We hebben het idee dat deze speciale S2000 voor een monsterlijk bedrag van eigenaar gaat wisselen.
Het is een apart fenomeen in autoland. Alles gave auto’s die nu extreem veel waard zijn, waren nieuw vaak niet eens zo heel erg populair. Denk aan auto’s als de Porsche 968, Honda NSX, BMW M3 (E30) en ga zo maar door. Auto’s die bijzonder cool waren voor de liefhebber, maar waar het grote publiek (dat daadwerkelijk de auto koopt) niets van moest hebben.
De Honda S2000 is ook zo’n auto. De Japanse roadster roadster was gelukkig ook bedoeld als verjaardagscadeau. Ten tijde van de introductie van de S2000 in 1999 bestond Honda 50 jaar. Daarnaast kon de S2000 functioneren als imagebuilder. In totaal zijn er 66.547 Honda S2000’s verkocht. Dat is op zich niet extreem weinig, ook al is het wereldwijd en verdeeld over 10 jaar.
Club Racer
Toch denken we dat deze S2000 weleens heel erg duur kan gaan worden. Het is namelijk een Honda S2000 CR, waarbij CR staat voor Club Racer. Het is een soort halfslachtige poging om iets te creëren tussen een reguliere en de S2000 Type R die er nooit kwam (maar zo cool zou zijn!).
De S2000 CR is niet zomaar een S2000 met een vreemde bodykit. De besturing werd aangepast, straffere ophanging en 255-banden achter in plaats van 245. De ietwat vreemde bodykit had wel degelijk aerodynamisch het gewenste effect.
Prijs speciale S2000
Dit exemplaar komt uit 2009 en is echt een van de allerlaatste uit de serie. De S2000 CR kwam namelijk in 2008 op de markt, maar werd halverwege 2009 al gecancelled wegens een zeldzaam gebrek aan interesse. Er zijn in dat jaar slechts 31 stuks gebouwd en dit is er dus eentje van! De motor is de F22C, met een 2.2 liter voor ietsje meer koppel dan de 2.0 die wij in Europa hadden.
De auto staat nu te veil op Bring A trailer (de advertentie kun je hier checken). De veiling loopt pas over zes dagen af, maar inmiddels is er al 70.420 dollar voor geboden. Dit specifieke exemplaar is Grand Prix White (niet te verwarren met het veel mooiere Championship White) en heeft een zwart-geel interieur.
Net als de meeste CR’s is ook deze speciale S2000 uitgerust met radio en airconditioning. Bijzonder, Honda moest destijds de auto afprijzen naar minder dan 40.000 dollar omdat niemand interesse had, maar tegenwoordig brengen deze speciale late uitvoeringen bizarre bedragen op. Uiteraard houden we het in de gaten voor je!
Meer lezen? Check dan hier onze special over de Honda S2000!
rikus zegt
Nooit heb ik begrepen waarom er geen type R kwam.
ffw88 zegt
Omdat de standaard S2000 eigenlijk al een “type-R” is (op motorisch gebied dan).
Tussen 2008 en 2009 is er trouwens wel een “type-S” uitgebracht in Japan (totaal 1755 stuks). Bijna dezelfde specs als een CR alleen een iets zachter onderstel.
willeme zegt
@ffw88:
Eigenlijk was het juist andersom. De motor was er klaar voor, de rest van de auto niet. De S2000 is ook niet zo sportief als een Integra Type-R of zelfs een Accord Type-R. Ook een andere doelgroep, natuurlijk. De S2000 moest concurreren met de Z4 en Boxster. Ook wilde Honda er destijds niet aan omdat de S2000 een cabrio is, niet echt het beste uitgangspunt voor een Type-R.
Ten opzichte van de CR, de Type S kon je eventueel ook met leer krijgen. Ook had de Type S een softtop, de CR niet. Ook had de Type-S niet de bredere achterbanden van de CR. Verschillen zijn verder marginaal iirc.
Dutchdriftking zegt
Heerlijke wagen. Inmiddels onbetaalbaar helaas. Ooit kon je ze voor 15k van marktplaats trekken…
Stefje zegt
Mega irritant. Nooit had ik er geld voor en toen kon je ze voor 15-20k oppikken. Nu kan je, wil je, zijn ze dubbel zo duur en ben je bang dat die prijs als een baksteen zakt op het moment dat je er mee gaat rijden. Zonde.
Robert zegt
@dutchdriftking: 15K? ik heb ff gegoogeld, bij Wheeler dealers wisten ze er in 2015 een te kopen (voor de liefhebbers: S12E18) voor £ 3000 (toen iets van € 3500), te fiksen voor een kleine £ 1400 (€ 1600) en weer terugverkocht aan de vorige eigenaar voor £ 7000 (€ 8200). Nog maar 7 jaar geleden dus.
(bron)
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: die prijzen zijn niet helemaal relevant. Bij Top Gear hadden ze ook altijd voor bijna niets de mooiste auto’s. Overigens was vroeger de tweedehands auto in Engeland altijd een stukje goedkoper dan bij ons. Volgens mij zijn ze in Nederland nooit onder de 12k geweest, en dat waren dan slechte exemplaren. Maar goed, ooit twijfelde ik tussen een S3 8L of een MK4 R32. Ik dacht slim te zijn en nog even de prijs twee jaar te laten zakken….
willeme zegt
@dutchdriftking: de Britse markt is altijd een vreemde. Er zijn (veel) minder exportmogelijkheden, waardoor auto’s veel harder afshrijven. Daarbij is iedereen standaard autogek in Engeland, dus snelle uitvoeringen, sportieve versies en aparte varianten worden daar altijd gewaardeerd. Dus daar zijn relatief veel S2000’s verkocht, terwijl er maar beperkte exportmogelijkheden zijn.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Dat is de reden waarom ze altijd ietsje goedkoper zijn dan bij ons. Maar het verschil is ook weer niet heel extreem. Bij sommige auto’s is het de meerwaarde van importeren en interieur ombouwen waard, maar bij veel ook niet. In de Mijn Auto rubriek hebben jullie op deze manier al een e46 M3 en een SKL 55AMG gehad. Op dergelijke auto’s scheelt het serieus geld en die zijn het ombouwen vaak waard. Zeker wanneer je de ombouw zoals de BMW eigenaar in Polen laat doen.
Maar de extreem goedkope auto’s waar Top Gear mee aan kwam zetten klopt natuurlijk niet. Ik meen een 924 voor 1000 pond, een tien jaar oude 530i voor 500 pond, dat werk.
Mathy zegt
Mooi verhaal. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad. Alleen heb ik de laatste “betaalbare” S2000 van Nederland gekocht in begin 2017. Bij een Suzuki dealer en van de 1e eigenaar geweest, ongeloofijk, ik was er snel bij en gelukkig maar want de telefoon stond gloeiend bij de Swift verkoper. De prijzen gingen al omhoog dus iedere dag diverse website refreshen, het werd een obsessie;-). Ik heb haar nog…
julez zegt
Inderdaad! Toen ik mijn rijbewijs aan het halen was, droomde ik al van de E30 M3. Die waren toen ook rond de 15k. Dus, ik had bedacht dat als ik goed ging sparen, ik er wel eentje kon kopen. Maarja, nu 12 jaar later kan ik die 15k wel ophoesten, maar zijn de E30 M3’s al de 50k voorbij gegaan… Jongensdromen zullen dus altijd dromen blijven.
flyerbunch zegt
Jammer dat het een beetje een grijze muis is geworden destijds, maar je kunt ze nog altijd kopen voor 15-20k, Marktplaats heeft er maar 2 op staan, maar een rondje op mobile.de levert je al iets meer op..
s2kdriver zegt
in 2010 een origineel NL auto gekocht uit 2001 voor €10.900 met nog geen 150.000km. in 2014 weer verkocht voor €13.000. Dacht dat ik een mooie deal had gesloten…. Had ik hem maar bewaard.
Rudy zegt
Mijn vader heeft een S2000 gehad, verkocht in 2011 voor (nu achteraf kijkende) veel te weinig geld. Auto had nog geen 50.000 gelopen en was schadevrij.
Leuk auto, vooral het blok is spectaculair bij hoge toerentallen. Soms ook wat irritant bij lagere. Onderstel is goed, het stuurgevoel is vrij matig. Auto was tricky (eerste generatie zonder tc). Heb er ooit mee dwars gestaan op straat toen ik wat te lomp van 1 naar de 2 schakelde op iets vochtige weg (en gewoon teveel gas gaf…). Kwam gelukkig niemand aan…..
Grootste nadeel heb ik altijd het dak gevonden, de auto maakte erg veel geluid op de autobaan waardoor lange ritten niet prettig zijn.
Leuk voor €15-20k, geen €50-60k ervaring. Voor dat geld zijn er betere auto’s tekoop.