Ze leren snel.
De Chevrolet Camaro valt een beetje in een raar gat. Volgens diverse autojournalisten is het verreweg de beste musclecar met naast de genoemde Camaro de Mustang en Challenger. Het onderstel is relatief modern te noemen en de V8 van General Motors geldt als een van de beste verbrandingsmotoren op dit moment, als je kijkt naar betrouwbaarheid, gasrespons, afmeting, gewicht, vermogen, koppel en geluid.
Toch is het verreweg de minst populaire auto in zijn klasse. Kwade tongen (of realistische ogen) beweren dat het komt door de laatste facelift. Die was namelijk niet in goede aarde gevallen. Zoals wel vaker gebeurt met een facelift was het net even te veel ‘design om het design’. Het tussenstuk tussen de onderste en bovenste grille hadden ze zwart gemaakt. Het resultaat: een visueel gapend gat waarbij het zowaar een portaal naar Narnia leek te zijn.
De grille viel bij de beoogde clientèle niet in de smaak. Dat Chevrolet wel beter wist, bleek uit de Camaro Shock Concept, die een afwijkende grille heeft. Precies deze grille heeft Chevrolet nu ook voor de nieuwe Camaro. Het tussenstuk bij de grille is nu weer in carrosseriekleur uitgevoerd. Het Chevrolet logo, de befaamde ‘Bowtie’, verhuisde weer terug naar de grille. De visuele modelupdate geldt alleen voor de Camaro SS. De Camaro met 2.0 viercilinder Turbo of 3.6 V6 hebben een andere frontpartij. De brute Camaro ZL1 heeft nog het ‘oude’ 2017 front.
Leuk, al die tekst, maar voor oor de goede orde zetten we het allemaal even voor je op een rijtje:
2018 Camaro SS
De nieuwe Camaro kwam in 2016 op de markt. Het front bleef enkele jaren gelijk.
2019 Camaro SS
Voor modeljaar 2019 vond Chevrolet het nodig om de auto nieuwe neus mee te geven. Een succes bleek het niet.
2019 Camaro SS Shock Concept
De Shock Concept toonde een andere neus, die veel meer in de smaak viel.
2020 Camaro SS
In principe heeft Chevrolet direct geleerd van zijn foutje en met ingang van modeljaar 2020 de nieuwe neus voor de SS ingevoerd.
Verdere nieuwtjes betreffen een uitvoering en een transmissie. De Camaro met V6 heeft voortaan ook de tientraps automaat, die speciaal op de V6 is afgestemd. De nieuwe uitvoering is de Camaro LT1 (afbeelding onder). In principe is de LT1 een Camaro met V6 uitrusting en uitstraling, maar met de 6.2 V8 onder de kap. Standaard is deze uitgerust met een handgeschakelde zesbak. Een automaat is optioneel. Ook is het mogelijk om de Camaro LT1 als Coupé of Cabriolet te bestellen.
De prijs voor een handgeschakelde Camaro LT1 is 35.000 dollar. Een Dodge Challenger R/T met V8 (375 pk) kost 34.295 dollar. De Ford Mustang GT met V8 (450 pk) kost 35.355 dollar. Voordat je jaloers wordt: een Kia e-Niro (204 pk) kost in de Verenigde Staten 38.500 dollar en is NIET tegen 4% bijtelling te leasen. Dus zo goed is het leven in de The States niet.
Meer lezen? Dit zijn de zes generaties van de Chevrolet Camaro.
roadrage78 zegt
Doe mij de 2018 Camaro SS maar!
E550 zegt
Die hele gebeuren doet mij denken aan de jaren 70’ en 80’, toen in de VS modellen jaarlijks een update kregen.
str8six zegt
@e550: of aan 2018, 2019 en 2020 waarin dat nog steeds gebeurd.
harie zegt
@e550: dat is nooit weggeweest…. in de VS gaan ze helemaal prat op jaartallen, waarbij het huidige model meestal het jaartal heeft van het aankomende jaar (gek genoeg). Om die jaartallen te onderscheiden doen ze bij heel veel modellen jaarlijks een kleine verandering…
bassx zegt
@harie: Is niet raar… Wanneer iets nog geen jaar oud is hebben we het over het eerste jaar. We zijn nu in het 2020e jaar in 2019.
dromedaris zegt
Het 2018 model vind ik toch mooier??
b00m3rang zegt
@dromedaris: jaaaaa??
Design_Driven zegt
@dromedaris: Ik ook, wat is hier aan de hand?????
daniel1975 zegt
Ik ook liever de 2018!
Edge zegt
Wat het meespuiten van die zwarte balk in de grille en het terugplaatsen van de bowtie naar de goede plek al niet kunnen doen. Het zijn voor Chevy goedkope en minimale wijzigingen, maar wel noodzakelijke wijzigingen om de Camaro een beetje fatsoenlijk uit te laten zien.
geelbarrel zegt
@Edge: zekers, en anders zelf doen, lijkt me nou geen heftige ingreep voor de juiste look
Vanquish zegt
@edge: Ik denk dat voornamelijk dat merkteken op die zwarte balk een hele rare uitstraling geeft. Ik ben benieuwd of het verschil ook zo groot is als die gewoon in de bovenste grille zat.
Design_Driven zegt
@edge: Idd al vermoed ik wel dat de mould ook licht aangepast is aangezien het logo vaak een beetje verzonken zit, of dat hier ook het geval is kan ik niet zien. Maar zo een kleine weizegging is prima te doen.
lacker zegt
@edge: ik was erg druk aan het zoeken naar de verschillen, behalve de 2 die je opnoemt. Ik kan het toch niet echt een nieuwe neus noemen. Neemt niet weg, dat het meespuiten van de balk echt een betere look geeft.
stuko zegt
Een Kia Niro of een Camaro… blijft lastig kiezen voor een petrolhead ?
vpowert zegt
Ik snap geen snars van die modellen. Camaro SS is dus met de V8? En de Camaro LT1 is ook met de V8, maar dan met de neus van de V6? Waarom zou je dat willen?
O plaat zegt
@vpowert:
Stel je wilt een V8 maar je hoeft de verbeterde remmen en ophanging niet. Dan is er dit pakket. Zie het als een 440i met de motor van een M4.
ghost zegt
De 2018 SS lijkt mij nog het leukste om te bezitten. Die klopt en smoelt gewoon prima.
basr32 zegt
Serieus, het zal me toch een reet roesten hoe duur een Duracell Kia Niro is wanneer ik voor minder pegels een Amerikaanse V8 muscle car kan rijden…
dailydriver zegt
Dus voordelig een 2018 aanschaffen. En vervolgens gewoon een 2019 bumper/ front erop zetten.
O plaat zegt
Grote verbetering, het vorige design vond ik echt hondslelijk. Wat een gekleurde balk niet kan doen.
E34M5Touring zegt
Schouderklopje voor mezelf, bij introductie al voorspeld dat ze met een jaar met een facelift zouden komen. Silverado is next. Vind het zo wel een stuk beter. 2016 model heeft nog steeds de voorkeur als ik daaruit moest kiezen. Maar m’n favoriet blijft de 2013 ZL-1. Die heeft de goeie 2010 looks maar wel met een veel beter interieur en navi.
kminne zegt
Mislukte facelift gelijk het volgende modeljaar al oplossen, kijk daar kan Ford nog wat van leren. Overigens komt die gifgroene ‘Shock’ kleur voor modeljaar 2020 ook in het gamma.