In het kader van ‘vroeger was alles beter’ besloot de Brit David Brown Aston Martin’s iconische DB5 te reïncarneren tot zijn Speedback GT. Klassieke Aston-looks, maar wel met een gloedjenieuwe Jaguar V8 onder de kap.
David Brown. Doet die naam een belletje rinkelen? Het is de naam van de man die in 1947 Aston Martin overnam en tevens de man die zijn initialen leende aan inmiddels klassieke Astons. En toch, de David Brown achter deze Speedback GT is niet dezelfde als de kerel die Aston Martin zijn DB gaf. Toeval bestaat.
De Speedback GT is een handgebouwd prototype van aluminium, op basis van een Jaguar XKR. Het idee achter het design? “Delivering a vision of a classic-looking sports car without compromising modern convenience and features.”
Nou, dat is gelukt. Want een blinde ziet nog dat de heer Brown zijn ontwerp sterk heeft afgeleid van het type Aston waarin James Bond in Goldfinger zo lekker over bergweggetjes knalde, de DB5. De lijn, de koplampen, achterlichten, bumpers, motorkap, grille. Kortom, alles. Tot de spaakwielen aan toe.
De aandrijflijn van dit concept is alles behalve klassiek. Daar huist namelijk de supercharged 5.0 liter V8 van Jaguars XKR. Helemaal standaard, en dus goed voor 510 pk en dankzij een vrijwel identiek curb weight een 0-100 sprint in 4,6 tellen. Ook het onderstel en veerpakket is standaard XKR, dus verwacht David Brown Automotive een ongeveer gelijke rijervaring.
Wat zo’n XKR met handgemaakte DB5-swag je kost? Nou, om en nabij de drie ton. Altijd nog goedkoper dan een originele DB5. Mooi product, maar lang niet zo geslaags als die heerlijke Eagle Low Drag.
JamesBond007 zegt
Ja en nee, waar de Eagle juist zo geslaagd is door dat die er nog enigszins nostalgisch uit ziet, doet deze auto me denken aan goedkope tuning ofzo.. Het interieur daarin tegen ziet er geweldig uit!
carspotterjwz zegt
Euhm…. Wauw!!
rc1990 zegt
Prachtig! En de prijs valt me alleszins mee :) helaas kom ik toch nog zo’n 3 ton tekort.
Arnoud zegt
Het front is echt heel geslaagd. De achterkant iets minder maar vooral en profil vind ik het achterste deel van de koets niet heel mooi. Het interieur daarentegen is prachtig.
exotic zegt
Het lijkt alsof deze auto is gebouwd volgens de principes die Horaccio Pagani hanteert.
Persoonlijk vindt ik het een erg geslaagde conversie!
En inderdaad dat interieur is whoa!
robgooi zegt
Doet me denken aan de creaties van Leepu uit Bangladesh. Bekend van Chop shop op Discovery. Wens ze veel succes maar het is niet mijn ding.
norge zegt
Ik vind hem mooi.
mashell zegt
Van buiten niet en van binnen helemaal niet. Ik heb er geen problemen mee dat het dashboard design een kruising is tussen Jaguar XJ en Conti GT, maar wel dat het allerlei niet bij elkaar passende materialen en kleuren zijn. Dat glimspul heeft helemaal niets in een auto te zoeken en nog minder in een Aston Martin DB5 reïncarnatie wannabee.
ferrarithijs zegt
Wielkasten wat omhoog, wielen dus wat dieper in de auto. Beter lichtmetaal eronder en af!
lacker zegt
Hier wordt ik dan wel weer blij van! Maar om er een XKR voor op te offeren… da’s toch ook een mooi ding!
Kuifje zegt
heeft hij nou een opklapbank in de achterbak?! *laatste foto
Doet me een beetje aan porsche denken met de mindset van ‘platter is beter’. Hier dus niet
Hupke zegt
Ik vind de wagen niet begeerlijk, maar wel tof om te zien dat er een petrolhead is dat z’n droom heeft kunnen waarmaken.
Robert zegt
@Hupke: Ik ben dan wel gecharmeerd van het ontwerp, maar ik deel je mening dat het waarmaken van dromen met een uitkomst als deze enorm bewonderenswaardig is. Het getuigt van veel lef om zoiets van de grond te brengen, wetende dat je puristen enorm tegen de haren in zal kunnen strijken.
toyotafortuner zegt
Goed gelukt! Best mooi
Rob zegt
Het moet je ding zijn. Ik twijfel nog of het mijn ding is.
Het grote probleem is -waar ook deze Jagaston last van heeft- dat het een fraaie wagen is…,
totdat je het origineel er naast zet: dan zijn die nieuwe dingen gewoon ontzettend lomp en lijkt er ineens niks meer te kloppen aan het design.
Zie ook:
http://www.autoblog.nl/nieuws/is-deze-ferrari-250-gt-spyder-onderhuids-een-california-61802
http://www.autoblog.nl/nieuws/equus-bass-770-nieuwe-muscle-car-klapt-er-hard-in-61950
http://www.autojunk.nl/2010/09/lamborghini-miura-concept
PeugeotGTI zegt
@Rob:
Die Equus Bass is toch de bom of ben ik nou gek??
Ik bedoel:
Rob zegt
@PeugeotGTI:
Het is een fraaie wagen, zeker.
Maar een klassieke muscle car uit de jaren 60/70 vind ik 100x leuker.
http://www.netcarshow.com/ford/1968-mustang_bullitt_fastback/800×600/wallpaper_01.htm
En of je gek bent mag je zelf bepalen ;-)
PeugeotGTI zegt
@Rob:
Leuker zijn ze wel, alleen niet bepaald bruikbaar in het dagelijks verkeer.
Een auto als de Eagle Speedster geeft je toch “the best of both worlds”
Of ik gek ben of niet, daar zijn de meningen over verdeeld :-p
slinger zegt
@PeugeotGTI:
Volgens mij kost die Bass iets van zeven en een halve ton, als ik dat tegen een 69′er Mustang/Camaro/Charger aan gooi dan wordt die ook heel goed dagelijks bruikbaar en heb ik geen auto met een identiteitscrisis welke musclecar ie nou echt wil zijn.
PeugeotGTI zegt
@slinger:
True, true . . .
Rob zegt
@PeugeotGTI:
Maar zo’n Equus of Eagle zijn toch ook niet bruikbaar als dagelijkse auto? En daarbij kosten ze een godsvermogen, zoals Slinger meldt.
Dus dat gooit ook een beetje roet in het eten. Doe mij dan maar een moderne wagen hebben met een knipoog naar het verleden, dan een moderne wagen wat een exacte kopie is uit het verleden..
F-type ofzo ;-)
FB_100003908191927 zegt
persoonlijk vind ik dit best een geslaagde retro auto
slinger zegt
@PeugeotGTI
Volgens mij kost die Bass iets van zeven en een halve ton, als ik dat tegen een 69’er Mustang/Camaro/Charger aan gooi dan wordt die ook heel goed dagelijks bruikbaar en heb ik geen auto met een identiteitscrisis welke musclecar ie nou echt wil zijn.
krokant zegt
Ja!! Samen met de Eagle Speedster in de PORNOGARAGE! Ik sluit me op voor t weekend jongens, dag!
jacobsen zegt
Lang niet zo geslaagd als de Eagle?? Dacht het wel!! Schitterende creatie!