Terwijl wij juist wél lange benen hebben.
Volkswagen is een enorme fabrikant met een gigantisch aanbod aan modellen. In plaats van overal dezelfde auto’s aanbieden, past het Duitse merk zich aan aan de verschillende markten. Zo is de nieuwe Passat in de Verenigde Staten een andere auto dan degene die wij in Europa kunnen bestellen. In China gaat het nog een stapje verder. Veel Volkswagens worden daar gebouwd onder diverse VW vlaggen. Het zijn joint ventures (twee bedrijven die samenwerken) waaronder een lokale fabrikant uit China en dus Volkswagen. Deze auto’s worden specifiek voor die markt gebouwd. De nieuwste toevoeging komt bij FAW-Volkswagen vandaan en heet de ‘Sagitar’.
In feite is het een gemoderniseerde versie van de Volkswagen Jetta, zoals die bij ons aan het begin van dit decennium leverbaar was. De auto staat op het MQB platform waarop een hele rits Volksagens, Audi’s, Seats en Skoda’s staan. Een groot verschil met de Europese Jetta, naast de modernere looks, is de wielbasis. Ondanks dat de mensen in China klein van stuk zijn, houden ze van auto’s met een lange wielbasis. Het is een cultuurdingetje: jezelf laten rijden geeft daar extra aanzien, ook al is het in een opgeleukte Jetta.
De reden van de naam Sagitar is vrij logisch: in China rijdt er namelijk al een Volkswagen Jetta, die auto kennen wij als de Seat Toledo van de laatste generatie. De oude atmosferische 1.6 met 110 pk werd bedankt voor zijn diensten. Vanaf nu kun je kiezen voor een 1.2 TSI (115 pk) of een 1.4 TSI (150 pk). Er is keuze tussen een handgeschakelde vijfbak of een zeventraps DSG.
In China moet de auto omgerekend 17.041 euro kosten. De productie van de Sagitar is al begonnen. De eerste exemplaren worden in maart 2019 geleverd.
JanJansen zegt
“opgemerkte” Jetta,
inverted Dunglish?
sirprize zegt
@JanJansen: *opgeleukte
knalpiep zegt
Bah
Loek zegt
Dus het is een Jetta LWB, die weer kleiner is dan de Passat, maar dan weer bijna even groot als de Magotan. En deze heeft dan ook weer een andere naam.
Waarom was Mercedes ook alweer koning niche?
redbee5 zegt
17000 euro!? dat is heel wat auto voor niet heel veel geld. Achterlichten zijn ook wel fraai.
fmgarcia zegt
@redbee5: Dan krijg je inderdaad die achterlichten. De rest van die witte persauto zal je over de 30 gaan lijkt mij.
momo zegt
@redbee5: Eulo.
baardmijt zegt
@momo: Waarom moet ik hier tóch om lachen…
raoufff zegt
Zag ik dar een Audi A3 sedan kont op de Sagitar?
Edge zegt
@raoufff: Ja, zo ongeveer. Dat is ook een beetje het grootste probleem wat ik met Volkswagen en Audi heb. Dat ze onderdelen en techniek delen, prima, maar qua uiterlijk mag er wel wat meer verschil. Deze achterkant had inderdaad zo op een Audi gepast. De achterkant van de T-Roc en Q2 zijn hier ook goede voorbeelden van. De T-Roc heeft de platte, brede achterlichten die je van een Audi zou verwachten terwijl de Q2 van achteren net een opgehoogde VW Polo lijkt.
Forzedesign zegt
@raoufff: ik zie zelfs de voorkant van de Fiat Tipo…
Dutchdriftking zegt
Voor 17k best een goeie aanbieding toch?
tortuga zegt
@dutchdriftking: hier zou die direct 27 k kosten
emping zegt
De reden van de naam Sagitar is vrij logisch: in China rijdt er namelijk al een Volkswagen Jetta: ja en die noemen ze al jaren Sagitar in China. @willeme
willeme zegt
@emping: Lees voor de aardigheid de rest van de zin eventjes ;-).
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Zoals ik het lees is het enkel logisch dat deze auto dan niet Jetta heet. Dat maakt het niet per definitie logisch dat hij dan uitgerekend Sagitar heet, van alle lettercombinaties die nìet Jetta zijn.
jeroenwz zegt
ik hoef die VW Stagiair niet. Is dat het nieuwste priemijum? Dat de naam van je auto op het wegdek wordt geprojecteerd? En als je iemand dan hebt ingehaald krijgt diegene dan een LED-bericht op zijn voorruit geprojecteerd van “U bent zojuist ingehaald door een VW Stagiair”? Of snap ik het niet helemaal?
Maarten123 zegt
@jeroenwz: op zich bestaat dit al een tijdje.
ghost zegt
Das de kwaliteit die ik gewend ben maar dan supervoordelig!
hotze zegt
@ghost: die reclameslogan is binnenkort ook niet meer…
Maarten123 zegt
Het is niet zozeer een statusdingetje, dat laten rijden. Meer iets met goedkope arbeidskrachten en heel veel files.