Een V6-aangedreven supercar, of toch een muisstill elktro-aandrijving? De Spirra kan het beiden hebben.
De Spirra werd meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse Proto Motors, een bedrijfje dat in 2006 werd overgenomen door landgenoot Oullim Motors. Zij zette de ontwikkeling van de handgemaakte supercar door en introduceerden in 2007 de Spirra GT270. Een raceversie met een 2,7-liter V6 24V Twin Turbo motor. Het vermogen van de Spirra GT270 lag rond de 600 pk. Niet lang daarna werd de Spirra S onthuld, die werd aangedreven door dezelfde 2.7-liter zespitter – afkomstig van Hyundai. Deze wist middels een supercharger ongeveer 400 pk op te hoesten, waarmee de auto in 4,8 seconden naar de 100 km/u wist te knallen en een top van 305km/u aantikte.
Nederlands e-sausje
Terwijl de Koreaanse supercar nog mondjesmaat wordt verkocht, besloot de Nederlandse investeerder Roland Notermans onlangs om de Spirra samen met een aantal partners te elektrificeren (iets dat een andere Nederlands bedrijf in 2008 ook al probeerde). Onder de naam Spirra Europe BV zullen ze de auto binnenkort in Friesland voorzien van een volledig elektrische aandrijflijn, die zijn e-krachten over alle vier de wielen verdeelt. Details hierover zijn nog summier, evenals het uiteindelijke design, maar het Nederlandse bedrijf hoopt daar op de Autosalon van Genève (2015) meer over te kunnen vertellen.
Op Supercar Sunday zijn ze aanwezig met een Spirra waar heel opvallend een stekker uit de voorkant hangt. Terwijl er aan de achterkant ook een paar uitlaten uit de bumper steken. Dus we laten in het midden of dit model door elektro- danwel benzinekracht wordt aangedreven, maar dit kun je volgend jaar voor iets meer dan twee ton bestellen met een stekkeraansluiting. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
coenijn zegt
Leuk dat er auto’s gebouwd gaan worden in Friesland, maar echt een succes zie ik t nog niet worden. En waar in Friesland?
mclarenf1lm zegt
Mooi iniatief, maar ik hoop dat ze dan ook wat aan die gruwelijke achterkant doen… Zullen de verkopen misschien ook wel wat beter worden.
Alfarobert zegt
De 6 cilinder behouden en electromotor voorin,geen idee?
mclarenf1lm zegt
@Alfarobert: krijgt hij waarschijnlijk wel obesitas afhankelijk van hoe groot het accupakket dan wordt.
mipmip zegt
Zorg voor genoeg batterij erin om de normcyclus uit te rijden, 7% bijtelling en het wordt hoe dan ook verkocht.
Merc-S420-CDI zegt
Elktro-aandrijving?
rocky zegt
Goh, wat leuk :-) Kende niet eens het merk :-)