Vooralsnog alleen Amerikaanse dealers. Dat dan weer wel.
Sommige tuners voegen daadwerkelijk iets to. RTR is er zo één. RTR is het bedrijf van Vaughn Gittin Jr. In tegenstelling tot iconische merken als Roush, Saleen en Shelby is RTR veel jonger. Hun eerste project was deze Mustang van de vorige generatie. Net als de genoemde Ford-tuners, liggend de roots van RTR in de autosport. Geen races op ‘ovals’ of op de dragstrip, RTR komt uit de drift-scene. Jazeker, met Mustangs kun je uitstekend driften, daar heb je geen Nissan Silvia meer voor nodig:
Een ander wapenfeit van RTR is de Ford Mustang die ze gebouwd hebben voor Ken Block. Dat is meteen de reden waarom Ford samenwerkt met RTR. Om de jeugd geïnteresseerd te houden in de Mustang speelt Ken Block (die bekender is bij de jeugd) een grotere rol dan Caroll Shelby of Steve Saleen.
Naast dit soort speciale activiteiten voor Ken Block heeft RTR een programma aan performance-varianten van de Mustang. Nu zou je denken dat dat allemaal uitbundige tuning is. Veel geschreeuw en weinig wol, maar niets is minder waar! RTR heeft een lijn strakke upgrades die een Mustang er juist wat moderner uit laat zien. Het is allemaal vrij decent qua uiterlijk en voornamelijk geconcentreerd op de techniek. Precies zoals de kenner dat graag ziet. Zoals je weet is de Ford Mustang onlangs vernieuwd. Wij noemen het een facelift, Amerikanen noemen het de 2018 Ford Mustang. Specifiek voor die auto heeft RTR drie nieuwe uitvoeringen. Nice! Je kan de onderdelen niet los bestellen, maar je kan een Mustang ombouwen naar drie verschillende tuning-niveau’s:
Spec 1
Aan de buitenkant zien we de antraciete 19″-velgen met Nitto-banden eronder. De Mustang RTR Stage I is verlaagd en heeft een bumperkit, gewijzigde spoiler en een unieke grille. In die grille zitten twee lichtgevende ornamenten, waardoor je de RTR in het donker al kunt herkennen. Ander herkenningspunt voor een RTR zijn de unieke stickers.
Spec 2
Spec 2 is beginsel gelijk aan Spec 1, maar dan wat serieuzer. Je krijgt 20″ velgen en een grondig herzien onderstel. De dempers, veren, anti-rollbars voor en achter zijn aangepast. Ook is de uitlaat van het type ‘laat-maar-horen-wat-je-hebt’. Ook wordt de motor onder handen genomen bij Spec 2, zij het op een milde wijze. Zowel de Ecoboost viercilinder als de Coyote V8 krijgen er een paar paarden bij. Hoeveel is nog onbekend.
Spec 3
Dit is natuurlijk de leukste variant. Uiteraard krijg je alle goodies van Spec 1 en Spec 2. De Spec 3 is alleen leverbaar voor V8. Er wordt namelijk boven op dat blok een mechanische compressor van RTR-Ford Performance opgeschroefd. Het vermogen moet boven de 700 pk liggen. De motor heeft tevens grotere injectoren en een air-to-water intercooler om de temperatuurhuishouding op orde te houden.
De RTR’s kunnen bij een select aantal Ford dealers besteld worden. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen niet te veel afwijken van de vorige RTR Mustangs. Bij de 2017 Mustang kostte Spec 1 zo’n 8.000 dollar. Voor Spec 2 moest je 12.000 dollar meebrengen en Spec 3 mocht mee voor 21.000 dollar. Oh ja, plus de kosten van een Mustang EcoBoost of een Mustang GT komen daar natuurlijk nog bovenop.
E34M5Touring zegt
Als je een Mustang GT Premium bestelt en je neemt daarvan een paar opties zit je op 50ish K voor de Stang, + 21k voor Programma 3, 72k voor een 700+pk Musclecar is niet slecht. Een kale Hellcat doet dat ook en die is minder lichtvoetig dan de Mustang. Wel jammer dat deze generatie Mustang dat spul ook echt nodig heeft. Ze hebben hem wat mij betreft iets te ‘lief’ en generiek gemaakt.
davelepeef zegt
@E34M5Touring: daar was toch de GT350R voor, of hoe heet ’t ding?
E34M5Touring zegt
@davelepeef: GT350(R) is een echt circuitbeest, in een rechte lijn red je het daar niet mee tegen een Hellcat. Zit ook bijna 200pk en nog meer koppel tussen. Maar op wat voor circuit dan op laat ie er geen spaander van heel. Ik geloof dat ie op Big Willow gelijk loopt met een 458 Italia. Schijnt echt wat speciaals te zijn die GT350R
sracert zegt
Wat wordt die Ken Block overgehiped zeg. Doet af en toe een Rallye cross of een drift rondje. Deze Mustang is eerder voor 50plussers, die kunnen dit soort bedragen betalen, op wat verwende kinderen na. Dus de Silvia is zo gek nog niet.
willeme zegt
@sracert: Nee. Dat is pertinent niet waar wat je zegt. Auto’s zijn in Amerika veel betaalbaarder. De Mustang kun je daar voor 26.000 dollar krijgen. Dat is best te doen (pappie leaset ‘m voor je).
Maar het gaat verder dan dat: RTR is er om het jongere publiek aan auto’s in het algemeen en de Ford Mustang in het bijzonder aan zich te binden. Overhyped of niet, hij heeft enkele bijzonder gave videos gemaakt, die enorm goed worden bekeken door een jonge doelgroep.
sracert zegt
@willeme: papie leaset hem voor je en dan geen verwend kind zijn?. De vanaf prijs met V6 is natuurlijk geen Mustang. Het begint bij de V8 en dan upgraden/opvoeren, kom maar op met de centjes!.
willeme zegt
@sracert: V8 is slechts 35.000 dollar, omgerekend net 30 mille. Dat is prima te doen. Zo’n auto rijdend houden kost ook geen drol in de VS (benzine is goedkoop, op elke straathoek kun je er onderdelen voor krijgen). Het is typisch zo’n auto die je aan je kinderen geeft als ze naar die hogere school gaan ;). In NL kregen we een fiets. Auto’s kosten niet zoveel in Amerika en je hebt er echt eentje nodig. Met de fiets kom je nergens en het openbaar is om van te huilen. Dus dan moet je een auto. Dus een Mustang.
okdoei zegt
@willeme: je vergeet even dat de verzekering in de US kansloos hoog zijn. Vooral als je een jonge bestuurder bent. Is dus niet bepaald een auto “die je aan je kinderen geeft”. Je ziet ze wel veel maar overgrote meerendeel is de niet GT versie. Dus een 6 of 4 cilinder. Mustang is voor
Amerikaanse standaarden nog steeds een relatief dure auto.
sracert zegt
@willeme: Amen Willemse, ik heb ook familie in de USA. Alleen hebben die geen 30 mille + opvoeren a 30 mille zo op de plank liggen op 25 jarige leeftijd. Het is meestal gewoon een Hondaatje of iets vergelijkbaars.
janmetdelangeachternaam zegt
Wel erg vette verlichting
autodrop zegt
Ik ben verliefd!
Dutchdriftking zegt
700pk rwd handbak bij de dealer.
jkhm zegt
en hoeveel tuners nemen je geld aan en doen daar niks voor?
freezzr zegt
Was laatst in de VS. Die Mustangs kom je met bosjes tegelijk tegen daar, gaaf ding. Hier niet, dankzij de bpm/milieutax-ellende valt ‘ie in de prijsklasse Porsche… en imho kies ik dan niet voor een Ford….
davelepeef zegt
@freezzr: true, maar toch kom je ze in NL nu af en toe eens tegen, vast door dealerverkoop naar natuurlijk ook door de 4 pitter…
boomhauwer zegt
Niets voor de transit?
newguy92 zegt
deze specs zijn wel degelijk te verkrijgen aan deze kant van de plas, zie dit bericht op hun Facebook page.
https://www.facebook.com/MustangRTR/posts/10155830548178000
even de mannen van mountune uit engeland contacten.
hondar zegt
Wooow! Wat slaan die wielen ver uit tijdens het driften.
thomasthomas zegt
Ben geen Hill Billie dus liever wat Duits.