Tsja, we kiezen er immers zelf voor.
Het idee van de Subaru Levorg was niet eens zo verkeerd. De Outback was inmiddels uitgegroeid tot een icoon op zichzelf en de standaard Legacy Touring Wagon had nogal een zweempje van Omroep Max om zich heen. In principe geen probleem, want caravanrijders waren er dol op.
De Levorg was een soort WRX STI, maar dan in stationwagon vorm zonder dikke motor. Wel was de Levorg de eerste Subaru met downsite motor, een 1.6 boxermotor met turbo, goed voor 170 pk. Het maakte niemand wat uit, want ze waren aan de straatstenen niet kwijt te raken. Voor de Japanse markt had Subaru al eens een paar sportieve STI-uitvoeringen. In sommige Europese landen zijn er ook Levorgs met STI-opsmuk verkocht, maar waren dat zuiver cosmetische aanpassingen.
Op de Salon van Tokyo laat Subaru de nieuwe Levorg STI zien. Of het gaat om een compleet nieuw model of een vernieuwd model, zegt Subaru niet. Inmiddels staat namelijk de gehele line-up op een nieuw platform, behalve de Levorg. Subaru laat er verder ook niet zo veel over los. We kregen deze afbeeldingen die inderdaad meer op renders lijken. Wel laat Subaru los dat het project ‘Levorg Prototype STI Sport Concept’ heet. Het is dus een Concept én een prototype. Ook weten we dat de demping elektronisch geregeld is.
Over de aandrijflijn is ook nog niets bekend. Sinds jaar en dag monteert Subaru een EJ20 of EJ25 in STI-modellen. Die eerste is inmiddels uitgefaseerd, de laatste zal ook niet het eeuwige leven hebben. Hopelijk kan Subaru de gemiddelde CO2-uitstoot iets naar beneden krijgen, want dat is op dit moment de grootste boosdoener qua prijs. Voor de context, de vorige Levorg STI had 300 pk en 400 Nm. Uiteraard was de auto voorzien van vierwielaandrijving.
deepep zegt
Plugin hybride Sti heeft nog wel kans hier in ons belasting land.
mwti zegt
@deepep: ik denk dat zonder motor je meer kans maakt. #Flintstones
krisp zegt
Surabu’s onderscheidende eigenschappen (4WD, boxermotor) zijn in Nederland uiteindelijk nadelig vanwege ons belastingklimaat en het gebrek aan noodzaak. ons land is te goed geasfalteerd en te vlak.
Het zou Subaru helpen wanneer ze snel naar EV’s overstappen. Het hoge verbruik is dan geen issue meer, en 4WD is een stuk gemakkelijker te realiseren. Verder zijn het hartstikke goede auto’s.
ddimi zegt
@krisp: nadelig vanwege ons belastingklimaat en het gebrek aan noodzaak. ons land is te goed geasfalteerd en te vlak.
Klinkt dan wel een goede auto voor het Belgische wegdek.. :)
lekbak zegt
@krisp: ik was ook een beetje bang voor dat hoge verbruik, maar ik ben van 1:11,2 naar 1:10,5 gegaan toen ik van een summiere focus 1.6 naar een legacy 2.0 ben gegaan.
En dan is er ook nog 5% extra ethanol in de benzine gekomen waardoor je een paar procent meer verbruikt bij de subaru.
In de stad zuipt die subaru als een tempelier maar op de snelweg (waar ik altijd zit) is die gewoon zuinig!
Dutchdriftking zegt
Tja, we kunnen wel roepen dat elektrische Subaru’s perfect zijn voor ons land, maar waarom precies? Wanneer ik een Subaru zie rijden gaat altijd even het raampje open om de boxer te horen roffelen, als dat niet meer kan, hoef ik er zeker geen een.
tmenges zegt
@dutchdriftking: Ja dat is juist 1 van de redenen waarom ik Subaru zou willen rijden!
dromedaris zegt
Offtopic: hou aub de bug in de app waarbij de fotogalerij niet meer werkt. Nu kan je tenminste inzoomen op de foto’s
koningjamesversie zegt
Verschrikkelikke kut wet… overbodig, maar in de wereld gebracht door leugens over so called global warming… toen ik geboren was zou er een nieuwe ijstijd aankomen. Ach ja, die wet is nog altijd beter als die subsidie op EV’s. In denemarken liep de subsidie halverwege 2019 af en de verkoopcijfers liepen terug met 95%! Haha. Wat een verrassing. Echt zonde dat daar zo’n groot deel van onze belasting naar Tesla rijders gaat.. Tijd voor verandering, VVDexit. FvD, met steun van SGP en PVV kom maar doorr
okdoei zegt
@koningjamesversie: ik vind mensen die global warming afdoen als leugen een beetje dom :).
Ben ook niet blij met de regels betreffende auto’s en er zijn grotere boosdoeners (scheepvaart, industrie, luchtvaart, te veel mensen) maar de klimaatveranderingen ontkennen is, in mijn optiek, stupide.
Of je bent aan t trollen. Dan heb ik bij deze gehapt, chapeau voor jou, shame on me.
Dutchdriftking zegt
@okdoei: Klimaatveranderingen zijn van alle tijden, hier ons zelf volledig de schuld van geven en binnen 10 jaar onze complete manier van leven veranderen is ook een beetje idioot. Neemt niet weg dat we flink moeten investeren in kernenergie voor de lange termijn om minder afhankelijk te zijn, en omdat dit de meest duurzame vorm van energie is. Ook moeten we investeren in blauwe diesel om op kort termijn zonder grote investeringen van consumenten en bedrijven een slag te slaan in de uitstoot. De natuur kan behoorlijk wat uitstoot verdragen, maar voor mens en dier is een stukje frissere lucht (met name in stedelijke gebieden) erg prettig.
mashell zegt
@koningjamesversie: Dus toen jij geboren werd kwam er een ijstijd aan en nu is er global warming. Is het dan niet jouw heethoofd dat de planeet verward?
De degelijke mannenbroeders van de SGP gaan zich natuurlijk met partijen als PVV en FvD inlaten. Laten we die partijen ook vooral niet laten regeren, een LPF chaos is dan voorgeprogrammeerd. Bovendien zijn die partijen er ook helemaal niet op uit te regeren, ze kiezen die extreme standpunten juist om geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen, een beetje roepen, schreeuwen en schelden in de oppositie is gemakkelijk en je krijgt er een royale vergoeding als kamerlid voor. Dat is wat ze willen en dat is waar ze het minste kwaad kunnen.
lekbak zegt
@mashell: in de jaren ‘70 koelde de wereld af en dachten wetenschappers er oprecht dat er een kleine ijstijd aan zou komen. Dat is gewoon een stukje geschiedenis.
Ram-G-maN zegt
@koningjamesversie: Ok boomer.
RiKe zegt
Je had al ongelijk bij de eerste zin “we kiezen er immers zelf voor”. Nee, dat Subaru hier nauwelijks verkoopt komt vooral door het feit dat ze helemaal kapot worden belast terwijl dat niet nodig is. Als je een STI in Nederland net als in Duitsland voor €36.000 zou kunnen kopen dan waren ze niet aan te slepen, net als de 2 liter turbo Levorg
haroldt zegt
Hier in Tirol redelijk goed verkocht. Ik zelf heb ook een nieuwe. Verbruik is hoog naar voor permanent 4×4 2.5 liter motor en veel standaard en veiligheids opties is die hier een goede aanbieding. Verbruik is mij meegevallen..7.5 tot 7.8 liter per 100..
RiKe zegt
@haroldt: met al die bergen en dalen is dat daar helemaal niet zo gek!
oxidizers zegt
Wat boeit het ook… zelfs met 300 pk zou je er helemaal uitgetrokken worden door de goedkoopste Tesla model 3 waar er nu letterlijk tienduizenden van zijn in ons land.
Eindelijk hebben we een beetje vermogen op de Nederlandse wegen!
gromit zegt
De Levorg STi, zo lees ik ergens anders, is net zoals de “M-line, S-line, R-line”, gewoon wat opsmuk. Als de Levorg een 2l Boxer had gekregen bij zijn intrede en een handgeschakelde 6-bak, had ie meer kans gemaakt.
Mag ik nou nog eens voor de x-te maal even opmerken dat Subaru’s AWD er niet is om vierklauwens mee door de smurrie te vliegen -tenzij je het met een Forester zou doen- en dat het in bergen en dalen bij een droog wegdek geen hol uitmaakt of je al dan niet een 4×4 hebt. Maar dat de AWD bij Subaru voor een super wegligging garant staat. En o ja, die roffel hoor je enkel als je een uitlaat in “konijnenpijpformaat” onder je kar hebt hangen. Zoniet blijft het een ‘desent-op-de-achtergrond’- roffeltje. Maar wel lekker ‘anders’.