke velgen ik onder mijn auto hebt zitten. Zelfs de steek en breedte zijn bekend.
torsen zegt
@dailydriver: Vertel mij het marketingpraatje dat bij jouw velgen hoort maar dan.
RiKe zegt
@hzr: vind Jeep niet zo goed denk ik, met hun Jeep Rubicon
antoonniels zegt
Doe me dan maar een Karoq Scout. Die is er tenminste in boswachtergroen.
krauwbak zegt
Lijkt me goeie tactiek om prijzen in Duitsland te noemen. Dat bespaart ongeveer 50 prijs-zeur-reacties per artikel uit.
harrie zegt
Wow een soort plastic opplak bullbar. Ruig.
autodidact zegt
@harrie: Jaaaaah! Mike! Ongelooooooflijk! Het is fan-tas-ties! Bel nu! En je krijgt er een echte edelplastic skidplate achteren graties bij! Voor niks! En als je snel reageert ontvang je het kunstchromen nepuitlaatsierstuk als bonus! Alleen voor de eerste 50 bellers!
loserboi932 zegt
Er zullen vast enkele stoere mannen zijn die dit plastic ding kopen om er vervolgens mee over een grindpad op de camping in Peschiera te rijden en dan te zeggen dat ze m toch niet voor niets hebben gekocht.
TimoBac zegt
Wauw, deze is vet..
wahltiroler zegt
@timobac: tja vet zijnnovergewichtige mensen ook…
en net zo sportief in zwaar terrein ?
wahltiroler zegt
stoere Volkswagen is dat een contradictio in Terminus net als een ruige Tiguan…. Ja met een zwart dsk kpn je echt veel gemakkelijker door zwaar terrein?
wahltiroler zegt
@wahltiroler: sorry bedoelde zwart dak en kom je echt…
monsieurleloure zegt
Voor een paar rooitjes meer rijd je een Alfa Romeo Stelvio, maakt meer indruk op je golfmatties dan een naar de klote geholpen verhoogde VW Golf…
RiKe zegt
Redactie, lees het artikel zelf nog eens en check op spelfouten en zinnen die niet goed lopen… Staat niet zo goed als er o.a. dubbele woorden staan.
olivierc zegt
Die auto was al oud toen hij nieuw was. Dikke faal.