Kijk naar het logo en glimlach.
Officieel is de SEMA Show alweer enkele dagen voorbij, maar nog steeds vinden we in de rommel enkele parels. De zogenaamde ‘Corrupt Mustang‘ behoort zonder meer tot deze groep van écht toffe projecten. Het brein achter deze Amerikaan uit 1968, American Legends, ging tegen zijn eigen naam in en wierp een gespierde achtcilinder van Ferrari in de auto.
Met zijn ietwat heiligschennende engine swap weet de Mustang in ieder geval wel de trend te doorbreken. De SEMA Show is immers grotendeels een Amerikaans feest waar talloze producten van eigen bodem in de spotlichten worden gezet. Een toepasselijk voorbeeld is de Mopar Hellephant, die gebaseerd is op een Dodge Charger uit exact hetzelfde bouwjaar. Deze krankzinnige bolide heeft een 7-liter V8 die meer dan 1.000 pk en 1.200 Nm produceert.
Qua prestaties komt de bolide van American Legends niet dicht in de buurt van de Hellephant, maar dat betekent geenszins dat de Mustang een treurig verschijnsel is geworden. Integendeel: dankzij een 4,3-liter V8 uit de Ferrari F430 klinkt hij zo mogelijk nog lekkerder dan de creatie van Mopar. Fabriek af produceert deze atmosferische achtcilinder 490 pk, maar American Legends heeft de motor m.b.v. enkele ingrijpende aanpassingen flink op weten te schroeven.
Jammer genoeg heeft American Legends op het moment van schrijven geen exacte cijfers in handen, daar ze de auto nog niet op de dyno hebben gezet. Dat gezegd hebbende mikken ze op een minimaal vermogen van 700 pk. Om hierbij in de buurt te komen hebben de Amerikanen de V8 twee flinke slakkenhuizen van Nelson Racing gegeven, evenals een inlaatspruitstuk van de Ferrari California. De auto staat tevens op veren van RideTech en heeft remmen van Wilwood. (Bron: HotRod)
kniesoor zegt
Om in stijl te blijven, hadden ze er ook nog Brembo’s ipv Willwoods in moeten lepelen.
w0o0dy zegt
Ik zeg maar drie woorden verder: Nelson racing turbo’s.
bmwfreak038 zegt
Vloeken in de kerk, een Italiaans blok.
bullgod76 zegt
@bmwfreak038: hoezo vloeken in de kerk? De gemiddelde amerikaan lepelt namelijk in elke Europese auto een dikke LS motor. Nu gebeurt het eindelijk eens andersom.
bmwfreak038 zegt
@bullgod76: zo had ik het dan weer niet bekeken.
Dizono zegt
@bullgod76: Niet alleen Amerikanen, wat te denken van Iso Rivolta, Facel Vega, Gordon Keeble, Intermeccanica, AC, De Tomaso…
mout zegt
@dizono: Gordon Keeble – hoe kóm je erop?!
Ik was al bijna vergeten dat ik die vergeten was!
Dizono zegt
@mout: ik check wekelijks even of ik er al eentje kan betalen. Wat een beauty…
e28forever zegt
@Dizono: Jensen Interceptor.
Dizono zegt
@e28forever: klopt! Net als diens voorgangers. En Trident, Allard, Bizzarini, Bitter en in zekere zin zelfs de Rover V8…
Esprit_de_Flandre zegt
@dizono: Allemaal merken die verdwenen zijn. Toeval?
Esprit_de_Flandre zegt
@bmwfreak038: Een Chevy V8 in een Ferrari lepelen zou pas vloeken in de kerk zijn.
Nu ja, ik vloek graag…
bmwfreak038 zegt
@Esprit_de_Flandre: Haha ja ik kan er ook wat van.
Rob zegt
Of het je smaak is of niet, het ziet er weer uitstekend gebouwd uit
goodolddays zegt
Dat hele ding ziet er niet uit, verspilling van de moeite
tjorque zegt
Ben benieuwd of de Ferrari jongens hier hun advocatuur voor aan het werk gaan zetten…
w0o0dy zegt
@tjorque: lijkt me een moeilijk verhaal worden.. de motor is immers van Ferrari. Dat hebben zij er zelf opgezet!
tjorque zegt
@w0o0dy: ja maar, mag dat van Ferrari wel om er een niet Ferrari koets om te hangen? Die paarden jongens kunnen wat dat betreft behoorlijke klepzeikerds zijn… zeker als het in tegenspraak is met de “klasse” waar ze voor staan…
w0o0dy zegt
@tjorque: tja, ze kunnen er wat van vinden, maar kunnen ze er ook iets tegen beginnen? Het lijkt me dat iedere juridische basis voor actie ontbreekt..
kevdutchie zegt
@tjorque: je hebt in de USA ook de welbekende “GT4586”, een Toyota GT86 uitgevoerd met de 4.5 van de 458. Waarom zou Ferrari hier iets over te zeggen hebben?
dailydriver zegt
@kevdutchie: deze is immers alweer total loss gereden.
kevdutchie zegt
@dailydriver: is dat zo? Ik heb er niks van gezien en kan er ook niks over vind.
bullgod76 zegt
@tjorque: zolang de auto niet het uiterlijk heeft van een Ferrari, en je noemt de auto ook geen Ferrari is het helemaal geen probleem.
duckmefaddy zegt
Wel erg duur en dan rij je nog rond met een Fiat blok in je Fordje
gregorius zegt
Wacht, ze doen een toeren-maken raceblok in een musclecar. En dan stoppen ze daar weer turbo’s op. Hmmm.
Zou geweldig zijn als dit blok het goed doet met Turbo’s natuurlijk.
w0o0dy zegt
@gregorius: Nelson racing turbo systemen zijn over het algemeen erg goed (ook in toeren draaien) dus het is niet zomaar boost verhogen tot die motor knalt. Dus waarschijnlijk draait deze nog steeds ruim 7000 toeren (al is dat ivt het orgineel misschien wat lager).
wimof zegt
Zijn de Amerikaanse laspunten uit die tijd stevig genoeg om dat bijeen te houden.
O plaat zegt
@wimof:
Nope, tot 500pk lukt het met een aftermarket ophaning. Vanaf dan moet je je monocroque rails om te bouwen naar een soort van ladder chasis en moet je de vloerplaten boven de achteras verstevigen. Alle onderdelen hier voor kan je gewoon via een kitje kopen bij onderandere Maier Racing.
davelepeef zegt
@shiva: monocroque!!! Woord van de dag!!!
kevdutchie zegt
Het geen wat ik me afvroeg, is dat speedhunters aangeeft dat het een 4.2L F136 is, enkel is de 4.2 een crossplane V8 geleverd in de masarati. Maar aangezien ze wel aangeven dat het een flatplane V8 is, lijkt het me inderdaad een 4.3 uit de F430, icm een California inlaatspruitstuk.
kevdutchie zegt
@kevdutchie: toevoeging, gewoon een California motor dus, aangezien dat ook de 4.3 is.
kevdutchie zegt
@kevdutchie: even de FB Page bekeken, het blok komt inderdaad uit de California.
w0o0dy zegt
Voor wie meer wil zien van dit project:
https://m.facebook.com/corrupttmustang/
rob5nismo zegt
Ruig project
O plaat zegt
Engine swaps zijn altijd een leuk weekend project. Alle respect voor het werk dat hier in zit. Alleen jammer dat hier technisch gezien de grootste zonde die je kan maken op vlak van muscle cars gemaakt word. Een Chrysler (FCA) blok in een Ford leggen. Om die reden had ik een challenger een betere gekeuze gevonden nu ja opinions are like assholes…
rob5nismo zegt
@shiva: Wat is je mening over de porschette van gas monkey?
O plaat zegt
@rob5nismo:
het grootste respect voor wie zo iets in één knutselt. Ik zou het alleen nooit kant en klaar kopen.
amersfoorter zegt
Flatplane klinkt ruk tov crossplane
sr20det zegt
Doe ook ff artikeltje maken over de 240z met een hart uit een e60 m5 @autoblog @dizono @willeme @ikschrijfookoverautos @casperh
ikschrijfookoverautos zegt
@sr20det: Genoteerd!
zelfbenoemdingenieur zegt
@sr20det: Het joetjoep kanaal van die gast heet “B is for Build”. Is wel een aanrader voor liefhebbers van sleutelvideo’s.
sr20det zegt
@zelfbenoemdingenieur: al is het wel een ongelofelijke beunhaas die gast.
tortuga zegt
Wat je ook zegt of denkt maar dit is gewoon prachtig 2 verschillende paardjes samen gebracht!
tjongejongen zegt
Ik krijg altijd een bijgevoel als een Ferrari blok voorin wordt gelepeld.