Voor dat geld heb je ook een échte Ferrari F430 of 599.
Het kan een ongemakkelijke vraag zijn voor autoliefhebbers: hoe rechtvaardig je bepaalde prijzen? Waarom zou je tienduizenden euro’s uitgeven aan een auto, als een Toyota Aygo je ook brengt waar je wezen moet? Nu weten veel mensen dat nog wel goed te praten, maar er zijn prijzen die echt op geen enkele manier te rechtvaardigen zijn. De tientallen miljoenen die er neergeteld worden voor klassieke Ferrari’s bijvoorbeeld.
Neem de Ferrari 250 Testa Rossa. In 2014 werd er een exemplaar geveild voor een bedrag van omgerekend €33,8 miljoen. Ten eerste slaat dit bedrag helemaal nergens op en ten tweede zorgt dit ervoor dat er geen meter meer in gereden wordt.
Gelukkig heeft Ferrari nu een goedkoper alternatief, waar je wél onbezorgd in kunt rijden. Sterker nog: je kunt er zelfs je kinderen er in laten rijden! Dit is namelijk de Testa Rossa J, waarbij die laatste letter staat voor Junior.
De Testa Rossa J lijkt als twee druppels water op een echte 250 Testa Rossa, maar er zijn twee belangrijke verschillen. Ten eerste is de Testa Rossa J een schaalmodel, die 25% kleiner is. Dat komt neer op een lengte van 3,1 meter en een breedte van 1,1 meter. Ten tweede beschikt de Testa Rossa J niet over een 3,0 liter V12, maar over een elektromotor.
De Ferrari Testa Rossa J is gemaakt in samenwerking met The Little Car Company (niet te verwarren met The Light Car Company van Gordon Murray). Dit Britse bedrijf is gespecialiseerd in dit soort ‘junior’ auto’s. Zij waren ook verantwoordelijk voor de Bugatti Baby II en de Aston Martin DB5 Junior.
Ondanks het feit dat de Testa Rossa J niet bedoeld is als echte auto kun je er toch nog leuke snelheden mee halen. In Sport of Race Mode kun je er namelijk harder dan 60 km/u mee. Als je dit ding zo aan je kind geeft kan die er een enorme schade mee aanrichten, maar gelukkig is er ook een ‘Novice Mode’. Daarmee is de topsnelheid begrensd op 20 km/u.
Wat deze Testa Rossa J extra leuk maakt is het feit dat je deze auto – net als een echte Ferrari – helemaal naar eigen smaak kunt samenstellen. Er is de keuze uit 53 kleuren en 14 historische liveries. En dan kun je ook nog zelf een livery samenstellen in de configurator.
Daarmee heb je een prachtig stukje speelgoed, maar helaas geldt ook hier: de prijs is moeilijk te rechtvaardigen. De doelgroep zal er ongetwijfeld niet moeilijk over doen, maar €93.000 (exclusief belastingen) is wel heel veel geld voor een elektrische mini-Ferrari. Voor dat geld heb je ook een 1:1 Ferrari met een V8 of zelfs een V12. Maar dat zal wel weer een typische gedachte zijn van iemand die niet rijk is.
Rick-dos zegt
Oké. Maar hoeveel is een ton waard? En wat voor een ton? Regenton? Afvalton? Harington?
MarcoM zegt
@Rick-dos: Hamilton.
crashingduke zegt
@Rick-dos: 1000 kilo zilveren guldens.
p993 zegt
@crashingduke: thx, wist niet dat het daar vandaan kwam…
anders zegt
@Rick-dos: tonka
haio zegt
@Rick-dos: Reggeaton
petroldrinker zegt
Doe mij maar een 599 voor dat geld… of een F430
p993 zegt
@petroldrinker: 959? 😁
crashingduke zegt
Die 33,8 miljoen is juist daarom te rechtvaardigen. Het is geen auto mee, maar een belegging.
danmar zegt
Ook met 20 km/u kun je er flinke brokken mee maken lijkt me.
Vraag me af of dit überhaupt op de openbare weg mag, als dit harder dan 60 gaat. Bromfietsplaatje voldoet dan niet meer.
maferick74 zegt
Is het een echte Ferrari? Mag het badges hebben of komen ze deze ook innemen? Anders mogen ze voor mij wel eentje maken die een cm minder lang en breed is. Dan wel graag incl v12 motor van ferrari (uit n Enzo ofzo)
mustang750supersnake zegt
haha lijkt me vet als iemand erop komt hier n echte v8 of v12 in te gooien🤣